Onko oranssi hienostunut väri?

Oranssi. Siitähän alepäivät ja vaaranpaikat (joillekin sama asia) tunnistaa. Silti pari hyvin hienostunutta brändiä, Hermès ja Acqua di Parma käyttävät pakkauksissaan oranssia. Myös Louis Vuittonin ostoskassit olivat vielä kymmenen vuotta…

Oranssi. Siitähän alepäivät ja vaaranpaikat (joillekin sama asia) tunnistaa. Silti pari hyvin hienostunutta brändiä, Hermès ja Acqua di Parma käyttävät pakkauksissaan oranssia. Myös Louis Vuittonin ostoskassit olivat vielä kymmenen vuotta sitten oranssiin vivahtavia (nyt ruskeita). Ranskalaiset käyttävät paljon oranssia. Oranssin komplementtiväri on sininen. Oranssi on usein lasten suosikkiväri. Värioppaissa sitä kuvaillaan ilon ja onnellisuuden väriksi. Oranssia pidetään (joskus) halpana värinä. Siis huippuhienostuneen ja halvan merkki. Tosihienostunut brändi saa oranssista voimaa; niillä on ”varaa” siihen, että keskiluokka ei ymmärrä niiden merkitystä tai tulkitsee esimerkiksi värikoodin väärin. Ensi syksyksi ja kevääksi luvataan paljon oransseja käsilaukkuja (nam!). Mitä mieltä olette oranssin olemuksesta? Hienoa vai huonoa? Ja tuleeko mieleen muita esimerkkejä hienostuneesta oranssista? P.s. Maailman yleisin brändiväri on muuten punainen (Coca-Cola, City!).