"Miten Eat.fi taklaa feikki-arvostelut?" kysellään meiltä edelleen. Tähän hyvänä kertauksena Eat.fin aiemmin julkaisema kirjoitus Likaista peliä? Olkaapa hyvä:
Kaikki arvostelusivustot joutuvat toisinaan kohtaamaan tilanteita, joissa käyttäjien kirjoittamat arvostelut ovat keksittyjä, vääristeltyjä tai muuten perusteettomia. Olemme käsitelleet aihetta Eat.fi –blogissa aiemminkin, tuolloin englanniksi, joten päätimme kirjoittaa aiheesta nyt myös suomeksi, muistutuksena kiinnostuneille käyttäjillemme ja ravintoloitsijoille.
Ravintoloiden arvostelusivuja yritetään manipuloida tai väärinkäyttää selvästä syystä: ravintolan maine voi saada sen kukoistamaan tai kärsimään. Näin ollen ravintoloitsijoilla on luonnollisesti intressi vaikuttaa oman ja kilpailevien ravintoloiden maineeseen. Tämän lisäksi on asiakkaita, jotka voivat olla kohtuuttomia tai kostonhimoisia, ja joilla voi olla henkilökohtaisia syitä hyökätä ravintolaa vastaan.
Eat.fi:ssä nämä tapaukset ovat onneksi harvoja, mutta silloin tällöin törmäämme tällaisiin arvosteluihin. Suojaudumme tällaisia tapauksia vastaan seuraavin keinoin:
1. Yksi arvostelu per käyttäjä per ravintola. Anonyymit käyttäjät voivat arvostella ravintolan yhdestä IP -osoitteesta vain kerran. (nykyään palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä) Rekisteröityneet käyttäjät voivat arvostella ravintolan brunssin, lounaan ja illallisen erikseen.
2. Arvostelujen pisteyttäminen. Rekisteröidyt käyttäjämme ovat olleet erinomainen varoitussysteemi asiattomista tai epäreiluista arvioinneista. Niinpä olemmekin mahdollistaneet käyttäjien äänestää arvosteluja ylös tai alas sen perusteella kuinka reiluja ja informatiivisia tai toisaalta epäreiluja ja arveluttavia ne ovat. Huippuarvostelijat, joiden nimi näkyy sivustolla sinisellä, ja jotka ovat antaneet eniten arvioita, voivat pisteyttää +2/-2. Jos arvostelun pisteet tippuvat alle -5:n, poistuu se näkyviltä.
3. Painotettujen keskiarvojen laskeminen. Emme laske suoraa keskiarvoa arvosteluiden pisteistä, vaan painotamme keskiarvoa sen mukaan, mitä mieltä suurin osa arvostelijoista on ollut. Suora keskiarvo antaisi liikaa vaikutusvaltaa yhdelle poikkeavalle mielipiteelle. Yksi todella negatiivinen ääni saa siis valitsemassamme laskutavassa huomattavan vähän vaikutusta, joskus jopa ei ollenkaan. Tämä tarkoittaa että joku, joka haluaa huonontaa tietyn ravintolan arvosteluja, joutuu kirjoittamaan useita vääriä arvosteluja muuttaakseen ravintolan yleisen arvosanan – tässä vaiheessa yleensä huomaammekin jo ylläpidossa, että jotain erikoista on meneillään.
4. Vanhat kunnon pistokokeet ja syvällinen arvostelujen tarkastelu. Luemme sivustoa joka päivä. Huomaamme millaisia asioita sivustolla tapahtuu, kuten käyttäjien epäilyttävän toiminnan todella negatiivisten kommenttien muodossa tai toisaalta poikkeuksellisen tulvan erityisen positiivisia tai negatiivisia arviointeja yksittäiselle ravintolalle. Sivuston ylläpitäjillä on useita työkaluja arvostelujen lähteiden ja trendien tutkimiseen. Tietyt mallit tulevat usein hyvin selviksi ja ”väärät” arvioinnit paljastuvat nopeasti.
5. Huipulla tulee. Kun ravintola saa erinomaisen hyviä arvosteluja, saa se lisää huomiota sekä käyttäjiltä että sivuston ylläpitäjiltä. Mikäli muiden asiakkaiden saama kokemus ei ole sellainen kuin edelliset arvostelut ovat luvanneet, tulee käyttäjiltä yleensä nopeasti protestointia todella huonojen arviointien muodossa. Tämä yleensä huonontaa ravintolan mainetta verrattuna vaatimattomampiin, oikeisiin arvosteluihin. Tarkkailemme ravintoloita, joilla on ristiriitaisia arvosteluja tai todella yhtäkkistä suosiota tai epäsuosiota. Teemme samoin niiden ravintoloiden kanssa, joiden arvostelijat ovat pääsääntöisesti anonyymejä tai rekisteröityneitä käyttäjiä, jotka ovat kirjoittaneet vain yhden arvioinnin. Kokemuksesta olemme huomanneet, että myös käyttäjämme havaitsevat tällaiset signaalit ja äänestävät tällaisia arvosteluja nopeasti alas.
6. Seuraamukset. Yksittäiset arvostelut ja/tai käyttäjätilit voidaan sulkea tai poistaa. Mikäli epäilyttävä toiminta tiettyä ravintolaa koskien jatkuu, voimme sulkea kyseisen ravintolan kaikki arvostelut. Tällöin lisäämme sivulle ilmoituksen, miksi olemme näin tehneet. Pahin seuraamus ravintolalle on kuitenkin se, että potentiaaliset asiakkaat huomaavat, etteivät arvostelut ole aitoja ja että joku pyrkii väärinkäyttämään sivustoa. Tällöin käyttäjät reagoivat ja antavat voimakasta kritiikkiä, mikä saa ravintolan näyttämään todella huonolta.
Mikään systeemi ei ole täydellinen, ja myös Eat.fi:hin on varmasti päässyt ”epäaitoja” arvosteluja. Sivustomme on kuitenkin suunniteltu niin, että tällaisten arviointien painoarvo on lähes olematon, ja jotta niillä olisi vaikutusta, tulee niitä lisätä niin monta, että niiden huomaaminen helpottuu merkittävästi. Tavoitteenamme on luoda reilu ja tasa-arvoinen sivusto kaikille ravintolanomistajille, sekä varmistaa, että käyttäjämme voivat luottaa siihen, että enemmistö arvosteluista on kirjoitettu objektiivisesti oikeiden käyttäjien toimesta.
Julkaistu Eat.fin vanhassa blogissa 5.8.2010. Palvelun siirryttyä Citylle loppuvuonna 2015 on moderointi tehostunut huomattavasti ja asiattomien arvosteluiden määrä pudonnut lähelle nollaa.