Katseltuani H&M:n ja Vero Modan kevään vaatteita (ensimmäisessä sieluni sykki erityisesti mokkanahkaiselle hippitakille, luksushippi on H&M:llä keväällä se juttu ja toisessa kirkkaanvihreälle mekolle) aloin miettiä milloin jostain asiasta tulee muotia.
No, tietenkin kun riittävän suuri määrä ihmisiä käyttää tuotetta. Mutta kuinka suuri? Mikä on kriittinen massa muodille? Onko 2 prosentin penetraation Punavuoressa saanut asuste muotituote? Ovatko Madonnan käyttämät kengät muotia, jos kukaan ei niitä kopioi? Entä voivatko Victoria Beckhamin keräämät Birkinit olla muotia, jos suurimmalla osalla niitä himoitsevista ei 5 000 euron laukkuun varaa? Ja jos laukkua kopioidaan, kumpi on muotia originaalit vai jäljennökset? Vai ovatko jäljennökset vain todiste siitä, että originaali on muotia?
Entä missä vaiheessa joku asia lakkaa olemasta muotia? Kun se on tavoittanut 20 prosenttia väestöstä? Tai kun joku tietty väestönosa käyttää sitä?
Entä vaatteiden valmistajat? Onko kaikki, mitä H&M tekee, muotia? Tai kaikki, mitä Karl Lagerfeld suunnittelee? Vai ratkaisevatko kuluttajat? Entä jos Mummon lapanen Oy kertoo tekevänsä muotivaatteita, tekeekö se niitä?
Jonkun pitäisi äkkiä kirjoittaa muodin laki.
P.s. Lisätehtävä. Helsingistä tuli vuoden 2012 desig-pääkaupunki. Mikä on mielestäsi paras suomalainen design-tuote koskaan?
Kirjoitettaessa soi Slumdog Millionaire soundtrack
5 kommenttia
Anonyymi
26.11.2009 11:02
Muoti ja trendi ovat eri asia. Muoti on jotain oikeasti innovatiivista, uutta, kiinnostavaa, inspiroivaa, usein kallista. Kun muoti ehtii H&M:aan, se on laimentunut trendiksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
26.11.2009 11:19
Muoti on jotain oikeasti innovatiivista, uutta, kiinnostavaa, inspiroivaa, usein kallista.
Viitaten tähän väitteeseen, kuka sen sitten määrittää, että kyseessä ovat nuo asiat? Vain hintalappu on absoluuttinen määre.
Vastaa kommenttiinMuoti edellyttää mielestäni suurta suosiota, tuo määritelmä lähentelee taidetta.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
26.11.2009 16:45
Ehkäpä seuraavassa kirjoituksessasi voisit keskittyä myös siihen että kerrot vastauksen tai ainakin oman mielipiteesi kysymyksiin joita esität.En saanut tästä jutusta oikein mitään irti.Jutussa voi olla kysymyksiä mutta tuo kysymysten määrä on liikaa ja tekee jutusta tylsän.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Heini
26.11.2009 17:16
Hyvä huomio. Siis vastauksiin.
Mikä on kriittinen massa muodille? Tietyssä ryhmässä (naiset, 25 v., haukilahtelaiset, mainostoimistossa työskentelevät) lähes 5 prosentin käyttöasteen saavuttaneet uudet tuotteet, joista tietoisuus on levinnyt laajammaksi.
Vastaa kommenttiinOvatko Madonnan käyttämät kengät muotia, jos kukaan ei niitä kopioi? Ei.
Entä voivatko Victoria Beckhamin keräämät Birkinit olla muotia, jos suurimmalla osalla niitä himoitsevista ei 5 000 euron laukkuun varaa? Kyllä, ja penetraatioryhmäksi katsotaan tässä länsimaiset naiset, joiden käytettävissä olevat tulot (työstä, mieheltä, mistä tahansa) mahdollistavat laukun hankinnan.
Ja jos laukkua kopioidaan, kumpi on muotia originaalit vai jäljennökset? Originaali.
H&M? Ei vaatii tyylin jalkautumisen. Trendikkäitä ovat.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
27.11.2009 03:18
mielenkiintoista..tai sitten ei.
Vastaa kommenttiinainoa mikä jäi käteen oli mummon lapanen ja se että helsinki on juurikin se vuoden 2012 desig kaupunki..eli melkein designia vain sekin ,mikä taasen juontaa juurensa siihen kriittiseen halpojen kopioden massaan joka katuja kuluttaa.välillä toki raitsikkaankin nousten. erästä juomaa mainostettin joskus aitona asiana, mutta oliko se sitä?ehtaa itseään?kuka senkin sitten osaa päättää..päätöntä,sanoi mummo,kun sukkiaan päätteli.
mutta kyllä trendiä pitää olla =)vaikka sitten huonompaakin.
t. Korson Welles
Vastaa kommenttiin