Tuomas Enbuske:
"Tuet kulttuurille ovat HS:n mukaan 385 miljoonaa euroa vuodessa. Sillä summalla saisi vuokrattua luksusasunnon Eiranrannasta jokaiselle Suomen asunnottomalle. Mutta Suomessa tehtäisiin mieluummin yhteiskuntakriittinen näytelmä asunnottomista."
Lainaanpa, muuttaen vain yhden sanan, tähän alkuun sitä, joka kirjoitti Luukkaan evankeliumin:
" Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä... Niin olen nyt minäkin, otettuani alusta asti kaikesta tarkan selon, päättänyt kirjoittaa yhtenäisen esityksen sinua varten, kunnioitettu Lukija, jotta tietäisit, kuinka luotettavaa sinulle annettu opetus on. "
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ne asiat, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, käsittävät juuri tällä kirjoitushetkellä paljolti mediakeskustelua Perussuomalaisista.
Suurena kuvataiteen ystävänä olen kolunnut museoita missä ikinä olenkaan matkaillut. Silmääni on siis pistänyt tämä puolueen ohjelman taidelinjauksesta käyty kovin yksipuolinen mediakahakka. En kuitenkaan ole sokeasti samaa mieltä kuin ne, joiden ääni kovimpana kuuluu.
Olisi helppo vain yhtyä ulvovaan kuoroon. Näin näyttävät tekevän kaikki. Mutta minä en, koska tämä koirakuoro ulvoo "olkinukeille". ("Olkinukke" on vastustajan esittämäksi väitetty asia, joka muovataan mahdollisimman huonoksi mielipiteeksi, joka sitten on helppo kaataa.)
Olkinukke 1:
-Persut haluavat polttaa ja tuhota taiteen, joka ei vastaa heidän ihannettaan taiteesta. Tämä ihanne olisi Natsi-Saksan ja sosialistisen realismin kaltaista.
No, tällaista ideaa (jota ihan totta on lehdistössä jo paheksuttu) ei ole Persujen taholta edes esitetty. Sitä ei vaan löydy mistään. NIMENOMAAN MAINITAAN ETTÄ MYÖS EI-ESITTÄVÄ TAIDE VOI OLLA ARVOKASTA. Puf, kupla puhkesi.
Olkinukke 2:
-Persut haluavat kieltää taiteilijoita maalaamasta/muovaamasta/filmaamasta/tanssimasta sitä mitä taiteilija haluaa.
No, persut eivät ole missään niin sanoneet, vaan nimenomaan että taiteen tuottaminen saa olla ihan yhtä vapaata kuin tähänkin saakka. Nimenomaan kaikki saavat väkertää ja sotkea mitä hyvänsä kunhan eivät vaadi verorahojamme. Puf.
Olkinukke 3:
-Persut haluavat että joku päättää mitä taidetta valtio/kunta tukee.
No, joku sen päättää nytkin, ja on aina päättänyt, vaihtelevin tuloksin. Milloinkaan ei, edes renessanssin Firenzessä, mikään yhteisö ole antanut rajoittamattomasti rahaa kaikille jotka sattuvat haluamaan esim. valaa pronssiin jonkin keksimänsä hökötyksen. Puf.
Olkinukke 4:
-Persut haluavat että Soini tai muu puolueen taidevastaava, yksi ihminen, saa valita mitä taidetta valtio tukee.
No, eivät he ole esittäneet ketään tällaiseksi päättäjäksi, eivätkä edes vaatineet että yksittäinen päättäjä olisi heidän puolueestaan. Puf.
Olkinukke 5:
-Persut haluavat määrätä kuka päättää.
No, persujen ainoa ehdotus oli että parlamentaaristen voimasuhteiden perusteella kootaan päättävä komitea, ilmeisesti kunkin puolueen parhaista asianharrastajista.
Komitealla olisi kai yksi kokous kolmessa vuodessa, tai yksi vuosittain, ei enempää, koska apurahoja ei myönnetä viikottain. Halpaa.
Itsestään selvänä puheenjohtajana olisi kulttuuriministeri, mistä puolueesta nyt sattuu olemaan. Nykykäytännössä kulttuuriministeri, eli yksi ihminen, päättää kuka istuu "kuvataidetoimikunnissa " lopullisena päättäjänä.
Vaaleissa saadun tämänhetkisen kannatuksen perusteella taidepäätös joutuisi kunnissa 95 -prosenttisesti
ja valtion tuessa 96 -prosenttisesti MUIDEN KUIN persujen käsiin. PUF!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitä oli olkinukkien takana? Substanssia vai tarkoituksetonta tyhjänpäiväistä järjestelmän muutosta? Mihin persut tällä ehdotuksella pyrkivät?
No, oletetaanpa että jos persujen ehdottaman parlamentaarisen lautakunnan eteen saapuu vaikkapa seuraavanlainen taiteilija.
Hän vaatii taiteilija-apurahaa 1200 euroa puhtaana käteen joka kuukausi kymmenen vuoden ajan. Hän aikoo tohtorismieheksi taiteellaan.
Hän haluaa että Ateneumin, Nykytaiteen museon ja Sinebrykoffin taidemuseon yhteisbudjetista käytetään ainakin 0,4% hänen taidonnäytevideonsa hankintaan.
Lopullinen säilytyspaikka tulisi olemaan Valtion taidemuseon Kuvataiteen keskusarkisto.
Taiteilija selittää:
"Taiteeni on rakenteellisen väkivallan kritiikki. Tarkoitukseni on myös viitata kulttuurillemme ominaiseen pakkomielteeseen: haluun uskoa arvon ja nautinnon olemassaoloon vasta kun sillä on hintana, numeraalisena faktana tai fyysisenä eittämättömyytenä ilmenevä muoto. "
Projektori käynnistyy, ja jättikankaalle tulee kuvaa. Kallista taidetta.
Näkyy kömpelöitä kaupunki- ja luontonäkymiä, kuvia taiteilijan kavereista sekä puhuvan taiteilijan pää. Teoksessa on myös televisiosta napattuja dokumenttien, fiktioiden, uutiskuvien ja mainosten katkelmia. Sadomasoseksiä, teurastamoja, kaatopaikkoja yms. Materiaaleissa on pyritty välttämään mitään näyttelemistä.
Teoksen kohokohtana on kömpelösti kuvattu video, jossa hän tappaa koiran vesurilla, eikä mitenkään pikaisesti. Sitten hän harrastaa seksiä koiranraadon kanssa, ja huipennus on pornoleffoista tuttu "money shot" -siis raadon irtileikatun pään kanssa.
Lautakunta syöksyy kohti toiletteja, ja taiteilija huutaa perään:
-"Olin hankkinut Poppe -koiran eläinsuojeluyhdistykseltä, muka lemmikikseni ja luvannut pitää siitä huolta. Kyllä, halusinkin shokeerata ja provosoida! Tavoittelen järkkymistä, joka luo uuden näkökulman, pakottaa uusien kysymysten ääreen!"
Veikkaanpa että parlamentaarinen komitea palaa oksennuksen jälkeiseltä naamanpesulta melko kylmäkiskoisissa tunnelmissa.
Eipä taida herua 144 000 euroa puhtaana käteen, eikä tule Ateneumiin hienoa videotakaan vaikka se on taatusti uusia uria avaavaa taidetta.
Valtion taidemuseon Kuvataiteen keskusarkisto jää ilman taidetta.
Tuskinpa tulee tohtorinvirkaakaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mutta nykyisellä järjestelmällä homma menisi kaikkineen läpi, sillä menihän se jo kerran. 144 000 euroa puhtaana ja tohtorinhattu virkoineen tuli! Tosin koiran sijasta oli kissa, kaikki muu taideteoksessa oli kuten yllä.
www.kissantappovideo.com
(Taiteilijan sitaatit ovat taiteilija Teemu Mäen aitoja lausumia ko. asiastaan.)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hyvällä tahdolla ajatellen persut ehkä haluavat vain ehkäistä rahan tuhlauksen ääri-ilmiöihin.
Ohjelman kirjoittaja ei pönttö ole edes katsonut Wikistä että mitä se postmodernismi oikein tarkoittaa. Se kun sattuu olemaan, kuten "hindulaisuus", laaja sateenvarjokäsite joka kattaa vaikka mitä.
On vaikea uskoa että olisi pyritty karsimaan Pop Art
http://www.artchive.com/artchive/L/lichtenstein.html
tai Klassinen Realismi (!).
http://www.danalevin.com/availableworks.html
http://www.corrystudio.com/kamillecorry.com/home.html
http://www.jacobcollinspaintings.com/landscape.html
Pönttö.
Se omituisuus ja salaisuus mikä jää jäljelle, on ohjelman taideosuuden lause:
"...kulttuuritukirahoja on ohjattava siten, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä. "
Mitä tämä voisi tarkoittaa, kun onhan ihan varmaa ettei se tarkoita vain Kalevala -viitteitä joka tauluun ja tanssiesitykseen?
Kun kerran ei-esittävä taide kelpaa, miten se voisi vahvistaa suomalaista identiteettiä?
Kansallisromanttisen jugendin perimmäistä muotokieltä, sen kaikuja?
No, kun kerran muut kuin persut päättäisivät asiasta 96 -prosenttisesti, ei outo identiteetin tukivaatimus liene niin päällimmäisenä valinnoissa.
On varmaa, että valittu taide saisi suuremman yleisön näyttelyihin. Itse pidän yhtaikaa sekä klassisesta Berninistä että nykyajan sähköisestä Marcus Copperista. En millään usko että Jackson Pollockin teoksilla olisi yhtä suuri yleisö Kiasman näyttelyssä kuin näillä.
Onko Björn Weckströmin taide muka jotain natsitaidetta, koska yleisö siitä niin pitää?
2 kommenttia
MAgrippa
11.3.2011 18:44
Löysin aivan toisaalla olevasta blogista sinne jätetyn lukijakommentin, joka valottaa tarpeellisesti muitakin puolia asiasta. Se ei ole omani, vaan kirjoittajana on "Mikko", josta ei muuta tietoa löytynyt:
Tämä persujen ohjelmajulistus on sikäli raivostuttava, että se onnistuu tekemään aiheen tiimoilta kourallisen taikatemppuja, jotka hämärtävät koko keskustelua.
Ensinnäkin läheskään kaikki taiteen tukeminen ei tule Suomessa valtiolta, vaan… tähän osallistuvat myös hyvin monet säätiöt, yritykset ja muut vastaavat tahot. Näiden tuen määritteleminen hallituksen taholta olisi varmasti vähintäänkin kyseenalaista?
Toiseksi se luo jotenkin sellaisen vaikutelman, että valtiollisilla apurahoilla tuetaan taidetta jotenkin erityisen kapea-alaisesti, keskittyen vain tietynlaiseen “postmoderniin” taiteeseen. Todellisuudessa taiteen keskustoimikunta kattaa elokuvataiteen, kirjallisuuden, kuvataiteen, lastenkulttuurin, mediataiteen, monitaiteen, muotoilun, näyttämötaiteen, rakennustaiteen, sirkustaiteen, säveltaiteen, tanssitaiteen ja valokuvataiteen. Toimikuntaan kuuluu 16 eri alojen asiantuntijaa. Miten ihmeessä hallituksesta (puoluevalikoimasta riippumatta) voisi löytyä asiantuntemusta toimia viisaasti näin laajalla kentällä?
Kolmanneksi taide ei ole suinkaan ainoa ala, jossa rahojen jakaminen jätetään tarkemmin asiantuntijoiden vastuulle. Eihän hallitus päätä yksittäisten urheilijoiden tai seurojen avustamisestakaan! Miksi ihmeessä taidetta pitäisi kohdella tässä jotenkin poikkeuksellisesti?
Neljänneksi, lausunto luo vaikutelman siitä, että postmoderni taide olisi yksiselitteisesti tolkutonta, sisällyksetöntä ja shokkiarvoa hakevaa. Julkisuuteen nousevat kissantappovideot ja skatologiaperformanssit ovat yksittäisiä poikkeustapauksia, eivät yleissääntö. Joukkoon mahtuu yhtä lailla ja huomattavasti enemmän aidosti visuaalisesti tyydyttäviä ja ajatusmaailmallisesti puhuttavia teoksia.
Taide (kuten myös teollinen viihde ja urheilu) on kuitenkin toimintaa, jossa lopputulosta ei voi tietää ennalta panostuksia suunniteltaessa. Jokaista jääkiekon mm-kultaa voittanutta jääkiekkoilijaa kohti on tuhansia junnuja, joista ei tullut mestareita, vaikka heihinkin vähän panostettiin. Tämän vuoksi myös rahoituksen on annettava tilaa niille kyseenalaiseksi jääville yrityksille, koska muuten isoja onnistumisiakaan ei tule.
Kukaan ei voi etukäteen tietää tai määritellä, mistä syntyy kestävää ja puhuttelevaa taidetta. Akseli Gallen-Kallelakin oli uransa alkuvaiheessa kriitikkojen hampaissa ja häntä kutsuttiin “rumuuden apo…stoliksi”. Teosten joukosta löytyi mm. Mädäntynyt kuha.
Vastaavasti Suomesta on tullut 1900-luvun jälkimmäisellä puoliskolla lukuisia modernin klassisen musiikin säveltäjiä (ja esittäjiä), joita arvostetaan maailmalla huomattavan paljon ja jotka taatusti luovat positiivista Suomi-kuvaa tehokkaammin kuin vaikkapa menestys Formula 1:ssä tai marginaalisissa talviurheilulajeissa. Monet teoksista (kuunnelkaapa vaikkapa Rautavaaraa) ovat kuitenkin sellaista kilkettä, että se tuskin mahtuu kaivatun taide-estetiikan piiriin.
Ja lopuksi: kaiken huipuksi tässä puhutaan ylipäätään niin pienistä rahoista, että niillä ei ole mitään vaikutusta valtion budjettiin tai sen toimintaan. Paitsi se, että jokainen kulttuuriin sijoitettu euro tuo erään tutkimuksen mukaan kahdeksan euroa takaisin.
-----------------------------------------------------------------
MAgrippa:
Näin siis Mikko.
On kivaa, jos hän on oikeassa myös sitaatin lopussa, sillä silloin Teemu Mäki on tuottanut valtiolle takaisin puhtaana käteen ainakin 1 158 000 euroa. Kannatti avustaa!
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2021 10:39
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin