Anna miehen auttaa

  • Mirja Wuokko

Menen perjantai-iltana helsinkiläiseen kauppakeskukseen etsimään farkkuja. Vastaan kävelee kaunis pari kinastellen.

Kiinnitän ensin huomiota sievään blondiin. Onko nuori nainen jotenkin pulassa? Ehei. Hän on kiukkuisen näköinen ja kiskoo ostoskassia lähemmäksi vartaloaan.

Vierellä komea atleetti yrittää tarttua kassin kahvoista kiinni. Hän puhuu jotain rauhoittavaan sävyyn. Miehen olemus on epäaggressiivinen, alistunut ja hämmentynyt.

(Parivaljakko on käytöksestä ja fyysisestä läheisyydestä päätellen pariskunta.)

Nuori nainen tiuskii poikaystävälleen: ”Kyllä mä jaksan tän kassin kantaa!”

Mies yrittää vielä kerran ottaa muovipussin haltuunsa ja mutisee jotain...”Anna mä kannan”.

Blondi on keskipituinen ja hoikkarakenteinen, mutta varmasti riittävän vahva kantamaan ostoksia. En kuitenkaan ymmärrä, miksei hän anna kassiaan vielä vahvemmalle seuralaiselleen, kun hän kerran niin nätisti tarjoutuu sen kantamaan.

Monelle miehelle on noloa kuljeskella tyhjin käsin, jos vierellä kulkee fyysisesti pienempi ja hauraampi olento. Minulle tulisi sama tunne jonkun kolmanneksen pienemmän henkilön seurassa.

Miksi niin monet suomalaiset naiset suuttuvat, jos mies tarjoutuu auttamaan? Tuleeko tunne, että mies kohtelee kuin lasta? Olen nähnyt useammankin epäluuloisen katseen ja kuullut monta kiukkuista tuhahdusta, kun toinen on ritarillisesti tarjoutunut nostamaan, työntämään, kantamaan tai vetämään jotain.

Meillä ei edes voi tekosyynä epäluuloon pitää kaikkialla vaanivaa rikollisuutta. En ole varmaan koskaan kuullut, että esimerkiksi junassa naisen matkalaukun nostamaan tarjoutunut mies olisikin yllättäen ryövännyt laukun ja karannut paikalta.

Ystävällisyyden harjoittaminen on täysin turvallista, sallittua ja toivottua.

Tasa-arvon kannattaminen ei tarkoita sitä, etteikö voisi auttaa tai ottaa apua vastaan. Avun tarjoaminen vähenee, jos reaktiona on tyrmistys tai vihamielisyys. Hämmästynyt ilahtuminen palkitsee myös enemmän kuin itsestäänselvänä pidetty palvelus. Armollinen kuningatar tai kiukkuinen pikkuprinsessa esiintyvät liian usein suomalaisten ovien liepeillä.

20 kommenttia

Dia

13.10.2014 01:12

Hei Muusis! :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

13.10.2014 01:13

Osaan kirjoittaa *facepalm*
"kauppakeskusskenaariossa" on se mitä tavoittelin tuolla sillisalaattiversiolla :D

Dia

13.10.2014 21:42

Hei mitähän hittoa? Kirjoitin aika pätkän tekstiä kommenttina Mirjan tekstiin, ja nyt sen tilalla on "hei muusis" -laini, jonka lisäsin muistaakseni Muusiksen kommentin alle. Mitä tapahtui?

Dia

13.10.2014 21:47

Mirja, oliko mun kommentissa jotain asiatonta? Näyttää siltä että se on poistettu. :(

Mirja Wuokko

14.10.2014 09:55

Moi. En tiedä miksi näitä katoaa. En ole kertaakaan poistanut muiden kommentteja, joten ylläpidolta kannattaa varmaan tiedustella, jos kirjoituksia katoaa. Kerran yritin poistaa omaa kommenttiani, mutta se ei onnistunut. Täältä on kadonnut eri uudistuksissa kommentteja ja tykkäämisiä ainakin vanhoista jutuista.

Dia

15.10.2014 11:10

Kysyin ylläpidolta asiasta. Katsotaan onko heillä tietoa tästä oudosta kommenttikadosta.

Femakot on

13.10.2014 11:03

Kuuluu samaan sarjaan kuin se että oven avaamisesta femakkolle saa nyrkistä (todistin vierestä). Toisaalta, sitä saa mitä tilaa, eli jos kohteliasuus on katoava luonnonvara niin saapi katsoa peiliin kun seuraavan kerran saa itkupotkuraivarit siitä että joku on ollut epäkohtelias.

Tiedetään, femakoiden perusperiaate: Kohteliasuus on sallittu vain valikoidulle huomionarvoisille kohteille ja itkupotkuraivareita saadaan sitten kun huomionarvoinen kohde ei olekaan kohtelias.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Puumatar

13.10.2014 14:58

No ei mulla ainakaan ole mitään sitä vastaan, että mies kantaa mun kauppakassit. Sehän on mua fyysisesti vahvempikin. Samalla periaatteella kantaa myös kauppakassit autosta keittiöön, mikäli on kotona kun tulen kaupasta.

Minä sitten puolestani pesen pyykit ja laitan ruuat. Meillä on ihan selkeästi ns. miehen ja naisen hommat kotona, enkä silti tosiaankaan koe mitenkään olevani tasa-arvoa vastaan.

Samalla periaatteella oletan myös, että mies (siis kuka tahansa, ei vaan aviomies) avaa minulle oven, jos sille satutaan samaan aikaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hepskukkuu112233

14.10.2014 12:15

Aivan noin! Vaikka pitäisikin perinteisiä rooleja, ei se tarkoita sitä että naista alistetaan. Mäkin tykkään siitä että saan olla nainen kun mieheni on mies. :)

lol femakko

13.10.2014 20:09

Kai sitä saa jokainen itse valita haluaako apua vai ei? Minusta itsestä tuntuu naurettavalta kun mieheni haluaa välttämättä kantaa kaikki ostoskassit, onhan minullakin kädet! En halua vaikuttaa avuttomalta pikkuneidiltä, kun en sellainen todellakaan ole.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

13.10.2014 21:45

Mä ymmärrän hyvin myös tuon näkemyksen. Mulle tulee kyllä toisinaan vähän hölmö olo siitä, että mies haluaa kantaa myös tosi kevyet kantamukset. No, hänet on kasvatettu huomioimaan naisia ja siitä olen kiitollinen. Mieluummin niin päin kuin totaalinen välinpitämättömyys, josta on myös kokemusta.

urban legends=funny

13.10.2014 20:13

I myself make a point of punching in the face anyone who dares to open a door for me ever

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hepskukkuu112233

14.10.2014 00:06

Suomalaiset naiset on opetettu siihen, että jos mies tekee jotain naisen puolesta, nainen on huora, tai että mies odottaa silloin että nainen levittää hänelle raajansa. Jos mies tarjoaa kahvin, nainen on miehelle velkaa seksiä. Jos mies tarjoaa aterian, nainen on koko elämänsä velkaa. Auta armias, jos mies pitää naiselle ovea auki!! Ja niin edelleen. Suomalaisia naisia huoritellaan muutenkin koko ajan, eikä sitä tahdo kuulla sen enempää kuin on aivan pakko. Tuo asenne on oikeastaan ehkä vain nuoremmilla ihmisillä. Onko tasa-arvo mennyt liian pitkälle? Uskoisin niin. Miehet eivät tahdo arvostaa naista teoin. Naiset eivät uskalla ottaa kohteliaisuuksia ja eleitä vastaan. Kun nuoret kypsyvät, he arvostavat eleitä paljon enemmän.

Sillä aikaa kun Riitta riitelee poikaystävänsä Jarin kanssa kasvot punaisina siitä, saako Jari tarjota Riitalle euron kahvikupillista Teboililla, ja hokee ettei ole huora, samaan aikaan Pariisissa Antoine pitää ravintolan ovea auki tyttöystävälleen Audreylle, he nauttivat maukkaan aterian viineineen, ja Audrey tarjoaa maksavansa oman osansa, mutta Antoine tahtoo maksaa kaiken, ja Audrey suostuu siihen. Molemmat ovat onnellisia: Antoine saa olla mies ja Audrey saa olla nainen, ilman mitään väittämiä huoruudesta. He itse asiassa kummeksuisivat väittämiä siitä, että miten eleet ja kohteliaisuudet tarkoittaisivat huoruutta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hepskukkuu112233

14.10.2014 12:32

Mieleen tuli toinenkin mahdollisuus. Nainen ei ota apua vastaan ja anna miehen kantaa naisen kassia, koska ei tahdo näyttää pirttihirmulta tai onnenonkijalta, joka yrittää käyttää miestä hyväkseen. Niin, ja siten myös huoralta.

Dia

20.10.2014 23:28

Yksi erikoisimmista kokemistani tilanteista:

Ensin mies raivoaa vuositolkulla, miten naiset "hyväksikäyttävät" miehiä teettämällä miehillä raskaat työt (mm. muutot) sekä muut miesten työt (mm. sähkötyöt). Seuraavaksi sama mies saa mielettömän kilarin tyttöystävänsä laitettua (oikeaoppisesti ja toimivasti) itse kattokruunun paikoilleen, koska miehen teorian mukaan nainen vei mieheltä tämän miehisen työn ja näin ollen häpäisi miestä!

En tiedä mikä kyseisen miehen diagnoosi olisi, mutta tyttöystävänsä lähti kävelemään muutaman vastaavan epäjohdonmukaisuuden demoamisen jälkeen.

Jan4es

14.10.2014 10:37

täysin samaa mieltä! In Finland most part of woman try to show that they have power to carry bags, move furniture, carry any heavy stuff and open doors etc. It is not a question "can we do it", it is letting man to be a man. And feel yourself a woman when man let you to be weaker, lady, princess.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

not a princess

20.10.2014 13:03

But I don't want to be weaker, or a lady, or a princess. Those things, to me, are not synonymous with womanhood at all. And you, as a man, should question why you need to be seen as stronger than a woman in order to feel like a man.

Old School

14.10.2014 15:10

Onkin aika piristävää seurustella Kenialaisen kaunottaren kanssa, jolle kelpaa tarjottu ruoka ja oven avaus. Itse asiassa hän pitää luonnollisena, että mies hoitaa asiat. Vanha malli kelpaa mulle.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

15.10.2014 14:28

Eihän tässä ole mistään muusta kyse kuin siitä, että nykyinen kulttuuri käskee naisten hävetä sitä, etteivät ole täysin omavaraisia ihan aina ja kaikkialla samalla kuin se käskee miesten hävetä sitä, että nainen joutuu olemaan omavarainen edes joskus jossain. Lopputuloksena sitten on tilanteita, joissa nainen erikseen torpedoi miehensä yritykset osoittaa välittämistä miehelle ominaisella tavalla ja sitten kokee, ettei mies välitä kun mies ei osallistu miehelle epäluonnollisella tavalla parisuhteen hoitoon. Mies taas, mikäli on henkisesti normaali mies, kokee olevansa hyödytön ja/tai naisen hylkimä koska nainen erikseen kieltää häntä auttamasta itseään tavalla jolla mies luontaisesti häntä haluaisi auttaa.

Eli siis joo, jos mies haluaa kantaa ne kassit niin antakaa sen kantaa. Vaikka miesvihaajien alati kasvava joukko väittää, että kaikki apu miehiltä on naisen alistamista (paitsi jos nainen käyttää miestä tietoisesti hyväkseen), se ei pidä paikkaansa.
Niin kummallista kuin se onkin, naiset ja miehet ovat erilaisia. Ihan oikeasti, usko tai älä! Evoluutio on meidät sellaiseksi muokannut. Miehen tavat osoittaa välittämistä ovat lähtökohtaisesti erilaisia kuin naisen. Jännästi myös molempien sukupuolien tavat osoittaa sitä välittämistä, ollessaan erilaisia, ovat kuitenkin toisiaan tukevia. Joten jos sinä et näe itseäsi osoittamassa välittämistä jollain tavalla, se ei tarkoita sitä, ettei kumppanisi silti osoittaisi välittämistä sillä tavalla...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hepskukkuu112233

16.10.2014 04:48

Aivan samaa mieltä! Tapasin kerran sellaisen kummajaismiehen, joka tahtoi minun käyttäytyvän kuin mies, tai kaveri, vaikka ilmaisi kiinnostuksensa mua kohtaan. Kaikki meni kahvilassa aina pennilleen tasan, kerran hän laittoi meille ruokaa luonaan mutta se oli hänen lempiruokaansa jolle olin allerginen ja josta sairastuin (ei yhtään huomioinut, mitä voin syödä), ja hänellä oli ihme kilpailuasenne minua kohtaan. Ei koskaan tarjonnut tavaroiden kantoapua, ei tarjonnut edes viinilasillista pubissa. Ja hän oletti että teen juuri sitä mitä hän tahtoo. Hän oli ruotsalainen. :D Mutta se oli hyvin kauan sitten. Sittemmin viisastuin ja jätin ruotsalaismiehet sikseen, koska he ovat aivan liian feminiinisiä ja "tasa-arvoisia" tälle suomalaisnaiselle joka arvostaa miehisiä huomionosoituksia. ;) Johan älykkösarjassa "Ruotsin miljonääriäidit" ne miljonääriäidit valittivat ruotsalaisista miehistä sitä, että aina pitää kaikki pistää pennilleen tasan, eivätkä koskaan edes yritä olla herrasmiehiä varsinkin kun nainen yleensä tienaa miestä vähemmän.

Ehkä nykykulttuuriin kasvatetut suomalaisnaiset voisivat deitata ruotsalaismiehiä? He eivät ikinä pidä naiselle ovea auki, eivätkä tarjoa edes kupillista palanutta sumppia kioskilla. Mutta he sitten vaativat että maksat puolet kaikista kuluista, asumisesta ja muusta, vaikka hän tienaisia miljoonia ja itse olisit köyhyysrajalla. Mutta hei, tasa-arvo!!! ;)

Vitsailu sikseen, nykykulttuuri Suomessa on ehkä hieman liian tasapäistävää ja tienaa sitten mies tai nainen enemmän, se enemmän tienaava voisi pistää enemmän rahaa likoon suhteeseen kuten esim. asumiskuluissa ja muussa. Jos vauraammalle sopii aivan hyvin, että köyhempi puoliso kituuttaa köyhyysrajalla, vaikka sitä pitäisi olla pariskunta ja perhe, sen pitäisi aikamoinen punainen vaate kun etsii elinkumppania...

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi