Naisen ja miehen ero

  • Mirja Wuokko

Yhä uudelleen ihmiset esittävät jänniä väitteitä naisten ja miesten erilaisuudesta. Käyttäytymistieteessä on saatu myös senkaltaista näyttöä, ettei kamalan isoja eroja välttämättä ole.

Sukupuolierot liukuvat janalla milloin mihinkin suuntaan.

Onko jollekin etua siitä, että naisten ja miesten ajatellaan olevan täysin erilaisia? Pönkittääkö tällainen käsitys aina perinteisiä rooleja?

Mitä haittoja tai hyötyjä erilaisuuden korostamisesta on? Lisääkö se ihmisten välistä ymmärrystä?

Minna Lindgren muistuttaa kirjassaan Sivistyksen turha painolasti ratkaisevasta sukupuolten erilaisuudesta. Vaikka kirjoitus on vitsikäs, voi monen mielestä siinä olla perääkin.

”Goya. Espanjan taiteella ei ole tulevaisuutta, ei ole ollut sitten vuoden 1828, jolloin sen viimeinen ylimaailmallinen mestari Fransisco de Goya kuoli 82-vuotiaana. Ihmekös tuo, että keskittyvät turismiin.

Goya kuuroutui 34-vuotiaana. Samalla hänen näkönsäkin heikentyi ja hermosto meni epäkuntoon, mikä ei estänyt häntä joutumasta intohimoiseen suhteeseen Alban kauniin ja omapäisen herttuattaren kanssa. Tässä on naisen ja miehen ero. Kuinka moni nainen heittäytyy kuurona ja sokeana hermorauniona aikansa komeimman miehen kanssa rakkausseikkailuun?

Muistatteko, mitä tapahtui Salman Rushdielle, kun hän oli vuosikausia fatwaa paossa maan alla? Hän löysi upean rakastajattaren.”

Viittaako Lindgren siihen, että sairaalle, surkealle miehelle löytyy aina ottaja? Naiset lähettävät kirjeitä kamalimpiin rikoksiin syyllistyneille miesvangeille, rähjäiset hampparit löytävät kodin kunnon naisten helmoista.

Käsittääkseni monet miehet ovat asiasta hieman eri mieltä. Miten on miehet? Heittäydyttekö hermorauniona upeiden naisten kanssa rakkausseikkailuun (muutkin kuin muusikot ja taiteilijat)? Tekevätkö naiset näin?

Kelpaako surkea mies aikansa upeimmalle naiselle? Muistaakseni olen yhä useammin lukenut ja kuullut tavallisten ihan kivasti pärjäävien miesten valittavan, että nykynaisille kelpaa vain kaikkein paras mieslaatu: menestynyt, komea ja rikas.

13 kommenttia

shiwan8

17.3.2013 13:06

Jos miehellä on välinearvo korkea niin muu on aika toissijaista. Rammat mutta kuuluisat taiteilijat ovat kuuluisia, rampautumien on aika +/- 0 sen rinnalla.

Naisten ja miesten eroavaisuuksien muistamisesta hyötyvät kaikki. Jo siinä vaiheessa päästään pitkälle kun muistetaan, että tapa jolla naiset sosialisoivat keskenään ei ole sama jolla miehet sosialisoivat. Sitten kun vielä muistetaan että mieheltä vaaditaan ihmisarvon lunastamiseksi menestymistä ja alttiutta uhrata itsensä muiden edun nimissä ja se, ettei kumpaakaan edellisistä odoteta naisilta, niin ollaan lähellä maalia. Näiden kahden kulttuurillisen ja sisäsyntyisen eron hautaaminen johtaa muun muassa siihen, että parisuhteet kaatuvat eikä miessukupuolella mielletä olevan ihmisarvoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.3.2013 17:51

Erilaisuuden korostamisesta on haittaa. Miehillä on liikaa valtaa. On ihan ok että nainen on naisellinen, mutta jos katsotaan luonnetta niin nainen saa olla yhtä "päättäväinen" kuin mies. Se on naisen etu ja kaikkien etu kun nainen voi hyvin. Eikä joudu esittämään pelkästään hymyilevää ahkeraa naapurintyttöä. Eikä joudu alistumaan miesten hallintaan, vaan sanoo itse elämässään mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Ei siinä muutu rekkakuskiksi saman tien, vaan on edelleen miellyttävä itsensä - vaikkakaan ei anna miesten oikkujen hallita. Se ei tarkoita että määräisi myöskään miestä tai alistaisi. Miehen ei tarvitse esittää machopelimiestä joka pumppaa libidoaan ylös ja kovista, voi olla miehekäs, fiksu oma itsensä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Angstafari

17.3.2013 18:32

Niin kauan kuin on eroja, on myös toivoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.3.2013 01:25

Tottahan toki naisilla ja miehillä on eroa. Mutta viitaten aikaisemman Anonyymin kommenttiin "alistumisesta", voi sanoa jo sen verran että työ tilannetta lukuunottamatta, olen huomannut että naisilla ja miehillä on aikalailla jo samat arvot. Naiset ovat tunteellisempia (se yleisin ero ehkä ulkomuotojen jälkeen) tai niin ainakin käsitetään. Ja naiset voivat olla myös julmempia kuin sosiaalisissa tilanteissa kuin miehet. Useimmiten jos miehellä on ongelma jonkin asian kanssa, siitä sanotaan ihan suoraan. Ainakin itse olen huomannut että jos joku vittuilee toiselle äijälle, niin tulee sitä kyllä takaisin. Naiset taas ovat enemmän "kettumaisia" ja sellaisia bond leffoista pöllittyjä neroja, jotka toimivat viekkaasti selän takana. Yksi hauskimmista nimikkeistä, jonka olen keksinyt, on "paska rinki" eli naiset kokoontuvat tupakka paikalla puhumaan ja juoruamaan muista ihmisistä. Mutta se naisista, kyllä näitä esimerkkejä miehistäkin riittää, juurikin nämä sliippa tukka, kiree paita ja muskelit varmasti esillä baarissa tönimässä luikumpia miehiä, on erittäin hyvä esimerkki sellaisita miehistä, joita oikein kumpikaan osa puoli ei voi sietää.

Mutta se että kelpaako surkea mies menestyneelle naiselle, no pitää sanoa tähän että riippuu millä tavalla määritetään surkea, ja millainen itse nainen on. On ihan normaalia hakea menestyvää ihmistä kumppaniksi, jos itsekin on menestyvä, sukupuolesta riippumatta, vaikka naisilla se tuntuu olevan yleisempää. Olen kyllä itsekin menettänyt yhden illan pokan sille miehelle joka mainitsi "minullapa on pari ylimääräistä saturaista kukkarossa". En yleistä, mutta valitettavasti niitäkin löytyy.

Mut overall, tilanne on viime vuosina rauhoittunut yllättävän paljon. Ihmiset alkavat katsoa enemmän nyt siihen luonteen laantuun, ja millainen ihminen on yleisilmeeltään, voi olla hieno puku mutta muuten voi olla täys kusipää, tai voi olla isot tissit mutta aivot kuin ameeballa. Aikalailla nykyään tasapeli sukupuolien välillä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

18.3.2013 04:10

17:51, miehillä on liikaa valtaa? Mihin, tarkalleen ottaen?

Kyllähän nainen saa olla päättäväinen. Jokainen vahva nainen on sitä. Ongelma on vaan siinä, että naisen vahvuus ja kansan kielellä kusipäinen "mun tie tai maantie"-käytös mielletään samaksi asiaksi. Vahvat ihmiset eivät alista eivätkä alistu. Vahvat ihmiset eivät myöskään miellä kompromissia alistumiseksi tai alistamiseksi.
Jos nyt ollaan ihan rehellisiä, niin se mikä tuosta paistaa aika pahasti läpi on se, että ainoa hyväksyttävä tilanne sinulle on se, että teet mitä itseäsi huvittaa ja mies on sitten aina valmiina miellyttämään sinua silloin kun se sinulle sopii. Voit ihan huviksesi miettiä miten tasa-arvoinen sellainen asetelma on ja vaatiiko se jomman kumman osapuolen alistumista toisen määräysten alle vai ei.

Erilaisuutta ei myöskään tarvitse korostaa. Niiden erojen tiedostaminen ja huomioon ottaminen on kuitenkin edellytys sille, että normaalin terveen ajatusmaailman omaava mies ja vastaava nainen voivat edes haaveilla toimivasta yhteiselosta. Tämä on se kohta jossa menee perseelleen useimmilla. Ei arvosteta sitä toista oman sukupuolensa edustajana. Miehet eivät esimerkiksi yleensä osaa edes halutessaan puhua niin...mitenhän tän nyt sanois, epäsuorasti kuin naiset keskimäärin toisilleen puhuvat. Tämän seuraus on se, että kun nainen puhuu miehelle kuin puhuisi toiselle naiselle niin mies ei todennäköisesti miellä naisen sanovan oikein mitään ja miehen tyypillinen suoruus sanoissaan johtaa usein sellaiseen tottumattoman naisen loukkaantumiseen.
Yksi esimerkki miehen ja naisen tyypillisestä erosta toisiinsa nähden. Näitä on paljon. Jos niitä ei miellä oleviksi, ne kieltää tai yksinkertaisesti kunnioittaa vastakkaista sukupuolta niin vähän, ettei ota tätä huomioon niin eihän siitä hyvää seuraa.

Miehet eivät ole naisia eivätkä naiset miehiä. Muun väittäminen on jo ihan tieteellisestikin todistettu reikäpäiseksi jupinaksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.3.2013 07:34

Hyvä Shiwan! Samaa mieltä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

elmaili

18.3.2013 09:29

Kyllähän tuon näkee jo pikkulapsista, että tytöt ja pojat käyttäytyvät erilailla. Ainakin yleensä. Yleensä myös naisilla on tarve meikata ja kuukautiset ja kuukautiset vaikuttavat paljon monella luonteeseen.

Jo J. Karjalainen lauloi, että hänen rakkaansa hänen runonsa, jota on vaikea ymmärtää, mutta hän tahtoisi yrittää. Nainen sanoo yhtä, tarkoittaa toista ja merkitsee kolmatta.

Onneksi kaikki naiset eivät ole hankalia ja hyväjätkä naiset ovat ainakin makuuni. Eivät mene avuttomiksi heti mm. auton kanssa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.3.2013 12:24

Näitä sovinisti shiwukan kommentteja on hauska lukea, vai että tieteellisesti todistettu, reps. Harmi ettei kaikille opeteta luetunymmärtämistä :(

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.3.2013 19:18

Anonyymille 12:24 missäköhän maailmassa sinä elät? Sokea., kuuro ja mykkäkin tietävät, että naiset ja miehet erialaisa täysin, ja hyvä niin! Tosin niin ovat yksilötkin keskenään...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Masa190

18.3.2013 22:08

Mä leikin lapsena kaikkien kerrostalon pihan lasten kanssa. Ei siinä sukupuolia kyselty kun kaikki leikki yhdessä. Puberteetti-iässä tulee se tarve erottautua. Tyttökaverit katosi.

Olen ollut töissä naisvaltaisilla aloilla ja täysin miesvaltaisilla aloilla paikoissa joissa ei oo ainoatakaan naista. Täysin miesten kansoittamassa työpaikassa meno on aika letkeää mutta töiden tekeminen jää vähiin. Naiset raataa jossain marketissakin kuin olisivat osakkaita. Miehet teollisuudessa osaa sluibailla. Kaipa sen taidon opetti armeija. Ainakaan miehet ei stressaa yhtä paljon. Mut työilmapiiri on silti yhtä paska. Aina on jotain ihme vääntöä, oli paikka sitten täynnä miehiä tai naisia. Vähiten riitoja oli yhdessä virastossa missä oli puolet ja puolet miehiä ja naisia. Kaikki käyttäytyi tosi korrektisti. Miehet ja naiset kehtaa vittuilla päin naamaa samalle sukupuolelle paljon helpommin kuin vastakkaiselle sukupuolelle. Itse yritän olla vittuilemasta kenellekään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

18.3.2013 23:17

Masalla on kyllä kommentit aina sitä luokkaa, että nimimerkiksi sopisi paljon paremmin Malla tai Maija.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Franny_Berry

19.3.2013 20:22

Ano 12.24: Olipa surkee. Komppaan Shiwaa täysin! Poimitaan tähän lempikohtia vaikka, voit harjoitella luetun ymmärtämistä :)

"Vahvat ihmiset eivät alista eivätkä alistu. Vahvat ihmiset eivät myöskään miellä kompromissia alistumiseksi tai alistamiseksi." Miellän pätevän molempiin sukupuoliin.

"Erilaisuutta ei myöskään tarvitse korostaa. Niiden erojen tiedostaminen ja huomioon ottaminen on kuitenkin edellytys sille, että normaalin terveen ajatusmaailman omaava mies ja vastaava nainen voivat edes haaveilla toimivasta yhteiselosta. Tämä on se kohta jossa menee perseelleen useimmilla. Ei arvosteta sitä toista oman sukupuolensa edustajana." Tää!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

19.3.2013 21:42

F_B, toki nuo koskevat molempia sukupuolia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi