Geek-tytöt

He pitävät tietokoneista, sarjakuvista ja sci-fistä. He ovat kehittynyt versio nörtistä.

Geek Women Unite! Finlandin jäsenet istuvat kahvilassa ja rikkovat kahta stereotypiaa. He ovat nörttejä, mutta silti hyvännäköisiä ja naisia. Kolmensadan naisen yhteisö pitää normaalisti yhteyttä netissä, mutta nyt Satu Heliö, Jaana-Mari Block, Suvi Korhonen ja Ninnu Hirvonen ovat lähteneet tytöissä taidenäyttelyyn ja kahville.

Nämä naiset pukeutuvat, käyvät kampaajalla, urheilevat ja tapaavat ystäviään myös netin ulkopuolella. He puhuvat meikeistä ja vertailevat uusia korkokenkiään. Lisäksi he pelaavat WoWia, lukevat tonneittain supersankarisarjakuvia, siteeraavat ulkomuistista puoli sivua Ylpeyttä ja ennakkoluuloa ja osaavat kertoa, miten poimunopeusasteikon määritelmä on vaihdellut Star Trekin tuotantokausien välillä.

Tämän päivän geek-naiset romuttavat kuvan nörttitytöstä, joka poistuu tietokoneensa edestä vain hakeakseen jääkaapista eilisen pitsan reunapalat ja uuden puolentoista litran kokislaitin.

Suomeksi sana geek käännetään useimmiten nörtiksi. Englannissa sanoilla geek ja nerd on kuitenkin vissi ero. Tyypillinen nerd, nörtti, on tavista älykkäämpi, mutta sosiaalisilta taidoiltaan onneton tyyppi. Hänellä on yksi tai useampi kiinnostuksenkohde, vaikkapa tietokoneet, roolipelit tai scifi-elokuvat, josta hän tietää kaiken. Muusta maailmasta hän välittää hyvin vähän.

Geek puolestaan on sosiaalisesti lahjakas, ulkonäöstään huolehtiva nörtti, joka on intohimoisen kiinnostunut jostakin teknologiaan, nettiin, pop-kulttuuriin tai mediaan liittyvästä asiasta. Geek-naisten esiäitinä kunnioitetaan vuonna 1815 syntynyttä matemaatikkoa, Lovelacen kreivitärtä Ada Kingiä, maailman ensimmäistä tietokoneohjelmoijaa.

[AD]

Tämän päivän geek voi olla sarjakuvafani, itseoppinut huippuhakkeri tai elokuva-addikti. Geek saattaa käyttää päivässä tuntikausia valokuvaamista ajatellen, sitä harrastaen, siitä blogaten ja objektiivien erilaisista ominaisuuksista tietoa etsien. Nousussa oleva geek-alalaji ovat neulojat ja virkkaajat, jotka omistavat harrastukselleen kymmeniä tunteja viikossa, etsivät netistä uusia malleja, värjäävät itse lankojaan ja postaavat luomuksiaan näytteille blogeihinsa. Geek on melkein aina kiinnostunut monesta geek-kulttuurin suuntauksesta tai harrastuksesta.

Geekkiyteen liittyy usein leikillisyys ja yhteydenpito muihin harrastajiin – jos villapaitaa neulotaan huvikseen ja sen syntyprosessia dokumentoidaan ja aiheesta keskustellaan netissä, kyseessä on geek-harrastus. Jos neulominen on tarvelähtöistä, esimerkiksi äiti neuloo talven tullen lapselle villapaidan, se ei ole geek.

”Pienin yhteinen nimittäjä geekkien välillä on intohimoinen harrastaminen, älyn ja erikoisosaamisen arvostaminen sekä muiden geekkien ymmärtäminen huolimatta siitä, että näiden kiinnostuksen kohteet eroaisivat omista”, sanoo Korhonen, jonka geekkiys suuntautuu muun muassa sosiaaliseen mediaan, valokuvaamiseen sekä tietokone- ja roolipeleihin.

The Next Generation

Ensimmäinen sukupolvi, jonka tytöt julistautuivat massoittain geekeiksi, on syntynyt 1970- ja 1980-luvun vaihteessa. Ilmiön levitessä se alkoi koskettaa laajempiakin ikäryhmiä. Nyt 12-vuotias voi vallan mainiosti julistautua geekiksi ja Yhdysvalloissa kahdeksankymppiset isoäidit muodostavat yhteisöjä, joiden blogeissa he dokumentoivat käsitöitään ja ruuanlaittoaan.

Entisaikojen populaarikulttuurin, vaikkapa 1980-luvun elokuvassa Nörttien kosto tai 1980–90-luvun vaihteessa esitetyssä tv-sarjassa Saved by the Bell, nörtit olivat poikkeuksetta miehiä. Geek-tyttösukupolvi on ensimmäinen, joka varttui älykkäitä, geek-taipumuksia esittelevien elokuvien ja sarjojen äärellä. He ihastelivat Trinityä peittoamassa Matrixin poikia niin teknologiassa kuin tappelussakin, Sarah Connoria voittamassa teknologiapelkoaan ja mättämässä Arskaa pataan Terminaattorissa. He löysivät esikuvan Buffy, vampyyrintappajan Willow Rosenbergista, joka muuttui sarjan aikana ujosta nörttitytöstä superseksikkääksi geek-noidaksi. Heidän aikanaan amerikkalainen supersankarisarjakuva on elokuvien myötä Suomessakin muuttunut aikuisten massaviihteeksi – ja tietenkin he ahmivat Ryhmä X -lehtiä natiaisina ja loukkaantuivat syvästi, jos joku vihjasi Wolverine-faniuden johtuvan Hugh Jackmanista. Tiedän, olen yksi heistä.

Nörä vs. beibe

Netti on täynnä nöräpornoa. Siinä simpsakat mutta estyneet nörttitytöt avaavat nutturansa, heittävät rillinsä nurkkaan ja vapautuvat himokkaiksi seksipedoiksi. Kyllä, geek-naiset ovat seksikkäitä, mutta sivuutetaan se asia. Aivan viime hetkiin asti geek-naisille oli tarjolla vain kaksi olomuotoa – rasvalettinen, ylipainoinen nörttityttö tai megaseksikäs, kynähamosessa sipsutteleva älykkö. Jaon ovat tehneet miehet. Ensimmäiset ovat epähaluttavia, jälkimmäiset saavuttamattomia.

”Geek-naiset ovat tottuneet sukkuloimaan miesvaltaisessa ympäristössä, joka on rakennettu heteronörttipojan ehdoilla. Esimerkiksi pelimessuilla on kyllä naiskävijöitä, mutta naisia on messuilla töissä vain vähäpukeisina promotyttöinä”, sanoo pelitutkija Heliö.

”Vasta viime aikoina on havahduttu ymmärtämään, että geek voi olla myös nainen, joka rakastaa söpöjä ja naisellisia asioita. Playstation-konsolini on vaaleanpunainen ja keräilen Hello Kitty -tavaroita. Katselin juuri netissä ompelukonetta, jonka voi ohjelmoida värjäämään lankoja halutun värisiksi.”

Nainen on ihan hyvä nörtti

Miesvaltaisessa ympäristössä geek-nainen joutuu yhä todistelemaan, että on ihan yhtä hyvä nörtti kuin miespuolinen toverinsa.

”Kun pelaan WoWia ja mainitsen olevani nainen, minua ei aluksi uskota, vaan luullaan hikiseksi mieheksi, joka yrittää esittää tyttöä. Kun käy ilmi, että todella olen nainen, ensireaktio on:

’Wau, mahtavaa, oikea nainen!’ Ensi-ihmetyksen jälkeen asenne on kuitenkin liian usein ’ai jahas, nainen, osaakohan se pelata vai pitääköhän sitä suojella?’”, kertoo Hirvonen. Myös pelibisneksessä ja IT-alalla työskentelevät geek-naiset saavat jatkuvasti sietää epäilyjä pätevyydestään.

”Pelibisnes on sovinistista. Joudun jatkuvasti todistelemaan ammattiosaamistani tilanteissa, joissa miesammattilaisia ei kyseenalaisteta. Konferensseissa naisia on alle kymmenen prosenttia ja minua luullaan markkinointiosaston kiintiönaiseksi”, kertoo Heliö. Miksi nämä miehet haluavat sulkea naiset pois yhteisöistään? Nauttivatko he maineestaan kolmikymppisinä neitsyinä, jotka karttavat vastakkaista sukupuolta kuin dödöpurkkia?

Geek-naiset ovat alkaneet verkostoitua. Geek Women Unite! Finland -yhteisöön kuuluu kolmisensataa naista. Geek-naiset tapaavat toisiaan myös Nice Tuesday -yhdistyksen tiistaitapaamisissa. Vuodesta 2006 järjestetyissä tapahtumissa IT-alalla työskentelevät naiset verkostoituvat ja vaihtavat alan kuulumisia.

Samaa kaavaa toteuttaa maailmanlaajuisesti Geek Girl Dinners -niminen ilmiö. Illallisilla joukko geek-naisia kokoontuu yhteen kuuntelemaan luentoa ja syömään hyvin. Luentoja pitävät maan kirkkaimmat aivot, professorit ja huippututkijat. Naisia kaikki, tietenkin. Aiheita ovat esimerkiksi tekoäly, pelisuunnittelu, robotiikka ja sosiaalinen media. lllalliset alkoivat Englannissa vuonna 2005 ja nyt niitä järjestetään 23 maassa, muun muassa Yhdysvalloissa, Japanissa, Australiassa, Norjassa, Tsekeissä, Malesiassa ja Makedoniassa. Illallisille ottaa liikkeen oman arvion mukaan osaa yhteensä jopa 45 000 jäsentä.

Kuuluisia geek-naisia

  • Tina Fey, käsikirjoittaja, koomikko ja näyttelijä. Saturday Night Liven ensimmäinen naispääkäsikirjoittaja, kirjoittaa ja tuottaa omaa televisiosarjaansa 30 Rock.
  • Danica McKellar, näyttelijä. Kirjoitti bestsellerit Math Doesn’t Suck ja Kiss My Math.
  • Morgan Webb, peliohjelmien tuottaja, pelitoimittaja ja kolumnisti. Playboy valitsi Webbin maailman seksikkäimmäksi teknologia-asiantuntijaksi, mutta Webb kieltäytyi poseeraamasta lehdelle.
  • Olivia Munn, näyttelijä, malli ja geek-ohjelma Attack of the Show’n juontaja. Aiheutti viime vuoden sarjakuvatapahtuma Comic-Conissa kaaoksen pukeutumalla prinsessa Leiaksi, Lara Croftiksi, Emma Frostiksi ja Ihmenaiseksi.
  • Felicia Day, näyttelijä. Rakastaa videopelejä, lukee fantasiaromaaneja, pelaa WoWia. Loppututkinnot matematiikasta ja musiikista.
  • Jade Raymond, Assassin’s Creed -videopelin tuottaja. Työskennellyt Sonyssa ja Electronic Artsissa.

Geek-naiset fanittavat

  • Kirjailija Johanna Sinisalo
  • Kirjailija, Usvazinen päätoimittaja Anne Leinonen
  • Avaruustutkija Sini Merikallio
  • Kulttuuritoimittaja, sarjakuvakäsikirjoittaja, roolipelaaja Johanna Koljonen
  • Vaatesuunnittelija, rooli-, figu- ja korttipelaaja Nina Jatuli
  • Pelitutkija Sonja Kangas
  • Neurobiologi, teknologiapodcastaaja Marylka ”Yoe” Uusisaari
  • Ohjelmistokehittäjä, Wikipedia-aktiivi Miia ”Myrtti” Ranta
  • Eat.fi:n kehittäjä, Yalesta valmistunut kirjallisuustieteilijä, kultaseppä Tina Aspiala
  • YLEn Tulevaisuus Labin kehityspäällikkö Tuija Aalto
  • Linux-asiantuntija, ohjelmoija, vaatesuunnittelija ja ompelija Lynoure Braakman
  • Professori Leena Palotie
  • Tähtitieteen dosentti Leena Tähtinen

[AD]

Esimerkillinen geek-tyttö

  • Nimi: Pauliina Männistö
  • Ikä: 25 vuotta
  • Opiskelee: Turun yliopistossa. Pääaineina filosofia ja mediatutkimus.
  • Netissä: 8-10 tuntia päivässä. ”Irkkaan koko ajan, myös viereisessä huoneessa istuvan kämppikseni kanssa. Luen tekniikkaan, valokuvaukseen ja designiin liittyviä feedeja. Ostan netistä suurimman osan valokuvaustarvikkeista, vaatteista, kirjoista, levyistä ja lehdistä.”
  • Työ: Hakukonetestaus ja -optimointi, www-suunnittelu ja -grafiikka.
  • Kotona: Star Trek ja H.P. Lovecraft -fanitavaraa, elokuvakokoelma, Keskimaan karttoja, pienkustantajien sarjakuvia, kameroita, burleskiasuja, scifi- ja fantasiakirjallisuutta.
  • Harrastukset: ”Valokuvaan päivittäin, mukana kulkee 3–6 kameraa. Pelaan paljon WoWia, pöytäroolipeleistä eniten Stalkeria. Neulegraffitit kiinnostavat, mutta pääasiassa teen asuja burleskiesityksiini.”
  • Ystävät: ”Vaalin sosiaalisia suhteita enimmäkseen verkossa, mutta tapaan ystäviäni livenä viikoittain. Suurin osa ystävistäni on geekkejä. Piirit ovat sopivasti sisäänpäinlämpiävät – emme välitä siitä, mitä viiteryhmän ulkopuoliset ajattelevat harrastuksistamme. Ystäväni eivät kyseenalaista, onko järkevää käyttää aikaansa virtuaalisen leivän leipomiseen. Geekit arvostavat älyä ja nokkeluutta. Verbaaliakrobatiaa ja hyviä hoksottimia arvostetaan. Ihminen otetaan vakavasti, jos hän osaa ilmaista itseään hyvin ja kirjoittaa hyvää suomea. Yhdyssanavirhe on paha juttu.”
  • Nainen: ”Usein on tylsää olla porukan ainoa tyttö. Geekkiyttäni vähätellään sukupuoleni takia ja tietoteknistä osaamistani hämmästellään – voiko samaan ihmiseen mahtua tissit ja kyky konffata Linuxia? Geek-naisten yhteisöjä tarvitaan verkottumiseen. Naisporukassa on helpompi kysyä apua tietoteknisiin ongelmiin. Tulee kohdelluksi ihmisenä, jolla on ongelma Linuxin kanssa, eikä naisena, joka ei osaa käyttää konettaan.”

Suosittelemme