Helsingissä halutaan suojella ilmastoa, mikä tarkoittaa väistämättä muutoksia myös liikennepolitiikkaan. Nyt asiaa on lähdetty tekemään nurinkurisesti. Valtuusto päätti tänään myöntää vähäpäästöisille henkilöautoille 50 prosentin alennuksen pysäköintimaksuista sekä asukas- ja yrityspysäköintitunnuksien hinnoista. Ilmastonmuutosta torjutaan tekemällä autoilusta halvempaa.
Helsingin autopaikat ovat nykyisin todella halpoja. Kantakaupungissa asuvat autoilijat voivat hankkia asukaspysäköintitunnuksen vuodeksi 100 eurolla, mikä tarkoittaa, että autopaikalle tulee hintaa alle 30 senttiä päivässä. Tämä on kuitenkin parannus, jolloin tunnus maksoi ainoastaan 36 euroa vuodessa eli alle 10 senttiä päivässä. Yrityksille pysäköintitunnus irtoaa 360 eurolla ja yleiset pysäköintimaksut ovat 4, 2 tai 1 € tunnissa, riippuen maksuvyöhykkeestä.
Kaupunkitilaa tarjotaan siis halvalla, ainakin autoille. Autoilun aiheuttamia ongelmia ei vähennetä laskemalla sen kustannuksia. Autojen ainoa ongelma ei ole niiden aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Autot vievät suuren määrän kaupunkitilaa, aiheuttavat ruuhkia ja melua sekä huonontavat hengitysilman laatua. Ja ihmiset, jotka eivät omista autoja, joutuvat jatkuvasti maksamaan autopaikkojen alihinnoittelun omien asuntojensa hinnoissa.
En usko, että päätökseen ostaa auto vaikuttaa se, maksaako pysäköintimaksu Helsingissä euron vai kaksi tunnissa tai maksaako pysäköintitunnus 30 euroa vai 15 senttiä päivässä. Jos autoista halutaan ekologisempia, on vaikutettava autojen ostohintaa. Hyvä alku tähän on tehty autoverouudistus, jossa autoverotusta muutettiin päästöperustaiseksi. Tämän seurauksena uusien autojen keskipäästöt on saatu laskemaan jopa 20 prosenttia.
Hyvä tapa suojella ilmastoa on luoda kokonaan autottomia alueita kaupunkiin, parantaa pyöräilymahdollisuuksia ja kannustaa ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä edullisten hintojen ja ruuhkamaksujen avulla.
18 kommenttia
Anonyymi
16.2.2011 22:48
Miten voi olla mahdollista että päätetään näin, ei autoilua tarvitse halventaa, vaan joukkoliikennettä, Kävely ja pyöräily helpommaksi ja mukavammaksi, ei autoja lisää!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.2.2011 23:17
Keskustassa asuva autonomistaja toki maksaa vain 30 senttiä päivässä, mutta eipä sillä hinnalla myöskään saa autopaikkaa.
Keskusta-alueilla on vähemmän autopaikkoja kuin mitä niille myydään pysäköintilupia. Tilanne on pahin postinumeroilla 00100 ja 00120, Töölössä ja Kalliossa on hiukan helpompaa. Esimerkiksi Punavuoressa pysäköintipaikkoja on jopa 40 nprosenttia vähemmän kuin lunastettuja pysäköintilupia - ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että kaikki laskennalliset paikat ovat käytössä. Talvella näin ei ole koskaan, ja kesälläkin tilanne riippuu siitä, osaavatko naapurit parkkeerata järkevästi vai onko kahden auton välissä aina puolen auton mentävä tila.
En osaa kertoa ratkaisua - toisaalta ei lupia voi arpoakaan, toisaalta hintaa ei pitäisi nostaa niin ylös, että vain rikkaimmalla osalla on varaa maksaa parkkipaikoista. Mutta ei tämäkään tilanne reilu ole. Mitä tehdä?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.2.2011 23:55
Lisää parkkitilaa maan alle. Siitä jengi olisi varmasti valmis maksamaan enemmän kuin 100e vuodessa. Eikä olisi autot tiellä. Keskustatunneli helpottaisi kummasti keskustan ruuhkia ja saataisiin enemmän parkkitilaa aiemmin ruuhkaisten katujen varteen. Autoilijoiden kiusaaminen voitaisiin pikkuhiljaa lopettaa. Mehän tämän viher-puuhastelun maksamme.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.2.2011 23:55
VeliSkeptinen pysyisit nyt asiassa, ei ne romanit nyt tähän liity, eikä keskustan autopaikkoihin (jonne nyt on ainakin 4km tai vähän alle), mutta raivoa romaneista jos helpottaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 00:15
Hyvä tapa suojella ilmastoa on ampua kaikki autoilijat.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
osta_apina
17.2.2011 00:37
Luulin lukevani deitti-ilmoitusta ja innostuin - kerrankin joku samanhenkinen - mutta se olikin vain blogikirjoitus. Petyin suuresti. Lähdetkö silti treffeille?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 00:57
Autovero ei ole kunnallinen, siitä ei kaupunginvaltuusto voi tehdä päätöksiä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pasi
17.2.2011 07:09
Haluaisin elää Helsingissä, jossa keskustan autoilua olisi rajoitettu, mutta autoilijoita kunnioittaen. Eli politiikka ei olisi tämä tupakoinnista tuttu "potkitaan niin pitkään nivusiin, että ihmiset eivät enää jaksa ja lopettavat", vaan selkeästi rajotettaisiin autoilua, mutta vastapainoksi annettaisiin porkkanoita vaikka parempien parkkitilojen, teiden, jne muodossa. Win-win-situation siis!
Valitettavasti tälläistä politiikkaa en ole koskaan nähnyt. Se on aina joko tai. Citymaasturilla pitää päästä puistoon vetämään blinejä tai sitten vaihtoehtoisesti vain ruosteisella mummonpyörällä saa polkea luomubrunssille Kallioon, kaikki muu on kiellettyä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mr_Siisti
17.2.2011 09:49
Kaupungin läpiliikenteen aiheuttamat katujen tukkeutumiset ja saasteet sai vihreät ottaa suosiolla hoidettavakseen ts. Rakennuttaa itä-länsi ohitustunneli. Se että kaupungissa asuvilla on autoja jotka nyt pirää saada johonkin paikoitettua on arkirealismia ja tätä aikaa. Se joka ei sitä ymmärrä että auton käyttö on monelle ainoa keino hoitaa elinkeinoaan ja väistämätön työkalu työtehtävien hoidossa on unohtanut ettei kaikki asu kantakaupungissa ja julkisten ilottuvilla. T: Nyt kantakaupungissa autolla, ex- lappilainen ilman joukkoliikennettä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 10:02
Hyvä Emma, kalliolaisena varmastikin tajuat, että potentiaaliseen auton ostopäätökseesi varmasti vaikuttaisi 30€/pv pysäköintimaksu.
Se tekee jo reilut 10 000 euroa / vuosi. Uskoisin, että kyseessä olisi n. saman suuruinen kulu kuin koko kalliolaisen autosi arvo.
Älä kärjistä, jos et pysty olemaan sanojesi takana.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 10:43
Nyt menevät aita ja aidanseipäät sekaisin, autopaikka ja pysäköintimaksu ovat kaksi täysin eri asiaa. Autopaikka terminä tarkoittaa (tavallisesti asunto-osakeyhtiöitten osoittamaa) yksilöityä tilaa ajoneuvojen pysäköintiä varaten, pysäköintimaksu kaupungin perimää korvausta ilman pienintäkään sitoumusta pysäköintipaikkojen saatavuudesta tai kantaa siihen, kuka pysäköi. Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonnalla ei siis ole juurikaan tekemistä autopaikkojen kanssa, koska lisenssit eivät yksilöi tilaa, jonne lisenssin hankkija saa autonsa parkata.
Fakta kuitenkin on, että autoliikennettä Helsinkiin ja sieltä ulos tullaan tarvitsemaan myös tulevaisuudessa, täysin autoton keskusta on silkkaa haihattelua. 90% suomalaisista asuu Helsingin ulkopuolella, joten landelaisten vierailut tulevat generoimaan liikennettä, jopa ihan päivittäin. On myös huomattava, että 100% helsinkiläisistä kuluttaa tuotteita, jotka on tuotettu Helsingin ulkopuolella, ja noin 100%:lla helsinkiläisistä on jonkinlaisia kontakteja ulkopuoliseen maailmaan (työ- tai lomamatkoja, maalaisserkkuja, kesämökkejä jne.). Onnelaan siis tarvitsee roudata jos jonkinlaista kahvipapua ja appelsiinia sännöllisesti, jottei latte lopu fasulta. Yhtä läillä helsinkiläiset pitää päästää ajoittain ulos omalta niemekkeeltään, jos ei muuta, niin vaikkapa Heurekaan Vantaalle katsomaan sudenjälkiä.
Sinänsä olen tuosta blogaajan kertomasta päätöksestä hyvilläni. Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista ja runsaspäästöisimmistä autokannoista, joten kaikki tukitoimet autokannan uudistamiseksi ovat enemmän kuin tervetulleita. Samalla pienenevät liikenteen päästöt, ja oletettavasti myös liikenneonnettomuuksissa vakavasti loukkaantuneitten määrä vähenee uusien autojen kehittyneitten turvallisuusratkaisuitten ansiosta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 12:22
Valtaosa Kallion autopaikoista on pois käytöstä tai erittäin huonossa kunnossa nelisen kuukautta vuodessa niiden päälle auratun lumen ja jäätyneen suolavedenyms. johdosta. Toivottavasti Karille on tästä tiedosta edes pikkuisen iloa...?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 13:02
Anonyymi 10:02
Vastaa kommenttiinOpettele lukemaan: "...mikä tarkoittaa, että autopaikalle tulee hintaa alle 30 senttiä päivässä." Autopaikka maksaa siis päivässä 30 senttiä ei 30 euroa! Autoilua tuetaan Helsingissä ihan liikaa. Jos hintoja nostettaisiin, silloin tällaisista ekoautojasuosivista alennuksista olisikin hyötyä. Mutta kun lähtöhinta on mitätön, on koko juttu naurettava.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 13:22
Lumen alle peittyneet autot paljastavat hyvin sen miten paljon tarpeettomia autoja kalliossa on. Talvisin käyttämättömät autot ovat riesa kunnossapidolle ja kaikille kaupunginosassa autoa oikeasti käyttäville. Jos pysäköintimaksu olisi korkeampi, nämä tarpeettomat autot varmasti katoaisivat kaduilta. Niille jotka autoa päivittäin todella tarvitsevat ei pysäköintimaksun tuplaaminenkaan olisi mikään ongelma, etenkin kun paikkojen saatavuus paranisi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.2.2011 15:17
"Niille jotka autoa päivittäin todella tarvitsevat ei pysäköintimaksun tuplaaminenkaan olisi mikään ongelma, etenkin kun paikkojen saatavuus paranisi."
Eikä itse asiassa kadunvarsipysäköintipaikkaa ole tarvis ollenkaan hankkia jos ajaa vaan koko ajan?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Scorpio_82
17.2.2011 16:26
Ei suomessa pärjää ilman autoa, ellei sitten koko elämä pyöri siinä Stadin kantakaupugin alueella. Mun mielestä näitä asioita pitäisi kehittää siihen suuntaan, että ihmiset joilla se auto on, pitävät sen jatkossakin, mutta siirtyisivät käyttämään joukkoliikennettä sen helppouden vuoksi. - Jos se on kalliimpaa kuin omalla autolla liikkuminen, se tuskin enää kiinnostaa.
Tietty, jos autolle ei muuta paikkaa ole kuin kadunvarsi, autolla varmasti pyritään ajelemaan mahdollisimman paljon jo sen vuoksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pipboy81
17.2.2011 20:31
Autoilu on erittäin kallista lystiä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
21.2.2011 06:28
"Hyvä tapa suojella ilmastoa on luoda kokonaan autottomia alueita kaupunkiin"
Tämä on tapa parantaa ilmanlaatua, ei tosiaankaan tapa - ja varsinkaan hyvä tapa - suojella ilmastoa. Ei Suomen kaupunkien mittakaavassa. Taidat olla vähän yksinkertainen: get your facts straight first!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin