Kännissä saa pummata, nälkäisenä ei kerjätä

  • Mikko Salasuo

“Aggressiivisen kerjäämisen kieltäminen etenee” uutisoi Hesari eilen. Tämä tarkoittaa sellaista kerjäämistä, joka sisältää esimerkiksi suullisia uhkauksia, vaatteista nykimistä, tönimistä tai auton kulun estämistä. Minä en ymmärrä! Eikös suullinen uhkailu, kiinnikäyminen, töniminen ja auton kulun estäminen ole laitonta puuhaa, vaikkei kerjäisikään samalla? Onko nyt siis tekeillä samankaltainen järjestyslaki kuin aikanaan julkijuopottelun kohdalla. Lainsäädäntö puuttumiseen on jo olemassa, mutta kyseessä onkin moraalisen paheksunnan julkinen lietsonta.

Suomalaisessa kulttuurissa elää vahvana omintakeinen kerjäämiseen rinnastuva instituutio: pummaaminen. Siihen ei pahemmin kiinnitetä huomiota, sillä jostakin syystä emme rinnasta sitä kerjäämiseen. Pummaaminen on varmasti kaikille tuttu asia. Kaupungin kaduilla törmää lähes päivittäin tärisevin käsin etenevään krapulaiseen, joka pummaa hiluja korjaussarjaan. Kapakoissa pummaaminen on jo Suomessakin vähintään 100 vuotta vanha ilmiö. 2000-luvulla katukuvaan on tullut myös huumeongelmaisia, jotka kyselevät vähemmän korrektisti kolikoita ruokaan. Entäs röökin pummaaminen, asia johon syyllistyn itsekin joskus? En jotenkin jaksa uskoa, että nyt tekeillä oleva järjestyslaki on ensisijaisesti suunnattu kapakoissa tai kaduilla haahuileville känniläisille, jotka pummaavat aggressiivisesti kaljarahaa tai baarin kulmalla kovaäänisesti rähjäten röökiä.

Kadulla kerjääminen ei varmastikaan ole ihmisarvoa kohentava kokemus. Se on puuhaa, jota kukaan ei tee kokeakseen nautintoa tai etsiessään ekstreme-kokemuksia. Piilevät katukerjäämisen rakenteelliset juuret missä tahansa, tai pistää se esteettisesti keskiluokkaiseen okulaariimme kuinka häiritsevästi vain, niin emmehän me voi syyllistää pakkasessa värjöttelevää nälkäistä ihmispoloa. Ja Suomessahan me emme suoraan sitä teekään, vaan säädämme moraalista paheksuntaa nostattavan uuden järjestyslain!

Hyväksymme kitisemättä pummaamisen, sillä kuka tahansa meistä voi joutua samaan tilanteeseen. Joskushan mopo voi heikolla hetkellä karata keneltä tahansa ja kyllä kaveria täytyy silloin jelpata. Tupakoitsijoiden kesken taas vallitsee tietty solidaarisuus, sillä jokainen tietää sen kurjuuden, kun aamurööki jää saamatta. Kapakassa taas ei olla köyhiä tai kipeitä ja kyllähän silloin yhden stoben voi tuntemattomallekin pummaajalle pistää. Entäs aggressiiviset kurvin kundit, jotka istuvat ratikassa viereen ja alkavat kinuta ”paria euroa”. Sitten vielä nämä laitapuolen kulkijat, joita parveilee joka ikisen pitkäripaisten lähistöillä. Suomi onkin täynnä kerjäämistä, jota emme miellä kerjäämiseksi. Onhan tämä vaan ihmeellinen maa, känninen saa rähisten pummata, mutta nälkäinen ei saa kerjätä. Tätäkö se perustuslain yhdenvertaisuusperiaate tarkoittaa?

PS. Mitenhän tätä pykälää sovelletaan, kun humalapäissään kerjää baarissa pikkutunneilla vähemmän sensitiivisesti piparia?

Kirjoitettaessa soi Bruce Springsteen - Ghost of Tom Joad

6 kommenttia

Anonyymi

21.1.2011 15:19

"Kaupungin kaduilla törmää lähes päivittäin tärisevin käsin etenevään krapulaiseen, joka pummaa hiluja korjaussarjaan.
katukuvaan on tullut myös huumeongelmaisia, jotka kyselevät vähemmän korrektisti kolikoita ruokaan."

En kyllä minä törmää (tampereella).
Joskus harvoin nyt tuo ensiksimainittu.
Kesällä kyllä joka kulma on täynnä romanikerjäläisiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pasi

21.1.2011 16:03

"Onhan tämä vaan ihmeellinen maa, känninen saa rähisten pummata, mutta nälkäinen ei saa kerjätä."

Oikea askel ei kuitenkaan ole se, että nälkäinen saa rähisten kerjätä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

21.1.2011 18:16

Minä en ole ainakaan Tampereella törmännyt kuin "bussirahoja" pummaaviin puistokemisteihin, enkä niihinkään koskaan agressiiviseksi luonnehdittavalla tavalla. Joskus olen jopa euron tai pari heittänytkin, tietäen hyvin, että kulman takana sijaitsevan ravitsemusliikkeen kassakoneeseen ne kilahtavat alta aikayksikön.

Romaneista sen sijaan on ollut harmillisempia kokemuksia täälläkin. Heille en anna lantin lanttia. Perustelut on käyty niin moneen kertaan niin monella foorumilla ja niin monessa asiayhteydessä läpi julkisuudessakin, että ei tarvinne toistaa; faktaa paremmaksi on paha pistää.

Nälkäänäkevistä kerjäläisistä, tai pikemminkin niiden poissaolollaan loistamisesta puheenollen: Kesällä keskustan poikki talsiessani häämötti kävelytien varrella jälleen yksi Romanian romaniksi tunnistettava, kovin kurjan näköinen hahmo. Hänen takaansa ilmestyi kookas, tummaan nahkatakkiin pukeutunut romanimies, joka kuljetti tälle nälkäiselle hampurilaisaterian läheisestä ketjuravintolasta. Oli lounasaika.

Olisikin mielenkiintoista kuulla, missä Suomessa näkee näitä nälkäänäkeviä kerjäläisiä (okei, esimerkkitapauskin saattoi olla nälissään työskenneltyään klaanijohtajalle puoli päivää, mutta ruokaa varten tuskin oli asialla), joiden pitäisi ruokajonoista ruoan hakemisen lisäksi pyytää rahaa tuntemattomilta ohikulkijoilta tyydyttääkseen ravitsemustarpeensa?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.1.2011 04:43

"En jotenkin jaksa uskoa, että nyt tekeillä oleva järjestyslaki on ensisijaisesti suunnattu kapakoissa tai kaduilla haahuileville känniläisille"
Ideana onkin heivata hevonkuuseen Suomessa rötöstelevät euroromanit tavalla, joka ei johda turhaan vatkaamiseen oikeusistuimissa ja ihmisoikeustuomioistuimissa. (Suomen perinteinen kansallispukuvähemmistö on tietenkin myös eurooppalainen, mutta lienee selvää, keitä tarkoitan.)

Kerjääminen on häiritsevää, mutta se on vain osa euroromanien toimintaa. Ryöstöt, murrot, taskuvarkaudet, kaupustelu jne. ovat se laajempi osa. Aggressiivisen kerjäämisen kielto siten, että "aggressivisuuden" määrittelee poliisin silmämääräinen arviointi, on hyvä keino. Tai olisi, kai siihen taas jotain jahkailua keksitään...

Sakkorangaistus on yhtä tyhjän kanssa, sakkolapulla sytytetään nuotio Sataman pihan leirissä. Pitää asettaa muuntokäytäntö, jolla sakot muunnetaan välittömäksi biotunnisteiden keräämiseksi, maastakarkoitukseksi ja muutaman vuoden maahantulokielloksi. Toimitus Romanian (tai mistä maasta henkilö sitten onkin) rajalle rekkakontissa, jossa on henkilöä kohti huopa, vesikanisteri, näkkileipäpaketti ja vessaämpäri. Kerjäläisten hallussa olevat rahavarat takavarikoidaan kuljetuskulujen edes osittaiseksi peittämiseksi.

"emmehän me voi syyllistää pakkasessa värjöttelevää nälkäistä ihmispoloa. Ja Suomessahan me emme suoraan sitä teekään, vaan säädämme moraalista paheksuntaa nostattavan uuden järjestyslain!"
Se, että euroromaneilla on ollut varaa tulla tänne, kertoo, että heillä on varaa ruokaan. Syyllistäminen on hedelmätöntä. Pitää vain poistaa ne kerjäläiset. Mafian sisäinen tiedotus ja romanien puskaradio välittävät nopeasti infon, että Suomeen ei kannata tulla. Poistumisrahojen eli käytännössä mafialle maksettavan suojelurahan maksaminen on vain järjetöntä ja tuo ilmojen lämmetessä yhä isomman porukan "rom po dromia".

Ei tuo järjestyslaki herätä juurikaan paheksuntaa, vaan lähinnä hyväksyviä kehuja. (Paitsi tietysti Älyvapaan liikkuvuuden porukalta ja vastaavilta pölvästeiltä.) Huonoa siinä on se, kuinka kauan asiaan on turhaan tuhlattu aikaa ja keskeneräisyys poistamisen tehokkuudessa. Seuraavaksi purkuun se Sataman slumminalku.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.1.2011 13:04

Mitä tekemistä selvinpäin kerjäävillä ihmisillä on päihdeongelmaisten kanssa? Aika kaukaa haettu esimerkki. Päihdeongelmaisia jotka ei välitä enää muusta kuin aineesta johon ovat koukussa, tulee olemaan niin kauan kun on päihteitä. Suomalaisille asunnottomille täytyy hoitaa majoitus ennen niitä joilla on varaa matkustaa tänne muista maista kerjäämään ja varastelemaan. Ennen leipäjonot oli kauhistus, nyt niihin on totuttu. Nyt kerjäläiset on kauhistus, ja pitäis tehdä jotain ettei siihen ilmiöön totuttais koska jos kurjuuteen tottuu ja sen sallii, sille lakataan tekemästä jotakin. Kolikon antaminen katukerjäläiselle tai viinarahan antaminen alkoholistille, ei korjaa heidän ongelmiaan vaan ruokkii ongelmaa. Hyvä järjestyslaki. Enää tarttis valvoa sitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

25.1.2011 22:41

Asun stadissa, eikä multa juuri koskaan pummata fyrkkaa tai röökiä. Sen sijaan kadulla istuvat kerjäläiset, feissari-kerjäläiset ja ne hemmetin tukka- ja ihotuote-kerjäläiset kauppakeskusten aulatiloissa v****taa mua todella, koska toiminta on niin järjestäytynyttä, laajaa ja häiritsevää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi