Helsinkiin on keksitty maailman edullisin yksityisautoilua rajoittava kampanja. Joku voisi väittää, että kyse on pelkästään sattumasta, mutta minä uskon, että meitä kiusaa salaliitto.
Joukko pari-kolmikymppisiä hipsterimiehiä on ilmeisesti kimpassa hankkinut pieniä vähäpäästöisiä henkilöautoja. He jakavat autoiluvuoroja samanhenkisille yksityisautoilua vastustaville anarkisteille, jotka vuorollaan sijoitetaan Helsingin strategisiin pisteisiin haittaamaan mahdollisimman paljon liikenteen etenemistä.
Vihreät ovat saaneet aikaiseksi ympärivuotiset ja ympäri vuorokauden toimivat bussikaistat, joiden ansiosta esimerkiksi Mannerheimintiellä on ruuhkaa myös sunnuntai-iltaisin.
Koska tämä ei riitä, ovat liikenteen jarruttajat päättäneet vallata autokaistat kansalaistoiminnallaan.
Aluksi luulin, että joku satunnainen hipsteritukkainen tai -lakkinen nuorimies siellä vain ajelee kahdella kaistalla 10-15 kilometriä tunnissa, mutta ilmiö on niin yleinen ja toistuva, etten enää usko pelkkään yksittäisen aloittelevan, leppoisan, mitä-onko-minun-selkänikin-takana-liikennettä -kuskin teoriaan.
Systeemi on nerokas. Mitkään tietullit, autoverot, bensaveron korotukset ym. eivät toimi ollenkaan niin hyvin kuin tällainen tahallinen liikenteen tukkiminen myös ruuhka-aikojen ulkopuolella. Siitäs saitte sikaniskamaasturit, bemarikuskit ja audikaahaajat!
Moottoritiellä matelu voisi vielä periaatteessa tuoda sakot liikenteen vaarantamisesta (vaikka en ole koskaan silloin poliisia paikalla nähnyt), mutta kantakaupungin alueella ei voi saada sakkoja liian hitaasta ajamisesta vaikka perässä tulevan auto meinaisi sammua liikenteeseen.
Tämä ”italialainen lakko” on ihan mahtava idea, ja se onkin osittain omaksuttu myös yrityksiin, jotka ovat viime aikoina käyneet yt-neuvotteluja tai vähentäneet väkeä tiuhaan. Työntekijöitä ottaa sikana päähän ja he viivyttelevät ja säätävät tahallaan, jotta asiakkaat huomaisivat, miten hankalaa heillä on töissä.
Kohta tämä maa pysähtyy kokonaan. Hienoa?
5 kommenttia
Sikamaasturikuski
2.11.2014 15:06
Kiva juttu. Mites raskas liikenne, töistä myöhästyvien vaikutus kansantalouteen ja työkseen ajavat? Helsingin keskustassa ei ihan oikeasti kukaan huvikseen aja ruuhka-aikaan.
Ajan työni vuoksi usein tällä alueella sikamaasturillani ja veikkaan, että hipsteri saattaa aika äkkiä lisätä nopeuttaan kun joku raskaan kaluston kuski töräyttää äänimerkkiä renkaat lähes kiinni auton takalistossa.
Tulkaa itse ajamaan päivittäin vuosien ajan pitkiä matkoja jossakin sillipurkin kokoisessa kotterossa. Siinä alkaa kummasti kaipaamaan vähän ajomukavuutta sun muuta "turhaa". Valitettavasti muita vaihtoehtoja kulkuvälineeksi ei ainakaan minulla ole.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
licence27
3.11.2014 00:20
Jos pystyt osoittamaan salaliittosi niin tietääkseni on olemassa "Tarpeeton tai häiritsevä ajo". Se ei varsinaisesti ole sama kuin liian hitaasti ajaminen, mutta jos siitä on vaaraa tai haittaa liikenteelle niin kai siitä sakottaakin voi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
3.11.2014 17:44
Hipsteri ja/tai anarkisti joka ei osaa käyttäytyä? Äkkiä ilmoitus lehteen jotta saadaan tämä jymyuutinen etusivulle.
Tieliikennelain pykälä 24 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
bemarikaahaaja
6.11.2014 00:34
turpaan nii että tukka lähtee ni oppii hipit olemaan
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ToniTapani
8.11.2014 13:21
Ei hätää. Omista ajoistani noin 90 prosenttia on hupiajoa, kiirettä ei ole mihinkään. Mitä enemmän liikennettä jarrutetaan, sitä enempi päästöjä syntyy, start / stop kun on luonnollisesti kytketty päältä. Asun aivan keskustassa, mutta käytän autoa aina. Olen 29 vuotias yksityisautoilua kannattava nuori, kaveriporukkaan kuuluu samanhenkisiä ihmisiä, aivan kuin "jarruhipstereilläkin" meidän eromme ovat vain siinä, että autot eivät ole vähäpäästöisiä. Toivotan heille puolestani onnea päästöjen lisäämisessä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin