“...näistä yhteiskunnan loisistahan tässä on kysymys, jotka pitäs panna liikkeelle.” - Työttömien valtakunnallisen yhteistoimintajärjestön (TVY) puheenjohtaja ja “työttömien ääni“ Lea Karjalainen Voiman haastattelussa
Nalle lähti Ruotsiin, pääministeri Katainen ilmoitti erostaan ja valtiovarainministeri Urpilaisen jatkokauteen ei usko enää demareiden liberaalisiipikään. Työttömien määrä kasvaa, eriarvoisuus kasvaa ja samaan aikaan luottoluokitusyhtiö Standard & Poor's laski Suomen luottoluokituksen näkymiä vakaista negatiivisiksi. Kaikki meni.
Vaikeaan taloustilanteeseen tarvitaan syyllinen. Kun maahanmuutto on marginaalista, laiskat kreikkalaiset -kortti loppuun kulutettu ja talouspolitiikka keksittyjen pakkojen sanelemaa, on aika kyykyttää köyhiä. Menisivät hipit perkele töihin.
Hallitus päätti kehysriihessä säästää 50 miljoonaa euroa ansiosidonnaista työttömyysturvaa leikkaamalla. Nyt sosiaali- ja terveysministeri Risikon tavoitteena on, että työttömät velvoitettaisiin tekemään perusturvan eteen töitä vähintään kaksi tuntia päivässä. Kieltäytymisestä seuraisi maksimissaan 40 prosentin karenssi. Käytännössä työtön on pakotettu karenssien uhalla ottamaan vastaan omaa alaa vastaamatonta työtä kolmen tunnin työmatkan päästä kolmen kuukauden ammattisuojan jälkeen.
Vaikka päätökset on tehty, iso kysymys on, tietääkö hallitus mitä se päätti? Kun päätöksiä tehdään puutteellisin tiedoin, päätös on arvo- ei järkikysymys. Suomessa oli helmikuussa 241 000 työtöntä, joiden aktivointi onkin yhtäkkiä säästötoimenpide eikä menoerä. Samaan aikaan hallitus suunnittelee osallistavaa sosiaaliturvaa. Jos ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaaminen on teknisesti ongelmallinen kysymys, kysymys osallistavasta sosiaaliturvasta on täysin auki. Molempia markkinoidaan ratkaisuina, mutta vaikeampi kysymys onkin, ratkaisuina mihin?
Sosiaaliturvaa kehittävän työryhmän puheenjohtaja Outi Antila kirjoittaa sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivulla, että: “Tavoitteena on ennen kaikkea ehkäistä syrjäytymistä.” Kyse ei siis ole säästöistä vaan ihan vilpittömästä huolesta ihmisten hyvinvoinnista. Ja huolissaan kannattaa ollakin. Etenkin, jos sattuu olemaan työtön ja sossun asiakas.
Suomen perustuslain 18:sta momentti oikeus työhön ja elinkeinovapaus toteaa seuraavaa:
“Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.”
Kyse on siis perusoikeuksista. Jokaisella on oikeus valita työnsä, mutta jokaisella on myös oikeus saada työstä palkkaa. Mikäli työstä ei saa alan työehtosopimuksen mukaista minimipalkkaa, puhumme pakkotyöstä, joka on Kansainvälisen työjärjestö ILO:n pakkotyön vastaisen sopimuksen kieltämää. Myös Suomi on allekirjoittanut sopimuksen.
Ministeriön ajama pakkotyöuudistusten sirpalepommi ei siis sodi pelkästään kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia vaan Suomen perustuslakia vastaan. Vaikka sekä osallistuva sosiaaliturva, ansiosidonnaisen leikkaaminen ja kehysriihen kipeät päätökset myydään eettisissä kääreissä, sisältö on meille köyhille opiskelijoille ja työttömille samaa vanhaa shaibaa: kyse ei ole koskaan porkkanasta vaan parhaimmillaankin oranssiksi maalatusta kepistä.
Väännetäänpä pari asiaa rautalangasta: vapaamatkustajia eivät karenssit kiinnosta. He ovat marginaali, joka ei katoa mihinkään, mutta jonka ruokkiminen alennetuin tuin on edullisempaa kuin kerrannaisvaikutukset, jotka syntyisivät tukien eväämisestä. Se on hyvinvointivaltion hinta. Sen sijaan enemmistöä työttömistä, jotka elävät vastentahtoisesti tuilla ja etsivät aktiivisesti töitä, rangaistaan.
Suomen työttömyys on suoraan seurausta rakenteellisesta murroksesta ja epäonnistuneesta talouspolitiikasta. Ongelma ei ole työn vastaanottamisessa tai työn luonteessa vaan siinä, että töitä ei yksinkertaisesti ole. Tyhmäkin tajuaa, että jos TE-keskuksilla on tarjota 15 000 avointa työpaikkaa, ne eivät riitä 241 000:lle suomalaiselle työttömälle, vaikka kuinka aktivoisimme.
-------------
Paras tapa ehkäistä syrjäytymistä ei ole pakko vaan mahdollisuudet. Mahdollisuudet taloudelliseen tasa-arvoon ja työhön. Työtön on kakkosluokan kansalainen, eikä sitä pakot ja rangaistukset muuta. Ansiosidonnainen tai toimeentulotuki ei ole lottovoitto, jonka turvin jäädään vetämään lonkkaa vaan perustuslain takaama perusturva, jolla selvitään juuri ja juuri. Puheet sossu-Tatuista ja maahanmuuttajaperheistä, jotka ostavat televisioita sossun maksusitoumuksilla, ovat satua. Jokainen, joka on elänyt tukiviidakossa tietää, että syrjäytyminen kumpuaa eriarvoisuuden synnyttämästä häpeästä.
Yrittäjä ja konsultti Jari Parantainen kertoi A-Talkissa, että on vaarallista ajatella, että ihminen voi tehdä mitä haluaa. Yhtäkkiä libertaarit, jotka ovat vuosia painottaneet yksilön vapauksia, ovatkin kääntäneet kelkkansa ja puhuvat velvoitteista yhteiskuntaa kohtaan. Samat ihmiset, jotka ovat vuosia halunneet purkaa hyvinvointijärjestelmän ovat asettuneet vapauksien sijaan vapauksien rajoittamisen tielle rapauttaakseen järjestelmän.
Vapaus ei ole vaarallista. Vaarallista on sen sijaan luoda kahdet työmarkkinat rajoittamalla työntekijöiden oikeuksia ja tehdä työstä kannattamatonta. Kyse ei ole aktivoinnista tai syrjäytymisen ehkäisystä vaan poliittisista päätöksistä. Näitä päätöksiä tehdään kabineteissa edunvalvojan valvonnassa, joka kutsuu työttömiä loisiksi. Näistä päätöksistä ei voi syyttää köyhiä ja työttömiä vaan heidän edunvalvojaansa ja päättäjiä.
Yhteiskuntapolitiikka-lehden tutkimuksen mukaan jo pienillä lapsilla on käsitys siitä, minkälaisia köyhät ja rikkaat ihmiset ovat. Tutkimuksen mukaan lapset liittävät köyhiin selvästi kielteisempiä mielikuvia kuin rikkaisiin. Harmi vain, että nämä mielikuvat eivät muutu iän myötä.
Kansanedustaja Lasse Männistö kommentoi ELCrewn showssa kokoomuksen suulla Björn "Nalle" Wahlroosin Ruotsiin muuttoa. Nallen toiminnassa ei ole kokoomuksen näkökulmasta mitään vikaa, sillä eihän ketään voi pakottaa maksamaan veroja Suomeen. Onneksi toiset voi kuitenkin aina pakottaa töihin. Vaikka sitten strippaamaan.
Kirjoitettaessa soi Työttömän Arkiviisu
83 kommenttia
OikeastiKöyhä
11.4.2014 20:36
Opiskelijat joutuvat tekemään näitä "huonompia hommia", koska muuten rahat eivät riitä edes vuokran maksuun, kun toimeentulotukeakaan ei saa. Sen lisäksi, että opiskelija pakotetaan ottamaan lainaa, opiskelemaan ja menemään esim. puhelinmyyjäksi hän ei vieläkään yllä samaan elintasoon, kuin normaali työtön ihminen. Ketään ei tämä kiinnosta, koska "Se kuuluu asiaan". Mutta odotappas vain, kun raksa mies joutuu menemään kassalle, and ecerybody loses their minds. Kaikilla on velvollisuus mennä töihin, ei tämä yhteiskunta nyt niin pyöri että muut rehkii ja toiset himmailee kotona, kun ei nyt juuri hevosen kavion kiillottajan apulaisen työpaikkaa ole avoinna, ja muuhun työhön ei suostu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
nöömi
12.4.2014 11:20
Minä olen opiskelija ja pärjään ihan hyvin valtion tuilla. En edes lainaa nosta. Opiskelijaa ei siis pakoteta ottamaan lainaa, eikä tekemään "huonompia hommia". Kyse on siitä, että mihin tyytyy :)
HerraSalo
12.4.2014 15:07
Toi on muuten saakelin iso epäkohta. Opiskelija on erityisryhmä jolla ei ole ihmisoikeuksia, ja tilanne on ollut sama vuodesta toiseen eikä ketään kiinnosta. Opiskelijoiden geneettisenä erityispiirteenä on kyetä selvitymään purkillisella kissanruokaa ja pussilla makaronia noin kaksi viikkoa ilman että taju lähtee.
60 syntynyt
13.4.2014 12:52
Olen itse opiskellut aikana, jolloin opiskelijan oli rahoitettava elämisensä opintolainalla. Ajattelin ja ajattelen edelleen, että tämä perustuu odotteeseen, että opiskelun jälkeen elämäntilanne kohenee. Ja jos ei, siksi valtio takaa opintolainat. Olin opiskellessani yksinhuoltaja, valtaosa lainasta meni opintomaksuihin, koska valitsemalleni alalle ei ilmaiseksi voinut opiskella tuolloin. Tulot oli minimissä, mutta niin olivat menotkin, edes puhelinta ei ollut huushollissa.
"Budjetointikysymys"
15.4.2014 00:12
nöömi kirjoittaa, että opiskelija voi pärjätä valtion maksamalla opintotuella (470e/kk) nostamatta opintolainaa. Että kyse on siitä mihin tyytyy.
Koska itse en voi kuvitella, että omalla paikkakunnallani opiskelija voisi mitenkään pärjätä valtion opintotuella, joka omalla kohdallani on se maksimi (eli ~470e/kk). Katsotaanpa mihin se katoaa.
Opintopaikkakuntani halvin vuokra opiskelija-soluasunnosta on 289/kk. Paikkakunta on pieni, joten asuntotarjonta on käyty aika moneen kertaan läpi yksityisen sekä kiinteistövälityksen kautta. Itse en päässyt niihin halvimpiin, oma vuokrani on 311,40e/kk. Sähkö ja vesi maksavat säästöliekillä 30e/kk.
Netti+puhelinlasku on yhteensä 22e/kk. Kouluruokala ~50e/kk. Tähän mennessä elämisen kuluja on jo 413,4e.
Jäljellä on siis 56,6e käytettävissä. Tällä pitäisi saada ruokakulut, lääkekulut (ehkäisy ~14e/kk), ja perushygieniaan liittyvät kulut (vessapaperi, saippua, shampoo ja hammastahna) katettua.
Kerrohan toki meille, kuinka tässä voi onnistua. Itseä ainakin kiinnostaisi budjetointi, joka mahdollistaa sen että eläisin ottamatta opintolainaa.
Andersson2
22.5.2014 22:07
Budjetointikysymys: sä olet laskenut menot tarkkaan mutta kai sä olet kesät töissä ja niistä jää muutama tonni rahaa tilille? Se on sitten 200 euroa lisää käyttörahaa kuukautta kohti talvella.
Ja jos rahat eivät muuten riitä, niin kyllä sitä opintolainaa voi ottaa. Sitten kun on töissä, vuoden opintolainan maksaa pois kuukauden palkalla.
shiwan8
25.8.2014 01:53
Tuossa oli tiukempi kuukausi. Söin käytännössä pelkästään soijarouhetta, riisiä ja pakastevihanneksia, satunnaisesti aamupuuron. Meni kuukaudessa jotakuinkin se 50€ rahaa ruokaan, en ollut nälissäni enkä saanut kouluruokaa tmv. Energiasaanti oli 1500+ päivässä. Eli siis kyllä se 50€ riittää jos ei tarvitse syödä hanhenmaksapalleroita joka päivä.
Tuo opiskelijan tukien ja palkan keskinäinen suhde on typerä. Siitä ei pääse mihinkään.
Ääs
11.11.2014 22:55
Opiskelijoitakin on niin monessa eri tilanteessa ja niin monia erilaisia. Osa suostuu elämään tuilla ja syömään makaroonia, jotta ei tarvitse käydä töissä tai ottaa lainaa eikä siinä mitään. Mielestäni olisi kuitenkin suotavaa, että opiskelija, joka haluaa käydä töissä, saa tienata niin paljon, kuin tahtoo.
Tällä hetkellä, kun monelta lähtee työt alta niin aletaan opiskelemaan uutta alaa, jolle työllistyä. Osalla näistä kuitenkin omistusastunto lainoineen alla ja/tai ikää sen verran, ettei mikään opiskelija soluasunto nappaa.
Itse painanut kolmea työpaikkaa korkeakoulun ohessa, sillä en saanut vuokraa ja kiinteitä menoja maksettua tuilla. Jätin tuet siis pois ja vähensin unen määrää ja vapaa-aikaa. Näistä kaksi ei tosiaankaan mitään oman alan hommia. Mielestäni elintasosta ei tarvitse kitkutella, jos on valmis tekemään töitä.
Jartsa222
11.4.2014 21:33
Perustuslain 19 § takaa myös riittävän toimeentulon työttömälle, eikä siinä puhuta mistään vastikkeellisuudesta tai ehdoista. Kyse on kaikilta osin perustuslain vastaisesta teosta. Meillä ei vain ole riippumatonta elintä valvomassa perustuslakia. Kansa nousee kohta kapinaan ja ihan syystä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
15.4.2014 00:04
Eipä tunnu olevan muutenkaan perustuslailla väliä nykypäivänä!
Eikös sitä pitäis saada päivärahatkin, jos menee töihin toiseen kaupunkiin tai kuntaan? Ja työmatka saisi kestää 1,5 tuntia yhteen suuntaan? No, lentokoneella kerkiää siinä ajassa 1600 kilometriä...
Näkökulmia
11.4.2014 21:35
Huomauttaisin, että mainitsemasi perustuslain pykälä ei ole subjektiivinen oikeus. Pykälällä ei aseteta valtiolle ehdotonta velvoitetta. :) Jokaisella on OIKEUS hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, eli siis antaa mennä vaan, saa ryhtyä vaikka showtanssijaksi. Mutta kyseinen pykälä nyt ole esteenä "pakkotyöhön", koska julkisella vallalla on sen rajoissa oikeus vaatia vastiketta tulonsiirroista. Olet varmaan tietoinen valtavasta julkisen sektorin velasta ja myös siitä, että leikkauksia on pakko tehdä. Yksi tapa leikata on juurikin tämä, ettei enää tueta kotona oleskelua vaan aktivoidaan mahdollisimman suuri joukko työttömiä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ICT
12.4.2014 12:49
"Aktivoidaan"? En valitettavasti käsitä, miten ihminen aktivoituu, jos hänet pakotetaan siirtymään enimmillään 90 minuuttia jonneki pitämään mummoa kädestä 120 minuuttia ja sitten siirtymään 90 minuuttia takaisin kotiin. Nimittäin pakkokeinoilla ennemminkin luodaan katkeruutta ja vihaa niitä kohtaan, jotka pakottavat. Mutta mikäs siinä, jos kansa haluaa anarkiaa...
Oikeastihan velka ei aiheudu työttömistä, vaan siitä, että fyrkkaa katoaa veroparatiiseihin (noin 1 mrd/v.) ja EU:n kriisimaihin. Tosin valtionhallinnon möhköfanttiuskaan ei sitä vähennä. Jos valtion palkkoja leikattaisiin 5 prosenttia, niin kuin yksitysyrityksissä on joskus tehty, ei se tuntuisi kenenkään kukkarossa, mutta pienentäisi ratkaisevasti velanottotarvetta.
Työttömyys taas osittain aiheutuu ahneudesta ja se taas typeryydestä. Moni IT-alan työpaikka on valunut Intiaan tai entiseen itäblokkiin, koska siellä "sama työ tehdään halvemmalla". Laatukin tosin on sellaista, ettei siitä voida puhua samana päivänäkään kotimaisen kanssa. Esimerkiksi itse olin ollut alalla 15 vuotta, kunnes keksittiin säästää ja ostettiin palvelu paikasta, josta sitä antoi mm. juuri alalle tullut ylioppilas. Lapsikin käsittää, että jos tuotantoympäristössä pitää Windowsin kanssa pelata, ei siihen kannattaisi ihan idioottia ottaa. Toisessa firmassa taas heitettiin kolme jätkää (yhteinen työkokemus 35 vuotta) ulos ja otettiin ensin kolme halvempaa tilalle. Sitten pomo huomas, et ne ei osaa tehdä samoja hommia samassa ajassa kuin pois potkitut, jolloin ääliö otti kaksi halvempaa jätkää lisää. Vaan miten mahtoi käydä kustannuksille...
Taneli Hämäläinen
12.4.2014 14:35
Olen ja olen myös sitä mieltä, että taantumassa ei pitäisi leikata ja kestävyysvaje on liioiteltu. Pointtini on juurikin se, että tällä ei säästetä lainkaan vaan päin vastoin lisätään tempputyöllistämiskustannuksia.
kestokyky
12.4.2014 16:04
Taneli osaa varmaan netin avulla etsiä Suomen valtion velkamäärän. Siihen vielä päälle vierasrotuisten sikiämiseen tuhlatut miljardit.
Taneli Hämäläinen
12.4.2014 20:59
Kyllä Taneli osaa, toivoisin että kestokyky katsoisi kokonaiskuvaa.
Juha994
11.4.2014 22:05
Olisiko jo korkea aika selvittää miksi asiat eivät toimi, ja tehdä todellisia muutoksia? Olemme jo kokeilleet järjestelmää, jossa vastuu lykätään muualle äänestämällä, ja ainakin minusta koeaikaa on ollut ihan riittävästi. Jos olet samaa mieltä, googlaa Alkuajatus ja selvitä mistä kenkä puristaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
12.4.2014 14:36
Ongelma ei ole sosiaaliturva vaan työttömyys. Ongelma on, että unioni on keskittynyt työn tarjoamisen sijaan inflaation torjuntaa. Nyt kuusi kriisimaata on jo vajonnut deflaatioon. You do the math.
Työttömät töihin
11.4.2014 23:20
Olishan se kova sana, jos niistä 240 000:sta työttömästä löytyisi tekijät niihin 150.000:een avoimeen työpaikkaan. Työttömiä olis aika paljon vähemmän, eikös vain?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
hyvähyvä
12.4.2014 08:39
Avoimia työpaikkojahan oli jutun mukaan 15 000, ei 150 000.
Pätkätyöläinen
12.4.2014 09:49
Luitko oikein? Edellä olevassa kirjoituksessa ei sanottu, että vapaita työpaikkoja olisi 150 000. Kunpa olisikin! Vapaita työpaikkoja on tällä hetkellä vajaa 15 000.
Loppuunpalanut
12.4.2014 10:21
http://www.tem.fi/files/39259/HELMI14.pdf
Tuolta voit käydä katsomassa, että työkkärin vapaista paikoista taistelee työkkärin kirjoilla olevat 574 610 työnhakijaa, joista kokonaan työttömiä on 360 372 henkeä. Niinsanoituissa pakkotöissä on jo tällä hetkellä 122 707 henkeä. Kaikkiaan TE-keskuksen "palveluissa/pakkotöissä" on jo 4,6 % koko suomen työvoimasta. Arvatkaa paljonko maksaa? Montako työpaikkaa olisi enemmän, jos palkattomissa pakkotöissä ei olisi ketään?
73% pakkotyöntekijöistä on yksityisellä sektorilla pakotettuna viemässä teiltä työttömien kyykyttäjiltä niitä työpaikkoja. Pakkopalveluissa olevien määrä on lisääntynyt vuodessa yli 19 000 henkilöllä. Epäilen, että kaksi pakkotyöläistä hävittää yhden aidon työpaikan (josta maksetaan oikeaa palkkaa).
Jos natina työttömen perusturvasta ei lopu nyt, se loppuu siinä vaiheessa kun natisijat itse pääsevät nauttimaan maamme mahtavan suuresta työttömyysturvasta. Perustyöttömyysturva (jos ei ole osannut liittyä liittoon) on mahtavat 26 euroa päivässä eli pienipalkkaisen ihmisen palkkatuloista n. 1/4 osa / 25%. Siinä onkin ihmettelemistä kuinka työttömyyden iskiessä vähennät myös niitä menoja 75%. Lisäksi työttömän veroprosentti on suurempi kuin työssäkäyvän. Työtön maksaa lopullisessa verotuksessa työttömyysturvastaa veroja, päivärahamaksuja, yleveroa, sairausvakuutusmaksua n 25% työttömyysturvasta.
Kyllä on oikeudenmukaista. Lisäksi työttömien elämä on tehty liian helpoksi. Nehän pitäisi hävittää maan päältä. Työtön ei ansaitse elää, vaikka ennen työttömyyttään olisi työskennelyt 35 vuotta ja maksanut he*vetisti veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja siltä varalta, että joskus saattaa työpaikka lähteä alta. HALOO!!!
Niinkö?
12.4.2014 11:55
Ja se vasta olisikin kova juttu että opettelisit lukemaan: 15 000 vs. 240 000 EI 150 000. Eli pisara meressä.
lukihäriökö
12.4.2014 12:18
15 000 avointa työpaikkaa. Ei 150 000. Olisikin!
Late LA
12.4.2014 12:35
"...15 000 avointa työpaikkaa,..."
Kannattaa lukea eikä kommentoida. ;-)
Sitä paitsi, jos työstä tarjottavalla palkalla ei tule toimeen, niin kannattaako semmoiseen mennä? Eiväthän yrityksetkään tuota mitään, ellei tuotannosta ole taloudellista hyötyä. Miksi tuottamattomasta työstä kieltäytyminen on yrityksille sallittua, mutta työntekijöille ei?
Nollamoka
12.4.2014 13:04
Se luku on 15 000, eikä 150 000! Että silleen....
Nupit kaakkoon
12.4.2014 13:18
Ota yksi nolla pois
Taneli Hämäläinen
12.4.2014 14:33
Ei, koska avoimia työpaikkoja on ainoastaan 15 000.
maatti
12.4.2014 14:42
15 000 avointa työpaikkaa. Meinaapi lyhyen matikan mukaan työtä noin 6,2 prosentille työttömistä.
Ana, Konda
14.4.2014 15:23
Käykää nyt hyvänen aika lukemassa mol.fi ne työpaikat sieltä. yli 50% on puhelinmyyntiä. Sitten "kutsutaan työhön tarvittaessa" ynnä muuta pätkätyötä. Ei tämä saatana näin ole ennen ollut.
Kaketti
12.4.2014 00:39
Upea kirjoitus! Kynän terä viiltää sinne minne pitääkin. Bravo!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JPKW
12.4.2014 06:05
Nyt oikeasti. Me ei voida ikuisesti asua muumilaaksossa. Olkaamme edes kiitollisia siitä, että saamme mahdollisuuden toimeentulotukeen, jos olemme työttömiä. Tai siitä, että me saadaan opiskella maksutta. Toistan vielä, ELI MAKSUTTA. Matkustelkaa suomen ulkopuolella niin huomaatte kyllä että parista leikkauksesta huolimatta meillä on aihetta kiitollisuuteen. Jos ei oman alan työtä saa niin pakko sitä jossain vaiheessa on muuta kokeilla. Ei hyvinvointi tai raha kasva puussa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
MuutenIhanHyvä
14.4.2014 01:46
Jos tarkkoja ollaan, niin meidän opiskelumme ei ole maksutonta. Se on vain maksettu verotuloista. Eli todennäköisesti sun vanhemmat on tavallaan maksellut sun koulunkäyntisi työnteollaan.
xxxxxxxxddd
12.4.2014 09:51
Keskustelusta unohtuu täysin, että ei TE-keskuksella mitään työpaikkoja ole mitä välittää Työnantajat palkkaavat ihmisiä koulutuksen, kokemuksen ja motivaation perusteella.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
12.4.2014 21:00
Väitätkö, että Suomessa on 241 000 ihmistä työttömänä laiskuuttaan?
NäilläMennään
14.4.2014 01:51
Taneli ei nyt ymmärtänyt. Hän varmaan tarkoitti sitä, että työkkäri ei päätä kuka menee töihin mihinkin. He vain antavat ohjeet hakea jotain työpaikkaa. Päätökset tekevät siis itse työnantajat, ja he ottavat töihin kenet haluavat.
Voisin kuvitella, että työnantajat jättävät edelleen ns. pakosta jotain työtä hakevan ottamatta, koska tietävät, että pakotettuna työntekijänä ei tule hyvää jälkeä ja työ todennäköisesti tehdään huonosti. Ja vielä varmennin, jos ei ole edes koulutusta ko. työhön.
Työnnäkijä
12.4.2014 10:17
Nimimerkki "OikeastiKöyhä", ongelma on se, että pitäisi saada töitä ja töistä pitäisi saada riittävä palkka, ei se että jotkut "himmailevat kotona".
Nimimerkki "Työttömät töihin", sinulle tuli yksi nolla liikaa. Avoimia työpaikkoja on viisitoistatuhatta (15 000), ei sataviisikymmentätuhatta. Vaikka kaikki avoimet työpaikat täytettäisiin, työttömien määrä tippuisi vain n. 6% ja 94% jäisi edelleen työttömiksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ansiosidonnaisesta
12.4.2014 10:50
Onko missään tietoa siitä, kuinka paljon ansiosidonnaista leikataan yksittäiseltä henkilöltä? Tuo lukuhan on toki suuri, mutta mitä se tarkoittaa yhden työttömän kannalta? Ja voi kunpa sitä voitaisiin leikata erityisesti niiltä kikkailijoilta, jotka ovat työssä juuri sen aikaa, että ovat oikeutettuja ansiosidonnaiseen ja hankkivat sen jälkeen itselleen potkut. Niitäkin nimittäin löytyy.
Ja mistähän prleestä niille 241 000:lle työttömälle tosiaan ne pakkotyöpaikat löydetään? Pannaanko ne tiskaamaan entisten kollegoidensa kahvikuppeja, tiskaamaan Risikon itsensä kahvikuppeja vai ompelemaan ehkä niitä kuuluisia kansanedustajien torkkupeittoja?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Työtön työhön
12.4.2014 10:59
Se luku on 15 000, ei 150 000. Numerot voivat olla kyllä joskus tosi vaikeita.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Olishan se hienoa
12.4.2014 11:14
Nimimerkki Työttömät töihin: Kummallisesti sait avoinna olevien työpaikkojen lukumäärän kasvamaan yli kymmenkertaiseksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anarkisti
12.4.2014 13:35
Anarkistien suunnalta tuli pari päivää sitten aloite VAstike- ja PAkkotyöläisten Ammattiliitosta VAPAASTA. Mielenkiintoinen aloitus ja tällä hetkellä käy kova kuhina jossa julkaistua yleisluonnosta tarkennetaan, eli jos kiinnostaa niin mukaan vaan alusta asti.
"Hallitus on aikeissa rajoittaa ihmisten vapautta tehdä haluamiaan töitä. Suunnitteilla on työttömyysturvan kiristäminen siten, että työttömän on 3 kuukautta kestäneen työttömyyden jälkeen otettava vastaan mitä hyvänsä työtä tai hänen työttömyysturva katkaistaan määräajaksi. Vastaavasti hallitus kaavailee vastikkeellista sosiaaliturvaa, jossa työtön velvoitetaan suorittamaan erinäisiä askareita säilyttääkseen oikeutensa täyteen työttömyyskorvaukseen. Näillä uhkauksilla, sanktioilla ja pakkokeinoilla ollaan synnyttämässä uutta halpatyöntekijöiden luokkaa, jolla on entistäkin heikommat mahdollisuudet päättää siitä mitä elämässään tekevät ja kenen etuja heidän työnsä palvelee.
Koska työt on rangaistuksen tai köyhyyden pelossa käytännössä pakko hyväksyä, ja kuka hyvänsä voidaan asettaa mihin työpaikkaan tai -tehtävään tahansa, muodostavat vastike- ja pakkotöitä tekevät oman työntekijäluokan. Niinpä ehdotamme tällä kirjoituksella perustettavaksi heidän oikeuksiaan ajamaan Vastike- ja pakkotyöläisen ammattiliiton (VAPAA) ja julistamme tässä luonnoksen VAPAA:n yleisjulistuksesta, jossa määritellään vastike- ja pakkotyöntekijän perusoikeudet, yhteistyöehdot sekä yhteistyöehtosopimus arvioitavaksi ja kommentoitavaksi.
Näkökulmastamme vastike- ja pakkotyö on mahdollista hyväksyä vain tilanteessa, jossa tällaiseen työhön joutuneella on täysivaltainen ja loukkaamaton asema osallistua päätöksentekoon työpaikalla. Jos emme saa itse päättää missä teemme töitä, miksi ja kenelle, vaan virkamiehet tekevät sen puolestamme, täytyy meillä silloin olla oikeus vaikuttaa niihin olosuhteisiin, mihin meidät on rangaistusten uhalla pakotettu."
LUONNOS VAPAA:N HUHTIKUUN 2014 YLEISJULISTUKSESTA: http://takku.net/article.php/20140410141311274
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sepponenkai
12.4.2014 14:43
Ootko sä nyt ihan tosissas tän jutun kanssa..? Ilmasia lounaita ei ole - jos saat tukia, voit ihan hyvin tehä parituntia duunia niitten eteen. Jos ei maistu, voit perustaa vaikka oman menestyvän yrityksen, tehdä voittoa ja olla rikas. #äläjääihmettelee #teejotainitsestäs
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
12.4.2014 21:02
Olen. En väitä, että ilmaisia lounaita olisi olemassa. Väitän, että jos menussa ei ole hintaa, halvan oloinen lounaskin saattaa maksaa yllättävän paljon.
Näkymätön nainen
12.4.2014 17:08
Työttömästä tuntuu erittäin pahalta nuo mene töihin -kommentit. Miettikääpä miltä tuntuu, kun olet vuosikaudet uurastanut yliopistossa, ottanut opintolainaa ja tehnyt yövuoroja varastolla, siivonnut kauppaa sun muuta. Valmistut ja töitä ei vaan saa, ei vaikka kuinka hakisi ja olisi muutenkin aktiivinen. Ei edes varastohommia tai myyjänhommia, sillä eihän maisteri hanttihommiin kelpaa, sehän karkaa vielä oman alan töihin. Se on kuulkaa herkullista maksaa opintolainaa takaisin työttömyyskorvauksesta. Olla täysin syrjässä kulutusyhteiskunnasta. Mihinkään ei ole varaa. Olkaa hyvä vaan, kahdehtikaa ja solvatkaa tällaista laiskiaista. Lyökää lyötyä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
kimmokanerva
12.4.2014 20:25
Oikeesti. Mun mielestä vastikkeellisuus on todella hyvä asia. Laitetaan työttömät vaikka siivoomaan katuja, eise oo oikein että porukka imee rahaa tekemättä mitään. Jos ei maistu siivoominen tai vaikka rikkaruohojen kitkeminen puistosta parituntia päivässä, ei tarvitse myöskään saada valtiolta rahaa. Pistää ärsyttämää tää vasemmiston asenne että kaikki pitäs tulla ilmaseks.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
12.4.2014 21:03
Mitäs, jos se maksaakin enemmän kuin tuottaa?
Anonyymi
15.4.2014 00:12
Olispahan ainakin ne työt sitte tehty!
Yrittäjä
12.4.2014 21:59
Minäkin olin joskus työtön. Perustin firman ja nyt olen yrittäjä. Suosittelen kaikille työttömille! Teidän "palkkaaminenkin" on halvempaa, kun palkkaavan yrityksen kustannukset ovat murto-osa suorasta työllistämisestä. Lisäksi muistuttaisin ihmisiä yksilön vastuusta. Minun mielestäni vastikkeettomat tulonsiirrot kuuluvat niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat: vammaiset, vakavasti sairaat jne. Loput tehkööt jotain elantonsa eteen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
syrjäytyneet
18.4.2014 14:57
Mitenkäs me jotka olemme niitä aktivointihommia tehneet ikämme siellä yksityisissä yrityksissä ja opintolainat ovat tästä johtaneesta huonosta taloustilanteesta menneet perintään perustamme firman?
Äitiliini
12.4.2014 22:53
Mä en myöskään ymmärrä näitä ihmekommentteja vapaamatkustajista!!!.......... me työttömät maksamme veroa myös, joka hemmetin tuesta jota saa.... mä olen sairastuella tällä hetkellä, saan vajaa 600 euroa kuussa, arvatkaapa kuinka herroiksi sillä eletään?? Ei tule toimeentulotukea. Pätkätöitä oon joutunu tekeen koko elämäni, oon kasvattanu lapseni ja opiskellut kolmeen ammattiin... töitä ei kyllä saa niillä..... Mun mielestä pakkovelvoitteet tulevat kurjistamaan köyhien asemaa entisestään.... ja kyllä se mielenterveyteenkin vaikuttaa negasti vaikka mitä muuta koitatte sanoo.... pistäkää ihmiset ihan oikeesti nyt käsi sydämelle ja miettikää kohdallenne tätä asiaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JaJaBin
13.4.2014 18:56
Kolme ammattia eikä töitä? Joskius on hyvä katsoa peiliin. Suomen tukisysteemi ei pitäisi olla itsestäänselvyys, teen töitä itseni, perheeni ja yhteiskunnan takia, tämän opin jo lapsuudessa. "Tää yhteiskunta ei vaan toimi jos kaikli lakkais käymässä töissä"
Anonyymi
15.4.2014 00:15
Sairaat ei saa töitä, joista saa edes minimipalkkaa!
licence27
13.4.2014 00:08
Asenne työhön pitää tulla kotoa. Koulussa sitä ei opeteta tai jos opetetaan niin ei ainakaan vielä ole sellaista opinahjoa tullut vastaan.
Miltä kuulostaa 500 € kuukaudessa, kaksi työpistettä joista toiseen 114 kilometriä per suuntaa, josta 100 julkisilla ja toinen työpiste 135 kilometrin päässä ajoaika 1 tunti 53 minuuttia per suunta rajoitusten mukaan? Varmaan aika moni jättäisi moisen työn ottamatta. Minä sen kuitenkin otin mielelläni vastaan.
Otin siitäkin huolimatta että edellisestä työpaikasta sai lähes viisinkertaisen palkan nettona ja täyden ylläpidon sen päälle.
En osaa sanoa paljonko strippari tienaa tai voi tienata. Uskon kuitenkin että tuo 500 kuukaudessa on saavutettavissa helposti. Se tietysti tarkoittaa että on oltava maksavia asiakkaita. En ole vaihtamassa alaa tai ilmoittautumassa työttömäksi työnhakijaksi. Jos kuitenkin on 15000 työpaikkaa avoinna niin täytyyhän niihin niiden 241000 tuhannen joukosta löytyä niille tekijät. Ei mitään järkeä tuottaa Afrikasta työvoimaa siivoamaan laivoja ja Thaimaasta poimimaan marjoa kun kotimaista koulutettua tai ylikoulutettuakin työvoimaa on vapaana. Työttömät ovat yhteiskunnan käyttämätön resurssi ja karenssisäädöksillä osa-aikaisen ja lyhytaikaisen työn tekeminen ja teettäminen on tehty kannattamattomaksi.
Jos olisin jäänyt odottamaan koulutusta vastaavaa työtä niin pyörittäisin varmaan vieläkin peukaloitani ja joutuisin täyttämään "Työtön, työtön, työtön... kaavakkeita". Jos ei sitä ensimmäistäkään työpaikkaa saa- oli se sitten kaupan kassalla tai nurmikkoa leikkaamassa niin huono on hakea mihinkään vaativampaan hommaan.
Edes paskaa ei riitä lapoitavaksi kaikille, eikä kaikilla ole edes henkistä pääomaa tarpeeksi itsensä työllistämiseen. Yhteiskunta ei vaan toimi jos on pelkästään aatelistoa, papistoa ja porvaristoa- ei edes Monacossa tai Vatikaanissa. Jonkun ne paskahommatkin on tehtävä ja niistä kun aloittaa niin stripparista voi hyvinkin tulla AMKK sairaanhoitaja ja lähikaupan kassasta DI.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
13.4.2014 07:15
Onko jonkun siis riisuttava rahasta, koska yhteiskunta? Sori äärimmäisyys, mutta en tykkää tästä "yhteiskunta vaan ei toimi, jos..." -narratiivista. Olen muuten melko samaa mieltä, mutta sitä paskanlapioinnin määrää voi optimoida ja paskanlapioinnin tarvetta lisätä. Toki fiksumpaa olisi tukea paskaa tuottavia koneita, kuten ihmisiä. =)
Edelleen 15 000 avointa työpaikkaa ja 241 000 työtöntä. Trendi on myös synkkä. Se ei ole asennekysynys vaan politiikkaa.
Näkymätön nainen
13.4.2014 10:21
Mielenkiitoista. 500 euroa siis riittää sinulla asumiseen, ruokaan, laskuihin ja bensaan? Ja työmatkasi kuulostaa suoraan sanottuna aivan järjettömältä. Mutta hyvä, että sinulla oli asenne kohdallaan. Ja hyvä, että sinulla on ilmeisesi auto. Kaikilla työnhakijoilla ei sellaista luksusta ole.
Suurimpaan osaan noista 15 000 työpaikasta tarvitaan kyseisen alan koulutus. Minä en voi luonnontieteilijän koulutuksella esimerkiksi hoitaa mummoja laitoksessa, en ohjelmistosuunnitella, en rakentaa taloja. Suomessa koulutetaan tietyillä aloilla aivan liikaa ihmisiä. Itse aikoinani tiesin, ettei luonnontieteilijöille ole takuuvarmasti töitä, mutta en aavistanut tilanteen olevan katastrofaalinen (tuota sanaa käytti ammattiliiton ihminen koulutustilaisuudessa työllisyystilanteesta). Monessa organisaatiossa on yt-neuvottelut käynnissä, laitoksia yhdistyy (esim. MTT, Metla, RKTL ja Tike yhdistyvät Luonnonvarakeskukseksi) ja työpaikat hupenevat entisestään.
Mutta ei se yhteiskunta pyöri niinkään, että kaikki opiskelisivat vain aloja, joilta takuulla työllistyy.
näkymättömälle
11.12.2014 11:50
Näkymätön nainen, miksi mainitset vain töitä joihin vaaditaan koulutus? Pystyisit varmaan olemaan kaupan kassalla tai siivoamassa tai jakamassa postia ym. paska duuneja, mut kun ei taida luonnontieteilijälle kelvata työt.
Yrittäjä
13.4.2014 10:03
Jos haluttaisiin vain aktivoida työttömiä niin silloin voisimme säätää niin että työttömyyskorvaus lopetetaan ja työttömille annetaan mahdollisuus tienata OMAN kunnan aluella jollain paskahommalla noin suurinpiirtein työttömyyskorvauksen verran. Esim. haravoimalla lehtiä tai vastaavaa.. Kyllä näissä päätöksissä on taka ajatuksena saada laiskatkin työttömät töihin. Nyt en siis tarkoita että kaikki olisivat. Enkä myöskään tarkoita että tämä olisi hyvä ratkaisu. Vain sanoa että kyllä päätöksistä näkee mikä on päättäjien perimmmäinen tarkoitus.
Vastaa kommenttiinNäin yrittäjänä en ainakaan haluaisi työntekijäksi ihmistä joka on pakotettu tulemaan minulle töihin. ei sellainen mitään saa aikaan. Mieluummin tosiaan ottaisin työntekijän joka haluaisi olla yrityksessäni töissä.
Vastaa kommenttiin
Rahiksenkandi
13.4.2014 15:45
Mielestäni töihin "pakottaminen" on erinomainen idea. Se vaan yksinkertaisesti on kestämätöntä, jos jopa sadat tuhannet ihmiset pystyvät täysin vastikkeettomasti pitämään paremman elintason, kuin opiskelijat, osa-aikatyöntekijät ja osa matalapalkkaisista työntekijöistä. En ole kyennyt elämäni aikana ymmärtämään, kuinka Suomen valtio syytää rahaa täysin vastikkeettomasti ihmisille, jotka kykenisivät sen itse hankkimaan. Työttömyys on valitettavaa, mutta aina enemmän tai vähemmän oma valinta. TE-toimiston ilmoittamat 15 000 työpaikkaa ovat vain raapaisu niistä potentiaalisista työpaikoista, mitkä oikeasti ovat vapaana työtä tekeville henkilöille, kun vain aktiivisuus lähtisi itsestään. Olen saanut viime vuosina lukuisia pyyntöjä eri töihin, jotka eivät ole edes olleet avoimessa haussa. Työttömyyttä voi valtavasti ehkäistä omalta kohdalta, jos on valmis muuttamaan, kouluttautumaan uudestaan tai ottamaan vastaan työn, mikä ei ole se mieleisin tai omaa alaa vastaava.
Ei se tilanne huonosti ole opiskelijoillakaan, koska vaikka opiskelija saa kaikkineen herkkuineen "vain" vaja 500€ / kk käteen, jos ei halua ottaa lainaa, täytyy opiskellessa muistaa aina, että siinä investoidaan henkiseen pääomaan, omaan markkina-arvoon ja omaan tulevaisuuteen. Opiskelin ensimmäisen yliopistovuoteni täysin tukien varassa ja vaikka rahaa ei liiemmin ollut, nautin joka päivä siitä, että valtio kustanti minulle täysin tutkintoa, mikä jenkeissä maksaisi saman tasoisena jopa $300 000. Lähes 1,5 vuotta elelin pääosin tuilla, jonka jälkeen otin aluksi pari osa-aikaista työtä vastaan ja nyt viimeisen opiskeluvuoteni opiskelin täysipäiväisesti ja samalla maksoin verojakin yli 15 000€ yhteiseen hyvään.. Se on pitkälti itsestään kiinni, paljonko on valmis kuluttamaan tuntejaan vuorokaudesta. Itse en ole tositaiseksi kaivannut vapaata aikaa muuta kuin tunnit, jotka nukun.
Toki "pakkotyö" tulee olemaan sellainen tarjous, josta voi myös kieltäytyä. Silloin on tehnyt tietoisen valinnan sen suhteen, että vastikkeettomat tuet leikkaantuvat vähintäänkin tuon 40%. Se ei ole perustuslain vastaista, jos henkilöä, joka saa vastikkeettomasti rahaa lähes 1000€ / kk keskimäärin, edellytetään olemaan 10h / viikko "pakotettuna" töissä. Se itse asiassa tarkoittaa yli 20€ NETTOtuntipalkkaa, joka vielä toistaiseksi ylittää omanikin tuntipalkkani, vaikka olen tehnyt sen eteen suunnattoman paljon töitä.
No kohtapuolin, kun gradunikin on tarkistettu, odottavat todennäköisesti Lontoon työmarkkinat. Siellä uskon pystyväni unohtamaan tämän Suomen lihavan ja kannattamattoman järjestelmän, mikä motivoi lähinnä passivoitumaan. Kaikki on viime kädessä itsestä kiinni.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
viuhti/
13.4.2014 19:00
Onnea Lontooseen, ja hienoa että olet onnistunut opiskeluaikana saamaan töitä, ilmeisesti ihan hyvällä palkallakin. Vähemmän hienoa minusta on se, ettei sinulla ole lainkaan vapaa-aikaa. Monet eivät jaksa tahtia, jossa ensin opiskellaan, sitten tehdään töitä illat tai jopa yöt, vähän välillä nukutaan ja sama uudestaan. Kesällä ja kaikkina loma-aikoina pitää tehdä töitä, korkeakoulussa voi mennä 5 vuotta ilman minkäänlaista lomaa. Ainakaan oma mielenterveyteni ei kestänyt moista tahtia kovinkaan pitkään. No, itsestähän se on kiinni: en jaksanut. Sitä en tiedä, mikä on ratkaisu siinä vaiheessa jos ei pysty.
Nyt valmistuttuani olisin valmis ottamaan vastaan muitakin kuin oman alan töitä. Aika monta paikkaa olen hakenutkin, harmi vain niitä hakee sadat muutkin. Kaikki työt eivät ole mahdollisia fyysisten rajoitteiden vuoksi, tai siksi ettei ole koulutusta, esim. sote-alalle ei noin vain pääse. Aina voi kouluttautua uudestaan: mutta mille alalle? Mikä on ala, jossa työllistyminen olisi varmaa? Ensin pitäisi päästä sinne kouluun sisällekin. Sitten saa yhteiskunta taas maksaa koulutuksesta ja tuet elämiseen.
vittumitäsontaa
13.4.2014 17:54
Kyse on siitä, että täysin kädettömien poliitikkojen on yritettävä tehdä edes jotain. Kenelläkään poliitikolla ei taida kantti kestää sanoa ääneen, etten tehnyt vaalikaudella yhtään mitään, koska en osannut tehdä mitään järkevää. Sitten touhutaan jotain, yleensä kielletään jokin asia ja kun homma menee perseelleen, saa seuraava hallitus/ ministeri siivota sotkua. Mutta työllistäähän tämäkin orjatyö- uudistus. Tarvitaan monta uutta virkamiestä kyttäämään orjatyöläisiä ja se maksetaan lainarahalla. Palkataan kaikki työttömät suoraan kyttäämään ITSEÄÄN, niin kukaan ei syrjäydy.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
14.4.2014 09:36
Työpaikkojen määrää mitatessa olisi myös hyvä huomioda se mitä siitä maksetaan. Eli tilastoissa voisi näkyä eriteltynä työt keston, tuntimäärän ja palkkauksen mukaan. Pääkaupunkiseudulla yksinäisen ihmisen minimipalkka kuukaudessa on 1500€.
Tämä siis se jolla tulee edes sen verran toimeen että työnteko ylipäätään kannattaa. Jos matkakulut otetaan huomioon, niin työpaikan tulee myös sijaita PK-seudulla. Muualla maassa tilanne on erilainen.
En tunne yhtään ihmistä, joka kannattaa ajatusta siitä että "mikä tahansa työ missä tahansa mihin hintaan tahansa pitäisi ottaa vastaan", itse ottaisi ko. työn vastaan. Kun kysyy ottaisitko itse vastaan, niin tällöin vastaus on yleensä että olisi kannattanut opiskella. Tämä on kuitenkin vain kysymyksen kiertämistä ja pään laittamista pensaaseen liian vaikean kysymyksen edessä.
Amerikkalainen uusorjuus on ilmiö jota en Suomeen halua.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hyvästi tai pahasti
14.4.2014 23:40
Sosiaaliturvalla on kaksi tehtävää: pitää köyhimmätkin hengissä ja taata yhteiskuntarauha. Jos ihmisiä aletaan tappaa nälkään ja häätää hankeen, rikollisuus räjähtää käsiin. Tai sitten erilaisiin turvapalveluihin menee enemmän rahaa kuin siihen sosiaaliturvaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vassari
15.5.2014 14:07
Turvapalveluita ostaessaan nämä oikeistolaiset saavat sen, mitä haluavat eli maksavat itse siitä ja vain siitä, mistä haluavat maksaa. Se tuntuu tarkoittavan maailmaa, jossa joutuu palkkaamaan turvamiehiä, koiria ja piikkilanka-aitaa yhteiskuntakelpoisen itsensä suojaksi yhteiskuntakelvottomilta köyhiltä kriminaaleilta. Toisaalta voi valita maailman, jossa kaikki antavat yhteiseen kekoon, ja enimmältä turvattomuudelta vältytään, mutta sehän on kommunismia ja näin ollen tuomittavaa. ;)
shiwan8
15.4.2014 08:38
Hirveän vaikea on löytää moraalista ongelmaa siitä, että sosiaaliturvan eteen olisi tehtävä edes jotain rakentavaa. Kyse on avustuksesta jonka saamisen aikana on tarkoitus yrittää löytää jotain jolla maksaa itse se oma eläminen, ei lomarahasta. Jos minä saisin sen mitä työtön saa pelkästään kotona makaamisesta, kuten työtön, niin voin sanoa itselläkin olevan vaikeuksia pyrkiä pyrkiä parempaa siihen tottumisen jälkeen.
Opiskelijoiden perustilin sietäisi olla tonnin (koska oikeasti enempää ei tarvitse jos viitsii käyttää järkeä) tai ainakin opiskelija tukien pitäisi olla riippumattomia ansiotasosta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
15.4.2014 10:54
Tässä yksi tarina iloisesta lonkanvetämisestä: "Olen kiitollinen siitä että aliravitsemuksen ansiosta en muista koko ajasta yhtään mitään"
http://www.revalvaatio.org/wp/masennus-on-uusi-realismi/
shiwan8
15.4.2014 10:56
Ja siis jotta ei kenellekään tulisi paha mieli, olen vain sitä mieltä, että ennen eläkettä elämänsä pitimiksi on jokaisen syytä tehdä töitä. Valinta siitä, että saa elättää itsensä tekemällä haluamaansa hommaa toteutuu edelleen sillä, että hommataan niitä töitä jos ei sosiaalitoimen nimittämä 2 tunnin päivittäinen reippailu kelpaa.
Taneli Hämäläinen
15.4.2014 11:11
Aivan. Siksi meidän pitäisi keskittyä luomaan työpaikkoja. Eikös vain? Toistan itseäni, mutta ongelma ei ole vapaamatkustajissa vaan työttömyydessä.
Joskus se sosiaaliturva myös ihka oikeasti säästää enemmän kuin maksaa. Koska tässä järjestelmässä ei edes täystyöllisyyteen pyritä, meillä on pakko olla turvaverkkoja joustaville työmarkkinoille. Se, että niin moni ihminen elää sosiaaliturvan varassa, kertoo mielestäni aika paljon enemmän työmarkkinoista kuin laiskuudesta. Kuten yllä oleva esimerkki kertoo, ei se hauskaa ole. Voin itsekin kertoa tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä ja satoja työhakemuksia kaikkiin mahdollisiin töihin aikanaan lähettäneenä. Se on hiukan vaikeaa, kun kaupan kassalle alkaa olla prosentuaalisesti vaikeampaa päästä kuin lääkikseen. =)
shiwan8
16.4.2014 07:59
Joku yksittäinen anekdootti hommansa huonosti hoitaneen tapauksesta ei nyt suoranaisesti ole mikään sen tason todiste, että se osoittaisi systeemin olevan riittämätön. Oli järjestelmä mikä tahansa, aina löytyy joku jonka kohdalla se ei toimi.
En koe olevani mitenkään erityisen loistava yksilö, mutta olen saanut aina jokaisen duunin jota olen hakenut. Toisaalta, en ole koskaan hakenut esimerkiksi toimariksi vaikka Stockmannille suoraan jostain peruskoulun päätösjuhlasta ulos kävellessäni. Oma kokemukseni on se, että kun tietää mitä osaa ja osaa hakea paikkaa johon sopii niin yleensä saa mitä hakee. Nämä tarinat joissa ei saada mitään työtä ovat oman kokemuksen mukaan sellaisia joissa korkeakoulutettu koittaa saada työtä johon sopii täysin kouluttamatonkin (eivät saa koska työnantaja ei usko tekijän pysyvyyteen) tai sitten täysin riittämättömillä meriiteillä haetaan jotain korkeampaa hommaa (hakijoissa on aina joku realisti/parempi valehtelija joka sitten sen homman saa).
On toki totta, ettei kaikki työttömyys ole laiskuutta. Sosiaaliturvan varassa elävän tilanne kertoo kyllä silti enemmän hänestä itsestään kuin mistään muusta. Jos kielitaidoton jantteri jostain viidakon heimosta saa hommia siivoojana tmv., mutta suomalainen ei saa mitään töitä, niin vika ei ole työmarkkinoissa. Ihmisillä on sellainen omituinen fantasia jonka haluavat väkisin toteuttaa, "jokainen" haluaa olla oman elämänsä Ilkka Lavas, mutta "kukaan" ei ole valmis tekemään mitään saavuttaaksen sen tilan. Totuus jota ei kuitenkaan haluta hyväksyä on se, että jos se ei onnistu muuten, on alettava yrittäjäksi tai tyydyttävä vähempään.
Näkymätön nainen
16.4.2014 08:40
Joku yksittäinen anekdootti hommansa hyvin hoitaneen tapauksesta ei nyt suoranaisesti ole mikään sen tason todiste, että työllistyminen on vaan itsestä kiinni. Että olet vaan laiska ja saamaton tai typerä, jos töitä ei löydy.
Miksi on niin vaikea tajuta, että työllisyystilanne on aivan surkea, työpaikat katoavat taivaan tuuliin. Laitatko kädet korville, kun uutisissa joka toinen päivä puhutaan yt-neuvotteluista ja pakkolomista?
Mutta niinhän se on aina ollut, kun taloustilanne heikkenee, asenteet kovenevat ja syyllistä etsitään kaikkialta. Työttömien syyhän se on. Maahanmuuttajien syyhän se on. Viherpiipertäjien syytähän se on.
Ja mistähän johtuu monen harhaluulo siitä, että on olemassa paljon töitä, jotka eivät kenellekään kelpaa? Että nyt näitä töitä pitäisi saada työttömät tekemään. Olen melko epäileväinen, että tällaisia töitä on paljonkaan, jos ollenkaan. Katuja lakaisemaan? Kyllä ainakin tässä kaupungissa sitä hommaa hoitaa ihan palkatut työntekijät (ja suurin osa ihan suomalaisia). Olisiko siis hyvä, että nämä työntekijät laitettaisiin kortistoon ja insinöörit ja lastentarhaopettajat laitettaisiin luudan varteen 2 tunnin vuoroissa? Kukaan ei saisi palkkaa, vaan kaikista tulisi ''yhteiskunnan loisia''. Kuulostaa ihan mielipuoliselta.
shiwan8
17.4.2014 08:00
Niin siis tilanteessa, jossa töitä on käytännössä loputtomasti, eli siis aina, on ihan kohtuullista olettaa, että jos työttömyyden syy ei ole alunperin sairaus niin kyse on omasta motivaation puutteesta. Jos ei pääse duunariksi, pistää oman firman pystyyn. Karrikoidusti näin.
Ei tässä ole tarkoitus väheksyä työttömiä. Oman kokemuksen mukaan näiden juttujen kanssa on kuitenkin sama ongelma kuin läskikeskusteluissa. Ne jotka onnistuvat pääsemään eroon ongelmastaan ovat järjestäen niitä jotka tekevät sen mitä täytyy tavoitteensa eteen. Vastaavasti ne jotka eivät siihen pääse syyttävät jotain omista valinnoista riippumatonta tekijää. Ne pärjää joilla on motivaatiota enemmän kuin mukavuudenhalua.
Työpaikkoja on vähemmän kuin tekijöitä, se on totta. Tämä johtaa mm. siihen, että se punavihreä yli-individualisaatioilluusio on syytä unohtaa ja palata tarvehierarkiassa pykälää alemmas. Niin kivaa kuin se olisi saada töitä unelma-ammatista niin se ei aina onnistu. Joskus ei onnistu edes melkein oman alan hommien saanti. Elämä nyt vaan on sellaista, että joskus joutuu vähän kärsimään päästäkseen eteenpäin. Jos itse olisin työnantaja niin todennäköisesti palkkaisin viimeiset 10 vuotta sekalaisissa "hanttihommissa" pyörineen tyypin mielummin kuin viimeiset 2 vuotta himassa työkkäri-ilmoituksia täytelleen ja kerran kuussa pariinkymmeneen paikkaan CV+copy/paste-hakuja spämmineen tyypin. Todennäköisyyksien valossa toinen osoittaa olevansa valmis venymään pitääkseen itsensä pinnalla ja toinen ei.
Nyrkkisääntönä tämä pahoinvointiyhteiskunta on tehnyt ihmisistä pehmeitä ja uusavuttomia. Sellainen itsesäälissä rypeminen mikä nykyään on muodissa olisi muutama sata vuotta sitten johtanut poikkeuksetta yhteen tulokseen, hengenlähtöön.
Ja siis nykyään voi aina alkaa freelancetoimittajaksi, avautua netissä yhteiskunnan pseudo-epäkohdista ja haukkua ihmisiä sellaisten asioiden takia joista ei itse tiedä muuta kuin jonkun propagandasivuston kertoman jne. ;)
Janne-J
16.4.2014 22:14
Ihan helvetin mielenkiintosta on se kun täällä puhutaan "paskatöistä". Ilmeisesti nämä "paskahommat" sitten keksitään jossain ministeriön aivoriihessä, koska tällä hetkellä niitä ei ilmeisesti ole olemassakaan.
Lehtien haravoinnit suorittaa käsittääkseni isännöitsijäfirmat ja starat yms. Ne ketkä tällä hetkellä haravoi ja puhdistaa stadin nurmikot paskasta, saa kyllä takuuvarmasti enemmän liksaa kuin 500€/kk.
Vai onko ideana mennä apupojaksi pariksi tunniksi haravoimaan?
Haluaisiko joku vielä täsmentää näitä "paskahommia"? Ihan konkreettisia esimerkkejä nyt kehiin, eikä mitään "mm, no niinku tiäksä, sellasii... No niinku vähän tällasta".
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Prinsessakakku
22.4.2014 07:56
Tänne Ruotsiin on muuttanut moni suomalainen jo ennen Nallea. Ruotsin työttömillä on kuitenkin tiukempaa, kuin Suomen. Töitä on haettava ympäri maan, ei ainoastaan 3h ajomatkan päästä ja sinne töihin on mentävä jos paikan saa, oli toisella puolen maata tai ei. Ruotsalaiset tykkää sitten käydä naapuri-Norjan palkkapussilla tekemällä hanttihommia ja elellä sillä rahalla kotomaassansa herroiksi vapaapäivinänsä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
NOMAD_1
2.5.2014 22:09
”Työtä, työtä, työtä tehdään; jotta, jotta leipä syödään…” – niin laiskat liberalistit ja ahneet libertaristitkin kuriin, kiitos! (vastine Taneli Hämäläisen ”Pakkotyö – tarjous, josta ei kieltäydytä” –kirjoitukseen)
Lähdin kommentoimaan tätä blogikirjoitusta, mutta kommentti venyi omaksi vastaavaksi. Katsokaa ja kommentoikaa, jos uskallatte (ERITYISESTI TANELI, KIITOS!)
http://www.city.fi/blogit/2528/tyota+tyota+tyota+tehdaan+jotta+jotta+leipa+syodaan/126917
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ex-työtön
7.5.2014 13:02
Se mitä shiwan8 ei tajua on työpaikkojen määrä vs. työttömien määrä. Ihan sama hakeeko kaikki itselleen sopivia mestoja vai, osa jää työttömiksi!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
25.8.2014 02:05
Osa kyllä. Se osa ei ole sama osa kuin työttömien määrä vaan marginaalinen osa siitä. Juu nou, nistit, juopot, mielenterveysongelmaiset, vaikeasti monivammaiset jne. joilla ei syystä tai toisesta ole työkykyä millä töitä tehdä. Me loput saamme kyllä töitä tai sitten on syytä luoda niitä töitä itselle.
erkksg
7.5.2014 18:52
“Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.”
Tekee mieli sen verran saivarella, että jos työkkäri osoittaa työtä, kyseessä ei ole pakkotyö. Aina tästä voi kieltäytyä. Seurauksena tosin on karenssi. Toki tuo parin tunnin "vastikkeeton" työ on tyhmä ehdotus. En usko, että se menee läpi. Mutta kuuluu työttömyysturvan saamiseen myös velvollisuuksia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
25.8.2014 02:06
Itse en näe mitään ongelmaa siinä, että ilmaista rahaa ei ole olemassakaan. En juoksuttaisi työttömiä 3h matkan päähän kahden tunnin takia, mutta on ihan ok, että he tekevät jotain sen leipänsä eteen.
qwert12345678
8.8.2014 08:32
Mulla ei välttämättä ole tätä aktivointia vastaan mitään, mutta näissä aktivointitöiksi ehdotetuissa töissä ei ole mitään järkeä. Otetaan joukko koulutettuja ihmisiä, laitetaan ne tekemään satunnaisia hommia, jotka eivät tuota mitään eivätkä ole lähelläkään koulutusta tai muuta osaamista, ja oletetaan, että niiden avulla samat ihmiset pääsisivät vielä oikeiden töiden syrjään kiinni?
Suomi tarvitsisi niitä paljon puhuttuja vientiyrityksiä ja työntekijöiksi ihmisiä, jotka työskentelevät niissä. Myös työttömistä pitäisi saada ihmisiä töihin näihin yrityksiin ja perustamaan lisää näitä yrityksiä. Vain sillä tavalla olisi ylipäänsä mahdollista rahoittaa esim. vanhustenhoitajien ja näiden aktivoitujen puuhastelu"työt". Ymmärrän, jos jotain vähän osaamista vaativaa työtä tarjotaan henkilölle, joka ei ole kouluttautunut tai jonka taidot ovat pahasti vanhentuneet, mutta miksi kaikki työttömät yritetään ajaa läpi samasta muotista, jonka ennakko-oletus on, että kukaan ei osaa mitään? Miksei heidän osaamistaan edes tunnusteta, puhumattakaan että sitä käytettäisiin jollain tavalla?
Ja sitä paitsi logistisesti kahden tunnin työpäivä kuulostaa järjettömältä. Miksei ennemmin yksi kahdeksan tunnin päivä tai kaksi viiden tunnin päivää? Ei sinne risusavottaankaan mitään ilmaista kuljetusta ole.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Määkään
17.8.2014 22:31
Kyllä se on kauhaata kun on työttömiä loisimassa ja pilaamassa hyvien ihmisten elämän. Itselläni loppuu määräaikainen työsuhde huomenna. Jos ketään nyt lohduttaa niin en varmaan ehdi nostaa työttömyyskorvauksia ennen kuin työllistyn uuteen työhön.
Kokoomuslaisille kysymys:
Loppuuko se ihmisarvo siinä kohtaa kun ilmoittautuu TE-toimistoon vai siinä kohtaa kun ehtii saada ensimmäisen työttömyyskorvauksen tilille? Koska jos vasta työttömyyskorvauksen saaminen tilille vie sen ihmisyyden, niin minä saan ehkä pideltyä kiinni omastani. Vai menetänkö sen jo TE-toimiston ovella?
Puolisoni on perustamassa omaa yritystä. Yritys ei vielä tuota kansantuloa. Ja hän saa jotain yrittäjätukea. Että nyt meitä on oikein 2 kotona loisimassa kuin Ellun kanat. Toinen tosin tekee hulluna duunia yrityksen perustamisessa ja toinen etsii aktiivisesti töitä neljään saakka joka arkipäivä. Et ehkä me ollaan viel hyviä ihmisiä eikä loisia tai muita selkärangattomia eläimiä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ajatuksen voima
24.8.2014 10:21
Opiskelija tekee vastiketta vastaan opiskelua haluamallaan alalla ja valmistuu. Työttömälle turvataan toimeentulo, mutta olisiko paha jos haluaisi omasta tahdosta auttaa.Tehdä yhteisen hyvinvoinnin eteen jotain joka aktivoi myös itseä. Valtionbudjetin laadinta täytyisi aloittaa alusta eikä niin että 99,5 % on lukkoon lyöty. Sieltä nimittäin löytyy se mitä etsitään.Elinkeinovapaus kuuluu myös perusoikeuksiin. Poistamalla yrittämiseen liittyviä rajoitteita saadaan syntymään vapaehtoisesti työpaikkoja. Myönteinen ajatus kantaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Proski
22.11.2014 02:06
Siihen mitä työttömille pitää tehdä on varsin yksinkertainen resepti. Heille pitää antaa työpaikka, josta saa palkkaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taneli Hämäläinen
27.11.2014 15:55
Kannatetaan.
shiwan8
28.11.2014 18:58
Proskilla on hieno idea. Siitä vaan taikomaan mielekästä hommaa varttimiljoonalle ihmiselle siten, että huomioi jokaisen kiinnostuksen kohteen ettei kukaan vaan joudu tekemään hetkeäkään töitä jotka ei nyt välttämättä ole kuin palkallinen nirvana. Vaihtoehtoisesti voidaan koittaa pitää työttömät työkykyisinä teettämällä heillä "paskaduuneja" tunti pari päivässä kunnes saavat "oikeita" töitä.
Toinen näistä kahdesta ratkaisusta on realistisesti toteutettavissa. Toinen ei.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
anarkistiakateemikko
25.2.2015 11:40
Kun puhutaan paljon työn pakosta, olisko liikaa vapautta antaa mahdollisuus opiskella työttömyyskorvauksella ja/tai toimeentulotuella?
Vastaa kommenttiinItse yritin päästä laajentamaan osaamistani ja haaveilen toisen alan koulutuksesta tai vaihtoehtoisesti realistina oman alan laajentamisesta.
MUTTA EI..
Täydennyskoulutus koskee vain TYÖSUHTEESSA OLEVIA tai maksaa muuten useamman satasen (yksi päivän, kahden kurssi), ei varaa; alan vaihto junnaa, kun TYÖELÄMÄÄ on liian VÄHÄN takana päästäkseni aikuiskoulutukseen; toista korkeakoulutusta en saa, OPINTOTUKEA EI TIPU; muu koulutus evättiin te-roimen puolesta ja peruin haastattelun viime metreilä, KOULUTUS EI PARANNA TYÖLLISTYMISTÄ; TYÖTTÖMYYSKORVAUKSELLA JA TOIMEENTULOTUELLA EI SAA OPISKELLA PÄÄTOIMISESTI EIKÄ SAA TUKEA MAKSUIHIN, sanoivat ensin te-toimistolta, että hae ensin ja kun olet päässyt kouluyuksen, hae sitten tukea niin katsotaan..
Vastaa kommenttiin