Cityn ja myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten SMKJ:n yhteisessä juttusarjassa käydään läpi markkinoinnin ja myynnin ilmiöitä. Kahdeksanosaisen juttusarjan aloittaa suomalaisen musiikkimarkkinoinnin ihmetekoihin viime vuonna yltänyt Cheek.
Cheek herättää tunteita puolesta ja vastaan. Niin pitää ollakin, sillä harvassa ovat ne artistit, jotka uppoavat mukisematta läpi ikähaarukan ja puoluekentän laidasta toiseen. Cheekin suuruudesta kertoo se, että hän herättää melkein jokaisessa jonkin reaktion, paitsi niissä, jotka potevat huonoa omatuntoa siitä, ettei heillä ole mielipidettä aiheeseen.
Cheek on poikkeuksellinen. Jare Henrik Tiihonen on nostanut suomalaisen pop-musiikin myynnin uudelle tasolle. Kahteen kertaan hetkessä loppuunmyyty Olympiastadion sinetöi Cheekin paikan suomalaisen pop-musiikin kautta aikojen kirkkaimpana tähtenä. Livekeikkojen lisäksi Cheekin suosio näkyy levy-myynnissä: uusin, Kuka muu muka -albumi on myynyt tällä hetkellä huikeat 80 000 kappaletta ja Spotifyssä Cheek on Suomen kuunnelluin artisti.
Cheekin menestyksen syitä on listattu ennenkin, joten siinä mielessä tämä juttu on vain lisähippunen siihen valtavaan spekulaation valtamereen, joka velloo digitaalisessa universumissa. Tarkoituksena on jakaa menestykseen johtaneet syyt listamuodossa, jonka jokainen kohta tarjoaa eri näkökulman menestykseen. Jokaisesta kohdasta on pyritty myös johtamaan jonkinlainen oppi tähdiksi tai markkinointi-ihmeen tekijöiksi haluaville. Kyselin juttua varten Facebookissa ihmisten näkemyksiä Cheekin menestyksen syitä. Näistä kommenteista sain arvokasta näkökulmaa ja listan jokaista kohtaa rikastuttaa aiheeseen liittyvä kommentti. Kiitos kaikille osallistujille!
1. Pitkäjänteisyys
"Siitä on varmaan kymmenen vuotta kun ensimmäisen kerran kuulin Cheekin musaa ja sain jonkinlaisen käsityksen kaverin imagosta. Mielestäni kumpikaan niistä ei ole muuttunut olennaisesti lainkaan tähän päivään mennessä. Ja kokoajan Cheek on seissyt aivan täysillä juttunsa takana." Kommentti Facebookissa.
Cheek ei ole levy-yhtiön ideapalavereissa kasaan kyhätty tuote, vaan jo kymmenen vuotta sitten omista lähtökohdistaan ja aluksi omakustanteisesti imagoaan rakentanut artisti. Kymmenen vuotta räpin tekemistä nostaa Cheekin genren pioneeriluokkaan, mutta ilmiönä hän on kasvanut isommaksi, mitä rap-suosion raamit kestävät.
"Cheek on miellyttävä, mutta vaativa yhteistyökumppani. Sekä artisti että levy-yhtiö haastavat toinen toistaan sopivassa suhteessa. Tällä työskentelymallilla on syntynyt isoja asioita", kertoo Warner Musicin Pohjoismaiden markkinointijohtaja Mark Fry.
Markkinointiviisaus: Oikeat tarinat ja ihmiset kantavat. Levy-yhtiön on markkinoinnissaan paljon helpompi nojata olemassaolevaan tarinaan, kuin yrittää rakentaa sellainen tyhjästä. Ruohonjuuritasolla tehdystä työstä saattaa muodostua kaupankäynnin perusta.
2. Lava-show
"Miksei kukaan huuda näin lujaa mun keikoilla?", Jari Sillanpää Cheekin keikalla.
Cheek on onnistunut rakentamaan menestyksensä myötä kasaan show'n joka on suomalaisella mittapuulla omaa luokkaansa. Meininki on kaukana kalliolaisen baarin underground-räppikeikan aneemisuudesta, kun täysi jäähalli karjuu valojen loisteessa mukana artistin lukuisia hittejä. Räpin vieminen kaveriporukan illanvietoista ja savuisista studioista isolle lavalle on vaikeaa, mutta Cheekille se on ollut lähtökohtana alusta asti. Tuhansien tai kymmenien tuhansien ihmisten keikoilla tehdään ison maailman pop-spektaakkelia, josta osalliseksi pääsevät paitsi räppärin "tallikaverit", myös koko kansan suosikit, kuten Kaija Koo, Jonne Aaron ja Samuli Edelmann.
Isot keikat tarkoittavat myös isoja tuloja. Warnerin Pohjoismaiden markkinoinnista vastaavan Mark Fryn mukaan Cheekin tuloista suurin osa tulee tällä hetkellä keikkamyynnistä.
Markkinointiviisaus: Go big. Cheek hamuaa koko ajan isompia ja isompia lavoja, ja ne saavutettuaan satsaa siihen, että show täyttää sille asetetut mittasuhteet. Iso menestys vaatii uskallusta esiintyä isojen joukkojen edessä.
3. Karisma
"Siitä tykkää äidit ja tyttäret, koska se on komea. Sopii fanituskohteeksi niin keski-ikäisille kuin pikkutytöillekin." Kommentti Facebookissa.
Cheekin karisma rakentuu lupaukseen menestyksestä, eikä ulkonäöstäkään ole haittaa. Karisma perustuu myös ristiriitaan: Cheek on tuhma, mutta kiltti ja rohkea, mutta pidättyväinen. Hän pukeutuu parhaisiin pukuihin ja ajaa hienoimmilla autoilla. Koko paketti on visuaalisesti ja esteettisesti äärimmäisen harkittu. Kyseessä on kiiltokuva, johon on uskallettu jättää hieman rosoa.
Markkinointiviisaus: Ulkonäkö ja visuaaliset seikat merkitsevät paljon henkilöbrändin rakentamisessa.
4. Menestyshakuisuus
"Jare on tehnyt kompromissittomasti musiikkia, jonka tavoite on mahdollisimman suuri suosio." Kommentti Facebookissa.
Menestyjät menestyvät. Tämä itsensätoteuttava ennustus näyttäisi pitävän paikkansa myös Cheekin kohdalla, sillä mies on hokenut menestymisen mantraansa alusta asti ja pikku hiljaa uhopuheet ovat realisoituneet euroiksi ja stadionkeikoiksi. Perus-vaatimattomista lähtökohdista ponnistanut Cheek on kasvanut samaistuen jenkkiläisten rap-artistien viestiin äärettömän menestyksen mahdollisuuksista ja on tuonut saman ajattelutavan Suomeen aikana, jolloin taloudellinen epävarmuus vaivaa yhä suurempaa joukkoa. Cheek tarjoaa menestyjille soundtrackin ja siitä haaveileville konkreettisen esimerkin siitä, että amerikkalainen unelma voi toteutua. Suomessakin.
Markkinointiviisaus: Aseta selkeät tavoitteet ja puske niitä kohti soraäänistä välittämättä.
5. Laaja kohdeyleisö
"Koko kansan Cheek, kuten myös Uuno Turhapurokin." Kommentti Facebookissa.
Vaikka Cheek ponnistaa rap-taustasta, on hänen musiikkinsa valtavirtapoppia, jonka kohdeyleisönä on nykyisin koko kansa. Räppiyleisön valtaosa on 20-30-vuotiaita, asenteellisia nuoria, joille monista Cheek on lähes kirosana. Cheekin yleisö on jotain ihan muuta. Vain elämää -ohjelma teki Cheekin tutuksi keski-ikäisille, ennen sitä hallussa oli jo varhaisteinit.
Vain elämää -julkisuuden myötä Cheek on astellut entistä selkeämmin valtavirtapopin suuntaan ja räppärit vierailijoiden tilalle ja kylkeen on tullut isot poppitähdet. Cheek on uransa alusta flirttaillut popin kanssa, ensimmäisen levyn Räplaulajan vapaapäivä -singlestä lähtien.
Markkinointiviisaus: Älä juutu omaan viitekehykseesi, vaan katso, millaisia menestymisen mahdollisuuksia avoin yhteistyö voi tuoda.
6. Vahva tiimi
”Levy-yhtiö auttaa artistia myymään ja markkinoimaan levyään. Se sisältää muun muassa promootion, maksetun mainonnan, digitaaliset toimenpiteet sekä kauppias ja kauppapaikka -yhteistyöt perinteisellä ja digitaalisella puolella. Yksinkertaistettuna saattaa ihmisille tietoon, että levy on julkaistu. Warner Music Finland myy tässä tapauksessa myös Cheekin keikat ja olemme tuottaneet yhteistyössä artistin kanssa jäähallikeikat sekä tulevat Olympiastadion konsertit.” - Mark Fry Warnerilta.
Cheek ei ole hommassaan yksin, vaan tulitukea tulee paitsi omilta luottokavereilta myös levy-yhtiöltä. Apua saa, jos kysyy, mutta viimeinen sananvalta säilyy aina artistilla itsellään.
Markkinointiviisaus: Yhteistyö on voimaa ja isojen asioiden tekemiseen tarvitsee aina apua.
7. Keep it simple
"Lyriikoita ei tarvitse vääntää rautalangasta, lapsikin ymmärtää ja aivan varmasti jää päähän." Kommentti Facebookissa.
Cheekin biisit ovat täynnä pop-koukkuja, jotka jäävät kuulijan korvaan, halusi sitä tai ei. Tällaiset biisit eivät synny vahingossa, vaan ne rakennetaan tietoisesti. Jos mä oisin sä, Timantit on ikuisia ja Liekeissä -biisien lisäksi kaikki muutkin yhdeksän singlelistan ykköseksi yltänyttä Cheek-biisiä ovat paraatiesimerkkejä koukuttavista hiteistä. Vaikka Cheek olisi menestyspaatoksellaan yhteiskunnallinen, hän ei ota tietoisesti kantaa biiseissään, vaan tyytyy kertomaan asioista omasta näkökulmastaan.
Vain elämää -ohjelma nosti Cheekin supertähdeksi, mutta artisti ei ole ryntäillyt tunkemaan itseään kaikkiin mahdollisiin tv-ohjelmiin.
"Cheek päättää itse mihin lähtee mukaan. Toki hän sparraa lähimpien ihmisten kanssa asioista. Valtavan suosion myötä pyyntöjä toki tulee paljon mutta uusien projektien suhteen hän on valikoiva. Pääfokuksen tulee aina olla musiikissa. Hän on ollut yhdessä TV ohjelmassa mukana, joka oli Vain elämää", Warnerin Mark Fry kertoo.
Markkinointiviisaus: Keep it simple.
8. Lumipalloefekti
Cheek on paraatiesimerkki siitä, että menestys kasautuu. Ensin tuli listamenestys, sen jälkeen Vain elämää, sen jälkeen jäähallikeikat, sen jälkeen koko Forumin seinänkokoinen mainos uudesta levystä ja sen jälkeen stadionkeikat myytiin hetkessä loppuun. Myynti tuo euroja, jotka voi pistää poikimaan isosti, jos markkinointiin uskalletaan satsata riittävästi.
Lumipalloefektin seuraavassa vaiheessa luonteva peliliike olisi siirtää Cheek-brändi erilaisiin oheistuotteisiin, perus t-paitojen ulkopuolelle. Olisi kiinnostava nähdä, millaisen määrän oheistuotteita Cheekin imago kestää ennen kuin saturaatiopiste tulee täyteen ja lisämyynnin hakeminen alkaa syödä uskottavuutta ja sitä myötä muuta myyntiä.
Markkinointiviisaus: Markkinointiin pitää uskaltaa satsata, jotta hyvin myyvä tuote saadaan myymään lisää.
Kannattaa tutustua myös muutamiin muihin Cheek-menestystä ruotiviin juttuihin, joita esimerkiksi Hesarin Mikko Aaltonen on ansiokkaasti tuottanut:
- Nyt: Cheek-mania yltyy
- HS: Pop-essee: Cheek on hip hop -eetoksen ytimessä
- HS: Näistä syistä Cheek myy jo stadioninkin täyteen
- Tuima: Cheek kiukutteli ja kaikki voittivat
- Yle: Cheek sai meidät kaikki näyttämään voittajilta
- Rumba: Cheek, tuo 2010-luvun Danny - miksi Jare Tiihosesta on tullut niin käsittämättömän suosittu
SMKJ
"Kaiken, minkä ympärilläsi näet, on joku myynyt."
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on aitojen ammattilaisten etujärjestö.
8 kommenttia
Janturaa
13.1.2014 20:52
Tossa tais olla lueteltu vaan 7 eri syytä...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Panu Jansson
13.1.2014 23:28
Kiitos kommentista! Aika monta tuhatta ihmistä ehti tämänkin lukea ennen kuin huomattiin, että yhteistyö-kohta unohtui listalta.
Millamagiako
13.1.2014 21:44
CHEEK ON MESTARI :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Aaaaaas
14.1.2014 17:01
Oonko ainoo joka luki joka myy itseensä :DDDDDDDDDDDDDDDDD
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jjes
15.1.2014 12:38
Osuvaa että listassa ei ole mitään itse musiikkiin liittyvää kohtaa =)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
SynkeeKlovni
16.1.2014 20:39
Jou. Hommahan rullaa sillee et ne aidot räpinkuuntelijat digaa jos heittää multiriimei mutta ei fiilaa cheekkii. Cheekki kyl heittää multiriimei esim. "euroopan omistaja - en tullu reunoja somistamaa". Se voi olla yks syy kans et mite poskel on noin paljo kuuntelijakansaa elikkä ne rhaimssit! :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ohmygod
14.3.2014 00:33
Cheek on komea? Mistäköhän kohtaa...
Vastaa kommenttiinMihin tämä maailma on menossa.
Vastaa kommenttiin
Bill Hicks
27.12.2014 14:29
Tuotetaan kaikille sopivaa laskelmoitua paskaa... ei taidetta, ei musiikkia, rahaa, markkinointia, hmmm mahtavaa!
kill yourself :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin