Tarina kaiuttimesta, joka pelastaa parisuhteita

Uploud Audion tekemisessä muoto ja tekniikka ovat saman kolikon kääntopuolia.

Tuukka Kingelin ja Lassi Laitinen luottavat kauniiseen puhtaaseen ääneen pehmeässä paketissa.
Tuukka Kingelin ja Lassi Laitinen luottavat kauniiseen puhtaaseen ääneen pehmeässä paketissa. Kuva: Panu Jansson

City ja Garage sukeltavat Fresh & Handmade -juttusarjassa uuden ajan käsityöläisyyteen. Kuusiosaisen juttusarjan haastateltaviksi on valittu kiinnostavimmat kotimaiset modernit käsityöläiset.


Helsinkiläisen Uploud Audion missio on yksinkertainen: he haluavat, ettei kaiutinvalinnat ajaisi enää yhtään paria eron partaalle. Yritys sai alkunsa, kun Tuukka Kingelin ja Lassi Laitinen tajusivat, että pariskuntien on vaikea löytää kaiuttimia. Sellaisia, joissa on hyvä saundi ja jotka oikeasti istuvat sisustukseen.

“Itselläni on hifiharrastustaustaa toistakymmentä vuotta ja olen pitkään ollut kiinnostunut hyvästä saundista. Opiskelin taideteollisessa korkeakoulussa muotoilijaksi ja mitä pidemmälle homma eteni, sitä selkeämmäksi tuli ajatus siitä, että tällä saralla maailma ei ole vielä valmis. Kuulimme kerta toisensa jälkeen, että varsinkin pariskunnilla on ongelmia löytää kaiuttimia, jotka ovat sekä saundiltaan että visuaalisesti tyydyttäviä”, sanoo äänen pääarkkitehti, suunnittelija Kingelin.

Hänen mukaansa kaiutinten sijoittelu voi tehdä normaalin elämän hankalaksi. Liian monet kaiuttimet suunnitellaan insinööritaito edellä, nostamalla suorituskyky ensisijaiseksi.

“Esimerkiksi sellainen instituutio kuin kaiutinjalustat on syytä kyseenalaistaa. Laitat huteran kepin nokkaan arvokkaan asian ja sun pitää laittaa se keskelle lattiaa, yleensä metri irti seinästä. Monet koirataloudet ja lapsiperheet ovat sanoneet, että sellainen on mahdottomuus.”

Kingelin huomauttaa, että jos kaiutin vie vaikkapa neliön tilaa Helsingin kantakaupungissa sijaitsevasta asunnosta, tulee äänentoistolle helposti kohtuuton lisähinta asumiskustannuksissa.

“Se on noin 5000 euroa per laaki näillä leveyksillä. Hc-hifistit laittavat omia huoneita jossain Kirkkonummella, mutta täällä puhutaan kymppitonneista pienelläkin huoneella.”

Luovan johtajan tittelillä tuotteen markkinointia hoitava Laitinen kiirehtii huomauttamaan, ettei Uploud Audiota ole suunniteltu vain hifisteille.

“Se on tavallisille ihmisille, jotka haluavat parempaa kamaa”, Laitinen sanoo.

Asiakaskuntaan kuuluu pariskuntia, jotka ovat saattaneet etsiä kymmenen vuotta sopivaa kaiutinparia, joka pitää yllä yhteisen kodin harmonian. Sen synnyttämiseksi muotoilu ja tekniikka tuli ajatella kokonaisuutena, jossa kumpikaan puoli ei ole alisteinen toiselle.

Uploud Audion ääntä löytyy muun muassa ravintola Lungbergista.
Uploud Audion ääntä löytyy muun muassa ravintola Lungbergista.

Uploud Audion kaiuttimet ovat löytäneet tiensä myös helsinkiläisravintoloihin. Niitä löytyy erilaisina setuppeina esimerkiksi Street Gastrosta, Rivoletosta, Bier-Bieristä, Tres Bonesista, Lungbergista ja Cafe Kuumasta.

“Meidän ideologiana on, että muotoilun tulee tukea tekniikkaa. Ei laiteta sellaisia muotoaiheita, jotka eivät olisi jollain tavalla hyödyllisiä, vaan palvelee tarkoitustaan. Esimerkiksi UA1:n kotelon muotoilu vähentää sen sisällä muodostuvia resonansseja, se soi puhtaammin eikä mitkään taajuudet jää häiritsevästi soimaan. Se tuottaa smoothimman toiston sen avulla, että se näyttää smoothimmalta”, Kingelin kertoo.

UA1 on Uploud Audion esikoistuote. Monipuolinen kaiutin, joka kustomoidaan sisustukseen sopivalla Speakerwearilla. Se istuu seinän viereen, yhdellä ruuvilla seinään tai vaikka kattoon. Ideana on tarjota hyvää äänenlaatua ihmisille, jotka eivät välttämättä edes tiedä tarvitsevansa sitä.

“Mulle itselle kokemus äänenlaadusta ja se, miten hienosti musiikki voi soida, on avannut musiikin maailman ihan eri tavalla. Hyvä äänenlaatu on autenttisuutta, joka on helpoin todistaa oikeilla soittimilla, kun tietää, miltä niiden pitää kuulostaa. Vokaalit kuulostaa vokaaleilta, kitara kitaralta ja rumpu lähtee eikä meinaa. Musiikki kulkee hyvin ja osat kuulee toisistaan erillisinä”, Kingelin listaa äänenlaadun merkitystä.

“Äänenlaatua kohtaan on herännyt selvästi kiinnostusta ja moni pääsee alkuun kuulokkeilla. Hyvään on kuitenkin pirun helppo tottua. Käy jopa niin, ettet edes tajua, että joku on niin hyvä kuin on. Äänenlaatua ei tarvitse aina hekumoida, vaan voi keskittyä itse musiikkiin.”

Uploud Audio sai alkunsa keväällä 2011, kun opintojensa kautta tavanneet Kingelin ja Laitinen päättivät pyrkiä kesän Summer of Startups -kiihdyttämöön Aalto-yliopistolla. Aaltoyliopiston kiihdyttämössä oli mukana 12 nettiprojektia ja Uploud Audio ainoana fyysisiä asioita tekevänä. Teknologinen ympäristö vaikutti osaltaan siihen, että kaiutin oli aluksi tarkoitus tunkea täyteen uusimpia teknisiä härpäkkeitä.

“Aika nopeasti kävi ilmi, että ongelmat ovat maanläheisiä ja paras keino vastata niihin ei ole tekniikka, vaan muotoilu, tuotteen ja sen ympäristön vuorovaikutus ja sisustusaspektit”, Kingelin sanoo.

“Uusissa teknologioissa unohtuu helposti se, että niillä on monesti rajallinen elinikä. Moni bluetooth-kaiutin on ollut jo vuosia kaatopaikalla, kun meidän kaiutin vielä tuottaa iloa käyttäjälleen. Tää on kaiutin, jonka pitäisi kestää siihen asti, että kun pennut lähtee maailmalle, ne tappelee siitä, kuka saa ne mukaan. Jos niin käy, silloin me on onnistuttu muotoilussa.”

Kaiutinten kokoonpanossa kädet pääsevät töihin.
Kaiutinten kokoonpanossa kädet pääsevät töihin.

Kuten monissa käsityöläisammateissa, kaiutinfirmassakin luovin osa käsityöstä on tehty siinä vaiheessa, kun tuotetta suunnitellaan. Käsityöläisyydestä ponnistaville tekijöille se, että pääsee käsillä tekemisestä eroon, tarkoittaa usein sitä, että tuotteelle on löytynyt kysyntää.

“Meidän suhde käsityöläisyyteen on kaksijakoinen. Me tehdään uniikkeja, kustomoituja kaiuttimiakin käsityömenetelmillä, mutta UA1 on jo melko teollinen. Meininkinä on se, että mahdollisimman paljon tehdään ilman käsiä. Kotelon jyrsintä on esimerkiksi sellainen, ettei siinä ihmiskäsi paljoa auta, koska kone on paljon tarkempi. Ihmiskäden ja silmän yhteispeli on välttämätöntä kokoonpanotyössä, mutta pääasiallinen käsityö tehdään tuotekehitysvaiheessa”, Kingelin sanoo.

Koneiden ja käsityön suhde on muuttunut jatkuvasti käsityöläisammateissa. Jo kirves, vasara ja alasin ovat teknologiaa.

“Oikean käsityön määritteleminen on vähän kinkkisempi juttu. Aina käsityöläiset ovat halunneet käyttää kaiken maailman ohjureita ja automatisointia. Onko käsityö sitä, että vedät vapaalla kädellä jotain? Missä vaiheessa joku juttu ei ole enää käsityötä?” Kingelin kysyy.

“Kädet ei vain tee, vaan ne on myös informaation sisäistämisen väline. Pystyt aistimaan tuotteesta sellaisia juttuja, mistä silmä ei osaa olla mitään mieltä.”

Kaiutinsuunnittelussa käden ja silmän lisäksi yhtälöön kuuluu myös korva.

“Jos multa lähtisi kuulo, lopettaisin tämän tekemisen”, Kingelin kuittaa.

3 kommenttia

sonolux

15.5.2015 14:24

http://www.sonolux.fi, Jotain uniikkia oululaista.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Truu fan

18.5.2015 18:53

Ja Uploud Audion sivut: http://www.uploudaudio.com

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jock666

4.6.2015 14:47

Aion silti hankkia tämmöiset: http://en.devialet.com/phantom/#discover

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi