Tyttöjä turpaan

  • Kimmo Laakso

Naisten hakkaaminen valkokankaalla on melko harvinaista.

Siksi Michael Winterbottomin The Killer Inside Me tuntuu tyrmistyttävältä. Kun elokuvaa esitettiin Sundance-festivaaleilla osa yleisöstä marssi ulos näytännöstä. Elokuvan väkivalta ei ole tippaakaan seksikästä tai coolia. Sen herättämät reaktiot osoittavat että puheet yleisön turtumisesta väkivaltaan eivät pidä paikkaansa. Keskivertotoimintaelokuvassa väkivalta ei tee vaikutusta -ei siksi että katsojat olisivat turtuneita - vaan koska väkivallan esittäminen on mekaanista ja pakonomaista kuin money-shot huonossa pornoelokuvassa.

Winterbottomin elokuvassa nätin tytön naamasta tehdään muhennosta. Shokki johtuu siitä että teon takana on sheriffi jota katsoja tähän asti on pitänyt elokuvan sankarina ja intohimoisena rakastajana. Jessica Alban ehjästä naamasta saadaan nauttia vain vajaa puoli tuntia:

Jessica Alba ennen turpakeikkaa
Jessica Alba ennen turpakeikkaa

Väkivallan aiheuttamasta myrskystä vesilasissa johtuen on vaikea myöntää että Winterbottomin elokuva on yksi vuoden parhaista.

Elokuvan tappajanörtti tuo mieleen Robert Blochin Psykon. Kuten Hitchcockin ultimate motherfucker Norman Bates joka kärsii oidipus-kompleksin tappavasta versiosta, myös sheriffi Lou Fordin hyllystä löytyy Sigmund Freudia. Hiukan kuten Beethovenista pitävä Alex Kellopeli Appelsiinissa, stetsonpäinen Lou kuuntelee tappamisen lomassa kämppänsä hifi-järjestelmästä Gustav Mahleria.

Paha poliisi-genren edustajana The Killer Inside Me peittoaa pahuudessa esimerkiksi aiemmin tänä vuonna nähdyn Werner Herzogin version paha kyttä-teemasta. Herzogin poliisi oli paha vain nimellisesti. Winterbottomin likaisessa sheriffissä ei ole tippaakaan sitä isällistä moraalista särmää kuin esimerkiksi Likaisessa Harryssä. Ei ihme että ohjaaja on joutunut mediassa puolustautumaan. Kun Winterbottomin leffaa näytettiin Sundance-festivaaleilla, tilanne muistutti vuotta 1992 jolloin Quentin Tarantino joutui vastamaan kysymyksiin väkivallan ihannoinnista. Brittiläiset päivälehdet ovat jo kilpaa syyttäneet Winterbottomia sadismista.

Ja hetki sitten Winterbottom itse sanoi olevansa samaa mieltä Quentin Tarantinon kanssa että väkivalta kuuluu elokuvan ruokalistaan. Elokuva ilman väkivaltaa on kuin pakastin ilman kalapuikkoja.

Moralistit epäilevät että The Killer Inside Me toimii kuin lager-olut: se kannustaa vaimonhakkaamiseen.

Elokuvassa teksasilainen sheriffi Lou Ford saa tehtäväkseen ajaa Joyce-nimisen prostituoidun ulos pikkukaupungista. Mennessään tämän asunnolle seurauksena on käsikähmä, Joyce alkaa läpsiä sheriffiä. Tämä puolestaan antaa Jessica Alban näyttelemälle Joycelle isällisesti remmiä jonka jälkeen pari rakastelee. Tämä kohtaus määrittelee elokuvan perusvireen, se on perverssin kiehtova sekoitus seksiä ja psykopatiaa, seuraten uskollisesti pulp-kirjailija Jimmy Thompsonin 1950-luvulla kirjoittaman romaanin säälimätöntä juonta. Oikea ja väärä tuntuu olevan pahasti kateissa.

Jessica Alban näyttelemä Joyce on tyrmistyttävän hyvän näköinen.

Mutta hänen survottu pläsinsä on on kuin pöydälle unohtunut luumuhillolla koristeltu joulusorsa.

Casey Affleckin esittämän siloposkisen sheriffin pahoinpitelyä seuraavissa sanoissa "Rakastan sinua. Hyvästi" on jotain todella pahasti kieroa. Kierous palaa suurimmaksi osaksi Jimmy Thompsonin romaanin moraalin puutteeseen. On yleisesti tiedossa että Thompsonin romaanit eivät ole olleet Hollywood-ohjaajien suosiossa, lähinnä niiden synkkyyden vuoksi.

The Killer Inside Me osoittaa samaa haluttomuutta moraalisiin kompromisseihin kuin Kubrickin Kellopeli Appelsiini. Kuten raiskauskohtaus Kubrickin leffassa jossa taustalla soi Singing in The Rain Winterbottom pelaa taidokkaasti ironisella soundtrackillä. Ei liene sattumaa että Kubrick joka oli Thompsonin noir-romaanien fani pyysi tätä tekemään käsikirjoituksen läpimurtoelokuvaansa The Killing. Sheriffin nyrkiniskuilla maustetut rakkaudenosoitukset The Killer Inside Messä ovat myös sukua Kubrickin Hohdolle. Ohjaaja kirjoitti Jack Nicholsonin suuhun seuraavan repliikin joka on rip-off Thompsonin romaanista :

"En tee sinulle pahaa Wendy, kunhan vain muussaan aivosi".

Kirjoitettaessa soi Klaxons:As Above, So Below

7 kommenttia

Anonyymi

8.6.2010 03:15

"puheet yleisön turtumisesta väkivaltaan eivät pidä paikkaansa. Keskivertotoimintaelokuvassa väkivalta ei tee vaikutusta -ei siksi että katsojat olisivat turtuneita - vaan koska väkivallan esittäminen on mekaanista ja pakonomaista kuin money-shot huonossa pornoelokuvassa."

Ei "mekaanisuuden ja pakonomaisuuden" takia, vaan koska se kuuluu ennalta odotettuna viitekehykseen. Nyrkinisku Kotikadussa on "järkyttävämpää" kuin sadat kuolleet sotaelokuvassa tai silvonta splatterissa, koska se on poikkeustapaus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.6.2010 14:13

Eiks oo helvetin hyvä juttu että voitais pitää väkivalta toisessa ulottuvuudessa, eli telkkarissa? eikä täällä oikeassa maailmassa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.6.2010 16:13

Winterbottom on jo aiemmin osoittanut olevansa sensaatiohakuinen pummi joka tekee mitä tahansa saadakseen julkisuutta ja kohua aikaan.
Ei elokuvan väkivaltakohtauksissa ole kysymys mistään taiteellisesta näkemyksesta vaan keskinkertaisen "ohjaajan" huomiohuoraamisesta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.6.2010 20:55

Vai sensuroidaan väärät mielipiteet, hyvin sä Kimmo vedät.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mfv

8.6.2010 21:20

Eli koska anonyyminä lähetettyä viestiä ei "yllättäen" julkaistu niin koitetaan sitten näin.

Winterbottom osoittaa taas olevansa pelkkä sensaatiohakuinen, teeskentelevä ja laskelmoiva korkeintaan keskinkertaisuuteen kykenevä pummi.
Väkivaltakohtauksissa ei ole kyse mistään taiteellisesta näkemyksestä tai kompromissittomuudesta vaan siitä että laskelmoidusti haetaan kohua mässäilevän ja venytetyn väkivallan avulla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

10.6.2010 04:03

"Winterbottom on jo aiemmin osoittanut olevansa sensaatiohakuinen pummi joka tekee mitä tahansa saadakseen julkisuutta ja kohua aikaan."

Ai "aiemminkin" ja "mitä tahansa". Millä tavalla? Missä elokuvissaan?

Miten elokuvan kaltaista taidetta voi tehdä ilman julkisuutta? Miten voi estää tiedotusvälineitä kehittelemästä kohua milloin mistäkin?

Mitä Winterbottom on pummannut?

"Ei elokuvan väkivaltakohtauksissa ole kysymys mistään taiteellisesta näkemyksesta vaan keskinkertaisen "ohjaajan" huomiohuoraamisesta."
Se on filmatisointi romaanista, jossa on ne väkivaltakohtaukset. Toteuttamisessa on aina jokin taiteellinen näkemys.

Mitä vikaa on "keskinkertaisuudessa"? Suurin osa kaikesta on keskinkertaista. Keskinkertainen ymmärretään.

"Väkivaltakohtauksissa ei ole kyse mistään taiteellisesta näkemyksestä tai kompromissittomuudesta vaan siitä että laskelmoidusti haetaan kohua mässäilevän ja venytetyn väkivallan avulla."

Miten laskelmointi eroaa suunnittelemisesta? Pitäisikö elokuvat tehdä suunnittelematta? Improvisaatioelokuvissakin on paljon ennakkosuunnittelua.

Mitä vikaa on mässäilevässä ja pitkitetyssä fiktioväkivallassa?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mfv

20.9.2010 00:36

Edelliselle lässyttäjälle, hakenut edellisellä kerralla kohua laittamalla pari
"näyttelijää" harrastamaan oikeata seksia "elokuvaan johon johon ei vaivauduttu eds kirjoittamaan juonta tai vaivauduttu tekemään oikeastaan yhtään mitään muutakaan.
Jos ei erota pummaajan ja pummi eroa niin kannattaa olla hiljaa.
Romaanin väkivalta ei ollut venytettyä, elokuvassa on.
"Mitä vikaa on mässäilevässä ja pitkitetyssä fiktioväkivallassa?"
No mietippä sitä? ei varmaan sunlaisen joka katsonee ensisijaisesti väkivallan takia, muiden kannalta on.

Oliko muita typeriä kysymyksiä?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi