Kun Sara Ramsay leveili muutama päivä sitten iltapäivälehdessä, että hän aikoo kesällä lentää kaksi kertaa New Yorkiin kenkäalennusmyynteihin, hän mainitsi vielä varmuuden vuoksi korkokenkämerkkinsä. Sara ostaa - yllätys, yllätys - Manolo Blahnikeja ja Christian Louboutineja.
Mirja Tervo, joka työskenteli vuoden myyjänä luultavasti juuri siinä luksuskenkäsalongissa, jonne Sara Ramsay lentää, kirjoittaa erinomaisessa kirjassaan Huimaavat korot mm. korkokenkäheimoista.
"Ultramodernien heimojen jäsenten yhteenkuuluvuuden tunne ei synny samasta asuinpaikasta eikä edes muiden heimon jäsenten tuntemisesta." Vaan "(...)sama merkkimaku korkokenkien suhteen yhdistää kaksi naista saman heimon jäseniksi."
Tervo listaa asioita, jotka voivat toimia heimoa yhdistävinä "toteemeina": "...punapohjaiset korkokengät, CC-korot, leopardistiletot, patenttinahkaiset pyhiinvaeltajan solkikengät, GG-lenkkarit, FF-saappaat ja neljän G:n korkokengät. Siis mitkä tahansa kengät, joista pystyy tunnistamaan kenkämerkin nopeallakin vilkaisulla."
Ja Mirja Tervo jatkaa: "Liikkuvat toteemipaalut eli naiset merkkikorkokengissään lähettävät kenkävalinnallaan sekä henkilökohtaista että heimosidonnaista statusviestiä. Koska luksuskenkämerkkejä on suhteellisen vähän, niille kaikille on muodostunut oma symboliikkansa ja statusasemansa käyttäjien keskuudessä. Niille kaikille on myös tietoisesti rakennettu oma, muista luksuskenkämerkeistä erottuva semioottinen DNA:nsa. Näin naiset luksuskengissään viestittävät kollektiivista heimosanomaa taloudellisen aseman, varallisuuden, tyylin, maun tai arvomaailman jakamisesta muiden samaa korkomerkkiä käyttävien kanssa."
Ironista on kuitenkin, että monet naiset eivät itse tiedä kuuluvansa johonkin tiettyyn heimoon. He vain vaistomaisesti ostavat heimon tuotteita. Kokeneet myyjät sen sijaan pystyvät helposti luokittelemaan asiakkaat omiin heimoihinsa. Kauppaan tuleva nainen voidaan heti luokitella tietyn heimon jäseneksi pelkkien sukkahousujen tai hiusten värin perusteella.
"Ristiriita on siinä, että ihmisillä on vimma erityisyyteen ja yksilöllisyyteen. Mutta kun naisia valuu kenkäsalonkiin satamäärin päivässä, heidän visuaalinen ainutlaatuisuutensa mitätöityy hetkellä, jolloin myyjät luovat silmänsä heihin. Skannaus on millintarkkaa, nopeaa, täsmällistä, rasistista ja raakaa", Mirja Tervo kirjoittaa.
Minkä heimon toteemina sinä kuljeskelet tänä kesänä?
---
Jos vain suinkin olet kiinnostunut korkokengistä ja niiden käyttäjistä ja myyjistä, suosittelen: Mirja Tervo: Huimaavat korot; Luksuskenkien vaarallinen viehätys. Atena Kustannus Oy 2010
7 kommenttia
Anonyymi
9.6.2010 17:13
"Liian vanha tennareihin mut ei ite tajuu sitä"- heimon.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.6.2010 19:12
Sara on köyhä tyttöriepu joka nai rahakkaan pikkumiehen ja nyt nauttii kun on varaa ostaa kenkiä. Aika hassu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
22.6.2010 19:06
aijaa. "köyhä tyttöriepu" on hammaslääkri, jotka ovat aina olleet tunnettuja siitä, että heillä on hyvä tulotaso.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
24.10.2010 00:15
Ha, tuskinpa on koskaan ollut köyhä, paitsi henkisesti, koskapa oli varaa nosejobiinkin jo noin lukioikäisenä. Tyttöriepu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
25.10.2010 17:00
lukioikäisenä???? saanen vahvasti epäillä. tai että ylipäätään olisi tehnyt mitään oper. luonnonkaunis ja ja hyvä luonne. arvot kohdillaan
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
26.10.2010 19:29
Nenän on leikannu, mut ei lukioikäisenä. On jo aika vanha täti
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
29.10.2010 14:24
Ei ole leikelty. Tiedän varmasti!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin