Mitä tapahtuu jos kolmen lapsen äiti kirjoittaa toimintaelokuvan käsikirjoituksen?
Vastaus: ei mitään. Käsikirjoittajat eivät yleensä ole ensimmäisenä tulilinjalla kun uutta elokuvaa arvioidaan.
Mitä tapahtuu jos toimintaelokuvan käsikirjoituksen kirjoittaa 39-vuotias kolmen lapsen äiti jonka nimi sattuu olemaan Jane Goldman ja jolla on supreme-raskas F-H-kuppi?
Vastaus: valkokangas täyttyy tappajakakaroista. Koko elokuvaa aletaan markkeerata Goldmanin käsikirjoittamana. Se jossa Pikku Mirka hyppää keskelle varastohallia ja osoittaa sänkileukaa mutkalla. Pam! Roistot kaatuvat kuolleina polvilleen. Onko tämä viatonta hupailua vai jotain joka antaa syyn olla huolissaan nuorisomme tulevaisuudesta? Mitä tarhatäditkin sanovat? Osa tarhatädeistä epäilee että väkivaltaviihde on nyt astunut uudelle vuosituhannelle eikä paluuta ole. Ne jotka tosielämässä ovat väkivallan kohteena saavat kerrankin nauttia päähänpotkimisen riemusta. Onkohan se nyt laitaa?
2010-luvun turmeleeko väkivaltaviihde lapsemme-keskustelun päivitetyssä versiossa lapset, sen sijaan että turmeltuisivat pyssyn tekemistä rei'istä ohimolla aiheuttavat niitä itse. Käsikirjoittaja-kotiäiti Jane Goldmanin mukaan tämä on tarkoitus. Goldman joka on World of Warcraft-pelin fani ja uuden Kick-Ass indie supersankarileffan käsikirjoittaja on sitä mieltä että lapsille tekee hyvää näytellä väkivaltaelokuvissa. Se on hyvää vastapainoa tappamisen katsomiselle. Saadaksemme lapsistamme tasapainoisia meidän täytyy antaa heille lisää rooleja väkivaltaelokuvissa, Goldman tuntuu ehdottavan.
Muutama Hollywood-rooli Kelan tuella, sillä siitä kouluammuskelusta päästään.
Kick-Ass elokuvan 11-vuotias lettipää Chloe Moretz on Goldmanin fantastinen lapsifeministi. Hän ei käyttäydy. Goldman kirjoitti hänet tahallaan samalla kaavalla kuin minkä tahansa machopullistelijan. Hän ampuu, aukoo päätään. Ei käy sanoivat tuotantoyhtiöt. (Lopultahan se tietysti kävi ja ensi-ilta on huomenna). Silti Brittiläinen Daily Mail on nyt sitä mieltä että Goldman on syöksemässä näillä naiskuvillaan kansakunnan turmioon.
Sitäpaitsi Goldman ilmestyi toissapäivänä Leicester Squarelle samanlaisessa punaisessa peruukissa kuin tappajatytöllä on päässään elokuvassa. Sillä erolla että Goldmanin tukka on oma. Hän värjää sen 3kk välein. Koko kansakunta tuijotti Goldmanin tissivakoa joka oli monien mielestä aivan liian antelias. Nännipihaan oli vain muutama milli. Jotkut ovat sitä mieltä että Jane on nyt mennyt liian pitkälle.Toiset ovat sitä mieltä että siinä vasta repäisevä mimmi. Jotkut ovat sitä mieltä että Jane on varsinainen noita-akka joka on sitäpaitsi romaanikirjailija ja kiinnostunut paranormaaleista ilmiöistä.
http://www.traileraddict.com/trailer/kick-ass/red-band-trailer
Kirjoitettaessa soi Motorhead:In the Year of The Wolf
7 kommenttia
Zyklonius
26.3.2010 11:47
Pitaa huomauttaa, etta asettaisin Goldmanin roolin varsin olemattomaksi ja korostaisin Kick-Ass-sarjiksen luojien Mark Millarin ja John Romita Jr:n ihastuttavan kieroutunutta, polemisoivaa (kuten Kimmo jo mainitsikin) ja yliampuvaa widescreen-action-henkista nakemysta, jota Goldmankin parhaimmillaan vain orjallisesti emuloi ja siirtaa valkokankaalle. Tsekkasin varmuudeksi kursiivisesti leffan juonisynopsiksen, joka on melko tasan tarkkaan yhtalainen Millarin kirjoittaman sarjiksen juonikaaren kanssa, joten ihmettelen suuresti Goldmanin olemista framilla muiden kuin ryntaidensa ja peruukkiensa ansiosta - semminkin kun taman osuus magiassa nayttaisi olevan hyvinkin olematon. Uskaltaisin jopa veikata, etta Goldmanin tehtavaksi on jaanyt siistia Millarin suurimpia hyvan maun ylityksia ja vesittaa tama(kin) sarjakuvafilmatisointi.
Mutta paremmin media saanee mallattya flamboyantin perheenaidin dekoltélla ja silla kuinka tama vertauskuvallisesti katsoen asettaa kuularuiskua omien lapsiensa kouriin kuin kuuntelemalla sensuurin rajoja jo aikoinaan Authority-sarjiksellaan rikkoneen Millarin kaltaisen virnusilman syvallisempaa zeitgeist-analyysia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Zyklonius
26.3.2010 11:50
Unohtui kysymani, etta joko ennatit nahda itse varsinaisen leffan siella Londonissa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
26.3.2010 15:13
Mark Millarin käsikirjoittajan taidoista voi olla montaa mieltä (itse en pahemmin arvosta), mutta epäilemättä suurin osa leffan perversioista tosiaan juontaa juurensa alkuperäiseen sarjakuvaan. Millarhan on nimenomaan tunnettu itsetarkoituksellisen transgressiivisestä tyylistään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kimmo Laakso
28.3.2010 04:15
Arvoisa Zyklonius ja Kumpp, tsiigattuani elokuvan näyttää siltä että leffassa muuttuu Lizewskin ja hänen tyttöystävänsä suhde. L tulee valehomokaapistaan ulos paljon aikaisemmin kuin sarjakuvassa ja on hollywoodmaisesti enemmän sänkysankari kuin antisankari. Pidin leffasta kylla. Olennaista on huomata että Millar/Romita ja Goldman/Vaughn työstivät sekä leffa- että sarjiskäsikirjoituksia yhtä aikaa ja interaktiossa toistensa kanssa. Vaughnin mukaan jotkin Goldmanin lainit itseasiassa päätyivät sarjakuvaan eikä toisinpäin. Näyttää siis siltä ettei Goldmanin rooli leffassa rajoitu vain tissivakoon. Tämän tyyppisiä sarjis-adaptaatioita näyttää tulevan Universalilta jatkossakin, Scott Pilgrim nayttaa hyvin Kick-Assmäiseltä mäiskinnältä jossa luuserit pistävät haisemaan:
Vastaa kommenttiinhttp://blog.zap2it.com/frominsidethebox/2010/03/scott-pilgrim-vs-the-world-watch-the-trailer.html
Vastaa kommenttiin
Zyklonius
28.3.2010 13:36
Soiva_saha: Millar ei tosiaankaan vedä kirjoittamisen syvallisyydessä vertoja muille isoille nimille, kuten Alan Mooren detaljiobsessoituneelle tarinankerronnalle, Grant Morrisonin alakultturipastisseille, Warren Ellisin high concept -visioille, Garth Ennisin makaaberille intensiteetille tai Robert Kirkmanin kyvylle luoda syvällisiä hahmoja ja kuristavaa tunnelmaa, mutta yliampuvan metatietoisuuden ja karhean katu-uskottavuuden saralla mies on äärettömän nautittava (vrt. vaikkapa Millarin Ultimates-tulkintaa Jeph Loebin abysmaaliseen versiointiin). Millarin käsikirjoitustyyli sopisi täydellisesti valkokankaalle, siis olettaen ettei PC-kompromisseja täytyisi tehdä.
Kimmo: Auts, jotenkin pelkäsin että astuminen ulos kaapista ja sen seuraamukset käsiteltäisiin jotenkin herttaisemmin kuin sarjakuvan (toistaiseksi) viimeisessä numerossa. Jos joskus saan Infinity Gauntletin käsiini, ensitöikseni deletoin maailmasta tarpeen vesittää supersankarifilmatisoinnin kaikesta keinotekoisesta romanssisiirapista - disintegroidaan samalla ne romantiikkaa oletettavasti tahtovat kuvitteelliset katsojasegmentitkin. ;p Miten hyvin leffassa oli tallennettu sarjiksen kuvaama zeitgeist myspace-julkisuuksineen, entä metatietoisuus supersankariuden kliseistä ja lainalaisuuksista?
Olin jo melkein unohtanutkin, että filmatisoinnin oikeudet taidettiin myydä jo ennen ensimmäisen sarjisnumeron ilmestymistä. Joka tapauksessa käsikirjoitusten eteneminen synkronoidun kollaboraation avulla on mielenkiintoinen ja lupaava konsepti.
Tackars Scott Pilgrim-vinkistä, näyttää vängältä ainakin pintapuolisesti, Anthony Cera on aina hersyvää katsottavaa mittasuhteettomasta typecastingistään huolimatta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kimmo Laakso
28.3.2010 15:43
Zyklonius: näytti siltä että itsetietoisuus oli läsnä rainassa kovalla kädellä ja liittyy sekä stooriin itseensä, henkilöhahmojen rooli/oma itse että kahden median erojen häivyttämiseen (sarjis/leffa). Leffaan tuntui olevan itseasiassa lisätty näitä infinite loop-motiiveja koska loppuratkaisu varastohallissa on podcast jota collegenuoret tsekkaavat kuppilassa ja jonka aikana Hit-Girl tulee tonteille kostamaan reaaliajassa. Hit-Girlin faija (Nicholas Cage on hauska) on sarjakuvapiirtäjä joka piirtää kirjaa Hit Girlistä ja BigDaddystä ja leffassa Kick-Assin debyyttiä seuraa hänen päätymisensä -yllätys yllätys-samannimisen sarjakuvan sankariksi. Eräs pääkonnan kätyreisä on nimeltään John Romita, jne. Eli kyllä mun mielestä toi ajan henki multimediasirkuksineen ja real/fiction rajojen blurraamisineen on hyvin taltioitu. Sitäpaitsi honasin että kaiken kukkuraksi Mark Millar on julkaissut juuri on-set päiväkirjan: Kick-Ass: Creating the Comic, Making the Movie jossa varmaan on mielenkiintoista dataa "synkronoidusta kollaboraatiosta"!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Zyklonius
29.3.2010 11:33
Kimmo, kiitokset lisaselvennyksesta, kuulostaa entistakin innostavammalta kun valaisit metatasoista, jotka ilmeisimminkin istuvat mainiosti hyvalla tavalla yliampuvan ultravakivallan kanssa. Tassahan alkaa hiljalleen uskoa onnistuneen sarjakuvafilmatisoinnin mahdollisuuteen ilman, etta vaahtosuisen lukijakunnan alykkyytta ja hermeettisen norttiuniversumin perustuslakia loukataan. IGN meni ja lavaytti tiskiin viiden tahden arvostelut (olkoonkin etta arvostelija ei ymmartaakseni lukeutunut lafkan mainioihin sarjistoimittajiin) ja Rotten Tomatoes huutaa hoosianna, joten jossain ollaan onnistuttu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin