HSL esittää lastenrattaiden ja pyörätuolien alennuksen poistamista ratikoista ja metroista. Esitys liittyy koko Helsingin seudun taksa- ja lippujärjestelmän uudistamiseen, jota on valmisteltu jo vuosia. Uudistuksessa on paljon hyvää, mutta nyt ollaan pahasti pielessä.
Perusteeksi lastenrattaiden ja pyörätuolien alennuksen poistamiselle annetaan se, että lippujen hinnoittelu halutaan tehdä liikennepoliittisin perustein, eikä sosiaalipoliittisin perustein. Silti uudessa lippujärjestelmässä senioreille tullaan myöntämään jatkossa seniorilippu, opiskelijoille opiskelijalippu ja lapsille lapsilippu. Nämä ovat kaikki hyviä ja perusteltuja alennuksia. Mutta miksi vammaiset ja pienet lapset ovat eri asia?
Toinen peruste esitykselle on, että erilaiset alennus- ja vapaaliput monimutkaistavat matkalippujärjestelmää. Tämä tekee hinnoittelun hahmottamisesta hankalaa. Jokaiselle lastenrattaiden tai pyörätuolin kanssa matkustavalle järjestelmä on kyllä täysin selkeä. Kyse ei ole siitä, miltä ovelta lipun pystyy nykyisin ostamaan, vaan siitä, että alennus on osa järkevää liikennepolitiikkaa.
Metro on joukkoliikennevälineistä esteettömin ja siellä on eniten tilaa rattaille ja pyörätuoleille. On huonoa liikennepolitiikkaa ohjata kaikki lastenrattaita ja pyörätuolia käyttävät käyttämään bussia. Bussien keskiosiin mahtuu kahdet tai maksimissaan kolmet rattaat. Itse olen usein jäänyt lastenrattaiden kanssa bussin ulkopuolelle, kun vaunupaikat ovat jo täynnä. Voin kertoa, että nämä kokemukset eivät lisää joukkoliikenteen käyttäjätyytyväisyyttä.
Helsingin tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen käyttöosuutta ja vähentää yksityisautoilua. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että erityisesti helsinkiläiset lapset ja lapsiperheet oppivat aktiivisiksi joukkoliikenteen käyttäjiksi. Me emme halua, että helsinkiläiset joutuvat hankkimaan auton aina lapsen synnyttyä. Meidän pitää kannustaa kaikin mahdollisin tavoin juuri pienten lasten vanhempia käyttämään joukkoliikennettä.
Itse olen aikaisemmin esittänyt lastenrattaita koskevan alennuksen koskemaan myös kantoliinassa tai rintarepussa lastaan kuljettavia matkustajia. Tämä olisi järkevää liikenne- ja sosiaalipolitiikkaa.
2 kommenttia
Kristian_123
21.1.2015 15:52
Tämä uusi ajattelu tapa on aivan järjetön! Ja kaiken lisäks toi seniori lippu olisi vaan yli 70 vuotiaille. Millä ne nuoremmat eläkeläiset matkustaa? Halutaanko tosiaan että kaikki liikuntarajoitteiset matkustaa valtion kustantamalla taksi kyydillä? Eläkeläiset ja ihmiset rattaiden kanssa halutaan näköjään omalla autolla ruuhkauttamaan teitä.
Vastaa kommenttiinMutta en ole yhtään yllättynyt että tällasta päätetään, tässä maassahan ollaan jo tehokkaasti tehty työtä 40 vuotta joukkoliikenettä vastaan taikka sitä vastaan että sillä olisi järkevää matkustaa! Miksi ei jatkettu metron rakentamista sillon kun ensimmäinen linja valmistui? Jos näin oltaisiin tehty meillä olisi nyt useampi linja ja sitä pahoin kaivattua poikittais liikennettä niin ja yhteis lentokentälle! Tilanne tänä päivänä on että bussilla pääsee jos asuu jonkun pääväylän varressa (esim länsiväylä tai metro) ja on töissä keskustassa. Muissa tapauksissa on pakko turvautua omaan autoon. Politiikot ei ymmärrä että joukkoliikenne rakenne pitää ensin hoitaa kuntoon ja sitten rakentaa asuntoja, tai edes samaan aikaan et ei niin kuin nyt että rakennetaan eka ja annetaan ihmisten tottua omaan autoon ja sit kun se säälittävä bussi yhteys tulee se on pahasti ylikuormitettu ja hidas. Poliitikot herätkää ennen kun on liian myöhästä tai no sehän on jo........
Vastaa kommenttiin
Pia80
22.1.2015 11:00
Aina te kakaralliset valitatte kaikesta. Ite pentunne väännätte ja omista rahoista saatte kaiken myös maksaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin