Avalon on mahtava elokuva. Olen hiukan kateellinen ruotsalaisille: en usko että meillä juuri nyt on ketään ohjaaja Axel Petersénin (1979) veroista. Elokuva on parhaimmillaan Avalon: se toimii kuin kone.
http://hiff.fi/elokuvat/avalon/
Se on kaunis, vaikka ihmiset ovat rumia.
Kone, koska parhaimmillaan elokuva toimii ja ruksuttaa alastomana, riisuttuna ja ruosteisena. Siitä mistä tavallisessa puheessa käytetään nimitystä "tähtinäyttelijän upea roolisuoritus" ei todella hyvässä elokuvassa ole kysymys.
Avalonista tulee mieleen kaikkien tehosteiden äiti, Kuleshov -efekti.
Yksinkertaisimmillaan tämä erikoistehosteiden isä tarkoittaa, että mikä tahansa kuva, jonka valkokankaalla näemme voi olla sinänsä tyhjänpäiväinen. Esimerkiksi kuva miehestä. Mies voi olla hyvännäköinen tai ruma, sillä ei ole väliä.
Mies.
Jos tätä miestä esittävää kuvaa seuraa joku toinen kuva, esimerkiksi kuva kakkapökäleestä, alkaa tapahtua. Kuleshov-efekti pakottaa meidät miettimään, mitä tämä kaikki tarkoittaa. Mitä yhteistä on miehellä ja kakkapökäleellä? Kakkasiko mies? Onko päivällinen jo katettu?
Avalonissa esiintyy mies. Hän vaikuttaa olevan ihan tavallinen suurten ikäluokkien edustaja, itsekäs jamppa, joka on varmistanut auvoisat eläkepäivänsä. Mies joka pitää autoista hyvistä fiiliksistä ja musiikista, (Roxy Music) eikä anna sen häiritä omaatuntoaan. Kun hänen elostelijatoverinsa esittelee rekrytoimansa halpatyöläisen, liettualaisen Donatasin, Mies sanoo :
"Kuullostaa jäätelöltä"
Miehelle Donatas on jotain jota nuollaan ja joka pian loppuu ja uhohdetaan.
Jo tästä voi päätellä mitä seuraavaksi tapahtuu.
Seuraa Kuleshovin efektin kakkapökäle-osa. Kakkapökälettä Avalonissa edustaa otos, jossa Mies peruuttaa Fordillaan rakennustelineen päälle, jolla liettualainen halpa renki seisoo.
Turha sanoa että tellinki romahtaa, Donatas murskaantuu. Sen sijaan että mies yrittäisi pelastaa Donatasin, häntä huolettaa kuinka hänen helpon elämänsä nyt käy. Hän ei ilmoita poliisille vaan jemmaa Donatasin latoon.
Kuleshovin efekti on valmis. Koko elokuvan loppu on itsessään lista latteuksia; kohtauksia joissa kaljut puhuvat tenniksestä, horisevat viheriöllä. On kohtauksia taidenäyttelyissä sekä kotona tv:n äärellä. On kohtauksia rannalla ja bileissä. Mutta nämä kuvat saavat merkityksensä suhteessa tässä luonnosteltuun kakkapökäleeseen, jotain siitä hieroutuu jokaiseen kuvaan.
Kirjoitettaessa soi Red Hot Chilli Peppers Hump Da Bump