"Sä ihmettelet miks mä rikon jonku vitun ikkunan? Mitä vittua muuta mä voin tehä?" - Julma Henri
".. yhteisön kunnianarvoisat johtajat tuomitsivat tapahtuneen tajuamatta että nämä 'huligaanit' olivat vain tavallisia turhautuneita ihmisiä jotka särkivät kaiken koska eivät mitenkään muuten pystyneet ilmaisemaan tyytymättömyyttään." - Bernadette Devlin
Sunnuntai. Istun Semaforissa ja odotan junaa. Pöydässä istuu melkoisen päihtynyt herrasmies, joka esittäytyy puolustusvoimien tarkka-ampujaksi ja kertoo seuranneensa Tampere-talon tapahtumia katolta. En tiedä uskoako sankaria vai ei.
“Ette tiedä, miten harmitti, kun te saitte toimia ja minä en.” Koko seurue repeää. Kerron, että jäi mellakointi vähemmälle, koska katsoin toimintaa linssin läpi. “On mullakin teidän kuvat. Kaikkien,” herrasmies jatkaa. Taas nauretaan, vaikka todellisuudessa ei paljon naurata.
Selkään koskee ja darrahiki valuu otsalla. Suomi-neidon on Itsenäisyyspäivän krapulasta selvittyään aika etsiä syyllistä tälle kaikelle. Aina objektiivisen päätoimittaja Appelsinin sanoin: “Tampereen mellakoiden jälkeen Suomi on joutunut katselemaan kuvia, jotka pakottavat pohtimaan, mitä oikein tapahtui ja miksi?” Olen kerrankin Ullan kanssa samaa mieltä, vaikken muuta veteraanioksennuksesta allekirjoitakaan.
Palataanpa hetkeksi perjantain tapahtumiin.
Tammelan tori alkaa täyttyä kellon lähestyessä viittä. Paikalla on aktivisteja, anarkisteja, poliittisia toimijoita, toimittajia, siviilikyttiä, sivullisia, lapsiperheitä, teinejä ja ties mitä. Torin päätyyn pystytetyllä lavalla vedetään keikkaa ja jaetaan Juti-naamareita. Myös Pateja löytyy ja seasta pilkahtaa satunnainen Kummola.
Puoli kuudelta yli neljään sataan kasvanut Jutien, Patejen ja Kummoloiden joukkio lähtee liikkeelle. Soihdut palavat ja rummut soivat. Ilmassa kaikuu “luokkasota” huudot. Vaikka osa protestoijista onkin “silminnähden humalassa”, meininki on leppoisa ja tunnelma iloinen.
Kaksikymmentä minuuttia myöhemmin kulkue pääsee Tampere-talolle. Helsingin Sanomat tietää, että osa protestoijista “valmistautuu yhteenottoon poliisin kanssa.” En tiedä, mistä Hesari puhuu, mutta poliisi on ainakin erittäin valmiina. Ratsupoliisit komennetaan päin ihmismassaa ennen kuin ensimmäiset pääsevät edes aidalle.
Suurin osa ihmisistä jää kauemmaksi pienen ryhmän hyökätessä aitaa ja mellakkavarusteisia poliiseja kohti. Aita uhkaa kaatua kerran pari, virkavalta saa kypärään lätkämailasta ja bissetölkin kilpeen. Ilmassa lentää ilotulitteita. Poliisi vastaa pippurisumutteella ja pampulla. Vauhkoontuneesti käyttäytyvät hevoset lähetetään uudestaan ja uudestaan kohti mielenosoittajia. Useita ihmisiä jää jalkoihin.
Kello kuudelta Aamulehti kertoo Sorsapuistossa olevan meneillään täysi mellakka. Kenties Tampereen mittapuulla, mutta todellisuudessa tilanne alkaa rauhoittua. Molemmat osapuolet kahakoivat, mutta provosoiminen jää kummaltakin taka-alalle. Mielenosoittajat lähtevät kohti keskustaa. Ennen rautatieasemaa hajoaa poliisiauton ikkuna ja virkavalta vetäytyy.
Poliisi blokkaa kansan pääsyn Hämeenkadulle ja ohjaa massan Kyttälänkadulle. Handesbankin ja Stockmanin ikkunat saavat sivuosumaa. Jättäydyn joukosta jälkeen ja kävelen ystäväni kanssa, joka on sokaistu pippurisumutteella. Otamme kuvia suutelevista miehistä Jack the Roosteria suojelevia mellakkapoliiseja vasten. Poliisia naurattaa. Toivotamme illanjatkoja. Nyökkäävät takaisin.
Päästessämme keskustorille koko areena on piiritetty maijoilla. Lasken kolmekymmentä. Joku rikkoo kirkon ikkunan ja saa osakseen kanssamielenosoittajien buuaukset. Saamme tiedon, että osa protestoijista on jatkamassa takaisin Tampere-talolle. Muutama autonomistaja joutuu ottamaan yhteyttä vakuutusyhtiöön. Oletamme, että kiitos omaisuusvahinkojen kiinniotot alkavat pian ja päätämme jäädä keskustaan humaltuaksemme silminnähden.
Saan puhelun, jossa kerrotaan poliisin ottavan ihmisiä kiinni Tampere-talolla. Poliisi tiedottaa, että “joukkojenhallintajoukot ottavat mielenosoittajia hallintaansa". Kolmisenkymmentä ihmistä pidätetään, muutama saa lieviä vammoja, omaisuusvahingot nousevat tuhansiin euroihin ja sosiaalinen media, media ja poliisi sekoilevat salaliittoteoriapäissään. Samaan aikaan Helsingistä tulleen Kiakkovierasbussin ihmiset kuvataan ja nimet otetaan ylös. Syyllistä kaivataan.
Kuka suunnitteli ja ohjasi toimintaa on kuin kysyisi, missä “hakkeriryhmä” Anonymous kokoontuu? Kaikki paikalle tulleet sivulliset, osalliset ja duunissa olevat tiesivät, että kansa marssii Tampere-talolle. Eihän kukaan tule Linnanjuhliinkaan puvussa, jos ei toisin ilmoiteta. Mielenosoittajien puolelta tulleet ylilyönnin johtuivat nimenomaan siitä, ettei kukaan ohjannut toimintaa, ei poliisin sängyn alla elävästä “organisoitu rikollisryhmä” -möröstä.
Lopulta kaikkien yllätykseksi mitään yllättävää ei tapahtunut. Poliisi ei valitettavasti ymmärrä, että aina ei ole fiksua vastata voimalla ja provosoitua. Isot ukot seisoo mellakkavarusteissa aidan takana ja tuntevat olonsa uhatuiksi, kun punkkarit heittävät muutaman tölkin ja koettavat sohia lätkämailoilla aidan raoista. Mutta ei siinäkään ole mitään ihmeellistä. Suomessa mielenosoittamisen perinne on melko vaatimatonta, joten on ymmärrettävää, että myös reagointi on vielä lapsen kengissä.
Ja ne hevoset. En tiedä oliko kyseessä yritys kalastella sympatiapisteitä ja kannustaa rettelöitsijät ylilyönteihin. On vaikea ymmärtää, miksi hevoset olivat paikalla alun perinkään. Jokainen voi ihan itse kysyä onko fiksua tuoda yli 400 ihmisen pääosin rauhalliseen mielenilmaukseen hevosia ja olettaa, että tämä itsessään ei synnyttäisi ongelmia?
Pollet vielä ymmärtäisi, jos niille olisi jotain käyttöä. Aamulehden tietojen mukaan “hevosien toivottiin rauhoittavan mielenosoittajia.” Tuhatkiloinen elikko, joka juoksee kohti on eittämättä tehokas joukkojen hallitsija, mutta rauhoittavasta vaikutuksesta voi olla montaa mieltä. Valitettavasti hevosten alle jäi yhtä lailla sivullisia ja toimittajia, eikä pelkästään joukkoja joita koettiin hallita. Oma selkäni on tätä kirjoittaessa aika helvetin kipeä, kiitos hevosten voimasta niskaan lentäneiden punkkarien ja virkavallan niskaan työtämän aidan.
Collateral damage ei ole tämän tarinan opetus, vaikka moni on juuri sen turvin tuominnut tai oikeuttanut protestin. Minua ei henkilökohtaisesti Stockan ja Handelsbankin ikkunat itketä, mutta ilkivaltaa ei pidä silti hyväksyä. On kuitenkin olennaista erottaa toisistaan henkilövahingot ja omaisuusvahingot. Oli ikkunoiden hajottaminen sitten miten tyhmää hyvänsä, vielä typerämpää on vahingoittaa ihmisiä ja väittää sitä suojeluksi.
Toimiva demokratia vaatii suojelua siinä missä kutsuvieraatkin ja kansalaisyhteiskunnan, jolla on on vapaus osoittaa mieltään ja mielipiteensä. Ilman valtasuhteen jatkuvaa haastamista on riski, että valta korruptoituu ja karkaa entistä kauemmaksi kansalaisesta.
En hyväksy väkivaltaa tai ilkivaltaa, mutta mielestäni on ideologista köyhyyttä leimata perusoikeudet muutaman yksilön toimien takia. Olen nähnyt riittävästi yhteiskuntia, missä mielenosoittaminen ja sananvapaus ovat luksustuotteita ja missä mielenosoituksissa kuollaan. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna muutamasta ikkunasta itkeminen on varsin väsynyttä first world problems -kitinää.
Etenkin medialta tuppaa unohtumaan ne yli 400 mielenosoittajaa - ne tavalliset turhautuneet ihmiset, jotka eivät tönineet aitaa ja heitelleet tölkkejä vaan osoittivat mieltään rauhanomaisesti karnevaalihengessä. Poliisin “rikollisorganisaatio” -huttu, hevoskuuri ja itsepäisen aggressiivinen mediastrategia ei juurikaan auta tilannetta. Tämäkään ei kuitenkaan tule yllätyksenä, sillä Helsingin hupon ja krp:n sekoilujen jälkeen poliisilla on kova tarve herättää luottamusta.
Yllätysten aika ei ole ohi. Kun vihdoin ihka oikeat tutkijat pääsivät analysoimaan tapahtumia, Ylen ja HS:n päätoimittajat yllättyivät siitä, että kansalaisaktivismin tutkija tuntee mielenosoittajia ja kansalaisaktivisteja. Paras tutkija on ilmeisesti tutkija, joka ei tunne tutkimuskohdettaan. Samaan aikaan puolueet yllättivät kilvan irtisanoutumalla protestista, jota yksikään ei ollut järjestämässä, koska somessa liikkui huhuja ja persu-Pete vittuili poliiseille.
Poliisi voi toki etsiä syyllisiä omaisuusvahinkoihin, mutta veikkaan, että tuloksetta. Kiakkovierasorganisaatio kun ei ole järjestäytynyt liike, kuten media ja iso osa kommentaattoreista, jotka eivät olleet lähelläkään Särsistä, antavat ymmärtää. Tämäkään ei ole suoranainen yllätys. Teppo Eskelinen muistuttaa blogissaan, että protesti on symbolinen performanssi symbolista juhlaa vastaan. On turha etsiä yhtä organisaatiota ja konsensusta, jota ei ole. Olleellista olisi kysyä Appelsinia lainaten, miksi?
Poliisihallituksen poliisijohtaja Seppo Kolehmainen kertoi Maikkarille, että “Tampereen itsenäisyyspäivän mellakoitsijoiden tärkeimpänä tavoitteena oli vahingoittaa poliisia, poliisihevosia ja yhteistä omaisuutta.” Tunnen aika monta tapahtumaan osallistunutta ihmistä, mutten yhtään joka lähti paikalle mellakoimaan. Heidän syynsä ovat moninaiset toisin kuin poliisin julkisuudessa esittämät spekulaatiot.
Vuonna 2004 Nuorisotutkimuskeskuksen julkaisemassa Kuokkavieraat ja radikaali kansalaistoiminta -muistiossa protestin määriteltiin kohdistuvan “eliittiin, joka on toteuttanut yhteiskunnallista eriarvoisuutta kasvattanutta politiikkaa" ja kumpuavan “pätkätyö-Suomen uhatussa, turvattomassa, heikossa ja vaaranalaisessa asemassa olevien väestöryhmien elämäntilanteesta ja kokemuksesta."
Ei ole yllätys, että sama toistuu tuloerojen Suomessa, missä lama rankaisee kipeimmin köyhiä. Ihmiset hajottavat ikkunoita, koska eivät voi tehdä mitään muutakaan. Toivottomuus ja sosiaalinen pahoinvointi luovat konfliktin ei halu hajottaa ja satuttaa. Kiakkovierastapahtuman voi toki tulkita turvallisesti lokeroiden ja stereotypioita uusintaen, mutta syyllisten sijaan olisi kenties syytä etsiä syitä. On helppo puhua humalaisesta rikollisjoukosta, sen sijaan että ymmärtäisi Devlinia mukaillen tavallista turhautunutta kansalaista.
Dramaattisista otsikoista, hajonneista ikkunoista, henkilövahingoista ja hevosista huolimatta Kiakkovierastapahtuma oli luokattoman hyvä demo, joka sujui pääosin rauhallisesti. Ylilyönnit olivat lopulta varsin vaatimattomia, vahingot jopa poliisin mukaan lieviä ja suurin osa Kiakkokansasta käyttäytyi asiallisesti sekä pitivät toisistaan huolta.
Mielestäni on hienoa, että tässä kurjuuden ja kyynisyyden ilmapiirissä, toiset jaksavat yrittää. Tätä tarvitaan, vaikka ylilyönnit ovat väistämättömiä ja turpaan tulee. On myös hienoa huomata, että Suomi on vihdoin herännyt keskustelemaan kansalaisaktivismista ja todellisista syistä tapahtumien takana lapsellisen sormellaosoittelun sijaan.
Semaforissa puolustusvoimien setä tarjoaa kossut. Olemme erittäin eri mieltä erittäin monesta asiasta, mutta istumme samassa pöydässä ja olemme samaa mieltä siitä, että mielenosoittamiseen tulee olla oikeus. Ymmärrämme molemmat mielenosoittajia. Setä hörppää lasin tyhjäksi ja toteaa: “Tulkaa sitten ensi vuonna isommalla joukolla. Eihän tollaisella pelailulla pääse sisään” ja nauraa. Toivotan turvallista matkaa ja lähden Suomen Turkuun, missä juhlitaan ensi vuonna itsenäistä Suomea. Tervetuloa.
Kirjoitettaessa soi Julma-Henri & Syrjäytyneet - Al-Qaida Finland
96 kommenttia
veteraaani
9.12.2013 23:59
Hyvä kirjoitus!
Huomasitteko muuten, että ainakin yksi Hilton!-dokkarin tyypeistä oli juhlissa?
Eiköhän ensi kerralla poliisin hevosilla ole tällaiset varusteet: http://uploads.neatorama.com/images/posts/886/59/59886/1365875664-0.jpg
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vääpeli
9.12.2013 23:59
Kyllä se kommunismi on kuollut ja kuopattu vaikka te urpot sen nimiin vannottekin. Menkää töihin hippi happopäät niin ei tarvitse tuhlata energiaa ns.anarkismiin. Eniten tuossa teidän "provokaatiossanne" huvittaa se fakta että te ripakintut ette jaksa edes rikkoa paikkoja kunnolla, pullamössö porukkaa joka uhoaa turvallisesti vanhempiensa lompakosta kaljarahat pummattuaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jannuko
10.12.2013 10:36
Heh. Ja siellä huutaa joku, joka olisi halunnut särkeä paikkoja, mutta oli liian kännissä ,ettei päässyt kotisohvaltaan ylös :) Kovin uhoaja, näköjään.
Pentti 2
10.12.2013 12:36
Kovasti tuntuu niillä, jotka eivät itse olleet paikalla, olevan vahva mielipide siitä millaisia ne kiakkovierailijat olivat: "nuorisoa", "rikollisia", "piripäitä", "happopäitä", "humalaisia", "sossulorvijoita" jne. Itse en viisikymppisenä, vakituisessa työssä olevana, koulutukseltani maisterina ja huumeita käyttämättömänä ihmisenä tunnista itseäni yhtään tuosta nimimerkki vääpelinkään täynnä vihaa, kuola suupielestä valuen kirjoitetusta kuvauksesta. En vanno kommunismin kuten en minkään muunkaan puolepoliittisen suuntauksen nimiin, eikä minun tarvitse pummata keneltäkään kaljarahoja, kaikkein vähiten vanhemmiltani. Ja siellä ympärilläni tapahtumassa oli todella mukavia ja fiksuja ihmisiä, päinvastoin kuin kovasti annetaan ymmärtää. Liki 500-henkisessä mielenosoittajajoukossa kun oli muitakin kuin ne muutama paikanrikkoja jotka nyt varastavat kaiken huomion. On näköjään helppo kuvitella mielenosoittajien olevan juuri semmoisia ihmisiä joita vihaa jo ennestään. Ja Kiakkovierasjuhlissa olin täysin vesiselvänä, joten näin ja muistan kyllä, mitä todella tapahtui. Sitäkin enemmän pistävät silmään kaikki mediassa ja kommenttiosioissa esitetyt tahalliset ja tahattomat valheet. Mutta jos tämä tapahtuma näin ärsyttää, niin se oli varmaan enemmän kuin tarpeellinen. Vielä enemmän kuin etukäteen ajattelinkaan. Mutta kysehän ei olekaan siitä, mitä tehtiin, vaan siitä ketkä tekivät. Nimimerkki vääpeli hyväksyisi taatusti 100-prosenttisesti hengenheimolaistensa vastaavanlaiset mielenosoitukset näitä hänen mielikuvitusvihollisiinsa kuuluvia "kommunisti-hippi-happopäitä" vastaan, sen verran suuri viha tuntuu itsensäkin sisällä kuohuvan.
anti-anarkisti
10.12.2013 14:42
Tuskin ne anarkistit nyt kommunismia on haudasta nostamassa. Anarkisti kun ei ole, eikä koskaan voi olla kommunisti.
Black Stetson
10.12.2013 22:02
Pentti 2, oletko huomannut jonkun tuominneen ne rauhallisesti ja paikkoja rikomatta mieltään osoittavia?
Koulutuksesi suomalla arvovallalla teilaat vaikka ei teilattavia olekaan.
Huomion saivat ne korin mädät omenat ja niin on tapahtuva aina!
Niiden asiallisten ja oikein sanavapauttaan käyttävienkin etu
olisi tuomita nuo typerät örveltäjät.
Jokuhan sitä hommaa on ohjannut, se nyt lienee kaikille selvä asia.
Heille sopi vallan hyvin moinen örveltäminen ja paikkojen rikkominen koska sillä saavutetaan medianäkyvyyttä.
Mutta kun tuomitset nimimerkki vääpelin kommentit, nähdessäsi sielusi silmin kuolan valuvan suupielestänsä ja väität että vasemmisto ei ainakaan asian takana ollut, niin kertonet ystävällisesti, ketkä sen takana olivat?
Poliisikin kai kaipaa sitä tietoa?
PS. Piti olla omat kiakkomailat mukana, ohjeistuksen mukaan. Vaikka kukaan ei ollutkaan hankkeen takana. Mihin kiekkomailoja siellä käytettiin? Mietipä aikasi kuluksi sitä?
tarkkasilmäinen
13.12.2013 01:58
Totalitarismia Suomessa kannattavat enää persut. Mikään totalitaristinen järjestelmä ei hyväksy mielenilmauksia vaan ne pitää tukahduttaa. Persut ovat vaatineet niskalaukauksia mielenosoittajille.
Kannattaa katsoa mihin kusee, ettei kuse väärään ämpäriin.
ÄlyHoiÄläJätä
10.12.2013 00:00
Taneli "Miksei me kaikki voida olla miljonäärejä" Hämäläinen..
"Ihmiset hajottavat ikkunoita, koska eivät voi tehdä mitään muutakaan."
Voi luoja. Katso nyt vähän mitä päästelet suustasi.
"On myös hienoa huomata, että Suomi on vihdoin herännyt keskustelemaan kansalaisaktivismista ja todellisista syistä tapahtumien takana lapsellisen sormellaosoittelun sijaan."
Ja Taneli osoittelee sormella Poliisia. He tekivät Tanelin mielestä väärin ja mellakoijat olivat tietysti uhreja.
"Minua ei henkilökohtaisesti Stockan ja Handelsbankin ikkunat itketä, mutta ilkivaltaa ei pidä silti hyväksyä."
Tää on just tätä.. mitä väliä muiden omaisuudella. "Minäminäminä.. mulla on oikeus pistää ikkunaa paskaksi ja tehdä mitä ikinä haluan, koska olen epäonnistuja enkä voi tehdä mitään muutakaan."
Haluaisiko Taneli ilmoittautua maksamaan ne aineelliset vanhingot mitä siellä aiheutettiin?
Vastaa kommenttiinMutta mikä ihmeen aktivismi-lehti Citystä on tullut?
Vastaa kommenttiin
bestur
10.12.2013 01:25
"Minua ei henkilökohtaisesti Stockan ja Handelsbankin ikkunat itketä, mutta ilkivaltaa ei pidä silti hyväksyä."
Tää on just tätä.. mitä väliä muiden omaisuudella. "Minäminäminä.. mulla on oikeus pistää ikkunaa paskaksi ja tehdä mitä ikinä haluan, koska olen epäonnistuja enkä voi tehdä mitään muutakaan."
Taisit hukata kirjoittajan pointin. Fokushan ei ollut siinä kenelle omaisuus kuuluu vaan nimenomaan siinä, ettei tuon omaisuuden, kuului se sitten yleiselle tai yksityiselle, rikkominen ole hyväksyttävää. Omaisuuden rikkominen kuuluu kirjoittajankin mielestä ylilyönteihin eikä kenelläkään ole hänenkään mielestään mitään "oikeutta pistää ikkunaa paskaksi ja tehdä mitä ikinä haluaa".
Elukka1969
10.12.2013 00:11
En ymmärrä tuollaista helvetin riehumista millään verukkeella tuollaiset riehujat saisi viedä saunan taakse ja vetää ympäri korvia niitä tuollaisia kakaroita on aivan turha puolustella normaali rauhanomainen mielenosoitus on ihan ok mutta sitten kun oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee karkaa mopo lapasesta eikä sillä että poliisien toimia puolustelisin sitä en todella tee tampereella on aivan idiootteja poliiseja joilla on noussut kusi hattuun siksi heillä yleensä karkaa mopo käsistä ja tulee ylilyäntejä ja sellainen tarkennus että normaali täysikokonen hevonen ei paina kun 450 kiloa joka on hieman eri asia kun 1000kg niinkuin jutun kirjoittaja väitti
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
illukk
10.12.2013 14:56
laiha 150 cm suomenhevonen painaa 450kg. puoliverinen ratsu, joita nuokin poliisin ratsut ovat, painaa 600kg ylöspäin. poliisiratsun pitää olla paitsi rauhallinen ja hermoton, myös kookas..
Itsego
10.12.2013 00:15
Vaikka vääpelikin kuinka haukkuu kommunismia, sen suurin ongelma on diktaattorit. Kapitalismi ei ole yhtään sen paremi ratkaisu, sillä me tavalliset kansalaiset tulemma aina olemaan alinta kastia, jonka kustannuksella kaikki tapahtuu, ihan sama mitä politiikkaa noudatetaan. Sosialismi on kuitenkin inhimillisempää politiikkaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vääpeli
10.12.2013 00:29
On se kyllä uskomatonta että joku edelleen vannoo kommunismin nimeen, tutustukaa nyt hyvänen aika möllit ihan tuohon lähihistoriaan. Uskotkos tosissasi että diktaattorit on ongelma eikä itse ideologia? Milläs helvetillä ne kaikki pahimmat hullut pääsee ja on päässeet valtaan juuri kommunistisissa järjestelmissä? Sulla on sitä paitsi asennevamma, nosta itsesi ns. alimmasta kastista ja mene vaikka aluksi töihin.
MIES SAATANA!
10.12.2013 00:29
Vittu. Mitä. Paskaa.
Joka saatanan anarkistituutti suoltaa, että "paikkojen hajoittaminen on ainoa tapa saada viesti kuulumaan". Jos näin teille on, niin sitten yksi kysymys:
MITÄ VITTUA TE VALITATTE JOS POLIISI PUUTTUU TÄHÄN VOIMATOIMILLA?
Mitä odotatte? Että ne katsovat vierestä ja kannustavat? Että ne pysyvät kaukana, ettei herkkä anarkistirunkkari vain provosoidu lisää? Voi saatana!
Te tuosta paskamielenosoituksesta kynäilijät olette kaikista pahimpia koko porukasta, keksiessänne ties minkälaista venkoilua selittämään nulikkamaista riehumista. Ainoa rehellinen koko sakista oli se jätkä joka totesi: "Join viinaa ja vittuilin poliisille!". Sillä mielin jos lähtee kaupungille, niin varmasti tietää mitä on tilannut ja mitä saa.
JOS teissä olisi kivestä edes rahtunen, menisitte mellakoimaan vaikka eläkeyhtiöiden kokouspaikan edustalle tai Nalle Wahlroosin kotiin / huvilalle / linnoitukseen, tai ihan vapaasti valitsemanne pörssi- ja verokeinottelijan tonteille. Siellä olisi sentään niitä oikeita riistäjiä ja eliittiä joka takuulla juhlii veronmaksajien rahoilla joka saatana päivä.
"Mutku itsenäisyyspäivänä on sillee hyvä bilettää, ku on jengii mestoil ja se on vapaapäivä. Viikonloppuki oli tulos ja sillee."
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Eläkeläinen
10.12.2013 00:56
"Joka saatanan anarkistituutti suoltaa, että "paikkojen hajoittaminen on ainoa tapa saada viesti kuulumaan". Jos näin teille on, niin sitten yksi kysymys: MITÄ VITTUA TE VALITATTE JOS POLIISI PUUTTUU TÄHÄN VOIMATOIMILLA?"
Eikö tuossa kirjoituksessa juuri kerrottu, että poliisi ryhtyi voimatoimiin ennen kuin mitään oli rikottu?
JeppeJeeJee
10.12.2013 23:07
Eläkeläinen, 65v mies.
On sinullakin aika hatara lähdekritiikki. Suomen Poliisi tunnetaan ammattitaidostaan ja siitä ettei siellä ole juuri nimeksikään korruptiota, huolimatta näistä viimeaikaisista JÄRKYTTÄVÄN SUURISTA media otsikoista yhden poliisimiehen toimista. Kun katsoo kaiken videomateriaalin mitä internetissä on tästä tapahtumasta tarjolla niin mikään ei viittaa siihen että Poliisi oli ensin käyttänyt fyysisiä voimatoimia ilman mitään tarvetta. Jokaisessa videossa mielenosoittajat hyökkäävät aitaa kohden joka oikeuttaa Poliisin käyttämään fyysisiä voimatoimia. Vielä jos videoita katsoo hieman tarkempaan niin voi huomata Poliisien pyrkimyksen olla tilanteessa rauhallisesti ja provosoimatta. Jos joku varustaa itsensä jääkiekkovarusteilla sekä -mailalla ja kokee sen jälkeen Poliisien mellakkavarustuksen provosoivaksi niin silloin kannattaa miettiä hetken asiaa.
Eli mitäpä jos hieman tutkisit asiaa jotta voisit antaa oman mielipiteesi asiaan etkä vain sokeasti uskoisi mitä joku kirjoittaa. Valitettavasti meillä Suomessa on ilman sinuakin ihan tarpeeksi ihmisiä jotka lukevat 7 päivää lehdestä uutisensa ja perustavat maailmankuvansa siihen.
dääääm
11.12.2013 14:02
dam, dam, dam, dam. eikös se jo tuosta tekstistä käy ilmi että niitä keskustassa riehuneita oli vain muutamia ja itsekin kylllä näin kun olin näköetäisyydellä. Te ootte niin sokeita valtamedian hypelle että ette voi edes yrittää ymmärtää mitään muita näkökantoja. Avaa toinen silmäs ja tuu sitten avautuun
faktösystem
10.12.2013 01:10
"Tästä näkökulmasta tarkasteltuna muutamasta ikkunasta itkeminen on varsin väsynyttä first world problems -kitinää." Niin ja niiden ikkunoiden rikkominen syystä "yhyy, luokkasota" ei muka ole first world problems? Varmasti Stockmann ja Handelsbanken ovat kaiken tämän epäoikeuden takana. Mitä jos lapsukaiset vaikkapa harjoittaisivat politiikkaa ja ehkäpä saisivat jotain aikaiseksi? Tuollainen epämääräinen räpellys kun ei tule ikinä muuttamaan mitään. Ainakin muutama 'anarkisti' varmaan tunsi olonsa tosi kovaksi tämän jälkeen... -.- Oikeat mielenosoittajat häpeävät kiakkovieraita ja heidän saamattomuuttaan. Jos kaiken tämän tarkoitus oli luoda viikon otsikko Iltasanomille, niin onneksi olkoon. Muuta he eivät saaneet aikaan ja onneksi tämä kiukuttelu unohdetaan jouluun mennessä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jääkäri
10.12.2013 12:21
Niin mitkä oikeat mielenosoittajat?
psyko-pater
10.12.2013 02:30
melko laimeita kommentoijjia noi kommunistiks nimittelyt, ne ei vissiinkään oo kuullu et Neukkula kaatu tos about 1991? mut joo antaa riisto-kapitalismin jyrätä niin ei kohta näillä oikeisto-vasemmisto-luutumiinsa jämähtäneiden pöydässäkään oo syätävätä<^^
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
keij
10.12.2013 02:56
mees nyt taneli vittuun
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kyrpä
10.12.2013 03:08
En ollut paikalla ja jos olisin ollut, olisin juonut viinaa ja itkenyt.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
No en minä
10.12.2013 04:00
Kommenteista päätellen näyttää teksti tai sitten protesti osuvan ja uppoavan. Liekö täällä joku poolokerho ollut kommentoimassa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Peguuuu
10.12.2013 08:56
Jos mulla olis noin paha olla Suomessa niin muuttaisin pakolaiseks vaikka Viroon. Eiköhän suurin osa linnanjuhlijoista ole veronsa maksanu millä noita juhlia pyöritetään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lentävä tölkki
10.12.2013 09:07
Ihan hauska kirjoitus, muuutta...mielenosoitus ei kuitenkaan ollut kovinkaan onnistunut, koska mielenosoittajat eivät osoittaneet toiminnallaan sivistyneisyyttä. Kyllä, varmasti oli henkilöitä, jotka näin tekivät, mutta eihän nyt hyvänen aika rivipelaaja erotu tappelijasta oli laji mikä hyvänsä. "Etenkin medialta tuppaa unohtumaan ne yli 400 mielenosoittajaa..."
No miksiköhän näin on?
First world-valtioissa on ollut usein tapana ajaa omaa asiaa eteenpäin hillitysti ja virallista tietä myöten. Miksi eduskunnassa hallitusta ei pommiteta oluttölkeillä? Koska se ei yksinkertaisesti paranna tilannetta. Kumpaa kuunnellaan first world-valtiossa, väitteitään perustelevaa hillitysti käyttäytyvää henkilöä vai kännissä tölkkejä heittelevää huppupäätä?
Elkää nyt hyvänen aika mielenosoittajat turhautuneisuuksissanne lähtekö heittämään tölkkejä, Yrittäkää panostaa edes sen verran, että opettelette asianne, kouluttaudutte ja kerrotte asianne niin kuin täällä meillä on tehty jo hyvä tovi. Se joka väittää, että ei ole mitään muuta tapaa toimia kuin mellakointi, ei ole todellisuudessa edes avannut kirjaa, jossa kerrotaan miten sivistyneessä yhteiskunnassa voidaan vaikuttaa.
Muistakaa, että se eliitti, joka joidenkin mielestä ajaa eriarvoisuuttaa edistävää politiikkaa, ei tule muuttamaan toimintaansa lentävän öluttölkin vuoksi. Tilille napsahtavat samat rahat joka tapauksessa, lensi tölkki tai ei. Toimintaa sen sijaan voi muuttaa järkevällä, tarvittaessa tieteellisesti perustellulla sanomalla. Mellakalla saa ehkä äänensä kuulumaan, mutta tuskin asiaa muuttumaan. Tehkää politiikkaa, elkää vain tyytykö kritisoimaan sitä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Se jostakin
11.12.2013 02:22
Ensimmäinen muuten asiallinen vastalause, mutta olisiko hyvää esimerkkiä kirjasta. Voisi olla hyödyllisempää kertoa kuinka vaikutetaan, eikä vain sanoa sanoa että tapoja on.
Se jostakin
11.12.2013 02:33
Alle äänestysikäisten vaikuttamismahdollisuudet ovat heikkoja, eikä aikuisenkaan argumenttejä kuunnella, jos vastassa on ahkerasti töitätekevä keskiluokkainen joka ei ole asioista perillä, joutuu tyytymään nauruun, ja mee töihin komenttiin. Pitäisi ehkä valehdella olevansa töissä, jos olisin, en olisi itsekkään varmasti perillä asioista samaan tapaan ja saattaisin halveksia vähempiosaista joka tulee selittämään minulle jostain mistä en tippaakaan ymmärrä.
Jos puhut politiikkaan lähtemisestä, voisiko siellä pärjätä käyttämättä heidän pelisääntöjään? Idea olisi kyllä, mutta uskon että se kaatuisi mustanmaalaamiseen, tai menestyessään viimeistään luotiin.
Se jostakin
11.12.2013 02:37
Jos vihjaat kirjallasi opiskelua. Menisinhän minäkin yliopistoon, mutta olen varmaan liian tyhmä, enkä pääse sisään. Voitko kuvitella ettei kaikilla ole samoja mahdollisuuksia, kuin sinulla?
Ne oli ne muut
10.12.2013 09:19
Taneli yrittää leipoa paskasta sacherleivosta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
facepalm sinulle
10.12.2013 09:34
"Oli ikkunoiden hajottaminen sitten miten tyhmää hyvänsä, vielä typerämpää on vahingoittaa ihmisiä ja väittää sitä suojeluksi."
Annat ymmärtää, että mielenosoittajat on vain harmittomasti rikkoneet muutaman ikkunan ja poliisi on ihan syyttä suotta hyökännyt.
Miksi kuitenkin yksi poliisihevonen on hakattu haavoille? Miksi kolme poliisia loukkaantui, kaksi heistä joutui jäämään sairauslomalle ja yksi ilmeisen pitkäksi aikaa?
Miksi videolla näkyy, että poliisihevosten ratsastaessa rauhallista vauhtia mielenosoittajien ja aidan välistä, ne ovat nimenomaan mielenosoittajat, jotka alkavat heittää hevosten päälle tavaraa ja huitoa kepeillään. Kun sitten poliisit ymmärrettävästi lisäävät vauhtia viedäkseen eläimet siitä pois, jää muutama mielenosoittaja alle. Mutta tuo on vain suora seuraus mielenosoittajien omasta toiminnasta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pafu
10.12.2013 10:14
Ai että on hienoa huomata, ettei Kiakkovieraita, tai tätä erinomaista analyysiä vastaan ole heitetty käytännössä yhtään rationaalista kommenttia, vaan vastustaminen on ollut perinteistä tunteista kumpuavaa "vitun idioottihippikommarianarkistimellakoitsijat" ja aina yhtä hauskaa "menkää töihin" läppää... nykymenon kannattajat vois saatana kasvaa aikuisiks ja yrittää käsittää mitä täällä pallolla oikein tapahtuu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Joutsenon mie
10.12.2013 10:44
Juuri näin. Blogisti esitti pitkän listan argumentteja, jotka "isäm maaliset" ja kokoomuslaiset omaisuudenpuolustajat joutuvat ohittamaan koska eivät keksi niille järkeviä vasta-argumentteja. Jäljelle jää sitten "mene hippi töihin"-tyyppinen kuolasuinen kiihkoilu. Arvelen lisäksi että kyseinen argumentti on muutenkin näiden tyyppien yleinen yhteiskunnallisen keskustelun taso.
Antianarksti
10.12.2013 10:51
Rationaalista kommenttia on vaikka kuinka paljon, mutta te itsekeskeiset penikat olette kykenemättömiä näkemään niitä. Tunteista kumpuavat "Vitun idioottihippikommarianarkistimellakoitsijat" -kommentit taas johtuvat niin edellä mainitusta, kuin kiakkovieraiden idioottimaisesta käyttäytymisestäkin.
Älkää kuvitelko, että te olisitte ainoita jotka "tiedätte mitä tällä pallolla tapahtuu" ja perus-keskiluokka typerää sopulimassaa. Suurimmalla osalla ihmsisitä on paljon realistisempi, rakentavampi ja tasa-arvoisempi näkemys maailmasta, kuin teidän laumallanne. He ymmärtävät kuinka monimutkaisista ongelmista on kyse ja kuinka ne eivät missän tapauksessa ratkea kiakkovieraiden toimintatavoilla.
Tämä ei tarkoita, etteikö joskus tässäkin maassa jouduttaisi lähtemään mellakoimaan, mutta kuten teille on tuhansia kertoja todettu; se pitää suunnata sinne missä oikeat kohteet ovat.
Lentävä tölkki
10.12.2013 13:22
Luetko mitä kirjoitetaan?
Whovenger
10.12.2013 13:58
"Menkää töihin" - ehkä kulunein juttu ikinä. Milläs meet töihin, kun töitä ei ole? Helppo siellä on huudella, kun kuljetaan laput silmillä ja itsellä on kaikki hyvin.
En voi muuta ku kompata Pafua!
Tyytyväinen
11.12.2013 00:59
Voitko vakavissasi Pafu väittää, että käsität 'mitä täällä pallolla tapahtuu'? Harva erittäin oppineista ja kokeneistakaan ihmisistä uskaltaa näin nimittäin väittää. Jos tiedät, kerro ihmeessä meillekin.
Jos omaa elämänlaatu ja yhteiskunnan nykytila eivät tyydytä, voi tehdä paljon järkevämpiäkin asioita, kuin pomppia jutinaamarit päässä kadulla, polttaa Suomen lippuja Sorsapuistossa ja hakata lätkämailoilla poliisin asettamia turva-aitoja: vaihtaa työtä, täydentää koulutusta, opiskella uuden ammatin, kirjoittaa ja julkaista omia ajatuksiaan sosiaalisessa mediassa, lähteä mukaan politiikkaan, järjestää mielenosoituksia (oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan ja kasvot paljaana jonkun selkeän teesin puolesta) tai muuttaa pois Suomesta. Suomessa, jos jossain, tuo kaikki on mahdollista, jos vain tahtoa riittää. Turhan monilla, sitä ei riitä, ja silloin on täysin oma vika, jos putoaa pohjalle. Ymmärrän kyllä, että eriarvoisuuden vuoksi kaikilla ei ole samat lähtökohdat alkaa rakentaa omaa elämää, siltikin on turha väittää, etteikö mahdollisuuksia olisi tarjolla.
'Hipit menkää töihin' -kommenteilta ei voida välttyä, jos yksikin mielenosoitukseen osallistujista ottaa oikeuden rikkoa toisen omaisuutta tai vahingoittaa työtään tekeviä poliiseja, joten turha itkeä sitä. Itseänikin suututtaa tämä ymmärryksen, kiitollisuuden ja kunnioituksen puute, joka bissellä ruokittuna saa porukan tekemään aivan saatanan typeriä asioita.
Rational enough?
omanelämänseppä
11.12.2013 01:08
Whovenger, kelpaisiko neidille perusrehellinen työ? Kokeile: http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&hakusana=siivooja
Toiseksi vaihtoehdoksi: http://www.opiskelupaikka.fi/Koulutus/Yhteishaku
Problem?
Jslhs
11.12.2013 09:56
Omanelämänseppä - Et ole varmaan vielä eläessäsi hakenut töitä. Laske todenäköisyys prosenttisi saada töitä kyseisestä paikasta, kun hakijoita on arviolta 60 muuta ihmistä. Ellei jopa enemmän, riippuen paikkakunnasta.
omanelämänseppä
12.12.2013 02:18
Jslhs - Totta kai olen hakenut töitä ja ollutkin muutamana kesänä pitkiä jaksoja töissä keväästä syksyyn, ilman suhteita, mm. rakennusapulaisena, uimahallissa siivoojana ja kaupan kassalla. Nyt opiskelen yliopistossa alaa, josta tiedän saavani töitä valmistuttuani.
Todennäköisyys_____prosentti saada töitä on aika pieni, jos lähtee etukäteen puntaroimaan omia mahdollisuuksiaan samaa työtä hakevien määrän perusteella. Itseään saa ja pitää markkinoida ja ylistää työnantajalle häikäilemättömästi, kyllä ne erottavat kuka oikeesti sen paikan haluaa ja ansaitsee. Eikä nuo siivojan työt tunnu kelpaavan kellekään, kyllä noita ilmoituksia on mol.fi:ssä aina. Ei kukaan tule kotoa ihmistä töihin hakemaan ja pohjalta pitää aloittaa, jos aikoo työelämässä menestyä, sen tiedän jo tässä iässä.
Veronmaksaja
10.12.2013 10:59
Silloin kun mieltään ei uskalla näyttää tunnistettavasti ilman naamaria mielenosoituksen tarkoitus taitaa olla pelkkä rähinöinti. Ja rähinöidessä voi sattua kipiästi. Sitä on turha itkeä jälkikäteen kun nenään sattui.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Faktaa
10.12.2013 11:01
"Tuloerot ovat Suomessa edelleen Euroopan keskitasoa pienemmät..."
"Yleisin tuloeromittari eli Gini-indeksi oli vuonna 2010 Suomessa 25,8, kun Euroopan maiden keskiarvo oli 30,7" Esimerkiksi Venäjällä kyseinen arvo on yli 40.
http://tilastokeskus.fi/til/tjt/2011/05/tjt_2011_05_2013-05-22_tie_001_fi.html
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Viidan Late
10.12.2013 11:09
Kiakkovieraile jaettiin Tammelantorilla suojavarusteita, mailoja, naamareita ja nähtävästi myös papatteja ja tykäreitä. Lisäksi oltiin jurrissa. Monta päivää ennen tapahtumaa jaettiin ohjeita siitä miten poliisien ohitse pääsee kutsuvieraisiin käsiksi (ja myös miten poliisien kimppuun voidaan hyökätä). Totta helvetissä Poliisi varautuu mellakkaan, sillä sen uhka oli ilmeinen, ja niinhän se toteutuikin. Hepoista en tiedä sen enempää, mutta niitä on käytetty usein esim. Olympiastadionin isoissa tilaisuuksissa. Silloin niitä tosin ei kukaan hakanut mailoilla. Kyllä nyt kannattaa myöntää se, että paikalle hakeutui nimenomaan sellaista porukkaa, jotka halusivat vain rähinöidä. Paikalla oli varmasti myös rauhalliseen mielenosoitukseen tulleita ihmisiä, mutta kyllä tapahtuman ominaispiirteet varusteineen, naamareineen, mailoineen ja kaikkine hyökkäysohjeineen ohjasi hommaa vain ja ainostaan siihen suuntaan, että nyt rähistään ja pistetään paikkoja paskaksi, samalla kun 2 miljoonaa suomalaista katselee juhlia telkkarista.
Mitä sitten tulee itse sanomaan, ottaka nämä asiat aktiivisesti esille aina kun neuvotellaan budjetista ja hallituksesta, lakialoitteista ja kun käydään vaaleja jne. Vittuako te silloin hyssyttelette! Mikä olisikaan parempaa vaikuttamista kuin perustaa rauhallinen mielenosoitus koko hallitusneuvottelujen ajaksi vaikkapa Senaatintorille.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pellolla
10.12.2013 11:30
Minulle jäi autuaan epäselväksi, mitä mielenosoittajat halusivat. Mitä pitäisi tehdä, että mielenosoittajat olisivat tyytyväisiä? Ja mitä sitten tapahtuisi, jos he saisivat tahtonsa läpi? Kertokaa joku, en ymmärrä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Greedo
10.12.2013 11:56
Vanhana punkkarina minä häpeän teitä kiakkoviaraita.
Liian vanhana kapinallisena olen syvästi hämmästynyt nuorten 'sankarien' ja varsinkin kolumnin kirjoittajan naiviudesta...
armeijan tarkka-ampujia katoilla? Missä viittaukset panssarivaunuihin, tykistöön ja salaiseen polii... ai niin, mainittiinhan siviilikytät. Jos olisitte olleet muualla kuin Suomessa, olisi Viikatemiehellä ollut töitä. Täällä on hyvä kapinoida, kun tietää, että aina joku ymmärtää teidät, aatteenne ja naurettavan muka-kommunistikapinanne 'tuskaisten nuorten hätähuudoksi' . Samalla enemmistö tavallisista ihmisistä pitää hommianne pelkästään keskenkasvuisten kakaroiden pelleilynä.
Jos olisitte halunneet, kuten tekstissäsi väitetään, rauhallisen mielenosoituksen, niin missä kuri? Miksei teistä kukaan puuttunut näiden oman ryhmänne mellakkaidiootteihin? Älkää tulko sanomaan, ettei asia kuulu teille. Te olette jokainen vastuussa.
Teillä ei ole ihmisyyden ja oikeudentajun kanssa mitään tekemistä. On turha yrittää puolustella jälkikäteen näennäisviisailla samanmielisten blogeihin perustuvilla väitteiden irvikuvilla omaa toimintaanne. Se, mitä tapahtui, ei ole anarkismia, ei poliittista mielenilmausta, vaan pelkkää tarkoituksetonta känniääliöiden ilkivaltaa ja pätemisen tarvetta.
Surulliseksi minut tekee se, että te ette osaa edes hävetä. Millainen organisaatio antaa hiljaisen hyväksyntänsä viattomien luontokappaleiden hakkaamiselle?
Punavihreä vegaani ei syö lihaa, koska "kunnioittaa elämää". Poliisihevosta voi sen sijaan lyödä jääkiekkomailalla, koska sehän on väkivaltakoneiston edustaja ja hallitsevan luokan kirottu kätyri...
Voi meitä kaikkia...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
sheena the punk
11.12.2013 01:22
AAMEN!
Isot kalat
10.12.2013 12:13
http://m.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fm.iltasanomat.fi%2Fkotimaa%2Fart-1288629941250.html&h=IAQGfHB1g&s=1 Oli se ilmeisesti oikeasti puolustusvoimista, känni paljasti!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
EnOllutPaikalla
10.12.2013 12:19
Tuo hevosten paikalle tuomisen ja hevosilla henkilövahinkojen aiheuttamisen kritisointi kuulostaa aika lapselliselta.
Minäkin voisin tuolla perusteella lähteä vaatimaan korvauksia joltain, joka on antanut minulle aseen ja minä olen ampunut sillä jalkaani.
Eli hevosten tuominen paikalle ei olisi aiheuttanut henkilövahinkoja, ellei mielenosoittajat olisi aivottomuuksillaan provosoineet poliiseja ja pelotelleet hevosia.
Sivulliset varmaankin ajattelivat hieman enemmän, mutta ilmeisesti eivät riittävästi tajutakseen, että sivullisia uhreja syntyy todella helposti ja että he olisivat niitä uhreja jos kerran paikalla ovat.
Sanoisin, että mitäs ammuitte omaan jalkaanne,
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Huooooh
10.12.2013 12:53
Pafu, lueppa nyt ne kommentit uudelleen. Sieltä löytyy ihan rationaalisiakin pointteja. Esim 32v lentävä tölkki tuossa mielestäni jo kommentoi aika hyvin tätä vaikutustapaa ja näitä mielenosoittajia vastaan:
"Yrittäkää panostaa edes sen verran, että opettelette asianne, kouluttaudutte ja kerrotte asianne niin kuin täällä meillä on tehty jo hyvä tovi. Se joka väittää, että ei ole mitään muuta tapaa toimia kuin mellakointi, ei ole todellisuudessa edes avannut kirjaa, jossa kerrotaan miten sivistyneessä yhteiskunnassa voidaan vaikuttaa."
Olispa kiva kuulla jotain älykästä sieltä kiakkojuhlien puolustajilta. Tanelihan tuossa kyllä fiksusti mainitsi, ettei tuolla joukolla ollut kovinkaan koherenttia sanomaa, mutta jos tämä harmistunut syrjitty luokka pystyisi edes nimeämään ketä tähän "eliittiin" kuuluu, ja mitä se tekee väärin, niin siitä voitaisiin aloittaa keskustelu. Pafu, ole hyvä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Raipe123
10.12.2013 13:01
Hyvä ja puolueeton kirjoitus.
Uskottavuutta tuo lisää, kun tarkistat muutamat faktat - hevoset eivät paina 1000 kiloa. En myöskään allekirjoita tätä: "Ihmiset hajottavat ikkunoita, koska eivät voi tehdä mitään muutakaan". Aina on vaihtoehto sille mitä tekee; tässä tapauksessa muutaman kaljan juoneet jonnet ja oikeat anarkistit menivät "moodin" mukana ja typeryyttään takomaan ikkunoita.
Rauhaomaiset mielenilmaukset ovat suomalaiseen yhteiskuntaan mielestäni ihan toivottu ilmiö. Mielipiteensä saa ilmaista ja se tekee tuppisuukansalle enemmän kuin hyvää.
Mielenilmauksista voi oppia paljon, kun on niissä mukana ulkomailla - tämä Tampereen keissi oli lastenkengissä puolin ja toisin. Muualla maailmassa mielenosoittajia kuolee virkavallan toimiin, kun kansa vastustaa oikeasti hierarkista ja vääristynyttä valtapeliä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
työtyönköyhä
10.12.2013 13:45
Ai että kun tekee hyvää kun ns. hyväosaiset, jotka tietävät aina paremmin miten meidän köyhien tulisi elämämme tuhlata, saa täällä nostettua vähän itsetuntoa. Omasta mielestäni oli onnistunut mielenilmaus, kun ei muusta puhuta. Jäi helmojen pituudet taka-alalle tänä vuonna. Nään silmissäni kuinka jossain idyllissä kihisee joku keski-ikäinen, jonka mielestä kaikki huppupäät, pitkätukat, löysähousut on vähintäänkin rikollisen työttömiä. Kiitos Suomi! Olishan se ollut todella paljon fiksumpaa viedä sielä aidanraosta vaikka joku hajupaperille kirjoitettu vetoomus ja sitten kaikessa rauhassa hajaantua koteihin kuuntelemaan ratiota ja joululauluja, se se vasta olisi ihmisten keskuudessa herättänyt keskustelua.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Töihin-mars
10.12.2013 13:56
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&hakusana=siivooja
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vellihousutyötön
10.12.2013 22:47
nomutku noi on paskatöitä. ei ne kelpaa meil. sossust saa saman verran.
Pellet vois hetken vaikka ajatella, kuka ne saatanan sossun ja kelan luukulta teidän kerjäämät rahat maksaa! Ai niin unohdin, toi ajattelu ei kuulunut teidän vahvoihin puoliin!
Seppoliini
10.12.2013 14:02
Ihan hyvä kirjoitus, vaikka se sisältääkin paljon outouksia. Kommentoinnin taso tässä yllä on yleisesti todella surkeaa ja historiatietoisuus loistaa poissaolollaan. Esim. vääpeli (ja monet muut) tuolla ylhäällä osoittavat vain ettei Neuvostoliitto ole heidän maailmassaan vielä kaatunut. Kiakkovieras-tapahtumassa on silti paljon sijaa (perustellulle) kritiikille.
En ensinnäkään usko, että paikkojen rikkomista voi perustella sillä, että se oli pakko tehdä kun "ei voi mitään muutakaan". Aina voi osoittaa mieltään myös rikkomatta asioita ja lyömättä poliisia, sillä vaikka riehumalla tapahtuma saakin näkyvyyttä, ei näin radikaali ideologia siten sympatiaa kerää. Mielenosoituksiin toki hakeutuu paljon nimenomaan riehumaan tulevia hapsupäitä, joiden vuoksi koko tapahtumaa ei saa tuomita. Miksi ne mailat piti edes ottaa mukaan? Jos hevoset olivat tässä tapauksessa överöintiä, niin olivat sitä mailatkin. Ja jos suurin osa mielenosoittajista oli rauhanomaisia, miksi sympatia osoitetaan nimenomaan niille, jotka riehuivat, rikkoivat ja tappelivat? Lentävä tölkki ilmaisi asian melko hyvin "menkää kouluun" -kommentillaan, mutta samalla unohti, että anarkismi nimenomaan vastustaa organisoitumista (vaikka se kuinka toimimatonta olisikin).
Mitä organisoitumiseen tulee, niin mikäli tässä olisi ollut kyseessä jokin organisoitunut ryhmä, joka olisi halunnut äänensä kuuluviin, ei se olisi toiminut tällä tavoin. Tavallaan marginaali-ideologioiden pahin vastustaja onkin usein niiden omissa riveissä, sillä yskittäiset sekopäät kusevat muiden aatteet. Vastaväitteet mielenosoituksia vastaan ja niiden puolesta on lisäksi liian helppo perustella juuri tuolla (molemminpuolisella) väkivallalla, mutta silloin keskitytään lähinnä siihen "kuka aloitti" eikä keskustelu koskaan siirry oikeisiin asioihin. Lisäksi taustalla olevista syistä keskutellessa se on suoranainen argumentaatiovirhe. Tähän ovat nyt syyllistyneet sekä media, yleisö, poliisi että kiakkovieraat.
Joka tapauksessa siinä kirjoittaja on oikeassa, että keskustelu on nyt ajautunut juoksuhautoihin. Kukaan ei jostain ihmeen syystä pysty käsittelemään asiaa nyt objektiivisesti, vaan tapaus joko tuomitaan tai hyväksytään estoitta. Jos vastakkaista mielipidettä ei edes yritä ymmärtää niin on parempi olla hiljaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vilmari
10.12.2013 14:03
Samaa mieltä Pafun kanssa. Peukut täältä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jukka I
10.12.2013 14:08
"Sunnuntai. Istun Semaforissa ja odotan junaa. Pöydässä istuu melkoisen päihtynyt herrasmies, joka esittäytyy puolustusvoimien tarkka-ampujaksi ja kertoo seuranneensa Tampere-talon tapahtumia katolta. En tiedä uskoako sankaria vai ei."
Nimen kysyminen ja tarkastaminen liian vaikeaa, kuten muukin kriittisyys?
"Olen nähnyt riittävästi yhteiskuntia, missä mielenosoittaminen ja sananvapaus ovat luksustuotteita ja missä mielenosoituksissa kuollaan. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna muutamasta ikkunasta itkeminen on varsin väsynyttä first world problems -kitinää."
Olen nähnyt riittävästi yhteiskuntia joissa mielenosoittajien omaiset itkisivät haudoilla ennen tätä ja varsinkin jälkeen, joten väsynyttä lellipentu-kitinää.
"Mielestäni on hienoa, että tässä kurjuuden ja kyynisyyden ilmapiirissä, toiset jaksavat yrittää. Tätä tarvitaan, vaikka ylilyönnit ovat väistämättömiä ja turpaan tulee."
Samaa mieltä, ensi kerralla kutsukaa muutkin vetämään turpaan, kunnon halpaa kansanhupia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lentävä tölkki
10.12.2013 15:11
Siinäpä se tulikin työtyönköyhältä. Haluammeko, että kansa keskustelee mielenosoituksessa tapahtuneista asioista vai siitä, mitä eräät halusivat muuttaa tässä yhteiskunnassa? Jääkiekkomailalla saa keskustelua ja rikostuomioita aikaan, mutta muutoksen tekemiseen tarvitaan myös muita perusteluita.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nyt joku roti.
10.12.2013 16:40
"Isot ukot seisoo mellakkavarusteissa aidan takana ja tuntevat olonsa uhatuiksi, kun punkkarit heittävät muutaman tölkin ja koettavat sohia lätkämailoilla aidan raoista."
Vastaa kommenttiinNo jopas maalataan kuvaa, että agressiivisesti tavaroiden heitteleminen ja mailoilla hakkaaminen olisi jotenkin oikeutettu tapa osoittaa mieltään. Ja heti perään ihmetellään miksi ratsupoliisit alkoivat toimiin. Harvinaisen paska kirjoitus vaikka itse sanonkin.
Vastaa kommenttiin
Suoraan kasvatettu
10.12.2013 17:56
Ei roskasakin perseilystä saa fiksua vaikka tomittaja kuinka yrittäisi. Kun on koko elämä menty omassa tyhjiössä Suomalaista hyysäysjärjestelmää hyödyntäen näyttäytyy ensimmäinen elämässä eteen asettuva auktoriteetti, poliisi, jonakin uhkaavana paholaisena jonka kimppuun on väkisin käytävä, kunhan on ensin vähän purettu pahaa oloa rikkomalla ja hajoittamalla paikkoja joita ei tarvi itse korjata tai kattella.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nyt oikeesti
10.12.2013 19:35
Ei varmaan koskaan ole hävettänyt näin paljoa.
Joo, mielipiteen ilmaisu ja se, että asioihin yrittää sivistyneesti vaikuttaa, on ok.
Tietenkin osa porukasta ei varmaan ollut paikalla edes siksi että olisivat yrittäneet tavalla tai toisella vaikuttaa. No, se onneksi vasta onkin järkevä syy alkaa riehumaan julkisilla paikoilla vahingoittaen toisia ja toisten omaisuutta.
Ja mitä niihin tulee, jotka oikeasti yrittivät vaikuttaa, niin miettisivät pari kertaa miten se kannattaa hoitaa. Rähinöimällä kaivaa vaan itselleen kuoppaa.
Ja että itsenäisyyspäivänä? Tietääkseni itsenäisyyspäivänä on tarkoitus juhlia itsenäisyyttä ja sitä rauhaa mikä meillä onneksi on. Ei meidän vanhemmat tai isovanhemmat huvikseen siellä rintamalla olleet. Ja vaikka edelleenkin mielenosoituksen tarkoituksena (jos sellaista edes olikaan) oli kertoa ministereille yms. kuinka tyytymättömiä jotkin sivistymättömät kansalaiset ovat, niin sen olisi voinut tehdä muulloin.
Toisaalta, sanoihan tämä eräs putkasta vapautunut lukiolainen, että "eliitti ei vaan saa juhlia, pitäisi olla kaikelle kansalle enemmän". Järjestäkää omat juhlat. Valtio tai poliisit tuskin on sitä estämässä, niin kauan kun se ei lähde käsistä. Eri asia on tietenkin sitten, jos näitä rähinöitsijöitä välttämättä kiinnostaa päästä kuuntelemaan runonlausuntaa ja sinfoniaorkesteria! Sekään ei toisaalta vaadi minkäännäköisiä valtion toimesta järjestettyjä juhlia.
Ja mitä poliisiin tulee, niin jopas tehtiin kärpäsestä härkänen.
"Ratsupoliisit komennetaan päin ihmismassaa ennen kuin ensimmäiset pääsevät edes aidalle."
"Oma selkäni on tätä kirjoittaessa aika helvetin kipeä, kiitos hevosten voimasta niskaan lentäneiden punkkarien ja virkavallan niskaan työtämän aidan."
Tästä mielenosoituksen ja "hyökkäysten" suunnittelusta poliisi oli tosiaan jo syksyllä tietoinen. Nyt sanotte että poliisi toimi tyhmästi jne., ratsupoliisitkin lähti ihmismassaa kohden ennen kuin tapahtui mitään. Hui kamala, kylläpäs ne poliisit ovat tyhmiä! Eihän sitä virkavallan tietenkään kannata varautua etukäteen, tyhmäähän se sellainen touhu on!.....äly hoi.
Ja itse ainakin mieluummin itken Stockmannin ja Handelsbankin särkyneiden ikkunoiden takia, kuin sellaisen ihmisen selän, joka varmasti tiesi että kun tuollaiseen lähtee mukaan, ei hyvää seuraa.
Asiastahan voi olla toki montaa mieltä, eikä sitä oikeaa mielipidettä ole. Fakta on kuitenkin se, että tajuttoman tyhmää toimintaa mellakoitsijoilta. Jos on niin paha olla Suomessa, niin lähtisivät pois. Kukaan tuskin on estämässä, päinvastoin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Syrjäytynyt
10.12.2013 19:50
"Pollet vielä ymmärtäisi, jos niille olisi jotain käyttöä. Aamulehden tietojen mukaan “hevosien toivottiin rauhoittavan mielenosoittajia.” Tuhatkiloinen elikko, joka juoksee kohti on eittämättä tehokas joukkojen hallitsija, mutta rauhoittavasta vaikutuksesta voi olla montaa mieltä."
Tätä mä en oo just tajunnu, että miten ihmiset ei muka ymmärrä miten hevosten pitäis rauhottaa ihmisjoukkoja. Kaikille omasta aivoille omaaville ihmisille luulis olevan selvä homma, että kannattaa olla riehumatta tuon kokoisten elukoiden lähellä. Tai ylipäätään, miksei oteta pakkia tilanteesta, kun mukaan tulee hevoset?
Miksi nillittää siitä, että perseilijät tuomitaan? Tarpeeton riehuminen on tarpeetonta riehumista, vaikka taustalla olisi miten vakava asia tahansa ja se täytyykin tuomita. Se on kuin sanoisi, että ei sillä väliä, että varastit mummon käsilaukun matkalla miekkarista baariin, kun kerran olit mukana osoittamassa mieltäsi tärkeän asian puolesta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Aikuinen hippi
10.12.2013 19:56
"Ihmiset hajottavat ikkunoita, koska eivät voi tehdä mitään muutakaan."
Niin että mitä? Mä oon elämäni aikana ollut palkkatöissä alle vuoden. Onko mussa nyt jotai vikaa, kun ei oo käynyt mielessä, että mun kannattais lähtee hajottaan paikkoja? Ihan oikeesti, miten ois jos ei vaikka hajottais ikkunoita tai muutakaan, ellei sit satu itse niitä ikkunoita omistamaan ja siten niitä joudu korvaamaankin oikeasti. Jos tuntee, että olo on siinä kunnossa, että ainoa vaihtoehto on lähteä hajottamaan ikkunoita, niin kannattaa varmaan hakeutua mielenterveyspalvelujen puoleen, koska oman elämän ongelmat yleensä ratkaistaan sillä, että niihin yritetään miettiä niin kauan ratkaisua, että ne selviävät, eikä ikkunoiden rikkomisella. Jos tätä ei ymmärrä, niin on todellakin mielenterveyspalvelujen tarpeessa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
sosialismi
10.12.2013 23:13
Siellä taas laiskat ja saamattomat pummit rikkoivat humalpäissään ikkunoita kun ei riittänyt sossumassit kaljojen jälkeen uuteen iphoneen...
Vastaa kommenttiinHuoh tämä taas nähty kansanryhmä jota ei kiinnosta yhteinen eikä toistensa kunnioitus rikkoo ikkunoita kun yhteiskunta laittaa laiskojen ja saamattomien edellee ihmiset jotka saattaa jopa saada jotain aikaan, ihme ruikutusta.
Vastaa kommenttiin
Entäpäjos
10.12.2013 23:20
Mites sit ois käyny, jos ei poliisia ois ollu paikalla ollenkaan?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Tåpe
11.12.2013 00:55
Aika köyhää journalismia.
1. ” Pöydässä istuu melkoisen päihtynyt herrasmies, joka esittäytyy puolustusvoimien tarkka-ampujaksi ja kertoo seuranneensa Tampere-talon tapahtumia katolta.”… ”Ette tiedä, miten harmitti, kun te saitte toimia ja minä en.”
:) Ei tainnut olla puolustusvoimien edustajia katolla.
2. ” Ratsupoliisit komennetaan päin ihmismassaa ennen kuin ensimmäiset pääsevät edes aidalle.”
Tuskinpa vain.
3. ”Poliisi ei valitettavasti ymmärrä, että aina ei ole fiksua vastata voimalla ja provosoitua. Isot ukot seisoo mellakkavarusteissa aidan takana ja tuntevat olonsa uhatuiksi, kun punkkarit heittävät muutaman tölkin ja koettavat sohia lätkämailoilla aidan raoista.”
”Heittävät muutaman tölkin ja koettavat sohia lätkämailoilla aidan raoista”? Ei tainnut ihan mennä näin.
4. ” En hyväksy väkivaltaa tai ilkivaltaa, mutta mielestäni on ideologista köyhyyttä leimata perusoikeudet muutaman yksilön toimien takia. Olen nähnyt riittävästi yhteiskuntia, missä mielenosoittaminen ja sananvapaus ovat luksustuotteita ja missä mielenosoituksissa kuollaan. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna muutamasta ikkunasta itkeminen on varsin väsynyttä first world problems -kitinää.”
:)
5. ” Poliisin “rikollisorganisaatio” -huttu, hevoskuuri ja itsepäisen aggressiivinen mediastrategia ei juurikaan auta tilannetta. Tämäkään ei kuitenkaan tule yllätyksenä, sillä Helsingin hupon ja krp:n sekoilujen jälkeen poliisilla on kova tarve herättää luottamusta.”
Poliisihan saa määrätä mitä Yle, HS, iltalehdet jne. saa kirjoittaa. Eikö?
6. ” Ihmiset hajottavat ikkunoita, koska eivät voi tehdä mitään muutakaan. Toivottomuus ja sosiaalinen pahoinvointi luovat konfliktin ei halu hajottaa ja satuttaa.”
Tällähän voisi perustella vaikka kristalliyön.
"Journalismi on toimintaa, jonka tehtävänä on kerätä, varmentaa ja eritellä tietoa ja esittää se joukkoviestimien avulla esimerkiksi uutisten muodossa."
- Wikipedia
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
mieti
11.12.2013 02:53
Edelleenkin mieti syitä ja seurauksia. Äly hoi ....tais jättää.
niimpä
11.12.2013 10:40
varustautuessaan jääkiekko varustein ja peittämällä kasvonsa lähtiessään rauhallisesti osoittamaan mieltään on vähän sama kun pukee sukkahousut päähän ja ottaa haulikon mukaan aikomuksenaan nostaa pankista rahaa omalta tililtään
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
karhuilu
11.12.2013 10:54
Vieläkin takerrutaan hevoseen ja sokoksen ikkunaaan...pitää olla aika helvetin iso hässäkkä ennenku mietitään miks se hässäkkä on.toivon näille työmaiden miesten miehelle että menettäisivät työnsä nii ois eri ääni kellossa..nytkin perus peran jutut on tasoa "sossupummi perkele ja neekeri perkele"
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
NJT
11.12.2013 11:51
Yleisellä tasolla tuntuu siltä, että Kiakkovieraiden sanoma on jäänyt monelta epäselväksi. En tiedä, oliko se missään vaiheessa järjestäjille itsellekään kovin selkeä.
Mielestäni itsenäisyyden pohjana toimii yksilön sanavapaus ja oikeus mielipiteensä ilmaisemiseen. Sen sijaan että olisi käytetty tätä perusoikeutta, sorruttiin perseilyyn.
Järjestäjät ja paikalla olleet ovat sanoneet, että "vain pieni osa rähinöi". Mikäli näin on, oltaisiin voitu joukkovoimalla kertoa rähinöijille, ettei tämä ole rauhaomaisen mielenilmauksen tarkoitus. Tumput suorana seisominen on hiljaista hyväksyntää. Jos edes ryhmän sisällä ei ollut yhteistä uskoa aatteeseen ja siihen, mistä ja miten mieltä ilmaistaan, ei ihme, ettei se välittynyt yleisöllekään.
Mielenilmaus olisi voinut olla koko kansan juhla, hyvällä mielellä ja rauhanomaisesti toteutettu tapahtuma. Sen olisi voinut järjestää myös jonain toisena päivänä tai selkeästi profiloitua pois kuokkavieraista.
Tästä päivästä voi vain oppia. Järjestäjät voivat miettiä, olisiko tällaista tapahtumaa mahdollista järjestää rauhanomaisesti, selkeät pelisäännöt sopimalla. Niin, että tapahtumasta jäisi oikea kuva suurelle yleisölle. Nyt ollaan keskitytty pelkästään hevosiin, poliiseihin, väkivaltaan ja muutamaan epämääräiseen kommenttiin tapahtuman ideologiasta. Kokonaiskuvaksi jää naamari päässä heiluva humalainen, joka jollain epäselväksi jäävällä tavalla kokee tuleensa yhteiskunnan ja eliitin syrjimäksi ja voimantunteessaan rikkoo ikkunoita ja hakkaa toisia ihmisiä.
Suomi on juurtunut lintukotomaiseen ajatteluun, joten nyt jos koskaan on tarvetta jokaisen yksilön tarttua epäkohtiin ja tuoda ne ilmi pitkäjänteisellä ja rauhanomaisella tavalla. Epäkohtiin tulee ja pitää puuttua, kun se on vielä mahdollista tehdä järkevällä ja laillisella tavalla. Radikaaleihin äärimmäisyyksin ei ole vielä tarvetta, toivottavasti tätä tarvetta ei koskaan tulekaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Franny_Berry
11.12.2013 20:23
Tätä on pakko kompata, näin myöskin tuon perusasian näkisin. Varsinkin viimeinen kappale! Tapahtumaan sinäänsä ei ole mielenkiintoa ottaa kantaa, en ole ollut mukana, enkä perusta kuulopuheista.
Korttakekoon
11.12.2013 12:57
En ollut paikalla. Mutta en myöskään ymmärrä mitä saavutetaan tulemalla jonkun (oli se sitten naapuri, valtiovalta, upseerit, lääkärit tai bussikuskit) juhliin osoittamaan mieltään. Ne ihmiset jotka ovat juhlissa, ovat juhlissa, eivät töissä. Vähänpä näitä "kiakkoviaraita" tai muita eturyhmiä eduskuntatalon edessä käy mieltään osoittamassa. Ja juuri tämä toiminta antaa porukasta aika rajoittuneen kuvan. Ja valitettavasti kuva on aika lattea ja ensimmäisenä tulee mieleen että "sinne on menty viinan voimalla uhoamaan." Ja näin se nyt(kin) oli osaltansa. Fiksu idea on ennekin tuhottu pienen ryhmittymän sekoilulla ja rähinöinnillä. Ei tarvitse toimittajan eikä perheenisän itkeä jos on siellä seassa ollut "viattomana" ja saanut osumaa massojen sekoillessa. Järkeä pitää käyttää mielenosoituksessakin.
Ja mitä tulee puheisiin poliisin ylireagoimisesta niin miettikääpä asiaa sieltä aidan toiselta puolelta. Ei sinne juhliin passaa päästää jengiä ilman muuta sisään. Varsinkin jos tiedossa on mielenosoitusta ja sivutuotteena "mellakointia", siihen pitää varautua. Ihmettelen niitä puheita että siellä suojeltiin omaisuutta ja rajoitettiin mielipiteenilmaisun vapautta. Ei kai mellakoitsijalla tarvitsekaan olla oikeutta (enempää) aiheuttaa tuhoa.
Ja vielä. Kukaan ei ole koskaan saanut asiaansa eteenpäin tulemalla räyhäämään toisten juhliin.
Vastaa kommenttiinSinäkin soittaisit poliisit paikalle (ja he tulisivat) jos pippaloihisi tulisi kuokkavieraita heittelemään maalia päälle ja potkimaan autosi. :)
Vastaa kommenttiin
Höhöö
11.12.2013 15:59
Heheheee
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
anusjanus
11.12.2013 17:28
Vaikka itse en ikävä kyllä näkemässä ollutkaan, hyvä että poliisit saivat osumaa ja paikat hajosivat, koska minusta on hauskaa kun niin monia porvareita ja "kunnonkansalaisia" VITUTTAA!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
porvari
12.12.2013 02:34
30 v mies ja kommentit kuin yläasteikäisellä karvankasvusta ja energiajuomista hämmentyneellä collegehousu-jasperilla. Yritä nyt edes :D 'Hyvä että poliisit saivat osumaa' Jep, niiden vikahan se on, että oot ihmisillä on huono olla.
Ps. Olen porvari, minulla on elämässä kaikki helvetin hyvin ja itsenäisyyspäivän perseilyt eivät vituta, lähinnä säälittää.
shiwan8
11.12.2013 17:53
Sinällään ihan naurettavaa, että tästä joutuu keskustelemaan ja syyttävät sormet osoittavat poliiseja. Fakta on se, että ios mielenosoittajat ovat hyväksyttävän virhemarginaalin puitteissa kunnolla niin poliisille tulee itsenäisyyspäivänä kylmä. Jos eivät ole niin poliisi joutuu hommiin eikä näin ollen kärsi siitä kylmyydestä.
Järkeä saa käyttää, jos kansa perseilee niin poliisin homma on reagoida siihen riittävällä teholla jotta se perseily loppuu. Poliittiset vaikutuskanavat ovat kaikkien peruskoulun käyneiden tiedossa. Jos eivät riitä eikä jaksaisi odottaa tilanteen muuttumista niin kukaan ei pakota jäämään tähän maahan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lopen tympääntynyt
11.12.2013 18:14
Vaikka lähtökohtaisesti koen enemmän omakseni sen mitä kuokka- ja kiekkovieraat edustavat ennemmin kuin virallisissa juhlissa sisällä olijoiden elämän, vituttaa kyllä ankarasti miten tämä mielenilmaus suoritettiin.
Lukuisia haasatatteluja, valtavirtamedian juttuja ja bloggarien kirjoituksia puolesta ja vastaan lukeneeni ja youtubeen ladatut videot katselleena en vieläkään ole päässyt selville että mitä mieltä tässä nyt sitten oltiin ilmaisemassa. Paitsi että oli paha olo niin piti rikkoa juttuja, ja hyökätä poliisin kimppuun mikä on omaan korvaani vaan "känissä, läpällä" -tyylistä bullshittiä. Sit on huutava vääryys kun virkavalta pistää takaisin ja joutuu toviksi putkaan. Melkein toivoisi että nää vajukit olisi päässeet juhlapaikalle sisään. Kuinkahan fiksusti siellä olisi tätä Tärkeää Sanomaa tuotu esille, vai olisiko meno ollut sama kuin pihallakin?
Mut hei, otetaan seuraava mielenilmaus vaikka sitten tasa-arvon nimissä (kai me nyt kaikki tasa-arvon puolesta ollaan? Luokkasota! Ei eliittiporhojen juhlat voi olla ainoaa mielenilmaustanteretta!) kiakkovierasmellakoijien kotipihalla tai treenikämpällä/verstaalla/peltopläntillä, ja pistetään ihan vaan mielenilmaushengessä vähän ikkunoita ja muuta omaisuutta paskaksi kun on niin paha olo eikä muutakaan voi tehdä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
J81-
11.12.2013 18:41
Ehkä mielenosottajien kannattaisi käydä hakemassa seuraavaa kertaa varten kokemusta esim. Egyptistä, Ukrainasta, Syyriasta tai jostain vastaavasta maasta, jossa on oikeita syitä mielensä osoittamiselle.
Nyt tuli nekkuun, "tavoite" saavutettiin ja "tehtiin mitä piti" niin ei voi muuta sanoa kuin helvetin munatonta menoa. Kaikinpuolin. Saldoksi taisi jäädä vääntynyt nilkka ja pari ikkunaa. Bravo.
Kyllähän tuollaiset 17-18 vuotiaat metri-Maket on niitä suomalaisen järjen jättiläisiä, joiden mielenosoittamista voisi tukea juuri lähettämällä heidät yllämainittuihin maihin. Paluulipusta ei niin väliä.
Missä kohtaa on menty niin helvetisti metsään, että luokkaeroista kitistään samalla kun juodaan opintotuella/sossurahalla kaljaa kun ei jaksa duuniin mennä.
Ehkä suomen valtio voisi kustantaa jokaiselle suomalaiselle oman peilin johon voi turhautumistaan purkaa, vaikka seuraavana itsenäisyyspäivänä.
Menkää oikeasti itseenne.
Vastaa kommenttiinAmen.
Vastaa kommenttiin
opiskelijaminäoon
12.12.2013 02:37
Aika harvalla noista pelleistä mitään opiskelupaikkaa on, kyllä noiden porukoiden kaljat on maksetttu ihan toimeentulotuella, joka on muuten jostain ihmeen syystä melkein puolet korkeampi, kuin opintotuki. Wonder why koska meistä sentään tulee jotain toisin kuin noista luusereista.
TROLLOLLOO
11.12.2013 22:19
Puolustusvoimien tarkka-ampujathan lähtevät aina "keikalta" junalla takaisin ja kertovat sotajuttuja ravintolavaunussa. Ei toimi se organisaatio ihan tuolla tavalla, hyvä yritys!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
radiosäteilynreiska
12.12.2013 16:36
Tällä videolla kohdassa 10:43 Tampere-talon katolla tosiaan liikkuu joku, olisko se toi haastateltava?
Vastaa kommenttiinhttp://www.youtube.com/watch?v=bzDZ3bTya1c
Vastaa kommenttiin
ei oo selkä kipee
12.12.2013 18:50
ei oo selkä kipee kun ei oo pakko tunkee sitä nenää jokamiehen oikeuteen nojaten joka paikkaan ja olla osoitttamassa mieltä nyt vaan ku siiihen on oikeus ja mahdollisuus. mulle ei oo edelleenkään auennut mielenosoituksen syy? siis mitä sillä haluttiin saada aikaan? aika hutera oli osoituksen laatu. muualla päin maailmaa ei oltain kevyesti hevosella töytäisty vaan vedetty ihan vaan kovalla kädellä poliisin toimesta. naurettavaa osallistua tommoseen tapahtumaan ja itkeä sitten ku mua sattu. ymmärtääkseni yhtään mielenosottajaa ei kuollu poliisin toimesta joka muualla päin maailmaa on ihan normaalia eikä kukaa pyytele anteeksi. nyt poliiisi joutuu pyytelee anteeksi ku pidätti jengii joka rikko lakia. lain rikkominen ei ole yhtään oikeutetumpaa vaikka teon motiivi ois jotenki hyvä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ejah
12.12.2013 20:05
Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Antoi erilaista näkökulmaa somessa kuultuihin ympyröihin nähden. Ja aivan varmasti on mielenosoituksen tarkoitus ja ajatukset menneet perille asti, koska on nostanut tällaisen mylläkän ympäri Suomea. Hienoa!
"Olen nähnyt riittävästi yhteiskuntia, missä mielenosoittaminen ja sananvapaus ovat luksustuotteita ja missä mielenosoituksissa kuollaan. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna muutamasta ikkunasta itkeminen on varsin väsynyttä first world problems -kitinää." Samoin tästä näkökulmasta tarkasteltuna muutamasta mielenosoittajalle tulleesta mustelmasta ja pippurisumutteesta itkeminen on myös varsin väsynyttä first world problems kitinää, vai mitä?
Jos hommaa olisi lähdetty organisoimaan enemmän, olisi voitu jopa pyytää poliisi mielenosoituksen TUEKSI, jolloin poliisikin olisi voinut varustautua erilailla ja näiltä pieniltäkin vahingoilta voitu välttyä. Tapahtumasta iso osa on ilmeisesti tullut poliisillekin yllätyksenä, eli ei olla tiedetty, mihin varautua, niin ovat sitten varustautuneet vähän reilummin, ehkä jopa lyöneet yli? Mutta tietty kaikki tämä on jo-kuultua diibadaabaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Muuttakaa Itään
13.12.2013 21:19
http://www.radiosuomipop.fi/uutinen/hovimuusikko-ilkka---kiakkovieraaksi-itaan
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
farda
14.12.2013 18:42
yhyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy.....................
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mastodontti82
14.12.2013 22:19
En lukenut mitään, sori.
Olen sitä mieltä kuitenkin, että mellakointi oli liian pliisua ja valjua. Olisivat hajoittaneet vihassaan minunkin lasini, niin olisin tyytyväinen. Sota kaduilla, new-sarajevo ja maan kauneimmat ihmiset, ne tavalliset kansalaiset olisivat vaistomattaan tehneet kaiken toistensa eteen. Vain sillä on merkitystä. Eliitti ja poliisi armeijan kanssa on aina yhtä. Jäljelle jää pieni piskuinen armeija ihmispoloja taistelemaan vastaan. Jäljelle jää ihmisyys ja kaikki sen juuret. Heillä on ballseja enemmän kuin mulla on kirjoittaa ballseista. En edes jaksa. Yläpuolellani on niin paljon paskaa, että tukehdun.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Rojan
15.12.2013 14:55
On ylipäätänsä hyvä et suomessa osoitetaan mieltä muutenkin kuin torilla seisoskellen kyltti kädessä.. Ei ketään sellainen kiinnosta.. Lisää mielenosoituksia toivottavasti luvassa ja jos oikean asian puolesta niin mukana ollaan..
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
HakkaaPäälle!
16.12.2013 17:43
Olisipa ollut joukko reippaita Tapparan ja Ilveksen C-A junnuja vastamielenosoituksena ja pätkineet velttoja radikaaleja reippaasti turpaan. Kenen vika olisi ollut, no tietysti luokkajaon vika, eihän köyhällä ole varaa pelata jääkiekkoa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hanna K.
16.12.2013 19:06
Mellakoitsijat hoi, rustasin teille postia:
www.sattumanvaraisetpuheenaiheet.blogspot.com/2013/12/avoin-kirje-retteloitsijoille.html
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
o tempora o mores
21.12.2013 19:51
eikös suomen yh-teis kunnassa ole ollut menossa taklausottelu jo pidemmän aikaa joka tasolla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
O t O m
22.12.2013 17:06
tarkemmin tarkasteltuna yhteiskunnan epäanarkistisuus perustuu oikeusjärjestelmään joka säätelee joka pilkun paikkaa kaikessa kurkkujen käyryydestä lähtien. nyt kun erilaiset kaveriverkostot ovat jyränneet oikeuden perus toteutumisia niin tavalleen olemme ottaneet askeleen kohti anarkiaa (vai onko oikeusvaltiota koskaan ollut edes olemassa muuta kuin paperilla). voihan sitä ajatella että vahvemman oikeus ei ole anarkismia mutta kategorisesti tarkasteltuna se kuitenkin on sitä, sosiaalidarvinismi, joka kuitenkin on mahdollista vain siksi koska toiset ovat kilttejä ja lainkuuliaisia ja toiset röyhkeitä ja kaksinaamaisia. tosin sosiaalidarvinismi kaksinaismoraalinen epäoikeusvaltiollinen anarkismi ja muu pelailu ajatellaan joskus korruption muodoksi, kuten http://en.wikipedia.org/wiki/Cronyism joka aiheuttaa taantumusta yhteiskunnan joka alalla.
Köyhän ystävä
30.12.2013 18:21
En osaa noihin muuta sanoa kuin, että torstaina kopsahtaa tilille osinkoja 150 000€ -7,5% vero.
Vastaa kommenttiinVituttaa kun valtio vie vähästäkin paljon mutta
koitetaan taas vuosi jotenkin taaplata.
Vastaa kommenttiin
Ottu_
31.12.2013 16:08
Toivottavasti pärjäät, itse en mitenkään tulisi toimeen tuolla summalla.
Ei-väkivaltainen
31.12.2013 18:35
Ei helvetti, mikä kolumni. Päätin tämän luettuani, että en koskaan erehdy äänestämään vihreitä, vasemmistoa tai demareita.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hänkki
2.1.2014 17:09
" Mielestäni on hienoa, että tässä kurjuuden ja kyynisyyden ilmapiirissä, toiset jaksavat yrittää. Tätä tarvitaan, vaikka ylilyönnit ovat väistämättömiä ja turpaan tulee. On myös hienoa huomata, että Suomi on vihdoin herännyt keskustelemaan kansalaisaktivismista ja todellisista syistä tapahtumien takana lapsellisen sormellaosoittelun sijaan."
Tätä kurjuutta ja kyynistä ilmapiiriä yllä pitää juuri vasemmisto, mikä on tietysti ihan luonnollinen reaktio ihmisessä kun katsoo kuinka hakoteillä oman puolueen idelogia on ja ehkä myös pieni sellainen havahtuminen todellisuuteen aiheuttaa sattuneen tapaista käytöstä. Vähän kuin masentuneen teinin reaktio kun elämän realiteetit eivät vastaakkaan omia haavekuvia. Ilman näitä itkupotku raivareiden aiheuttamia vahinkoja tämä kiukuttelu ei olisi herättänyt keskustelua lainkaan. Ja alkoholin vaikutuksesta tälläisiiin tapahtumaketjuihin ei liene syytä edes kertoa.
Vastaa kommenttiinKieakkoväki saa nyt vaan olla kiitollinen että olemme maassa jossa on merkittävästi lievemmät tuomiot mielensä osoittamisesta valtaa vastaan aiheuttaen vielä vahinkoja. On hauska leikkiä ajatuksella mitä tapahtuisi jos oltaisiin maassa ( ja hauskaa on myös se että nämä maat ovat niitä maita joiden puolesta liputetaan, ainankin ääripää, sitten kun ollaan "silmin nähden humalassa") jossa mm.seuraavat oikeistolaiset arvot, sananvapaus, yleinen hyvellisyys, ihmisoikeuksien kunnioittaminen eivät olisi vallitseva tila ja vastaavalla tavalla osoitettaisiin mieltä vaikkapa globaalin kapitalismin ja maailmanlaajuisen vapaankaupan puolesta. En tunne tarkaan kommunistisien valtioiden oikeusjärjestelmää mutta mielikuva on että suurin osa kommunistisista, fasistisista ja muista vastaavista anarkiaa ja viherterrorismia kannattavista maista on yleensä suhtautunut toisiinajattelijohin, sotavankeihin, ja erillaisiin ihmisiin yleensä tuomioita ja niiden kovuutta säästelemättä.
Vastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
3.1.2014 02:37
Mistä syyst allekirjoittanut on aina kommentaattoreiden fantasioissa vasemmistolainen? Tämä kritiikki on ihan henk.koht., ei puol.pol.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Porovari
3.1.2014 09:14
Kyllähän tuo kirjoittajan vasemmistolaisuus paistaa teksteistä paistaa ihan selkeästi läpi. Toinen vaihtoehto on tietysti tuo vasemmistolaisuuden modernimpi ilmenemismuoto (ja vieläkin viheliäisempi) eli vihreys.
jaahas111
1.2.2014 14:15
jahas
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin