Kauppakeskus Sello Espoon Leppävaarassa on hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella: on bussiterminaali, Leppävaaran juna-asema sekä Kehä I:n ja Turuntien bussipysäkit. Tarkempi tarkastelu kuitenkin osoittaa, että aivan kuin kauppakeskuksen ja bussiterminaalin olisivat suunnitelleet aivan eri tahot, jotka ovat viettäneet keskenään mykkäkoulua. Tässä kolme esimerkkiä huonosta suunnittelusta:
Ensinnäkin, jos tulee Prismasta, Citymarketista tai muualta länsiosista Ratsusolaan ja haluaa A-junaan tai länteen suuntaavien bussien pysäkeille, niin Ratsusolaa pitkin pohjoiseen kulkeminen on vielä loogista. Mutta suunnatessa bussiterminaalin poikki länsisuunnan pysäkeille tai A-junan laiturille bussien vinoparkki monimutkaistaa liikkumista: ensin pitää mennä vähän matkaa itään ensimmäiselle suojatielle, mutta sitten pitääkin mennä luoteeseen päästäkseen toiselle suojatielle, ja lopuksi uudestaan itään (A-juna ja valtaosa pysäkeistä). Tämä z-kirjaimen muotoinen reitti ei palvele yhtäkään jalankulkijaa ja johtaa siihen, että porukka oikaisee helposti bussien välistä.
Toinen esimerkki on ulostulo Sellon koilliskulmasta katutasoon, kun suuntana on Kehä I:n pysäkit. Ensimmmäisenä tulee vastaan kaide, jonka on tarkoitus estää oikaiseminen taksitolpan läpi. Suojatielle päästäkseen onkin ensin mentävä länteen, jotta pääsee asemalaiturin puolelle ja suuntaamaan itään Kehä I:n pysäkeille. Toinen vaihtoehto on kiertää liikennevalojen kautta, mutta ne ovat ajoitukseltaan sellaiset, että lähes aina joutuu punaisiin valoihin, molemmista kadunylityksistä ehtii vain jos joutuu aluksi odottamaan vihreää. Jos kauppakeskus ja bussiterminaali olisi suunniteltu yhdessä, suojatie olisi suoraan sisäänkäynnin edessä, eikä tarvittaisi kaidetta estämään porukkaa kulkemasta luontaisinta reittiä pitkin.
Kolmas esimerkki on kauppakeskuksen ja bussiterminaalin välissä oleva jalankulkuväylä. Se kulkee kauppakeskuksen korkean seinän alla, ja ritiläinen seinä on täynnä liikkeiden nimikylttejä. Niinpä seinään ja kyltteihin kertynä lumi, loska ja vesi sataa suoraan jalankulkijoiden niskaan. Väylä pitäisikin olla koko pituudeltaan katettu, niin kuin koillisen sisäänkäynnin edessä on tehty.
Tehtyjä suunnitteluvirheitä voi olla valmistumisen jälkeen vaikea korjata, joten peräänkuulutankin parempaa suunnittelua. Ensinnäkin bussiterminaali on matkustajia eikä busseja varten. Ja katusuunnittelijan pitäisi tietää, mihin kauppakeskuksen oviaukot ovat tulossa, ja kauppakeskuksen suunnittelijan pitäisi tietää, mihin bussiterminaalin jalankulkuväylät ovat tulossa.
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:27
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin