Ding Yi

Teestä hauduteltua Ding Yin taidetta TeeMaassa 14.5-31.7.2015

Think TeinK  1

TeinK yhtä tuttu kuin Jaakko Kolmonen kakkoskanavalla? Ei hätää, ei ole tuttu minullekaan. Sinne pääsee livahtamaan sisään vasta keskiviikkona. Mutta virittäydytään jo valmiiksi asiaan kunnolla kuin allekirjoittaneen värisevä kahvikuppikäsi! Äänessä onneksi taiteilija Ding Yi, jos ei teksti muuta sano...

Miten keksit maalata teellä?
Se alkoi ystävyydestä…

Minä aioin sanoa samaa, Peng huudahtaa taustalta, heittäen lentosuukon Dingin suuntaan.

Tapasin TeeMaan ideoineen Peng Luon Kaapelilla puolisen vuotta sitten. Näen itseni modernina, en niinkään perinteisenä ihmisenä. En aiemmin ajatellut, että minulla voisi olla yhteistyötä teekaupan kanssa.

Olen aina juonut teetä, vaikka en ole ammattimainen teenmaistaja. Peng lähestyy traditionaalista aihetta modernilla tavalla. Hän on avoin henkilö, joka haluaa tuoda teenautinnon eri tyylisten lajikkeiden ja niiden vuotuisten satojen kautta lähemmäksi suomalaisia.

Taiteeni hyödyntää perinteisiä kiinalaisia materiaaleja, kuten riisipaperia ja kiinalaista mustetta, mutta kokeilevin tavoin.

”Haluamme ilmaista moderninen kiinalaisten ajattelua, Kiina ei ole vain lohikäärmeitä!” Peng Luo huudahtaa.

Peng todella piti taiteestani ja kutsui minut mukaan projektiin, jossa uudessa teekaupassa esitellään teen avulla luotua taidetta (Kauppa sijaitsee Lokalin aiemmissa tiloissa, osoitteessa Annankatu 19)

Teos "Toinen minä"
Teos "Toinen minä"

Millä teillä maalaat?
Enimmäkseen mustalla teellä, joka tuottaa riittävän vahvan ja vakaan värilaadun.

Millaista on maalata teellä?
Se on hieman erilainen tapa maalata. Oma tapani on valuttaa teetä paperille, jolloin se spontaanisti levitessään pohjustaa alun töilleni. Rakennan yksityiskohtia muodon päälle käyttäen kiinalaisen musteen ja väripigmenttien yhdistelmää.

Monet kokevat työni jollain tavalla rauhoittavina. Koska kiinalainen kulttuuri ei ole tietoisesti töideni lähtökohta, on vähän yllättävää, että monet kokevat niissä harmoniaa. Jotkut sanovat näkevänsä viitteitä Jinistä ja jangista. Kukaties alitajuisia häiveitä niistä näkyykin maalauksissani.

Juotko koskaan maaliasi?
En, mutta syön maalausmateriaaliani riisipaperia, heh heh! Maalaamiseen käytetty tee on haudutettu vahvemmaksi kuin juotava tee.

Mitä ajattelet kiinalaisen taiteen näyttelystä Amos Anderssonin taidemuseossa, joka päättyi 11.5?
Olin mielissäni siitä, että kiinalaisen nykytaiteen isojen nimien teoksia oli näytteillä Suomessa. Met-taidemuseo New Yorkissa järjesti merkittävän ”Ink Art: Past as Present in Contemporary China” näyttelyn vuonna 2013.

Millaisena näet kiinalaisen nykytaiteen tulevaisuuden?
Uskoisin sen heijastelevan maan muuttuvaa roolia globaalissa maailmassa.

Onko sinulla jotain lisättävää?
Teosten nimet kertovat siitä mitä näen niissä itse. Jokainen voi kuitenkin nähdä niissä omia asioitaan.

Niin, on tulella leikkimistä koittaa saada piintynyttä kahvinjuojaa juomaan teetä, mutta kerrankos ihminen hairahtuu... Jos on mielessä vilahtanut teen lipittäminen tai ajatus tuottaa peräti mielihyvää, niin paikan voi valita paljon huonommin. Se on vissi se.

Studio Ding Yin FB-sivut


Kerro pomo popista Ding Yi  1

Pomo pop. Espoolaisen sienimetsän kylkeen rihmastoaan pari vuotta kiertänyt Ding Yi kertoo kirjoittajalle, tässä nimettömäksi jäävälle toimittajalle siitä.

Yi myöntää auliisti, että ei pomo pop nimen keksiessään ajatellut pomo-sanalla olevan Suomessa erityisempää merkitystä. Kuulosti vain hyvältä.

Pomo pop -sarjaan kuuluvassa “Pomo pop No.2″ -taulussa näyttäytyy Suomen edesmennyt presidentti Urho Kaleva Kekkonen. Hän kurkistaa musteläiskien takaa.

Urkki kurkkii
Urkki kurkkii

*Ilmiselvä urkki, vai onko sittenkään?*

Kunpa voisin syyttää taidetta, mutta joudun syyttämään itseäni. Toimittajan kyvyttömyys tehdä oikeutta pop artia ja kiinalaista maalaustekniikkaa yhdistävälle pomo popille vältetään vain antamalla puheenvuoro suoraan Yille:

‒ Olen kuullut lukuisia tarinoita Kekkosesta, joka on eräänlainen ikoni Suomessa. Kunnioitan häntä, ja haluan tuoda hänet lähemmäksi suomalaisia taulullani, Yi sanailee taulun taustoista.

Kiinalaistunutta Urkkia voi ihmetellä Ding Yin taidenäyttelyssä 16.-27.4.2014 Galleria Espoonsillassa, Virastopiha 3. Avoinna ti-pe klo 11-16 ja la-su klo 12-15 (maksuton)

Niin, pomo pop siis yhdistää kiinalaiset musteläiskät ja länsimaisen pop artin.

Näyttelyssä on esillä myös itsetehtyjä luomudesign-vaatteita, joissa huovutettu taide kohtaa kierrätysmateriaalit. Huovutuksen salat Ding oppi melkein Urkkiakin suomalaisemmassa instituutiossa, Työväenopistossa. (Sitä ennen tutuksi ovat tulleet mm. Central St Martins Lontoossa, tunnettu muodin ja taiteen maailman Mr. Bigeistä).

Työväenopistoon keretessään, Yi on ihastuttanut ja myös hämmentänyt taidoillaan suomalaisnaisia opettajista oppilaisiin, opiskelijoista isoäiteihin (toimittaja todistanut paikan päällä).

"Onpa kekseliästä", on kuultu useampaan kertaan.

Näyttelyssä on myös lähempänä Kiinaa olevia töitä kuin Urkin sauna Tamminiemessä.

“Opera trashion wearable art3″ -teoksessa esimerkiksi näyttäytyy kiinalaisen oopperan maailma.

*Näin syntyy pomo pop*

Maalausprosessin alussa Ding Yi levittää mustetta eri puolille paperia spontaanisti. Sen jälkeen hän kaataa paperille vettä ja antaa sen muodostaa vapaasti musteläiskiä. Kun aika on taiteilijan mielestä kypsä, hän antaa teoksen kuivua.

Yi viimeistelee työn maalaamalla mustekynällä yksityiskohtaisia kuvioita. Lopputuloksena on eläväisiä ja runsaita taideteoksia.

‒ Haluan erottua perinteisestä kiinalaisesta maalaamisesta, jossa luodaan selkeitä muotoja. Kun alitajuntani ohjaa musteläiskillä maalaamista, taideteokset syntyvät kuin itsestään, Yi sanoo.

Mutta ei liikaa spoilereita. Tule paikalle. Ja jos epäröit nimettömän toimittajan hölinöitä, tsekkaa vähän lisää itse:

studiodingyi.com