Parisuhdekemiaa

  • Mirja Wuokko

Miksi parisuhteet kaatuvat? Psykologi Tony Dunderfelt väittää, että nykymies kärsii PmS-syndroomasta (Passivisen miehen syndrooma) ja nainen on PISS (paniikinomaisen itsenäisyyden saavuttamisen syndrooma). Tasa-arvo on loistava perusta parisuhteelle silloin kun se perustuu sukupuolten erilaisuuden huomioimiseen ja kunnioittamiseen. Mutta.

Nykynainen ei osaa olla feminiinen eikä mies miehinen.

Nainen on pätevä ja hallitseva + Mies on passiivinen nössö = Itseään ruokkiva noidankehä. Lopulta mies on masentuneen sopeutunut ja nainen raivoisan tyytymätön.

Miehen passivoituminen yllyttää naista yhä aktiivisemmaksi. Naisen väsynyt aktiivisuus ihmetyttää ja pelottaa miestä, joka hämillisenä vetäytyy omiin oloihinsa. Nainen täyttää tyhjiön toiminnalla. Hän tulee yhä aktiivisemmaksi ja lähes paniikinomaisesti itseohjautuvaksi. Kaikki on tehtävä itse – miehestä ei saa irti mitään.

Miehen ongelma:
Nainen
on monissa asioissa oikeasti hyvä
ottaa vastuuta ja nauttii siitä
lähettää sanattomia ja sanallisia viestejä: miehen tekemänä asia ei hoidu riittävän hyvin

Mies alkaa antaa voimaansa pois. Hän ajattelee, että naisen tarpeet ja mielipiteet ovat tärkeämpiä kuin hänen omansa.

Lopulta kaikki valta on naisella ja molemmat ovat onnettomia.

Nainen aistii miehen pelon ja alkaa vältellä häntä. Moderni nainen haluaa itsenäisen voimakkaan miehen, ei mamoa, joka alistuu ja odottaa ohjeita. Naisella on riittävästi työtä ja hoidettavaa ilman äijääkin.

Miehen pitää löytää oma voimansa. Maskuliinisuuteen kuuluu mm. seuraavia taitoja:
Voima
puskea läpi vastuksien
kuunnella eriäviä mielipiteitä
olla tarvittaessa täysin hiljaa
ottaa vastuuta
olla rakentava, vaikka mieli tekisi tuhota
nostaa nainen kynnyksen yli

Tosimies on voimakas, ei ilkeä ja aggressiivinen.

Nainen testaa voiko mieheen luottaa. Hän yrittää saada miehen kaatumaan. Miehisyys on joustavaa taipumattomuutta, jota nainen ei saa horjutettua. Vasta sitten nainen voi rentoutua, antautua, olla turvassa.

Tony Dunderfelt: Parisuhteen kemia

15 kommenttia

PinkCat

11.4.2010 13:23

Nyt pitää olla kyllä täysin samaa mieltä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

11.4.2010 13:33

Entä mitä silloin tapahtuu jos nainen on passiivinen nössö ja mies on pätevä ja hallitseva?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

11.4.2010 15:08

Entäs sitten vastaavasti ohjeet naisille? Vai oliko taas kerran tarkoitus vain mollata miehiä ja ohjeistaa meitä olemaan "parempia"? Kärsiikö blogisti itse kyseisestä PISSis -syndroomasta?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

11.4.2010 17:32

miehen ongelma: . luulin että perässä tulee myös osio naisen ongelma: olipa taas tasa arvoa. pelkästään miehissä on vikaa. ottakaa vastuu omistakin tekemisistänne älkääkä syyttäkö vain miehiä. reaktionne on oma tekonne. ei pidä provosoitua. muistakaa se naiset.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

11.4.2010 18:14

Niin, nämä ovat siis psykologi Tony Dunderfeltin kelauksia pitkän uran aikana esiintulleista vaikutelmista parisuhteista, kirjan nimi on mainittu jutussa. TD on sitä mieltä, että monissa nykyisissä parisuhteissa on tuonkaltaisia ongelmia. Blogissa ei syytellä miehiä, vaan todetaan TD:n olevan sitä mieltä, että nainen pomoilee liikaa ja yrittää olla liiankin itsellinen. Mies taas on liian passiivinen. Ja nämä kaksi ilmiötä ruokkivat toisiaan. Miehet on "opetettu" kunnioittamaan naisen mielipiteitä ja haluja niin pitkälle, että jotkut ovat alkaneet heittäytyä naisen kynnysmatoiksi. TD ajaa tässä aika paljon miesten asiaa, mielestäni. TD on kirjassaan jakanut ihmisten parisuhdekehityksen oikeastaan kolmeen vaiheeseen: eka vaihe on perinteinen (mies pomoilee ja alistaa naista, nainen on ihan nössö). Toka vaihe on tää, missä mies myöntää tasa-arvon tarpeen, mutta ei oikein osaa sitten olla maskuliininen, kun pelkää olevansa luolamies. Nainen yrittää olla "tasa-arvon" nimissä ihan äijä ja väsyttää vain itsensä ja työntää miehen nurkkaan.

Molempien pitäisi pyrkiä olemaan tasa-arvoisia ja toisiaan kunnioittavia ja olla samaan aikaan vapautuneesti oman sukupuolensa edustajia. Nainen voisi olla töissä vaikka pomo, mutta kotona kuitenkin feminiininen. Niin ettei nainen hyppyytä miestään, muttei ole alistuva mielistelevä kananen. Maskuliinisuus voi olla tosi positiivista. Siitähän tässä on kyse. Monen mielestä miehisyys on ollut viimeiset 30 vuotta jotain halveksuttavaa. Lainasin TD:lta juuri näitä esimerkkejä hyvästä miehisyydestä: on luja ja vastuullinen (eikä tuhoava ja aggressiivinen tai ilkeä).

Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua parisuhteisiin. Mutta mitä uskon TD:nkin ajavan takaa, on tiettyjen tosiasioiden tunnustaminen (kaksi sukupuolta) ja pyrkimys kehittyä ihmisenä sillä tavalla kypsäksi, että samaan aikaan kun voi ryhdikkäästi olla oma itsensä ja elää itsekunnioituksensa säilyttäen voi myös ottaa toisen huomioon ja elää häntä kunnioittaen. Tällöin kumpikaan ei alista toista.

Suhteet-blogissani aihepiiristä seuraa jatkoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

JaguarLady37

11.4.2010 20:54

Olen Tony D:n kanssa tismalleen samaa mieltä. Fiksu mies, joka ymmärtää missä ongelmat nykyisin pohjimmiltaan ovat.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

usnor

12.4.2010 01:12

Sinänsä hyvä, että tämäkin asia on taas esillä. Kuitenkin, on annettu ohjeita siitä, minkälaista on hyvä miehisyys naisen näkökulmasta. Toivottavasti seuraavassa kirjoituksessa on sitten ohjeita siihen, että miten nainen on feminiininen, miehen näkökulmasta tarkasteltuna.

Uskoisin, että osa ongelmaa on se, jos nainen ajaa itsekkäästi omaa etuaan (eikä osaa ajatella, että myös naisen kuuluu ottaa miestä huomioon, ei vain toisinpäin), vaikkapa tasa-arvon tai feminismin varjolla, ne kun ovat hyviä lyömäaseita, joilla varmaankin moni mies on saatu syyllistettyä tilanteeseen, jossa mies ei osaa sanoa mitään vastaan. Jos fyysinen väkivalta olisi sallittua siinä, missä henkinenkin, olisi asetelma sellainen, että miehelläkin olisi niitä lyömäaseita. En kannata sellaista asetelmaa, mutta uskoakseni se on entisaikoina osaltaan selittänyt miehen vahvemman aseman.

Sinänsä onkin aika surkuhupaisaa, jos nainen tavoittelee itsenäisyyttä toimimalla mahdollisimman miehekkäästi. Siitä syntyy mielikuva, että naisellisesti ei voisi olla itsenäinen.

Jos "miehisyys on joustavaa taipumattomuutta, jota nainen ei saa horjutettua", niin on kyllä aika kova vaatimus. Itse en osaa kiinnostua naisesta, joka yrittää saada miehen kaatumaan. Ymmärrän kyllä, kuinka mies voi kokea olevansa tosi mies, kun ei nainen saa horjutettua. Miehen luotettavuus tuntuu rinnastuvan jonkun rakenteen luotettavuuteen. Mies on tuki, jonka täytyy kestää. Onkohan nainen sitten se, joka pitää tuen ojossa...

MirjaWuokon kommentissa on kyllä aika hyvä pointti, että miehisyys on ollut aika huonossa huudossa pitkään. Ymmärtääkseni samalla tavalla naisellisuuteen on kauempana historiassa liitetty halveksittavia piirteitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

12.4.2010 10:53

Blogissa olevat ajatukset ja "ohjeet" ovat Tony Dunderfeltin kirjasta Parisuhteen kemia, eli neuvoja mieheltä miehelle, ei naiselta miehelle. TD varmaan haluaa auttaa miehiä olemaan miehekkäitä: ei tarvitse pyydellä anteeksi maskuliinisuuttaan. Moni mies pitää naisia vaikeina ja monimutkaisina olentoina ja TD ilmeisesti haluaa kertoa miehille, miten nainen "toimii", jos mies antaa voimaansa pois.

Toivoisin naisten kommentteja TD:n väitteeseen, että naiset testaavat miehiä. Onko näin? Miksi?

Itse en halua testata ketään, enkä horjuttaa tai kaataa sen kummemmin miehiä tai naisia - hehän voisivat romahtaa päälleni.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

12.4.2010 12:04

^se oikea miehekkyys lähtee siitä, että jätetään niin Dunderfeltin kaltaiset höpöhöpöpoppaukot kuin kaikenmaailman feminatsit täysin omaan arvoonsa ja ollaan reippaasti sitä, mitä luonnostamme olemme ja haluamme olla.

Ja juu, parisuhde on kahden kauppa. Itse olen niillä linjoilla, että jos nainen esittää pirttihirmun otteita, niin tervemenoa esittelemään niitä jollekin toiselle. Minä en ala ketään täysin kypsymättömiä ihmisiä "kesyttämään", mikä tuntuu yllättävän usean naisen toive miestä kohtaan olevan (ja etenkin ne hankalimmat tapaukset oikein toivovat itselleen "kesyttäjää").

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

14.4.2010 17:13

Kyllä naiset testailee miehiä varsinkin suhteen alussa.Joillakin tuntuu olevan valtava tarve nujertaa mies oman tahtonsa alaiseksi ja kuitenkin myöhemmin nutistaan,ettei tosta vätyksestä ole mihinkään.Vähän niinkun että niskat poikki ja sitten ihmetellään,kun ei henki enää kulje...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

15.4.2010 08:57

No on tää meillä miehillä ihan helvetin vaikeeta,kun pitää tasapainotella, että ois sopivasti luolamies ja samalla sopivasti pehmo.Saa vaan naiset ihmetellä,jos ei sopivaa miestä löydy!Niinku ikinä!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.4.2010 08:40

Asiaa voi tarkastella ilmiöinä sukupuolten ja yhteiskunnan tasolla, mutta mitään yleispäteviä "korjausohjeita" ei voi antaa, koska parisuhteessa on kaksi yksilöä.

Tekee kuitenkin mieli heittää, että jos kuvattu ongelma on se, että hallitseva A pomottaa kilttiä B:tä, niin mitäs jos A ei pomottaisi... Jos se riippuu luonteesta, asialle ei voi tehdä oikein mitään. Sittenpä ei voi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ZOMQandBarbieQ

20.4.2010 23:26

näinhän se menee -onnex on joitakin elukoita sentää jostain avaruudesta tullut tänne jokka panee kaikkee liikuvaa eikä kattele direklttiiivejä vaan saa ottaaa -emmä tiedä mä luulen, et naiset ei välitä ku siitä et mies on mahdollisimman tyhmä oikeissa paikoisssa eikä ymmärrä nasita kun vastakkaisena sukupuolena eikä puhele liikoja asioistaan -naisille on ihan eri jutut ku ukoille

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ZOMQandBarbieQ

20.4.2010 23:27

Niin jos tää on joku panokoulu, niin mäkin haluisin naisen sitä opettaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ZOMQandBarbieQ

20.4.2010 23:31

oikeestaan tää on joku city-robottien hysteria siitä kun mikään ei kolahda tarpeex ja on ollut puutteessa ja on irronnut juuriltaaan. ei oo tarpeex rakkautta. OSTA KOIRA ! SIITÄ ON HYVÄ ALKAA:D
se vaatii jo hoitoo, niin on parisuhdekkin aina yhtähelvettiä verrattuna siihen meitin koirAAN JOTA EI VOI LAITTAA PUOLIX, tänkka på !

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi