Naiselta vaaditaan statusta

  • Mirja Wuokko

Vaikka evoluutiopsykologit edelleen vakuuttavat, että miehiltä vaaditaan statusta ja naisilta vain kauneutta, en usko.

Suomessa on jo pitkään vallinnut hyvän työnaisen perinne. Maalla ei sorjalla nätillä vaimolla tehnyt mitään, ellei se jaksanut heitellä heiniä seipääseen ja kantaa miestä korttiringistä kotiin. Nyt asuntolainaa maksamaan tarvitaan useimmiten kaksi.

Vaikka psykologi Tony Dunderfeldt kirjassaan vitsailee, ettei kukaan mies kiihotu naisen akateemisesta loppututkinnosta, en usko (vaan nauran). Monia miehiä innostaa tulevan vaimon pätevyys paljonkin. Olen kuullut usean miehen ihailevasti kertovan jostakin menestyvästä viileästä naisesta, tai kerskailevan vaimonsa kovista saavutuksista urallaan. Olen nähnyt kundien päiden kääntyvän, kun teräksenharmaa businessnainen räätälinluomassa jakkupuvussa, tonnin piikkareilla pistää jätkät tiukoille.

Varmasti kauneudesta on naisille hyötyä, mutta suhteellista hyötyä. Kauniin fiksun naisen täytyy hankkia muutakin meriittiä kuin nätti hymy. Joku tutkija tai toimittaja kirjoitti jokin aika sitten, ettei yksikään missi missukka pääse oikeasti ”hyviin naimisiin”. He saavat korkeintaan rikkaan urheilijan, mutta hyvin koulutetut menestyvät miehet vaativat enemmän. Ilkeästi sanottu, mutta totta?

Jos menestyvän miehen kotona häärii vaimo lapsia hoitamassa ja paitoja silittämässä, on hänellä takataskussa nyt hammaslääkärin tai juristin paperit. Piilouravaimo voi tarvittaessa liueta työelämään. Ja sparrata puolisoa, kaikessa.

Naisilla on keskimäärin parempi koulutus kuin miehillä, eli miehillä on mistä valita. Miksei hyvännäköiseltä voisi siis vaatia vähän muutakin kuin estrogeeniä.

Ehkä kyse on myös samanhenkisten ihmisten viihtymisestä keskenään. Yhä useampi mies kai ajattelee, että voi olla ihan kiva, jos vaimon kanssa vois myös keskustella.

23 kommenttia

shiwan8

22.8.2010 12:42

Nyt minä nauran. Joo, on miehiä joille se vaimon koulutus ja urastatus on tärkeä. Ainakin Japanissa on myös ihmisiä joita kiihottaa toistensa päälle oksentaminen. Näillä kahdella ryhmällä on yhteinen ominaisuus. Heitä on vähän.
Yleisesti miehet haluavat ensisijaisesti naisen joka miellyttää omaa silmää, on todennäköisesti hyvä äiti tuli niitä lapsia tai ei, aktiivinen sängyssä, hyvää seuraa ja rakentava osa parisuhdetta, optimaalisesti halukas panostamaan enemmän kodin yleissiisteyteen kuin mies itse. Mikään näistä ei korreloi koulutuksen tai työelämän menestysten kanssa. Tietyissä ammateissa olevat saavat töiden puolesta kokemusta asioista joista on hyötyä edellisien ominaisuuksien korostumisessa mutta muuten naisen koulutus tai status on kohtalaisen yhdentekevää.

Ainoa syy siihen miksi tietyllä tavalla kouluttautuneet tai tiettyyn asemaan nousseet ihmiset pariutuvat keskenään on se, että he viettävät paljon aikaa keskenään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.8.2010 13:02

Olen Mirjan kanssa aivan samaa mieltä. Itse ainakin miehenä haluan keskustella naiseni kanssa muustakin kuin pyykistä, lapsista tai uusimmasta tosi-tv sarjasta. Kovin on vain vaikea löytää kyseisiä naisia. Vai etsinkö vain väärästä paikasta?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.8.2010 13:10

En minä ainakaan jaksaisi katsella pitkään puolisoa, joka ei ymmärtäisi mitään politiikasta, historiasta tai vaikkapa matematiikasta. Ulkokuori on aika turhaa loppujen lopuksi.

Onneksi en ole kuin shiwan8.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.8.2010 14:10

Naisen statuksella tuskin on kovin suurta merkitystä. Älykkyydellä ja särmikkyydellä sen sijaan voi ollakin, joskin mies joka voimakkaasti preferoi näitä esimerkiksi ulkonäön ja empaattisuuden kustannuksella on kyllä hieman perverssi. Naisen kyky tienata rahaa on ihan kiva plussa muttei mikään välttämättömyys, se tekee elämästä vaan hieman mukavampaa (vastaavasti kuin esim. naisen ruuanlaittotaito).

Status ei muuten enää ole miehistäkään puhuttaessa (Suomessa) välttämättä ykköskriteeri, yhteiskunnalliset muutokset ovat siirtäneet painopistettä ulkonäön ja sosiaalisten taitojen suuntaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.8.2010 16:30

Mielestäni tärkeintä kestävän suhteen kannalta on, että mies ja nainen ovat yhtä älykkäitä ja heillä on yhteisiä mielenkiinnon kohteita.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

22.8.2010 22:03

shiwan8: Totesit, että miehiä, joille vaimon koulutus ja urastatus on tärkeä, on vähän, mutta kuinka paljon loppujen lopuksi on miehiäkään, joille heidän oma statuksensa olisi tärkeä? Aina näissä teksteissä käytetään esimerkkeinä jotain lakimiehiä tai toimitusjohtajia, vaikka toisen asteen koulutuksen käyneitä duunareita, pikkuvirkamiehiä ja muita perusjamppoja nyt kuitenkin lienee edelleen enemmistö työntekijöistä. Itse ainakin olisin taipuvainen kuvittelemaan, että ne miehet, joilla tietty koulutus tai työ on suuri osa identiteettiä, saattaisivat arvostaa samoja piirteitä myös puolisossaan, ja ne, joille itselleen työ on vain elannon hankkimista, odottavat samanlaista asennetta vaimoltaan.

Joillekin tietty koulutustausta tai ammatillinen status voi myös ilmentää jotain voimakasta mielenkiinnon kohdetta tai kutsumusta. Väittäisin, että esimerkiksi taiteellisilla aloilla työskentelevät rakastuvat helposti toisiinsa juuri yhteisen ammatillisen palon vuoksi ennemmin kuin vain siksi, että sattuvat viettämään paljon aikaa yhdessä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

22.8.2010 22:52

[LAINAUS]Itse ainakin miehenä haluan keskustella naiseni kanssa muustakin kuin pyykistä, lapsista tai uusimmasta tosi-tv sarjasta. Kovin on vain vaikea löytää kyseisiä naisia.[/LAINAUS]

Pitää paikkaansa ja olen samaa mieltä. Tällä ei kuitenkaan ole mitään korrelaatiota koulutuksen tai työpaikan statuksen kanssa. Olisi kiva ajatella että on, muttei ole. Ei ainakaan niin päin että korkeampi koulutustaso tai asema työelämässä olisi mitenkään fiksujen puheenaiheiden määrän kasvattaja. Niistä naisista joita minä tunnen heikommin koulutetut eivät ole koukussa mihinkään jenkkien alaluokkaviihteeseen, sen sijaan useimmat akateemiset ja vastaavat ovat.

[LAINAUS]Onneksi en ole kuin shiwan8.[/LAINAUS]

Lähinnä puolisosi onneksi koska et edellytä häneltä juuri mitään. (Oletko muuten nainen vai yksinkertaisesti mies jolla ei ole saumaa saada kaunista JA fiksua naista koska paremmat miehet vievät heidät?) Sinä haluat vain tuon suuntaisia asioita, minä edellytän enemmän. Se on vähän niin että kun on paljon erilaisia asioita tarjottavana niin sitä haluaa naisen jolla on vastaavasti muutakin tekemistä mielessä kuin hypistellä maisterin papereita kuvitellen itsestään liikoja. Ne ovat kyllä kivoja lappuja mutta hyvää seuraihmistä ne eivät tee sen enempää kuin poliittinen ymmärrys, historian tietämys ja looginen ajattelukyky. Tuollaisen "ihannepuolisosi" erotus tyhjästä ylpeään teiniin on vain se, että hän on opiskellut vuosia voidakseen kuvitella olevansa muiden ihmisten yläpuolella. Alussahan en siis puhunut itsestäni vaan miehistä yleisesti. Jokunen poikkeus ei vielä muodosta sääntöä.

Jostain syystä osalla ihmisistä on sellainen kumma kuvitelma että hyvä yleissivistys tai korkea tietämys jostain yhdestä aiheesta kertoisi älykkyydestä. Ei se kerro. Se kertoo jonkinmoisesta kyvystä muistaa asioita ulkoa. Älykkyys on aivan eri asia.

Tämäkin on toki makuasia. Itse preferoin naista jonka kanssa minulla on mahdollisimman mukavaa kahdestaan ja porukassa. Joku toinen preferoi naista joka on tehnyt itsestään tylsämielisen jäykkiksen fanaattisella kouluttautumisella ja statushakuisuudellaan. Nämä ovat valintoja joita kukaan ei voi tehdä kenenkään puolesta. Jokainen siis tavallaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.8.2010 11:05

Ihmisillä on kummallinen tapa ajatella,että kaunis nainen ei voi olla fiksu ja taas jonkun ämpäriruman täytyy olla älykäs,kun ei niin arvosta ulkonäköä,että viitsisi vähän kaunistautua.Älykkyys ei tosiaankaan ole maisterin papruista kiinni ja statushakuisuus saattaa osoittaa vaan huonoa itsetuntoa.Pitää jollain päteä,hooh.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.8.2010 11:17

Kyllä muutama missi missukkakin on päässyt ns.hyviin naimisiin. Eipä yleistellä! Ehkä joku ykkösluokan menestyvä alfauros haluaa kotihengettäreksi ei-välttämättä-akateemisen,silmäniloisen kotihengettären, jonka kanssa voi rauhassa rentoutua ilman teoreettisia väittelyitä avaruusfysiikasta. Joista tietenkin joku toinen valtavasti nauttii...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.8.2010 17:45

Kokemukseni mukaan on olemassa karrikoidusta kahdenlaisia menestyviä ja kouluttuja miehiä. Niitä jotka haluavat samoilla ominaisuuksilla varustetun kumppanin ja niitä, jotka haluavat naisen joka hoitaa kotia sillä aikaa kun mies tekee uraa. Aikaisemmin ulkonäkö toimi naisilla itseisarvona, mutta nyky-yhteiskunta mahdollistaa myös opiskelun ja sitä kautta itsensä kehittämisen. Sellainen mies, joka ei haaveile lapsiperheen arjesta, vaan tasapainoisesta kumppanuudesta naisen kanssa kokemukseni mukaan kiinnostuu nimenomaan naisesta, joka on muutakin kuin pintaa. Tällöin nainen pystyy keskustelemaan historiasta tai politiikasta ja mikäli hän on vielä samalla alalla niin tulotasokin on samaa luokkaa, joka mahdollistaa leveämmän yhteisen elämän.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

24.8.2010 13:26

^ Kohtuullisen elitistinen kahtiajako. Mikä estää miestä joka haluaa lapsiperheen arkeen haluamasta loistavaa seurallista kumppania sen lisäksi?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.8.2010 13:29

Hah hah, Joo, maailma on yhtä julma miehille ja naisille.

Naisen arvo ei todellakaan määrity minkään statuksen kautta. Miehet yhdistävät jakkupukuiset uranaiset lähinnä joihinkin pornoleffojen daameihin ja seksifantasioihin.

On tosin mukavaa ajatella, että naisilta vaadittaisiin yhtä paljon. Tai että naiseus tulisi saavuttaa samalla tavalla kuin miehuus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.8.2010 14:30

^ Mukava ajatella kyllä mutta käytännössähän naises tulee syntymässä ja miehuus ansaitaan kovalla työllä jos meinaa että miehuus riittää jollekin naiselle. .

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

25.8.2010 19:25

@Shivan:asema työelämässä olisi mitenkään fiksujen puheenaiheiden määrän kasvattaja. Niistä naisista joita minä tunnen heikommin koulutetut eivät ole koukussa mihinkään jenkkien alaluokkaviihteeseen, sen sijaan useimmat akateemiset ja vastaavat ovat.
------

Bullshit. Näytätä jotain julkaisukeloista tilastoa tuttavistasi, koulutustaso vs katselutottumukset. Näyttää varmaan vähän erilaiselta...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

26.8.2010 11:51

^ En ala pykäämään sinulle mitään taulukkoa. Annan pari esimerkkiä tuttavistani (niistä naisista) jotka kuluttavat ja eivät kuluta saippuoita ja realitysarjoja.

Eivät kuluta: 3 pianonsoittajaa, palotarkastaja, sairaanhoitaja, 2 sosiaalityöntekijää, pappi, 3 kaupan kassatyöntekijää, kääntäjäopiskelija, liikuntakeskuksen jumppavetäjä, 2 personal trainer:iä, hieroja, 2 perintätoimiston asiakaspalvelijaa, laborantti, 2 opettajaa, 4 turvallisuusalan työntekijää, visuaalinen markkinoija, leffakriitikko ja työtön noin esimerkiksi.

Kuluttaa: 1 turvallisuusalan työntekijä, 3 eri alojen insinööriä eri firmojen välijohtajina, huoltofirman osakas, 2 yksityisyrittäjää, pari franchise-yrittäjää, rahoitusfirman tiiminvetäjä ja muutama muu hyvän päivän tuttu joiden hommat ja koulutukset eivät ole tarttuneet tietouteni piiriin.

Sitten on liuta naisia sekalaisissa asemissa ja koulutustaustoista joiden televisiokulutus ei ole tiedossani.

Tiedätkö, kaikella kunnioituksella, paitisi että piiloudut anonymiteetin taakse, se ettet osaa antaa mitään vastaperustelua muuten kuin "anna todisteita" omaa todistamatonta väitettäsi vastaan kielii kyllä siitä heikosta koulutuksesta. Se ei toki ole varma tieto mutta ulosantisi pohjalta veikkaan että olet edelleen corollasi kimpussa iltaisin lauantain pillurallia odotellessasi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.8.2010 13:06

Olipahan varsinainen aivopieru taasen. Kai se on pakko jotain tuollaista itselleen uskotella jos oma identiteetti perustuu ihan puhtaasti joihinkin hömppämaisteripapereihin.

Tietenkin se on totta, että fiksut miehet varmasti haluavat itselleen fiksun naisen, jonka kanssa kykenee keskustelemaan monenlaisista asioista, mutta tämä ei korreloi mitenkään naisen koulutuksen tai uramenestyksen kanssa. Kokemuksieni mukaan oikeastaan melkeinpä päinvastoin. Kaikkein surkeimpia tapauksia ovat kokemuksieni pohjalta tiettyjen hömppäalojen akateemisesti koulutetut naiset, humanistit, valtsikassa opiskelleet, lakinaiset ja pahnanpohjimmaisina toimittajat. Näillä naisilla on kaikkein kovimmat luulot isestään, kaikkein vähiten älyä (kyseessä kuitenkin alat, joilla älystä on oikeastaan pikemminkin haittaa kuin hyötyä) ja kaikkein kapein ja suvaitsemattomin maailmankuva (vaikka itse päinvastaista väittävätkin).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

28.8.2010 13:19

^ Amen to that!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.8.2010 17:19

vigenere: Oma kommenttisihan puolestaan on erinomainen osoitus avarakatseisuudesta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

28.8.2010 19:35

En usko että useimmat miehet tai naiset todella välittävät siitä miten hieno ura heidän kumppanillaan on, kunhan puolisoehdokas nyt senverran pystyy tienaamaan että yhteenlasketuilla tuloilla pystyy elämään normaalisti eikä tarvi ihan joka penniä laskea. Itselleni ainakin on aika sama mitä työtä mieheni tekee kunhan hän itse on siihen tyytyväinen ja edellinen ehto täyttyy. Koulutustaso ei välttämättä korreloi älykkyyttä mitenkään, ihmisillä on niin erilaisia elämäntilanteita, taustoja ja kiinnostuksen kohteita että se hankkiiko henkilö akateemisen loppututkinnon vai ei kertoo enemmän pitkäjänniteisyydestä ja kunnianhimosta kun älykkyydestä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.8.2010 11:13

Samaa mieltä anonyymi 19:35n kanssa. Akateemiseen tutkintoon tarvitaan eniten motivaatiota ja sinnikkyyttä. Tutkinto ei takaa ylivertaista älykkyyttä, eikä varsinkaan fiksuutta ja mukavuutta.

Sen sijaan aiemmat pässit ovat väärässä. Älykkyys korreloi voimakkaasti koulumenestyksen ja myöhemmän opintomenestyksen kanssa. Tämä tarkoittaa siis tilastollisesti sitä, että keskimäärin, mitä älykkäämpi, sitä paremmin menestyy. Sitten on poikkeuksia, kuten Einstein, joka ei menestynyt koulussa, edes matematiikassa. Ihan kaikki älykkäät eivät halua menestyä, vaikka voisivat. Ja osalla on mielenterveyden tai muita ongelmia.

Ketjun (ilmeisesti kouluttamattomat ja vähälle mestykselle jääneet, katkeran oloiset, naisvihamieliset?) eräät herrat eivät ilmeisesti edusta kuitenkaan tätä harvinaista poikkeavaa nerokkuutta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pipboy81

29.8.2010 14:57

Ei statuksella ole paljoa tekemistä keskustelutaidon kanssa. Mun nähdäkseni fiksuimmat ihmiset ei ole mitään uratykkejä, vaan panostavat tärkeämpiin asioihin.

Eikä mua paljon lämmitäsekään , jos eukko on illatkin kokouksissa tms.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.9.2010 19:48

Mä olen nainem, jota jota kiinnostaa tutkimus, mutta miestä liiemmälti ei. Erosin, mutta onko se oikein?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.9.2010 20:01

Minusta tyhmät miehet on ikäviä. Tietyst vielä ikävämpii väkivaltaiset.

'''''''''''

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi