Katseltuani H&M:n ja Vero Modan kevään vaatteita (ensimmäisessä sieluni sykki erityisesti mokkanahkaiselle hippitakille, luksushippi on H&M:llä keväällä se juttu ja toisessa kirkkaanvihreälle mekolle) aloin miettiä milloin jostain asiasta tulee muotia….
Cityn toimitus26.11.2009 00:54(Päivitetty: 20.11.2013 00:07)
Katseltuani H&M:n ja Vero Modan kevään vaatteita (ensimmäisessä sieluni sykki erityisesti mokkanahkaiselle hippitakille, luksushippi on H&M:llä keväällä se juttu ja toisessa kirkkaanvihreälle mekolle) aloin miettiä milloin jostain asiasta tulee muotia.
No, tietenkin kun riittävän suuri määrä ihmisiä käyttää tuotetta. Mutta kuinka suuri? Mikä on kriittinen massa muodille? Onko 2 prosentin penetraation Punavuoressa saanut asuste muotituote? Ovatko Madonnan käyttämät kengät muotia, jos kukaan ei niitä kopioi? Entä voivatko Victoria Beckhamin keräämät Birkinit olla muotia, jos suurimmalla osalla niitä himoitsevista ei 5 000 euron laukkuun varaa? Ja jos laukkua kopioidaan, kumpi on muotia originaalit vai jäljennökset? Vai ovatko jäljennökset vain todiste siitä, että originaali on muotia?
Entä missä vaiheessa joku asia lakkaa olemasta muotia? Kun se on tavoittanut 20 prosenttia väestöstä? Tai kun joku tietty väestönosa käyttää sitä?
Entä vaatteiden valmistajat? Onko kaikki, mitä H&M tekee, muotia? Tai kaikki, mitä Karl Lagerfeld suunnittelee? Vai ratkaisevatko kuluttajat? Entä jos Mummon lapanen Oy kertoo tekevänsä muotivaatteita, tekeekö se niitä?
Jonkun pitäisi äkkiä kirjoittaa muodin laki.
P.s. Lisätehtävä. Helsingistä tuli vuoden 2012 desig-pääkaupunki. Mikä on mielestäsi paras suomalainen design-tuote koskaan?