Kuollut hevonen roikkuu ylösalaisin katosta. Hevosen päällä istuu eksyneen näköinen Mannerheim. Teos sijoitetaan keskelle Kampin kauppakeskusta. Onnistuisiko Suomessa? No ei. Suomessa patsaat eivät ikinä ole kriittisiä, saati itsekriittisiä. Patsaiden idea on pönöttää nationalistisesti.
Toisin on Tšekeissä. Palasin juuri Prahasta, jossa riemuitsin suuresti David Černýn patsaasta Kun, Hevonen. Se on satiiri slaavien pyhimyksen, Venceslaus Pyhän patsaasta. Alkuperäinen patsas, no, patsastelee kansallismuseon edessä, Černýn versio roikkuu keskustan kauppakeskuksessa. Tätä ei nähtäisi Kampissa. Eikä UKK:n muistomerkin viereen varmaan sijoitettaisi patsasta, jossa kaksi ukkelia kusee Suomen kartan päälle säkeitä Kalevalasta. (Kyllä, Černýn Proudy-patsaassa kaksi tyyppiä pissii Tšekkien kartan päälle otteita tšekkiläisestä kirjallisuudesta. Patsaaseen voi lähettää tekstiviestin, jolla voi laittaa äijät kusemaan haluamansa tekstin.)
Suomalaiset taiteilijat! Kenellä teistä on munaa häpäistä Mannerheim? Suomalaiset taiteen rahoittajat! Kenellä teistä on itseironiaa? Suomalaiset poliitikot ja kunnanisät! Kenellä teistä on rohkeutta puoltaa tällaista taidetta kaupunkinne keskustaan? Suomalaiset! Kenellä meistä on selkärankaa ja huumorintajua nähdä Suomen ja suomalaisuuden hassuja ja pimeitä puolia?
David Černý on kuulemma tšekkiläisen, nykyään koko eurooppalaisen taiteen l'enfant terrible. No ei ole. Jos Tšekin pääkaupunki on kuorrutettu taiteilijan patsailla, ei hän ole pitkään aikaan ollut mikään kauhukakara. Černýn fanittaminen on sama kuin fanittaisi Banksya. Vähän noloa, koska kaikkihan Banksysta pitävät. Jos haluaa olla ajan hermoilla ja fiksutella, täytyy Banksya ja Černýa dissata. Keksi oma tapa tai valitse seuraavista:
1. Menetti kapinallisuutensa saavuttaessaan julkisuutta.
2. Käärii isot rahat ratsastamalla entisellä underground-uskottavuudellaan.
3. Ei todellista taiteellista lahjakkuutta.
4. Teokset ovat muka-syvällisiä.
5. Taiteilija huutaa lujaa vaikka ei ole mitään sanottavaa.
Černýn ensimmäinen Euroopan laajuista huomiota saanut tempaus oli maalata kavereidensa kanssa Prahan keskustassa sijaitseva panssarivaunupatsas Monumentti neuvostoliittolaisille panssarimiehille vaaleanpunaiseksi. Vuonna 1991 se oli vielä radikaali juttu. Venäjä protestoi, Černý pidätettiin huliganismista ja tankki maalattiin uudelleen vihreäksi. Siitä alkoi viranomaisten ja taidehuligaanien hippa, jossa tankki maalattiin pinkiksi öisin ja vihreäksi päivisin.
Prahan kävijät muistavat myös Quo Vadis -teoksen, jossa Trabant on saanut jalat alleen, sekä todella häiritsevät isot mustat vauvat, joita ryömii ympäri Prahaa, muun muassa ylös tv-tornia. Itse kävin hiukan syrjäisemmässä galleriassa työntämässä pääni jättiläismäiseen perseeseen, jossa esitettävällä videolla presidentti Václav Klaus ja kansallisen taidemuseon johtaja syöttävät toisilleen vauvanruokaa.
Vuonna 2006 Černýn parodia Damien Hirstin teoksesta The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living, jossa formaldehyditankissa ui hain sijaan Saddam Hussein, kiellettiin Belgiassa ja Puolassa. Teos oli tulossa belgialaiseen Middelkerken kaupunkiin, mutta pormestari Michel Landuyt päätti kieltää sen esillepanon, koska teos saattaisi shokeerata katsojia, eritoten muslimikatsojia. Kenties pormestaria painoi Muhammed-pilakuvakohu, joka tuolloin riehui kiihkeimmillään.
Kävin viimein myös töllöttämässä Černýn viimeistä kohuteosta Entropaa.
Kyseessä on siis se teos, jonka piti vuonna 2009 juhlistaa Tšekin EU:n puheenjohtajuutta, mutta joka onnistui loukkaamaan hienotunteisia nationalisteja kaikkialla Euroopassa. Idis oli, että Euroopan yhtenäisyyttä juhlistavan teoksen luomiseen osallistuisi Černýn johdolla taiteilijoita kaikista jäsenvaltioista. Kun teos asetettiin näytteille Euroopan neuvoston Justus Lipsius -rakennukseen Brysseliin, kävi ilmi, että Černý oli kusettanut kaikkia ja rakentanut kahden kaverinsa kanssa valtavan veistoksen, jossa vittuillaan kaikille EU:n jäsenmaille. Jokainen maa on esitetty enemmän tai vähemmän loukkaavana stereotypiana.
Entropan kanssa Černýn satiirikon kyvyt valitettavasti pettivät pahan kerran. Se ei ollut tarpeeksi ilkeä, se oli paikoin jopa todella mielikuvitukseton.
Osa satiireista on ihan näppäriä – Tanskan kartassa Lego-palikat muodostavat pilakuva-Muhammedin kasvot, Tšekin kartalla vilisee maan presidentin möläyttämiä aivopieruja, Puolan kartalla katoliset papit heiluttavat sateenkaarilippua, Ruotsin kartta on piilotettu Ikea-boksiin, jonka tuoteselosteessa kerrotaan sen sisältävän Gripen-hävittäjän osia (Ruotsi myi hävittäjiä Tšekkeihin).
Suurin osa satiirista on kuitenkin huonoa tai ampuu ohi.
Suomen kartalla on sotilas, vaaleanpunainen norsu, vaaleanpunainen krokotiili ja vaaleanpunainen virtahepo. Häh?
Ranskan karttaa peittää iso ”GRÈVE!” (Lakko!) -banneri. Uuu, tosi paha.
Romanian kartta on Dracula-teemainen huvipuisto. ”Auts.”
Belgia on puolityhjä boksi suklaakonvehteja. No huh huh.
Italian kartalla jalkapalloilijat nussivat pallojaan. Eikö Italiasta nyt muuta kritisoitavaa löytynyt?
Latvian kartalla on vuoria, vaikka Latvia on oikeasti ihan litteä! Lällällää, te oottekin litteä maa! Hähähää, ei vuoren vuorta! Kyllä latvialaiset nyt repivät hiuksiaan ja sirottelevat tuhkaa päälleen, kun taiteilija on näin terävästi paljastanut maan kansallisen häpeän aiheen.
Sitten Černý vielä meni ja pyyteli vuolaasti anteeksi kaikilta, joita oli loukannut. Erityisen pahoillaan hän oli siitä, että bulgarialaiset loukkaantuivat maansa esittämisestä reikä lattiassa -tyyppisenä vessana. Hän kielsi, että Tanskan kartalla näkyisivät Muhammedin kasvot – huono valhe, jonka kuka vain voi todistaa vääräksi katsomalla teosta. Hän ehdottomasti kielsi, että Saksan kartalla risteilevät autobahnit muodostaisivat numeron 18, uusnatsien käyttämän symbolin.
Hän anoi myös maansa hallitukselta anteeksi kusetustaan. Ilmeisesti Černýssa ei enää ole munaa.
28 kommenttia
Anonyymi
10.4.2010 19:36
Mannerheimia on häpäisty Uralin Perhosesta lähtien. Suomen kaikkien aikojen kunnioitetuimman henkilön,marsalkka ja presidentti Mannerheimin häpäisyä pidetään "rohkeana".Samalla häpäistään ne harvat sotiemme veteraanit,jotka pelastivat tämän maan sortovallasta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
10.4.2010 21:08
"Suomalaiset taiteilijat! Kenellä teistä on munaa häpäistä Mannerheim?"
"Taiteilija huutaa lujaa vaikka ei ole mitään sanottavaa."
Ei kapinointi ole itseisarvoista. Kapinahan on epäonnistunut vallankumous - tai sitten kakaramaista kohellusta tai ahtaalla olevien epätoivoinen tempaus. Vallankumous on parempi tehdä keskustelemalla kuin väkivallalla. Rankisteleva riekkuminen ei ole kumpaakaan. Kakarat vanhenevat ja viisastuvat. Ahtaalla olevia pitää auttaa.
Itsetuntemus, -ironia ja -kritiikki, sekä yksilön että erilaisten yhteisöjen, ovat hyviä asioita. Miten Mannerheimin "häpäiseminen" palvelisi tätä tarkoitusta? Miten Mannerheimia, tai ketään muutakaan vuosikymmeniä sitten kuollutta henkilöä, edes voi häpäistä? Puoliksi matka-arkku animaatiohahmo, nuortenteatteriesityksen seksimaanikko tai patsaan sotkeminen maalilla eivät ole historiallisen henkilön häpäisyä. Hahmon käsitteleminen totuttujen mielikuvien vastaisesti voi toki olla hyvä keino tehdä vaikkapa huumoria.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
10.4.2010 22:22
Mannerheim oli niin tylsä jätkä, ettei sen häpäisemisessä olisi mitään hauskaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
10.4.2010 23:27
Meitsi kokeilee:
"Mannerheimin katse lankesi hänen ystävänsä Adolfin ankarille kasvoille. Himo purskahti Mannerheimin suonissa, ja hän tunsi munansa paisuvan. Adolf katsoi häntä kasvoihin silmissään haaste, ja Mannerheim lankesi polvilleen, valmiina palvelemaan arjalaisen rodun herraa nöyrtymällä tämän edessä."
Voiko olla Suomen kaikkien aikojen kunnioitetuin tyyppi, jos sellasiakin tyyppejäkin on jotka, kuten minä, ei kauheasti ukkoa kunnioita?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lucky_Me
11.4.2010 09:52
Onpa todella saanut Maria Pettersson todella limbon idean. Toki tämä juttu paljastaa tekijänsä pään tyhjyyden...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.4.2010 14:13
Hyvä kirjoitus. Hyvä tietää, että edes jossain osataan vähän puhkoa näitä kuplia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.4.2010 15:11
Jos kirjoittajalla olisi aivot, hän ymmärtäisi, ettei mollaaminen ja häpäisemin ole yhtä kuin kritiikki. Mutta kun on tällekin wannabe-elitistille lusikalla annettu...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.4.2010 16:26
Tää kommenttiketju osoittaa, että Mannerheimin pilkkaamiselle on Suomessa tarvetta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.4.2010 16:33
Marskin häpäisy on edelleen ajankohtaista.
Kirjoituksessahan pohdittiin, miksi muualla maailmassa voidaan tehdä humoristisia, ironisia ja jopa mollaavia patsaita kansallissankarista, mutta Suomessa ei voida. Tämä kiinnostaa minuakin. Kyse ei edes ole siitä, onko patsas hyvä vai huono. Kyse on siitä, miksi muut osaavat nauraa itselleen ja sankareilleen, mutta me emme.
Suomalaiset patsaat eivät ikinä ota kantaa.
Onhan Mannerheimia häpäisty suomalaisessa taiteessa, mutta ei valtion rahoilla pystytetyssä, julkiselle paikalle sijoitettavassa patsaassa! Ero on siinä, että kaikki tähän asti nähdyt Mannerheimin ja muiden kansallissankareiden häpäisyt, kritiikit ja ironisoinnit on tehnyt yksityinen taiteilija omasta aloitteestaan melko pienille foorumeille. Uralin perhonen sentään pääsi Ylen esitykseen.
Eikä nyt takerruta siihen Mannerheimiin. Ei Suomessa voida pystyttää yhtään patsasta, joka ravistelisi pönöttävää nationalismia.
"Eikä UKK:n muistomerkin viereen varmaan sijoitettaisi patsasta, jossa kaksi ukkelia kusee Suomen kartan päälle säkeitä Kalevalasta." No ei todellakaan. Suomen kartta ja Kalevala ovat pyhiä, niistä ei saa tehdä pilaa!
Väitän, että Suomessa ei ole yhden yhtä kantaa ottavaa patsasta, joka jotenkin ravistelisi nationalismia. Vai osaako joku muka nimetä sellaisen?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.4.2010 16:56
"Onhan Mannerheimia häpäisty suomalaisessa taiteessa, mutta ei valtion rahoilla pystytetyssä, julkiselle paikalle sijoitettavassa patsaassa! "
Vastaa kommenttiinMinun mielestä verorahoilla eli kansan rahoille on parempaakin käyttöä kuin pilkkaaminen ja solvaaminen. Jos minusta tehtäisiin solvaava patsas kuoltuani ihan taviksenakin niin eihän se kovin hyvältä tuntuisi. Saatikka sitten jos olisin saavuttanut vielä paljon tämän maan eteen ja sen tekijä olisi vielä saannut palkkansa valtiolta. Ehkä olen sitten sivistymätön juntti, mutta näin ainakin minun omatunto sanoo. Kiasmaan toki voi tälläistä sijoittaa, mutta ei pysyväksi pilkka muistomerkiksi johonkin puistoon.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
11.4.2010 17:46
Mannerheim on suomalainen kansallissankari. Minä olen Suomen kansalainen. Näin ollen, jos minä haluan että Mannerheimia kyseenalaistetaan, minulla on siihen oikeus. Onhan Mannerheim minun sankarini. Mun verorahoilla saa pystyttää vaikka kymmenen nationalismia kyseenalaistavaa pytinkiä, koska mun mielestä rahan pistäminen itsekritiikkiin on hyvä sijoitus.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.4.2010 19:40
Mannerheimin häpäisyä on harrastettu vuosikymmenet. Joillakuilla on ilmeisesti uusien ideoiden ja ajatusten puutteesta jäänyt sama levy soimaan.
Jos siihen löytyy vielä uusia ja tuoreita näkökulmia, mikäs siinä. Mutta nämä viime vuosien Uralin perhoset yms. kyllä kertovat aika paljon tekijöidensä mielikuvituksen, historiantuntemuksen ja ajattelun puutteesta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Maria Pettersson
12.4.2010 16:57
Anonyymi 21:08
"Miten Mannerheimia, tai ketään muutakaan vuosikymmeniä sitten kuollutta henkilöä, edes voi häpäistä?"
Helposti! Mannerheimin häpäisy on helppoa, koska hän ei ole enää henkilö tai inhimillinen olento, vaan symboli. Kun symbolille annetaan inhimillisiä piirteitä, symboli häväistään. Niinpä esimerkiksi kirjaa, jossa kerrotaan Mannerheimin käyttäneen korsettia ja olleen Hitlerin kamu, pidetään Mannerheimin häpäisemisenä, vaikka nuo asiat ovat totta.
Vigenere:
Mollaaminen ja häpäiseminen ei totta vieköön ole sama asia kuin kritiikki. Minun puolestani Mannerheimia, ja muitakin nationalistisia symboleja, saa sekä mollata, häpäistä että kritisoida. Mollaaminen ja häpäisy karnevalisoivat hahmon, mikä on hauskaa. Jos todella halutaan avata keskustelua, täytyy kritisoida ja rakentaa keskustelua. Naurunalaiseksi saattamisella ja kritiikillä on omat paikkansa ja erilaiset tehtävänsä.
Golli:
"Eli Mannerheimin häpäisyyn pitäisi löytyä "rohkeutta" ja "itseironiaa" mutta samalla on big nou nou Allahin kuvan piirtämiseen ?"
Kuten varmasti huomasitkin, en tekstissä suhtaudu suopeasti sensuuriin.
Sanottakoon kuitenkin, että oman kulttuurin pilkkaaminen on usein fiksumpaa kuin vieraan kulttuurin pilkkaaminen. Siksi juuri meidän suomalaisten täytyy törkkiä suomalaisuuden symboleja. Tyhmältähän se tuntuisi, jos Saudi-Arabiassa alettaisiin mollata Mannerheimia. Tappouhkauksia tuskin kukaan lähettelisi, ja tanskalaisen piirtäjän Muhammed-pilakuvista saamat tappouhkaukset ovat tietenkin tuomittavia. Mutta tappouhkaukset eivät ole pointti, vaan se, kuka mollaa ja ketä. Olisin katsellut muslimin profeetastaan piirtämiä pilakuvia paljon mieluummin kuin jonkun valtaväestöön kuuluvan tanskalaisjampan tuherruksia. Tukeni Salman Rushdielle.
Anonyymi 16:56
Vastaa kommenttiin"Minun mielestä verorahoilla eli kansan rahoille on parempaakin käyttöä kuin pilkkaaminen ja solvaaminen."
Minun mielestäni verorahoille eli kansan rahoille on parempaakin käyttöä kuin Renny Harlinin ohjaaman Mannerheim-elokuvan tuotanto, mutta enpä voi asialle mitään. Huokaus.
Vastaa kommenttiin
Maria Pettersson
12.4.2010 18:48
Anonyymi 19:40
"Joillakuilla on ilmeisesti uusien ideoiden ja ajatusten puutteesta jäänyt sama levy soimaan. Jos siihen löytyy vielä uusia ja tuoreita näkökulmia, mikäs siinä."
Kaikkein parasta tietysti on, jos Mannerheimille nauretaan ja/tai häntä kritisoidaan tuoreella tavalla ja taiteellisesti korkeatasoisessa teoksessa.
Todettakoon vielä, että näkisin mielelläni kriittisiä taideteoksia myös tämän päivän poliittisista johtajista. Matti Vanhanen ja Tarja Halonen eivät ole Mannerheimin kaltaisia symboleja, mutta eiköhän heistäkin pari huvittavaa patsasta pygäisi. Tai edes pienen, halventavan taulun.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
12.4.2010 20:54
"Mollaaminen ja häpäisy karnevalisoivat hahmon, mikä on hauskaa"
Noo, ei se nyt niin hauskaa ole... Ehkä sekunnin kestävä huulien liikahdus. Hintaan nähden pitäisi saada enemmän sitä huvia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
13.4.2010 00:48
Kriitisiä taideteoksia tämän päivän poliittisista johtajista on tehnyt mm. Johannes Heinonen, jonka teoksia on niitäkin vedetty näyttelyistä. Melkoisen huvittaviahan nuo ovat ja piikikkäitä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
13.4.2010 22:19
No joo. Taitaa olla pelkkää julkisuuden tavoittelua . En kutsuisi pilkkaamista ja häpäisyä taiteeksi. Se on taiteella ratsastamista. Taiteen nimissä tehdään kaikkee paskaa. Näyttelyt on nykyään tätä puolillaan; ahdistuneita, lievästi tai suuresti häiriintyneitä töitä. Psykiatrisen sairaalan taideterapissa saattaa sellaisia olla, eli kuulu julkiselle paikalle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
15.4.2010 01:49
"Mannerheimin häpäisy on helppoa, koska hän ei ole enää henkilö tai inhimillinen olento, vaan symboli. Kun symbolille annetaan inhimillisiä piirteitä, symboli häväistään. Niinpä esimerkiksi kirjaa, jossa kerrotaan Mannerheimin käyttäneen korsettia ja olleen Hitlerin kamu, pidetään Mannerheimin häpäisemisenä, vaikka nuo asiat ovat totta."
Itse en pidä noita Mannerheimin häpäisemisenä. Mannerheim tosin ei aikalaiskertomusten mukaan pitänyt Hitleristä henkilökohtaisella tasolla. (Sanan "kaveri" juuri on venäjän "työtoveria" tarkoittavassa sanassa, joten kai sotilaallisessa yhteistyössä olevien valtioiden armeijoiden ylipäälliköt jossain mielessä ovat "kavereita".) Tukiliiviä hän käytti reumatismin takia, varsinkin, koska piti ratsastamisesta.
Mannerheim jotain edustavana symbolina voidaan tietysti pistää uudelleentarkasteluun ja -tulkintaan. Tuntuu vain, että hän ei nykyaikana juurikaan symboloi mitään yksiselitteisesti. (Joillekin kai jotain tyyliin "viime sotiemme veteraanit", mikä tuntuu vähän hassultakin. Sotaveteraaneja on edelleen hengissä, Mannerheim ei ole. Ja olihan "viime sodissa" tavalla tai toisella mukana lähes koko silloinen väestö, esim. Suomen Kommunistisen Puolueen pitkäaikainen puheenjohtaja Aarne Saarinen oli useilla kunniamerkeillä sotatoimissa kunnostautumisesta palkittu veteraani.)
Yksittäisessä teoksessa toki voidaan asettaa Mannerheim milloin minkäkin symboliksi. Juha Seppälän "Hovimarsalkka" ja Katariina Lillqvistin "Uralin perhonen" ovat minusta hauskoja.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
15.4.2010 19:14
Tuli mieleen ainakin yksi "pönäkkää nationalismia ravisteleva" patsas:Kekkosen patsas, joka muistuttaa kieroa korkkiruuvia, en muista tekijää.
Vastaa kommenttiinToisaalta tulkintakin voi olla hirtehinen. Paasikiven patsaasta joku totesi, että Allin siitä tunnustaa hyvin, mutta Juho ei ole ihan itsensä näköinen.
Vastaa kommenttiin
Rautaperse
15.4.2010 23:02
Oliko Mannerheim vapaaehtoisesti vai pakon edessä Hitlerin kamu?
Mannerheimin, Rytin ja kumppaneiden sekä suomen kansan sitkeyden ansiosta te voitte pilkata Mannerheimia...
Onko se oikein?... jos he eivät olisi vapauttamme puolustaneet, niin teitä ei ehkä olisi, sillä esivanhenpanne olisi saatettu kyydittää Siperiaan leireille ja he olisivat saattaneet kuolla siellä.
Kunnioitusta peliin!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.4.2010 09:34
"Mollaaminen ja häpäisy karnevalisoivat hahmon, mikä on hauskaa."
Ongelma on siinä, että tämä tämän päivän häpäisy"taide" ei ole sen enempää kriittistä kuin hauskaakaan. Ei ainakaan kenenkään normaaleilla älynlahjoilla varustetun ihmisen mielestä. Ymmärrän toki jos tätä "taidetta" halutaankin tehdä vähälahjaisille ihmisille, mutta eikö sen silloin voisi suoraan sijoittaa sopiviin laitoksiin esille, jottei meidän muiden tarvitse kyseisestä paskasta ikinä kärsiä?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.4.2010 09:40
"Mannerheim on suomalainen kansallissankari. Minä olen Suomen kansalainen. Näin ollen, jos minä haluan että Mannerheimia kyseenalaistetaan, minulla on siihen oikeus. Onhan Mannerheim minun sankarini. Mun verorahoilla saa pystyttää vaikka kymmenen nationalismia kyseenalaistavaa pytinkiä, koska mun mielestä rahan pistäminen itsekritiikkiin on hyvä sijoitus."
Kuka sinua estää pystyttämästä noita kymmentä nationalismia kyseenalaistavaa pytinkiä ihan omin varoin? Tai vaikka yhdessä samanhenkisten ihmisten kanssa? Ei muuta kuin hattu kouraan ja kolehti kiertämään. Jospa jätettäisiin ne verorahat tässä asiassa rauhaan ja tehtäisiin niillä jotain järjellistä (kuten pidettäisiin yllä koululaitosta, jonka parantamiselle näköjään olisi tämänkin ketjun perusteella kiireellinen tilaus), minkä minä ja muut mieleltämme terveet voimme hyväksyä. Sinä hihhulikavereinesi voit pykäillä niitä "taideteoksiasi" omilla rahoillasi. Ongelma vain taitaa olla, ettet saa sitäkään aikaiseksi, toisten pussille täytyy siis kovasti yrittää, jotta pääsisi itseään toteuttamaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.4.2010 09:41
Vinegeren kommentti jää ontoksi ilman esimerkkejä. Ehkä hän ei osaa nimetä yhtään "tämän päivän häpäisytaideteosta"?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.4.2010 09:55
^tynnyrissäkö sinä olet elänyt? Vai oletko vain tyhmä ja yrität vanhaa kunnon argumentaatiota, jossa pyritään uuvuttamaan vastapuoli vaatimalla loputtomiin esimerkkejä täysin itsestäänselvistä asioista? Onhan näitä uralin perhosia, sikamessiaita, kusikristuksia jne. pilvin pimein esillä ilman minun nimeämisiänikin.
Ja ovatkin tosi rohkeita teoksia. Koittakaa nyt jo lapamadot saada umpiluukalloonne, että Jeesuksen, Mannerheimin yms. pilkkaamisessa ei ole mitään rohkeata. Ei ole mitään väkivallanuhkaa, ei mene työpaikka tai kaverit, päinvastoin, hyvät toverit antavat lisää apurahoja. Koittakaapa joskus vaikka pilkata Muhammedia, jonka touhuista kyllä löytyisi ihan oikeasti sitä kritisoitavaa enemmän kuin noiden perinteisten pilkan kohteiden teoista yhteensä. Stalinia, Maoa, Chetä jne. voi myös kokeilla, aika vähälle pilkalle ovat nämäkin murhaajat jääneet.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pipboy81
16.4.2010 10:13
Hyvin ilmaistu, viggy.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.4.2010 02:43
Hyvä Maria! Ja onniitelut valiinasta YO-lehteen! Osaat näköjään sohia niin, että keskustelua syntyy. Jospa YO-lehtikin vähän piristyisi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
21.4.2010 15:30
Tämän tyyppistä taiteilua soisi näkevänsä enemmän:
http://pics.kuvaton.com/kuvei/halonen_obama.jpg
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
5.5.2010 00:25
Loistava kirjoitus. Halosestahan se joku venäläinen taiteilija teki niitä sosialistisen realismin tyyliin olevia muotokuvia, jotka kyllä mun mielestä meni kovasti vittuilun puolelle. Saiskohan niitä ostettua? Parasta vittuiluahan on sellainen, josta ei ihan tiedä onko se tosissaan tehty vai kieli poskessa totaalisen överiksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin