Mamu-suhteet

  • Mirja Wuokko

Maahanmuuttaja-sana tuo mieleen jonkun korvessa sijaitsevan vastaanottokeskuksen lukutaidottoman pakolaisen.

Jos ulkomailta Suomeen muuttaneesta työelämässä menestyneestä ihmisestä kerrotaan mediassa, häntä ei kutsuta maahanmuuttajaksi.

Suorittavaa työtä tekevä on hieno esimerkki siitä, kuinka ahkera mamu työllistyy suopeassa isänmaassamme. Aasialainen Nokia-insinööri ei ole mamu, vaan kosmopoliitti.

Tajusin juuri tuntevani tosi monta mamua. Lapsuudenystävät, opiskelukaverit, sukulaiset, naapurit ja tuttavat ovat menneet kimppaan ulkomaalaisen kanssa. Käsittääkseni vahingossa, tai siis sattumalta. Yksikään ei sanonut menevänsä Ranskaan hakemaan miestä.

Kaksi puolalaista yrittäjää, yksi amerikkalainen lakimies, ranskalainen opettaja, japanilainen muusikko, serbialainen säveltäjä, sveitsiläinen pankkiiri, turkkilainen elektroniikka-asentaja, venäläinen lentoemäntä jne.

Tajusin samalla, etteivät minun mamuni ole mamuja vaan kosmopoliitteja, koska he eivät häiritse ketään ja heidän seurassaan suomalaiset voivat olla rauhassa rasisteja niitä muita kohtaan.

Kun ulkomaalainen tulee kaveripiiriin ystävän mukana, ei syntyperään juuri kiinnitä huomiota. Ihmiseen suhtautuu yksilönä, ei tietyn maan kansalaisena. Joo, joskus suomen puhuminen takkuaa ja vaihdamme toiseen kieleen. Mutta tällaista sattuu omien suomenruotsalaistemmekin kanssa.

Hesarissa on pariin kertaan käsitelty seka-avioliittoja. Em. sana kuulostaa sekarotuiselta koiralta. Tilastojen valossa ne päätyvät suomalais-suomalaisia liittoja paljon useammin eroon. Voi olla. Ehkä kulttuuri- ja kielimuuri on joillakin pareilla ylittämätön. Tai avoimet ja ennakkoluulottomat seikkailijat menevät kaukaisesta maasta tulevan kanssa muita herkemmin naimisiin. Ehkä seikkailijat lähtevät useammin suomalaisestakin parisuhteesta.

Miksi sen oikean pitäisi löytyä tämän pienen kansan piiristä? Kaikki harvinaiset kansantautimme ovat saaneet alkunsa juuri näiden saman kylän nuoria naineiden takia.

14 kommenttia

Anonyymi

2.5.2010 22:39

öööö? Mitä tässä sanottiin? Voiko joku suomentaa?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.5.2010 10:33

"Miksi sen oikean pitäisi löytyä tämän pienen kansan piiristä?"

Öö, siis miksi ei? Koska on niin helvetin hienoa ja jonkinlainen saavutus kun on kimpassa oikein ulukomaalaisen kanssa?

Voin antaa ihan pari käytännön syytä:
- yhteinen äidinkieli
- yhteinen kulttuuritausta
=> helpottavat yhteisymmärryksen löytymistä monesti.

Ja mainitaan nyt vielä, että minullakin on maahanmuuttajaystäviä ja olen seurustellutkin oikein ulukomaanelävien kanssa. Pääsenkö nyt "hyvien ihmisten" kirjoihin?

"Kaikki harvinaiset kansantautimme ovat saaneet alkunsa juuri näiden saman kylän nuoria naineiden takia."

Ja sitten toimittaja siirtyykin luontevasti kimppaan Hitlerin ja muiden rodunjalostajien kanssa. Kai sinulla on Aatun kuva yöpöydälläsi? Sanottakoon vielä (jottei jää kenellekään tyhmälle toimittajalle epäselväksi), että tuo sisäsiittoisuusargumentti on tieteellisesti ihan yhtä pätevä kuin natsien kallonmittailut aikoinaan, tai ehkä vielä vähemmän pätevä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Aki

3.5.2010 10:47

^"Olet väärässä koska Hitler." (http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum)
Tosi vakuuttava argumentti, pointsit kotiin vignerelle. Samoin siitä, että tyylikkäästi väistit koko kirjoituksen pointin ("Miksei töissä käyviä maahanmuuttajia lasketa maahanmuuttajiksi?") ja päätit tarttua epäolennaisuuksiin sen sijaan.

P.S. Toteamus sisäsiittoisuuden seurauksista muuten pitää paikkansa. Siitä on jopa olemassa tieteellistä näyttöä:
http://www.vaestoliitto.fi/perinnollisyys/harvinaiset_sairaudet_ja_orphane/suomalainen_tautiperinto/

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.5.2010 13:41

Kaikki maahanmuuttoon liittyvä termistö työperäisten ja sosiaalisten välillä on jokseenkin harkitusti sotkettu poliittisen eliitin ja median toimesta, osin tietämättömyydestä ja osin tahallaan.

Geeneistä yleinen käsitys on että suomalaiset ovat sisäsiittoisisa mutta uusien tutkimusten valossa on todettu seuraavaa:

"Suomen eri maakunnissa asuvien ihmisten geeniperimät poikkeavat toisistaan. Ero itä- ja länsisuomalaisten välillä on jopa suurempi kuin monien Euroopan kansojen välinen ero. "http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Maakuntien+geeniperim%C3%A4t+poikkeavat+jyrk%C3%A4sti+toisistaan/1135240476341

”Asutushistoriastamme johtuen suomalaisten sisäiset geneettiset erot ovat suuret niin itä-länsi-akselilla kuin pohjois-etelä-akselillakin.”
http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article385449.ece

"Kaikki harvinaiset kansantautimme" ovat helpommin selvitettäviossä koska "Väestömme on elänyt melko eristyneenä, kasvanut hitaasti ja ulkomainen geenivirtaus on ollut vähäistä. Tämän vuoksi perimämme vaihtelu on pientä, joten suomalaiset ovat perimältään varsin samankaltaisia. Geenitutkimuksen näkökulmasta tämä on hyvä asia, sillä se helpottaa perinnöllisten tautien tutkimusta." http://www.bioteknologia.info/etusivu/terveys/Biopankit/fi_FI/Tilanne_Suomessa/

Miksi toimittajan mielestä suomalaiset ovat rasisteja?
Kaikissa maissa ollaan rasisteja niitä muita kohtaan näillä nykyisillä heppoisilla rasismi määrityksillä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

3.5.2010 14:14

Mahtavaa, mielipiteeni on varmaan lähellä neutraalia, koska onnistun suututtamaan kaikki, kaikki lainausmerkeissä.

En syytä ketään rasismista, kirjoitin että näiden minun tuntemieni maahanmuuttajien kanssa on niin, etteivät he kunnon työssäkäyvinä ja lähinnä eurooppalaisina häiritse ketään, koska elättävät itsensä, ovat hyvin koulutettuja ja kasvatettuja sekä sulautuvat joukkoon. Kirjoitin voivani itse jatkaa rasistina näiden omien ulkkieni seurassa, niin "suomalaisilta" he tuntuvat.

Olen itse sekoitus, kun olen puoliksi suomenruotsalainen, sukujuuret länsirannikolta ja pisara välimeren geenejä löytyi äitini osallistuttua yhteen väitöstutkimukseen.

Suomineidon geenit on hyvä helppolukuinen kirja suomalaisesta geenitutkimuksesta ja tautiperinnöstä. Suuri osa aivan kummista taudeistamme on syntynyt Savossa. Suomessa on reilu kymmenen erittäin vakavaa perinnöllistä sairautta, joita ei muualla maailmassa juuri tapaa. Jos molemmille vanhemmille sattuu samat savolaiset juuret, voi osua jackpotti.

On siellä länsirannikollakin omat tautinsa, mm. harvinainen paha munuaisvika ja ms-tauti, jota sairastetaan maailman eniten Pohjanmaalla. Kanadassa ja Yhdysvalloissa ms-tautiin sairastuneet on jäljitetty Suomen länsirannikolle (siis Suomesta geenit).

Suomalaisilla on myös harvinaisia "alkoholistigeenejä", niitä tapaa lähinnä joillakin intiaaneilla ja suomalaisilla. Toisaalta kestämme hyvin laktoosia vielä aikuisena ja osalla on normieurooppalaista parempi suoja hiv:tä vastaan. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin Hesarissa oli juuri geenikartta suomalaisista ja siinä outojen suomalaisgeenien raja taisi mennä jotenkin Oulun tai Vaasan seutuvilta jonnekin Kotkaan päin ja kaikki pohjoispuolelle jäävät kantavat harvinaisia geenejä ja eteläpuolen tyypit muistuttavat esim. ruotsalaisia ja eestiläisiä. Mutta koska muuttoliike on ollut niin suurta, niin tietenkään nykyinen asuinpaikka ei kerro mitään.

Halusin tosiaan vaan kertoa, kuinka maahanmuuttokeskustelu on niin negatiivista, että iso osa maassa jo asuvista muualla syntyneistä ei ehkä ihan tunnista jutuista itseään. Suomeksi: meitä on moneen junaan, niin syntyperäisiä kuin tänne muuttaneita. Ja en ihannoi ulkomaalaisia, tiedoksi. Yli-ihannointi on muuten myös rasismia. Ja sekin mediassa ärsyttää. Kyllä ongelmista pitää puhua avoimesti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

3.5.2010 14:16

Lisäys: myös Pohjois-Suomessa on muutama harvinainen kansantauti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.5.2010 17:07

Suomen eri alueiden väestöillä on siinä määrin erilaiset geeniperimät, että rodunjalostusta voi helposti harrastaa myös saman kielialueen sisällä pysytellen. Itselläni muuten sekä isä että äiti ovat samasta savolaisesta suvusta, joten varmaan tässä pitäisi ruveta tähyilemään merta edemmäksi...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.5.2010 03:04

""Olet väärässä koska Hitler.""
Kyseessä ei ollut natsikortti. Rodunjalostusjorinat ovat höpöjä myös "anti"rasistien suusta.

Kuten jo linkitettyä, Suomessa(kin) on ollut sisäsiittoisuutta eristyneillä alueilla. Liikenneyhteyksien kehittyminen, yhteiskunnan rakennemuutos, ihmisiä opiskelupaikkakunnille vetävä ilmainen korkeakoulutus jne. ovat hävittäneet Suomesta sisäsiittoisuuden. Menneiden vuosisatojen tautigenetiikat tietysti ovat edelleen seuranamme.

"tyylikkäästi väistit koko kirjoituksen pointin ("Miksei töissä käyviä maahanmuuttajia lasketa maahanmuuttajiksi?") ja päätit tarttua epäolennaisuuksiin sen sijaan."
Kirjoituksen keskeistä asiaa oli juuri se, että jotkut suomalaiset ovat ns. laittaneet hammasharjan samaan mukiin maahanmuuttajan kanssa. Otsikkokin on "mamu-suhteet" - jonka voi toki ymmärtää kahdella eri tavalla, kuten lienee tarkoituskin.

Myös töissä käyvät maahanmuuttajat lasketaan maahanmuuttajiksi. "mamu" on lyhenne sanasta ”maahanmuuttaja”, ei muuta. Totta on kylläkin se, että ei-suomalaisuus ei ole mikään ihmisiä käytännön tasolla automaattisesti yhdistävä asia. (Paitsi ehkä joidenkin poikkeustapausten, kuten vaihto-oppilaiden kohdalla. Heitäkin yhdistää pikemminkin yhteinen koulu, asuinalueet jne. kuin ei-suomalaisuus.)

Jos halutaan väitellä maahanmuutosta, pitää aluksi tehdä selväksi, millaisesta maahanmuuton osasta kulloinkin puhutaan. Sellaiset apusanat kuten "varsinainen" tai "rikasteinen" on kehitetty keskustelun avuksi viittaamaan niihin mamuihin, joihin selvästi liittyy suuremmat todennäköisyydet tiettyihin ongelmiin kuin muihin mamuihin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

4.5.2010 11:09

Arvoton 5 senttiäni tähän on, että puhekieli ja termien oikeaoppinen käyttö eivät kohtaa. Pakolainen on pakolainen. Maahanmuuttaja on maahanmuuttaja. Syyt edellisten termien voimassa olemiseen määrittävät pitkälti sen, tarvitseeko ihmisen saada täällä olemiseensa pysyvä lupa vai nou. Tällä hetkellä lupia jaellaan kuin karkkia niille, joilla ei ole aikomustakaan tehdä koskaan päivääkään rehellistä työtä. Ne taas jotka olisivat maksamassa veroja jäävät vaille lupia koska "kukkahattu" tai jotain muuta täysin käsittämätöntä sontaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.5.2010 15:02

en varmaan onnistuisi suhteessa ulkomaalaiseen. ainakin suomea tulisi kaikkien maahanmuuttajienkin opetella! ..maassa maan tavalla, u know. maahanmuuttaja todellakin enemmän kertoo maassa käyttäytyvästä kuin taas pakolainen on loinen.. tosin jos maahanmuuttajakaan ei tänne sopeudu niin voi painua vittuun ihan suoraansanoen!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

JHexx

4.5.2010 15:32

Keskustelua on käyty täällä suomalaisten geeniperimästä. Suora laina edellä viitatusta artikkelista: "Suomalaisilla ei myöskään ole sen huonompi perimä kuin muillakaan, mutta perinnöllisten sairauksien valikoima on omanlaisensa pitkään eristäytyneinä eläneissä väestöissä, jollaisena suomalaisia pidetään. Kanadan ranskankielinen väestö on vastaava esimerkki samasta ilmiötä, joten mitään leimallisen suomalaista asiaan ei liity."

Tuo ei ihan pidä paikkaansa siinä suhteessa, että monissa osissa maailmaa yleinen geeniperimä on paljon huonompaa kuin Suomessa. Tällainen tilanne on etenkin muslimimaailmassa, missä on tutkitusti paljon sisäsiittoisuutta, esim. avioliitot serkun kanssa ovat tavallisia.

Juttelin jokin aika sitten erään suomalaisen koulupsykiatrin kanssa, joka kertoi, että Suomeen muuttaneiden muslimien lapsien keskuudessa on poikkeuksellisen paljon henkisiä ongelmia ja jälkeenjääneisyyttä. Hän oli kuulemma pohtinut asiaa kollegoidensa kanssa ja he olivat päätyneet siihen lopputulemaan, että syy olisi nimenomaan tässä sisäsiittoisuudessa. Aiheesta on kirjoitettu paljon, täältä voi vaikka aloittaa: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article3342040.ece

Eli kun näitä "kansallisia geeniperintöjä" aletaan rankkamaan, niin ei suomalaisilla ole siinäkään vertailussa mitään hävettävää. Hävettävää on sitä vastoin siinä, miten tuota myyttiä suomalaisten sisäsiitoisuudesta toitotetaan papukaijamaisesti. No, oman pesän lokaaminenhan on suomalaisilla ihan verissä, opittu suomettumisen vuosina...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

6.5.2010 09:17

Ooh, tänään Hesarin etusivulla (siis verkossa) on otsikko: Maahanmuuttajat parantavat Suomen sinfoniaorkestereita. Nyt siis mamu-sana kelpaa samaan lauseeseen klassisen musiikin kanssa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.5.2010 01:00

Hassua,että heti kun mainitsee sanan MAA-HAN-MUUTTA-JA,niin kaikki savuaa joka suunnasta.Sekä aidot rasistit että muka-ei-rasistit,natsikortilla tai ilman.Jos ne ei tee töitä,niin ne elää meidän rahoilla.Jos ne tekee töitä,niin nehän vie ...ttu meidän työpaikat!Ja naisetkin vielä!Itse en tajua,että jos mamut saa yhtään valita,mihin maahan laskeutuvat,niin miksi ihmeessä ne tänne tulee,kun täällä ei kelpaa mikään,mitä ne on tai tekee???

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.5.2010 01:22

Kyllä se on joka maassa sama juttu,että kun oot muualta tullut,niin oot B-luokkaa ja siis epäilyttävä otus.Heti on mutakuonompi,vaikka ois miten valkonen.Ite asuin joskus muinoin jenkeissä mustien alueella ja kyllä kateltiin vinoon sielläkin.Ihminen on outo otus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi