Ottaisitko vaimon, joka ei pakasta marjoja?

  • Mirja Wuokko

Cityn lukijoissa on varmasti joitakin ihmisiä, joita ei kiinnosta keskittyä marjoihin ja pakastimiin. Miksei voi marjastaa Alepassa, tai mennä jonnekin maailman toiselle puolelle syömään talvella?

Naisten keskuudessa kummastellaan, jos sanoo, että inhoaa verhoja, hankkii ne vain pakosta (pimennykseksi), eikä silloinkaan ompele niitä itse (kiemuraan ommellut ovat vielä tavallistakin rumempia).

Verhojen välttelijä saa huolestuneita katseita, mutta mansikoiden pakastamatta jättäminen vasta kamalaa onkin. Millainen sellainen nainen oikein on? Onko kunnollinen ollenkaan? Jokaisen naisen pitäisi kytätä uutisista parasta mansikka-aaltoa ja hankkiutua äkkiä kotiin pussittamaan.

En usko, että vain kuvittelen kulttuurimme olettavan ihmisten (naisten) pakastavan marjoja, sieniä ja muita luonnon antimia talven varalle. Jokainen marketti mainostaa koko kesän hulluna kylmälaitteita ja etenkin arkkupakastimia, joita ahkerimmilla (parhailla) perheenemännillä täytyy olla useita.

Yksissä juhlissa eräs nainen pyysi minut apuun miehensä ympäri puhumiseen. "Sano nyt tolle miehelle, että tietenkin mä tarvitsen uuden arkkupakastimen (edellisten lisäksi)!". Kerroin etten pysty liittymään pakastinrintamaan, koska en hirvestä. En ymmärrä, miksi kaupunkilainen varastoisi vuoden ruuat kotiinsa.

Pakastinpuolue on kuitenkin iso, koska jopa Hesarin lukijoilla oletetaan olevan runsaasti arkkutarpeita.

Rakastan mustikoita, ja viime kesänä poimin niitä jopa talven varalle pari ämpärillistä. Niiden siistiminen on muuten sairaan tylsää puuhaa. Karviaiset ja mustat viinimarjat ovat herkullisia, mutta pitäisi ostaa omakotitalo, koska en suostu ostamaan lötköksi menneitä sikahintaan torilta.

Marjanpoiminta, keräily ja varastoiminen on varmaan geeneissä. Ei nykyihminen sellaista muuten harrastaisi. Pakastimet, bensat ja varastoneliöt ovat sen verran kalliita.

Mitä mieltä miehet ovat? Onko innokas marjanpoimija-pakastaja parasta vaimoainesta?

Onko pakastaja-nainen ihana?

46 kommenttia

Marjaniemen Mies

11.8.2014 11:36

Kotimaisia marjoja mädäntyy tonnikaupalla metsiin kun hienostuneet citysinkut eivät edes tunnista mustikkaa puolukasta. Kaupasta saa aika ajoin vain ulkomailta poimittuja marjoja. Hyötyliikunnan merkitystä ei voi aliarvioida. Useimmissa kotitalouksissa on pakastin valmiina ja marjojen poiminta ei ole vain naisten hommaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

11.8.2014 15:14

Niin, jos kyykkimistä pusikossa pitää liikuntana. Se on kyllä taivaan tosi, että tuota voi vapaasti harjoittaa sukupuolesta riippumatta. Miehillä taitaa vaan olla vielä pienempi motivaatio jos poimittavat eivät ole olutta ja/tai sisäfilettä. ;)

Mirja Wuokko

11.8.2014 17:36

Mä luulen, että monet citysinkut on varsinaisia gourmet-tuntijoita, eli tunnistaa vaikka mitä goji-marjoja. E ole varma, kun en kuulu ryhmään.

Itse ostan vain kotimaisia pakastemarjoja.

Kannatan metsässä liikkumista, luontoa kunnioittaen. Tekee hyvää ihmiselle. T. aina partiolainen

Marjastus on työlästä kaikille, mutta kaipa siinä kehittyy. Sopii yhtä huonosti miehille ja naisille.

shiwan8

11.8.2014 18:20

Veikkaan, että stressin purku on tuon suurin yksittäinen hyöty.

jeppuli

11.8.2014 11:49

jos oisin mies keksisin heti varmaa pari juttuu jäätävist mimmeistä, mut ku en oo, ni sanon vaa et en pakasta enkä ompele. eikä mua kiinnosta mitä muut siitä kelaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kaisa Kiltti

11.8.2014 11:50

Täh? Olemmeko me pakastavat naiset nyt sitten joku stereotypia aivottomasta "perheenemännästä" joka tarvitsee mihen ostamaan itselleen toisen arkkupakastimen? Olipas sovinistinen kirjoitus. Olen sinkku, asun kalliossa, ostan itse pakastimeni, en ole emäntä enkä muija, ja minä pakastan marjoja ja sieniä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

11.8.2014 17:49

Missä kohtaa sanottiin, että pakastavat naiset ovat aivottomia? Kirjoitin, että naisten keskuudessa voi tuntea pientä painetta marjojen ja muiden luonnonantimien säilöntään. Tämä naisten kulttuuri tulee esille aika voimakkaana ihan Helsingissä ja Espoossakin, kahdessa Suomen suurimmassa kaupungissa, joten uskoisin, että sitä esiintyy myös muualla. Onhan se "perinteistä" toimintaa.

Jutun pointti oli, että jotkut naiset saavat toiset naiset tuntemaan itsensä huonommiksi, kun eivät pakasta niitä mansikoita.

Perheenemäntä on kielessämme aivan yleinen ilmaus naisesta, jolla on perhe. Kunnon vaimo ja äiti huolehtii perheestään pakastamalla heille herkullisia vitamiineja talveksi, jolloin sellaisella naisella, joka ei tätä tee, voi tulla olo, ettei ole yhtä "kunnollinen".

Miten se sovinismi ilmenee tässä?

Tottakai sinkku ostaa itse pakastimensa. Kuka muukaan? Jos on parisuhteessa, on kai tapana keskustella isommista hankinnoista kumppanin kanssa? Ei se ole sovinismia, että ottaa toisen huomioon. Arkkupakastin on tilaa ja sähköä vievä h-vetin ruma kapistus, joka ei mahdu kovin hyvin suomalaisten keskimäärin pieniin asuntoihin, joten on mielestäni varsin aiheellista miettiä, miten monta arkkua kukin tarvitsee.

shiwan8

11.8.2014 17:58

Mirja, nyt kun sinulla on kokemusta, miltä tuntuu kohdata todellisen feministin kommentointia? :D

Mirja Wuokko

11.8.2014 18:24

SW8, en näe feminismiä tässä. Olen suututtanut elämäni aikana useammankin ihmisen väittelemällä (väärällä tyylillä? väärillä mielipiteillä?) ties mistä. Ihmisen on hyvä testata mielipiteitään ja avata omia ja muiden mielipiteitä.

shiwan8

11.8.2014 18:40

Koski tuota saman nimimerkin seuraavaa kirjoitusta. No, nähtävästi olin väärässä hänen suhteensa mikä on oikeasti aika iloinen asia. :)

Joek

11.8.2014 11:56

Otin jo vaimon ja huomasin hänellä olevan tarpeita pakastamiselle. Pari vuotta aviossa ja ensimmäiset keskustelut arkkupakastimen hankkimisesta, koska "muillakin on". Pyysin kustannuslaskelman energiakulutuksesta, tilakustannuksista ja käyttöasteesta, jos luvut todistavat perusteltavuuden ihan saa ostaa, muuten ei.

Muuten ihan mukava ihminen ja vaimoksi kelpaava.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

11.8.2014 15:15

Noilla ehdoilla taitaa jäädä pakastin tulematta talouteen. :D

Mirja Wuokko

11.8.2014 17:56

Koskeeko sama periaate myös autosi hankintaa? Entä miten on elektroniikan ja harrastusvälineiden hankinnan kanssa?

Ilman kustannuslaskentaakin voi suoralta kädeltä sanoa, ettei kalliissa pienissä neliöissä kaukana marjoista kannata missään nimessä, vaikka kuinka vinguttaisi pakastimen luukkua. Edukas ok-talo kaukana kaikesta muusta paitsi marjoista voi mahdollisesti olla kustannustehokas yhtälö.

Mutta idea omin kätösin kerätyistä puhtaista makoisista marjoista voi olla maksamisen arvoinen harrastus.

Eihän lapastenkaan neulominen enää kannata, kun kaupasta saa valmiit lankoja huokeammin.

shiwan8

11.8.2014 14:02

Hirveän vaikea on keksiä yhteyttä marjastuksen/marjojen pakastamisen ja rehellisyyden, vastuuntuntoisuuden, oikeudenmukaisuuden, positiivisuuden ja muiden vastaavien pakollisten asenteiden kanssa. Siltä pohjalta kyllä, ottaisin vaimoksi naisen joka ei harjoita jotain minulle täysin yhdentekevää asiaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kaisa Kiltti

11.8.2014 14:40

No johan oli sovinistinen teksti... Varsinkin toiselta naiselta. Kaltaistesi naisten takia tulemme aina olemaan heikommassa asemassa, sillä tuollainen vähättely omaa sukupuoltasi kohtaan vaan vahvistaa käsitystä siitä, että kaikki naiset ovat vain osa typerää lammaslaumaa joita miehillä on oikeus polkea (Miehet! En tarkoita, että te tekisitte näin. Tuntuu siltä, että naiset ihan itse syövät tasa-arvolta pohjaa esimerkiksi juuri tämän tekstin kaltaisella ajattelutavalla).

Eli siis me marjoja pakastavat naiset olemme stereotypia aivottomasta, menneisyyteen juuttuneesta "perheenemännästä", joka tarvitsee miehen ostamaan itselleen arkkupakastimen. Minä olen sinkku, asun kalliossa, ostan itse pakastimeni, en ole emäntä enkä muija, ja minä PAKASTAN!

Ja olisi aika huolestuttavaa jos miehet valitsisivat kumppaninsa sen perusteella, että pakastaako tämä marjoja vai ei. Ja tietääkseni vaimoja ei noin vaan täällä Suomessa "oteta", vaan tällä "otettavalla" naisellakin voi olla siihen muutama sana sanottavana. Kuten esim. "En halua mennä naimisiin."

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

11.8.2014 15:12

Yritin löytää sitä sovinismia tuolta enkä löytänyt. Löysin feministisiä pakotteita naisille joiden noudattamatta jättämistä pidetään outona, mutta en mitään sovinistista. Ehkä olisi aiheellista ruveta syyllistämään sitä osastoa joka on syypää suunnilleen kaikkiin naisten nykypäivänä kärsimiin epäkohtiin? Se osasto on naisasialahkojen kollektiivi.

Pjotrprkl

11.8.2014 15:56

Julki-sovinisteja ei taida maasta enää montaa edes löytyä.

shiwan8

11.8.2014 17:12

Luultavasti niin. Toisaalta meillä on runsaasti tämän kadonneen "luonnonvaran" yhtä viisailla ideoilla korvaavia feministejä joten ei ole pelkoa etteikö seksismi olisi vahvana yhteiskunnassa. :D

Mirja Wuokko

11.8.2014 18:19

Sosiologinen ihmettely erilaisista nais- tai mieskulttuureista ei minusta vaaranna naisten tai miesten asemaa, tai alenna kumpaakaan sukupuolta.

Jos naisilla on vahva pakastuskulttuuri, miten miehet pääsevät heitä polkemaan? Miehet ennemminkin pääsevät nauttimaan marjoista ja pääsevät maksamaan isompia sähkölaskuja yhteisvastuullisesti kumppaninsa kanssa.

Miten jonkin perinteen ja sen mahdollisesti aiheuttaman paineen tuominen näkyväksi vaarantaa tasa-arvoa?

En tunnista ajatteluani naisten vastaiseksi, enkä yritä vähentää marjastusta maassamme. Kirjoitan, että mielestäni kulttuurimme ohjaa tässä tietynlaiseen toimintaan.

Ei kai kumppania yleensä pelkän yhden ominaisuuden mukaan valita, mutta kyllä minusta pakastamisinto usein liittyy muihin perinteisiin arvoihin ja tapoihin. Voin kuvitella, että esimerkiksi Marttoihin kuuluva laittaa keskimääräistä useammin itse ruokaa, kotimaisia antimia hyödyntäen, ja myös pakastaa melko varmasti km. useammin mansikoita. Hyvä Martat!

Vaimon tai miehen ottaminen on vanha suomalainen tapa ilmaista puolisonvalintaa. Kirjoitustyylini sotkee vanhahtavia ilmauksia nykyaikaisempiin ilmaisuihin. Ei varmaankaan miellytä kaikkia.

Blogini aihepiiriin kuuluu pohtia parisuhteiden kuvioita. Parisuhdemarkkinoilla jotkin ominaisuudet ovat kysytympiä kuin toiset. Nyt kysyn miesten mielipidettä pakastavasta naisesta. Saako nainen plussapisteitä miesten silmissä, jos esim. pakastaa mansikoita.

Harvoinhan kaikki naiset tai miehet ovat samaa mieltä kaikesta, mutta esimerkiksi suurin osa miehistä haluaisi kauniin vaimon jne. Mietin miten suosittu ominaisuus on säilömisinto.

Itse ajattelen asiaa kulttuurin konventioiden kannalta ja toisaalta yksilöiden toiveiden kannalta. Tässä on myös vähän huumoria mukana, mutta aika usein se on kirjoitetusta tekstistä vaikea tunnistaa. En ole mikään Tuomas Kyrö, sorry.

Kaisa Kiltti

11.8.2014 15:02

Ja siis tajuan sen, että tämän tekstin tarkoitus kai oli juuri päin vastainen, mutta ei kyllä nyt mennyt ihan nappiin... Ei kaikkien naisten tarvitse pakastaa marjoja ja ommella verhoja, mutta ei siinäkään ole mitään vikaa. Erityisesti huvitti tämä kommentti Helsingin sanomia lukevista ihmisistä... Koska JOPA hesarin lukijoilla oletetaan olevan suuria arkkutarpeita. Ilmeisesti tyypillinen pakastava nainen ei osaa lukea, tai ei muuten vaan ole kiinnostunut siitä mitä maailmalla ja kotimaassa tapahtuu... :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

11.8.2014 18:34

Noniin, etsin tuota lausetta "ei kaikkien naisten tarvitse...". Kiitos. Minulla oli sellainen mielikuva, että joidenkin mielestä tämä olisi silti erityisen suositeltavaa.

Ja vastaus HS-juttuun. Ei, vaan juuri Hesarin alueella asuvat korkeimmin koulutetut ihmiset, jotka km. useammin asuvat kaupunkien keskustoissa, jopa pääkaupungin keskustassa, ja heillä on esim. pitkät työpäivät. Marjoja ei saa keskustan lähikaupasta laatikoittain, vaan ne pitää hakea kauempaa. Hgin keskustassa asuva on km. useammin sinkku ja kuten HS:kin on usein kirjoittanut, niin kuvittelisin sinkkujen hankkivan suurperheitä harvemmin niitä arkkuja (yleensä pieniin asuntoihinsa). Ja jos asuu ihan ytimessä, voi tosiaan hakea sen marjapussin Alepasta. Eli jos jopa HS levittää arkkukuvia koko kesän täytyy kysymyksessä melko voimakas kulttuuri, jota edes urbaani elämä ei pysty tuhoamaan.

Kaisa Kiltti

11.8.2014 17:45

Feministi ajaa naisten asiaa, minä tasa-arvon. Ihan yhtälailla minua harmittaa, että miehet jotka haluaisivat poimia ja pakastaa, eivät välttämättä kehtaa sitä tehdä tämän "oletko mies vai marjanpoimija?!?"-asenteen vuoksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

11.8.2014 18:37

Ok, on ihan mahdollista, että olen ollut väärässä. Se nyt ei kuitenkaan ole sovinismia millään mittarilla jos naiset painostavat naisia.

Mirja Wuokko

11.8.2014 18:38

Jaa. Tunnen vain miehekkäitä marjastaja-miehiä. Käsittääkseni esim. Pohjanmaalla ja Lapissa marjojen poiminta on ihan normaalia toimintaa miehille. Ja Kainuussa.

Ja eikö esim. ne lakat oo niin kaukana ja hankalilla soilla, että miehet oikein kilpailee, että kuka on niin tosi-äijä, että jaksaa juosta 30km niiden takia suolla?

shiwan8

12.8.2014 16:02

Tuosta tuli mieleen, että sanoit "teidän" olevan aina heikommassa asemassa. En tiedä ainuttakaan ihmisryhmää joka olisi "aina" heikommassa asemassa ja kun pistetään asioita rinnan, yleensä ne jotka medioiden mukaan kärsivät eniten ovat niitä, joilla menee parhaiten.

Dia

11.8.2014 22:16

Ei mitään toivoa pakastamisesta. Kaikki tänä kesänä poimitut marjat tuli syötyä muutamassa päivässä. :D Smoothiet maistuu, samoin rahkoja ja salaattejakin saa spaissattua kivasti tuoreilla marjoilla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

11.8.2014 22:52

"En ymmärrä, miksi kaupunkilainen varastoisi vuoden ruuat kotiinsa."

Koska "hamsterigeeni" :D Sama geeni siis, joka jo luola-aikoina laittoi naiset poimimaan marjoja ja juuria ja kasveja luolaan myös yli tarpeiden ja ihmiset ylipäätään syömään rasvakerroksen ainakin talven ajaksi.

Noin teoriassa en tarvitse kotiin täydet leipomistarvikevarastot kolmine erilaisine muffinivuokineen, mutta silti ne on olemassa ja jos käytän niitä, varastoja pitää täydentää. :D Vaikka lähikauppaan pääseekin suht nopeasti jalkaisin ja isompaankin kauppaan aika äkkiä julkisilla (tai fillarilla jos ei julkiset kulje vaikka keskellä yötä), niin ehei, oma varasto paras varasto. :D

Silti. Se vaan on kiva, että kotona on 24/7 ne hiivatin leivonta-ainekset ja muffinivuoat. Jos vaikka alkaakin sota ja kaupat menee kiinni tai rosvotaan mellakoissa tyhjiksi. Tai ihan vain koska entä mitä jos haluankin leipoa just lauantaiaamuyöstä ja voi harmi jos ei olekaan sopivia vuokia tai oikeanlaisia jauhoja. :D

Ei siis taida olla mitään kovin rationaalista selitystä niille "mä haluun arkkupakastimen meidän 40m2 kaksioon" -haluille. :)

P.S. I did it. Nyt tekee mieli leipoa muutama muffini. :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

12.8.2014 11:57

Mulla täytyy olla kotona aina tuoremehua, kahvia, tomaatteja, voimariinia, juustoa, maitoa, tuoretta ruisleipää, erilaisia näkkäreitä, omenoita, mustapippuria, pähkinöitä, maustamatonta jugurttia jne. Huomasin eräänä syksyisen myrskyisenä päivänä, että olin ahtanut repun täyteen pakasteita ym. varastotavaraa ja kipitin kotiin kuin orava täydentämään varastojani. Mulla on vaikka kuinka monta kauppaa lähellä, eikä vielä ole tullut sellaista keliä, etteikö voisi astua ovesta ulos, joten mitään järkevää selitystä ei tällaiselle käytökselle voi antaa. Uskon että meillä on aivojen vanhimmissa kerroksissa ihan oikeasti sukupolvelta toiselle siirtyvä hamsterigeeni, jolla turvataan kylmän ja pimeän tullen varannot. Tämä sisäinen ahne hamsteri saa ihmiset isossa marketissa sekoamaan ja täyttämään jättikärryn täyteen.

Dia

12.8.2014 17:02

"isompaankin kauppaan [pääsee] aika äkkiä julkisilla (tai fillarilla jos ei julkiset kulje vaikka keskellä yötä)"

Mikähän iso marketti tmv ruokakauppa on muka Helsingissä auki keskellä yötä? :D Eli kyllähän mä pääsen vaikka keskellä yötä sinne kaupalle, mutta en sisälle kauppaan ainakaan ihan laillisin keinoin :D Voin sit halailla betoniseinää ja uneksia muffinivuoista kunnes kaupan ovet aukeaa :D

On mun muistaakseni paljonkin tutkittu, että ihminen varastoi ruokaa sekä kotiinsa että sisäänsä (rasvakerrokseksi siis) nimenomaan koska luola-aikoina ei ollut varmuutta huomisen ruuansaannista. Plus tietty sota-aikojen nälkäkauhut ovat välittyneet myös perimätietona ja ruokaa pitää siksikin hamstrata. Oma vara paras vara.

Itse olen avoimesti kyllä myös mm. askarteluhamsteri. Kotoa löytyy vaikka mitä esim. ruuvia, mutteria, väkästä ja renkulaa, ja hienosti oon isoa osaa niistä osannut soveltaa pienessä nikkaroinnissa - vaikka ostohetkellä ei olisi ollut mitään hajua siitä miksi olen ostamassa kyseistä nipsutinpussukkaa. "Kyllä se tarpeeseen tulee..." :D

Btw, voiko sulta Mirja toivoa/tilata jutunaiheita vai päätätkö sinä tai työnantajasi ne itseksenne?

Mirja Wuokko

13.8.2014 10:45

Näissä blogeissa mulla on vain aihepiiri "Suhteet (ja seksi)" ja päätän itse jutunaiheet. Saa toivoa aiheita. Suhdeklinikassa (joka ilmestyy kerran kuussa) mulle annetaan otsikko ja haastateltava.

licence27

11.8.2014 23:57

Tiettyyn rajaan saakka kaikkea saa kaupasta. Sitten jos jotain todella pahaa tapahtuu niin yleensä ensimmäisenä katkeaa sähköt. Silloin siis pakastin sulaa ja sisältö on äkkiä piloilla. Olisi tietysti suotavaa että nainen osaisi kirjoittaa mitä sinne pakastimeen on laitettu ja milloin. Lisäksi täytysi osata jättää sinne tilaa mun leipomuksilleni ja laittaa pakastustoiminto päälle.

Tietenkään ei haittaisi jos marjoista suurin osa olisi omin pikku kätösin kerättyjä ja mieluusti lähialueelta. Muutama tunti kuljetuksessa tai jossain aurinkoisella myyntitiskillä ei todellakaan tee marjoille hyvää. Mansikat oli ihan parhaita kun ne poimi suoraan pakasterasioihin ja pakasti pieniä määriä kerralla.

Pakastinta täytyy osata myös tyhjentää. Vai onko se muka miesten homma? Ainakin jääkaapin tyhjentäminen taitaa olla luontevaa vähän kaikille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

12.8.2014 12:06

Heh, olen nähnyt livenä ja telkkarissa aika hurjan näköisiä pakastimia: täynnä epämääräistä vuosikertamönjää.

Oma pikkuruiseni kerää lunta, joten se pitää sulattaa tiuhaan. Joskus olen saanut 5kg mansikkaa pakastettua sinne ja ne loppuu aina ennen joulua. En tosiaan tajua yli oman tarpeen pakastamista. Kotimaisia marjoja ei saa talvella, mutta kaikki muu ruoka menee pakastaessa vähän pilalle. Proteiinit ja leivonnaiset eivät parane pakastamalla. Jos tekee ison satsin jotain tai metsästää, niin onhan se fiksua pakastaa se mitä ei jaksa syödä. Ja on itse tehty mikrossa lämmitetty pakastettu korvapuusti parempi kuin kaupan teollinen puusti, mukatuore pulla.

Marjojen tuoreudesta ja käsittelystä olen aivan samaa mieltä. Suomessa marjoja pidetään niissä hikisissä laareissa ja pakataan muovipussiin mehustumaan. Ei näin. Espanjassa muuten sain tosi napakoita marjoja. Pitivät viileässä ja pakkasivat sellaisiin pahvitötteröihin. Ihana maku, ja hinta 1,5 euroa kilo!

hepskukkuu112233

12.8.2014 10:06

Okei, onko tää joku vitsi? Onko jonkun onnellisuus siitä kiinni että pääsee pakastamaan marjoja? :D Tai että verhot pitää ommella itse? :D :D :D
Stadilaisena autottomana olisi vaikeaa hakea marjoja metsästä. Kumpparit jalassa bussiin, ämpärit kädessä metsään ja sitten kykkiä metsässä ja saada selkävaivoja kun vie täydet ämpärit dösärille ja jos alkaa sataa kaatamalla, siinä onkin kiva odotella bussia. SITTEN kotiin puhdistamaan marjoja. Mutta minnes ne marjat mahtuu? Ei mun pakkaseen mahdu kamalasti marjoja, ja pakastearkkua en hanki. Halvempaa ostaa marjoja kaupasta tarpeen mukaan. Talvella sitten supermarketin pakasteosastolta, siellä on suuret pakastimet ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

12.8.2014 17:04

Auton voi lainaa kaverilta ja fillarillakin pääsee metsään :) Ja on niitä hyviä reppuja ja tarakkakuljetuskoppia joihin saa vaikka ämpärillisenkin mustikoita (ämpärineen tietty).

Mut ei kaikki jaksa, sen ymmärrän. :)

Mirja Wuokko

13.8.2014 10:51

Ei ole pelkkä vitsi, vaikka vähän naurattaakin välillä. Monen onnellisuus ja tyytyväisyys on kiinni marjastuksesta ja pakastuksesta näin loppukesäisin ja syksyllä.

Arvaan ettei asialla ole joillekin mitään väliä, mutta kyllä mun kimppuun on pari kertaa hyökätty mun liian kepeän suhtautumisen takia. Etenkin ok-talojen vanhemmat naiset. Ei kannata mennä sinne taajamiin paljastamaan, ettei muistanut pakastaa mansikoita. :)

hepskukkuu112233

14.8.2014 06:46

Diablesse, ei kyse ole välttis (aina) vain jaksamisesta, vaan aika lailla aikaakin tuohon marjastukseen menee jos autoa ei ole. Autoa ei kaveri ehkä lainaa ja perse kipenee jos pitää polkea Vihtiin asti stadista ja takaisin. ;-) No, jos jonkun intohimo on marjastus, siitä vain. Itse harrastan mieluummin muita asioita. Ei huvita pistää rahaa tarakkalaukkuihin, mutta jos muita huvittaa, knock yourselves out!

Voi ei, Mirja, ok-talojen naisten vaivoja! Hui kauhia, jos ei ole kykkinyt pusikossa hakemassa vuoden marjoja! Aika ahdasmielistä, jos järkyttyy kun joku ei harrasta tismalleen samoja asioita kuin itse! Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi harrastaa just samoja asioita? Jos joku saa kiksit mustikoiden poimimisesta, nauttikoon siitä vain. Mulla ei ole marjoja kohtaan erityistä intohimoa. Jos jonkun elämä järkkyy tästä tiedosta, en voi sille mitään ;-)

Dia

18.8.2014 21:50

hepskukkuu:

Se marjastus on joillekin myös mielusta puuhaa, kun voi hankkia ihan itse luomuruokaa luomumenetelmin. Jotkut kaupunkilaisetkin myös tykkää mennä vaikka koko päiväksi luontoon ja poimia marjoja+sieniä, välillä vähän grillailla makkaraa ja olla vaan keskellä ei mitään.

Eihän se kaikkien "juttu" ole eikä sen kaikille tarvikaan sopia. :)

Jotkut ei sitten osaa päästää irti siitä, että "oma arvohierarkia ei sovikaan muille" on normi eikä poikkeus. Siitä varmaan myös näiden "ok-.talojen keski-ikäisten emäntien" ymmärtämättömyys "marjarakkaudetonta" ihmistä kohtaan kumpuaakin. Se marjapakastus kun on toisille pyhää. :D

Pjotrprkl

12.8.2014 10:42

Tapan elukat paljain käsin ja syön raakana, mämitäänpakastintatarvii.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Franny_Berry

13.8.2014 01:31

Jollain tasolla mä kyllä ymmärrän tuon kysymyksen. Joillekin se saattaa olla elämää tärkeämpää, onko se arkkupakastin (täynnä marjoja yms) tai ei. Eipä ole kyllä koskaan tullut yhdenkään uroksen kanssa problematiikkaa arkkupakasteesta. Tai että siitä olisi puhuttu ylipäänsä. Minä kun en pakasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Franny_Berry

13.8.2014 01:33

Ja arkkupakastin lienee olevan oikeampi sana. Sorry.

J a s k a

13.8.2014 09:05

Kotimaisia marjoja pilaantuu kilokaupalla meidänkin pakastimeen joka talvi.

Niin, arvasti oikein! Minunkin vaimollani on tuo pakonomainen tarve pakastaa niin metsästä poimitut marjat kuin kaupasta ostetut mansikat joka vuosi. Muutoin varsin harmiton pakkomielle, mutta pakastemarjojen käyttöön asti pakkomielle ei ulotu.

Seuraavana kesänä sitten taas raivataan tilaa pakastimeen uusille marjoille - eli syödään viikon aikana urakalla edellisestä vuodesta saakka pakastimessa pidettyjä marjoja. Ei varmaan ihan kaikki vitamiinit sun muut täydessä iskussa tuossa vaiheessa...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

18.8.2014 21:51

Toi on kyllä harmi jos marjoista tekee pakkopullaa. :/ Voishan sitä vaikka pitkin talvea leipoa marjapiirakoita ja tehdä vaikka smoothieita, kyllä ne marjat varmasti siinä hupenis luontevasti.

Pjotrprkl

13.8.2014 09:08

Marjastan ihan huvikseni mutta sienestän suurella vakavuudella. Marjoista lähinnä puolukoita koska ne ovat loistavia riistan kanssa ja säilyvät hyvin. Sieniä taas ei muuten saa, myytäviä sieniä on ihan muutama verrattuna siihen mitä metsästä löytyy. En juuri pakasta, kuivatan ja suolaan ennemmin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tuuli.hattu801

16.8.2014 13:52

On niitä marjoja mukava kerätä ja hankkia pienempäänkin pakastimeen kuin arkkupakastimeen, vaikka ei tietysti niin paljon sinne mahdu, mutta tarpeeksi kuitenkin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

16.8.2014 14:54

Oma pakastin on suunnilleen tyhjä joten kyllä sinne talven varastot menee jos niikseen tulee.

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi