Piru pitää Bimmeristä

  • Kimmo Laakso

Bemarityyppi pitää ehdottomasti erottaa volvotyypistä. Volvotyyppi on liberaalin eliitin edustaja, joka rakastaa rauhaa ja turvallisuutta. Häneen törmätään usein elokuvissa. Silloin hän on tavallisesti luovan luokan edustaja; toimittaja, kirjailija tai arkkitehti. Olennaista on, että kun henkilö nähdään ajamassa laatikonmallista Volvoa, hänen moraaliinsa voi luottaa. Hän äänestää vasemmistopuolueita.

Laatikko-Volvo takaa, että jauhot on pussissa puhtaina.

Alunperin musta hahmo merkattiin lännenelokuvissa mustalla stetsonilla. Sankarilla oli valkoinen stetsoni. Nykyään keskiluokan sankari merkitään joko Toyota Priuksella tai Volvolla.

Bemarityyppi on ikävä ihminen. Häntä tulee vihata. Kun hän ajaa autoa hän ei käytä vilkkua. Hän on pilkallinen vittupää, joka painaa kaasua kohdatessaan itseään hitaamman kanssa-autoilijan.Turha sanoa, että hän pitää perässäajamisesta. Bemarityyppi ei kannata tasa-arvoa. Ihanteena on keskiluokkainen turvallinen elämä, jossa ainoa jännittävä asia on kaahailu. Silloin on tärkeää, että naispuoliset henkilöt istuvat apukuljettajan pallilla. Pakettiin kuuluu omakotitalo ja vuosittaiset aurinkomatkat. Poliittisesti bemarityyppi on oikealla, ja kannattaa yhteiskuntaa jossa valtio ei sotkeudu hänen asioihinsa.

Ai niin, unohdinko sanoa, että bemarityyppi on mies?

Bemarityyppi on viimeikainen esimerkki siitä mistä käytetään nimitystä kansanpiru, folk devil. Kansanpiru on moderni stereotypia. Sen avulla keskustelijat voivat erottaa oikein ajattelevat ja väärin ajattelevat toisistaan- ja tuntea olevansa oikein ajattelevien seurassa. Kansanpiru on -kuten nimi ilmoittaa- usein epämiellyttävä kuvitteellinen hahmo, jolla on juurensa todellisuudessa. Ja tietenkin kirjoissa ja elokuvissa.

Usein kansanpirut yhdistetään moraalisiin paniikkeihin. Moraalinen paniikki syntyy poikkeuksetta media-avusteisesti. Jos otsikoidaan väkivaltainen kuolema, johon liittyy videopelien pelaamista tai elokuvien katselua, on paniikki valmis. Piruna voivat, tapauksesta riippuen, toimia videopelit jotka muuttavat pelaajat verenhimoisiksi tappajiksi, tai huoltajat jotka sallivat lasten pelata.

Pirulliseen tyyppiin voidaan heijastaa ikävät negatiiviset ominaisuudet, joihin itse mielellään halutaan ottaa etäisyyttä.

Kansanpiru on tavallisesti nuorisoryhmän edustaja: skinhead, satanisti tai teini ostarilla. Toisinaan koko kansan pirun aseman saavuttamiseen riittää, että on yksinkertaisesti ulkopuolinen, maahanmuuttaja. Kotoinen kansanpiru on luuseri, joka elää yhteiskunnan tuilla: sosiaalipummi.

Huomioni on kuitenkin kiinnittynyt tapaan, jolla liikennekulttuuri synnyttää bemarityypin kaltaisia negatiivisia myyttisiä hahmoja. Näille myyteille on ominaista arkipäiväisyys. Ne ovat osa arkikokemusta eikä niitä usein edes ajatella enemmistön elämää helpottavina tarpeellisina yksinkertaistuksina.

Tarpeellinen kansanpiru on siksi, että se tekee enemmistön elämän helpommaksi. Bemarityypin kaltaisten myyttisten miesmoukkien juuret juontavat 1990-luvulle. Silloin brittiläisessä mediassa alettiin puhua valkoisia pakettiautoja ohjaavista miehistä, white van maneistä.

Tyypillinen white van man on bemarityypin köyhempi versio. Hän on tavallinen suhari; lähettiauton kuljettaja jolla on agressiivinen ajotyyli. Hän kuuntelee kovalla musiikkia eikä koskaan siivoa pakettiauton hyttiä. Hän viheltää nähdessään naisia ikkunasta. Turha on odottaa että hän pysähtyy suojatien eteen, paitsi jos vetävän näköisiä kimuleita on sitä ylittämässä.

Koko kansan tietoisuuteen tämä tuntematon moukkamainen pakettiautonkuljettaja tuli BBC:n komediasarjassa White Van Man. Ja vaikka sarja hyllytettiin, siitä ollaan parhaillaan tekemässä myös versiota yhdysvaltalaisen ABC -tuotantoyhtiön toimesta.

Tiekulttuurin synnyttämien stereotypioiden klassikko on kuitenkin Mondeomies. Tuleva pääministeri Tony Blair piti puheen vuonna 1992. Siinä hän kertoi kuinka oli tavannut ääntenkalastelumatkalla entisen Labour-puolueen äänestäjän, josta oli yhtäkkiä ryhtynyt äänestämään Toryja. Blair pani merkille, ennenkaikkea, miten mies kiillotti Ford-merkkistä henkilöautoa omakotitalonsa pihalla. Blairille henkilöautoon henkilöityi koko poliittisen kentän muutos.

Sitä mukaa kun ihmiset vaurastuvat, heidän on entistä vaikeampaa äänestää työväenpuolueita. Ford Mondeosta tuli 1990-luvulla konservatiivien hallitsemassa Britanniassa todellinen menestystarina firmojen hankkimana työsuhdeautona ja samalla myös poliittinen symboli.

Nimitys Mondeomies on satiiri pikkupomosta, maailmanmiehestä. Nimi Mondeo ei ole mitään kieltä. Kyseessä on Fordin yritys luoda keinotekoinen sana, joka kuulostaa sanalta maapallo mahdollisimman monella kielellä. Mondeomies ei koskaan poistu autostaan. Maailma on mondeo, miellyttävällä kamelinnahkalla ja eebenpuu-jäljitelmällä vuorattu henkilöauton hytti.

Kirjoitettaessa soi The Hold Steady: The Swish

12 kommenttia

Anonyymi

17.4.2013 13:59

Voi ei - taas yksi bemaristi -streotypia kirjoitus, joka on auttamatta jäljessä ajasta. Ymmärrän kyllä huumorin, mutta nykyään Bayerische Motoren Werke on näiden "kansanpirujen" silmissä so last season. Kovinta huutoa kyseisellä kansanryhmällä on jo hetken ollut neljä rinkulaa ja ammottava kita (Audi). Samalla BMWn omistajiksi on uskaltautunut uusia kansanryhmiä taiteilijoista opettajiin - ja kiitos kehittyneiden moottoreiden, myös satunnainen viherpiipertäjähippi saattaa eksyä vähäpäästöisen bayerilaisen rattiin menettämättä naamaansa.

Bmwllä ajavat lähinnä keski-ikäiset herrat, jotka lipuvat rauhassa paikasta toiseen, sekä ammattikoululaiset, jotka arvostavat vanhojen "bemmien" virittelyä ja (90-luvulla) sporttista ulkomuotoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.4.2013 14:07

Olen havainnut yllätyksekseni, että myös elokuvissa kiltit ihmiset uskalletaan nykyään kuvata ajamassa BMWllä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kimmo Laakso

17.4.2013 14:41

Tässä jutussa bemaristi on vain neula heinäsuovassa, siis yksi autokulttuurin stereotyyppi muiden joukossa joka voi muuttua tai olla muuttumatta. Mielikuvat ja (elo)kuvalliset esitykset voivat olla kymmeniä vuosia ajasta jäljessä. Katso vaikka blogauksen yhteydessä olevaa kuvaa joka on julkaistu 2010-luvulla! Ja ajatus on että bemarityyppihän voi ajaa vaikkapa Audilla. Kun tutkimuksissa ihmisiä on pyydetty luokittelemaan automerkkejä aggressiivisuuden perusteella, aggressiiviseen päähän on tavallisesti noussut BMW 3-sarja. Kun asiaa tutkittiin Nottinghamin yliopistossa pyytämällä osallistujia arvioimaan autojen aggressiivisuutta ja maskuliinisuutta BMW sai molemmissa kategorioissa täydet seitsemän pistettä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.4.2013 14:45

Hyväksyn selityksesi - ehkä mielikuva tai stereotypia ei ole muuttunut, vaikka todellisuus jo onkin niin tehnyt. Voi mennä vuosia, että tästä juppi -ajan stereotypiasta päivittyy kansan mieleen versio 2.0.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.4.2013 14:51

Ja ymmärrän toki myös, ettei tuo bemarityyppi -käsite ole se jutun pääasia, vaan kepeä artikkeli kertoo stereotypioista yleisesti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.4.2013 16:59

Olen itse ylpeä 5-sarjan omistaja(tar!) ja voin kertoa että käytän aina vilkkua, jopa omalle pihalle kääntyessä (asun umpikujatiellä jolla ei ole muuta liikennettä kuin tien varrella asuvat 15 huushollia). Totta kai rakastan ajaa lujaa - muuten olisin ostanut VW Polon - mutta vittumaiseksi rupean vasta kun ne saatanan poolokuskit hyppäävät sieltä 80 km/h ajavan rekan takaa ohituskaistalle eteeni ompelukoneen moottorin vahvuinen blokki vinkuen, vaikka takanani ei ole auton autoa. Kyllä, roikutaan perseessä koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Mitäs tulevat eteen jurraamaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.4.2013 18:57

anonym.huom. : 5-srj BMWn omistajat ovat ainoita, jotka muistavat aina mainita autonsa mallin - 3-srj omistajat eivät kehtaa ja 7-srj omistajia ei kiinnosta..

yhdenlaista "name droppingia" ja ylempään keskiluokkaan pyrkimistä. Sisäpiirissä aletaan sitten pudotella näitä E -merkintöjä korimalleista.

kyllä - omistan itsekin 5-srj BMWn ja kyllä - osaan nauraa itselleni :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

19.4.2013 21:16

Haha nykynainen yrittää kasvattaa munat. BMW:n avulla. Yrittäisitte te edes olla järkeviä, mutta ei. Kyllä siinä nöyrtyy kun lopulta ajaa sen edelläajavan Polon perseeseen. Joku kerta...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

20.4.2013 19:54

Tulinpa ostaneeksi sitten oikean auton, kun ostin BMW:n. Hienoja miehiä ja naisia me bemarikuskit.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

21.4.2013 22:58

joo o.. kyl se niin on et ei noita bemareita huomaa enää tuolla liikenteessä(ovat rauhoittuneet), sen sijaan audit yrittää kaikin voimin. itse autossahan kun ei ole mitään muuta kuin se "väkivahva" moottori, persoonattomia ja tylsiä vag perheen kansanautoja joita kukaan ei noteera, ellei ajeta kuin kusipäät.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.4.2013 13:16

Anonyymi 18.4.2013 18:57

Hahaa, loistava huomio!! :D Itseasiassa haaveissa olisi vaihtaa seiskasarjalaiseen, täytyy sitten katsoa tuleeko mainittua malli jatkossakin ;) Mites muuten kutossarjalaiset, mainitseeko nekin mallin? (Ykkössarjalaiset eivät vissiin missään nimessä, herran jumala sehän on jopa käytössä taloudellinen ellei pistä sportti-modea päälle ;) )

Anonyymi 19.4.2013 21:16

Minä nöyrryn, Polo-kuski imee seuraavat 2 vuotta soppaa pillillä. Ei kannattaisi opetella ajamaan. Hyvin nuo on vielä väistetty, sen verran hyvä peli on se BIMMERI kuitenkin, ihan jarrutkin kuuluu standardina pakettiin.

Munat on jo, sekä omat että aviomiehen ;)

T: Anonyymi 18.4.2013 16:59

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

M3onM3

19.5.2013 23:29

"anonym.huom. : 5-srj BMWn omistajat ovat ainoita, jotka muistavat aina mainita autonsa mallin - 3-srj omistajat eivät kehtaa ja 7-srj omistajia ei kiinnosta.."

Kyllä minä aina mainitsen, että minulla on M3. M3 on kuitenkin sentään aina M3. Vain Motorsport on Auto!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi