Eletään joulukuuta. Ulkona ei ole lunta. On kolme astetta lämmintä. Silti moni meistä seurasi ällistyneenä lauantain linnan juhlia, joissa niin moni vieras katsoi tarpeelliseksi saapua linnaan toisen eläimen turkki päällään.
Linnassa on tunnetusti todella kuumaa ja hikistä. Silti keskustan kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila haluasi kulkea myös linnan sisällä siniketusta tehty stoola harteillaan.
Rkp:n kansanedustaja Jörn Donner seisoi ylpeänä vaimonsa Bitte Westerlundin rinnalla, joka kertoi kantavansa hylkeennahasta tehtyä pukua. He kertoivat laittoman turkiksen olevan propagandaa hylkeiden tappamisen puolesta.
Erityisen paljon hämmensi kokoomuksen harvoihin eläinten puolestapuhujiin kuuluva Sari Sarkomaa, joka saapui linnaan valtava kettuturkis päällään. Sarkomaa on toiminut pitkään eduskunnan eläinoikeustyörymän puheenjohtajana ja ottanut usein kantaa mm. turkiseläinten huonoihin oloihin.
Itse en ole koskaan pitänyt siitä, miten linnan juhliin kutsuttujen naisten ulkonäön ja pukeutumisen arvostelu on Suomessa yleinen kansanhuvi. Mutta kun vaatteilla halutaan antaa viesti, on hyvä miettiä, mikä tämä viesti on. Politiikon päällä turkis on vahva poliittinen kannanotto julmuuden puolesta.
Omituisen turkisvillityksestä teki myös se, että juhlien emäntä, presidentin puoliso Jenni Haukio, on tunnettu eläinten puolesta puhuja. Hänelle myönnettiin aikaisemmin tänä vuonna eläinoikeusjärjestö Animalian Pro Animalia -tunnustus. Vaikka ei välittäisi eläimistä tai edes omasta imagostaan, vierailta olisi voinut odottaa kunnioitusta juhlien emäntää kohtaan.
Nykyisin jokainen tietää, millaisissa oloissa turkiseläin elää koko elämänsä. Helsingin kadut ja metroasemat ovat tälläkin hetkellä täynnä turkiseläinten kasvattamista kritisoivia mainosjulisteita. Kantamalla turkkia halutaan kertoa, että turkistuotanto on ihan oikein. On oikein, että minun tarpeettoman takkini, puuhkani tai piponitupsuni takia on kärsitty ja kuoltu.
Turkis ei tee ketään kauniiksi. Se kertoo kantajastaan jotain todella rumaa.
Tue turkittomia liikkeitä: www.turkittomatliikkeet.fi
Tietoa turkistarhauksesta ja kampanjasta: www.animalia.fi/turkistarhatonsuomi
66 kommenttia
The Massive
8.12.2014 10:39
Artikkelin kunniaksi hankin häkissä ikänsä eläneen tapetun ketun itselleni päähineeksi ja kannan sitä ylpeänä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
maaashaaaa k.
8.12.2014 19:40
Mäkin ostin pari kk sit puputurkin missä on 46 pupun poikasta <3 sh rakastan turkiksia <3 seuraavaksi ilves turkki!!
ok?
8.12.2014 20:40
tekis mieli nähdä sun hetulat nielussa
Foxglove
12.12.2014 20:54
Vain moukat käyttävät turkiksia nykypäivänä.. ja vielä oikein ylpeä olet moukkamaisuudestasi, hoh hoijaa
Geckman
12.2.2015 14:43
joo kyllä jos ois vaa rahaa ni tekis mieli iha vittuillaksee ostaa joku ketturotsi
Turkiton Suomi
8.12.2014 11:52
Todella hyvä kirjoitus!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
luomuturkki
8.12.2014 15:12
Samansuuntaisia mietteitä luin turkiksista täältä: http://haipakka.com/2014/11/09/karvan-verran-kauniimpaa/
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Maaseutulainen
8.12.2014 15:18
Tarhausta voi hyvin jatkaa kun parannetaan vielä edelleen tarhassa eläinten oloja. Turkistarhauksen vastustajat eivät vastusta nahkavaatteita, mitä se sellainen eläinaktivistien aate on? Turkistarhaus antaa työtä ja toimii esimerkillisenä yrityksenä, varsinkin Pohjanmaalla. Hyvät turkikset menevät kaupaksi maailmalla ja valuuttaa tulee Suomeen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
MissäINHIMILLISYYS?
8.12.2014 19:15
Rahaa, rahaa, rahaa. Joillakin ei sitten pyöri mikään muu mielessä! Jos koirien ja kissojen häkissä pitämisestä saisi rahaa, olisiko se mielestäsi oikein???
Millä ehdotat turkiseläinen olojen parantamista? Lisätään häkkiin tilaa muutama sentti lisää?? Sinut ja muut kaltaisesi ihmiset näkisin kyllä mielelläni häkissä - ette ansaitse mitään sen parempaa!
Sama juttu lihan, maitotuotteiden ja kananmunien tehotuotannossa - eläimet kärsivät koko elämänsä täysin turhaan! Vegaani pelastaa elämänsä aikana satoja, ellei tuhansia eläimiä turhalta kärsimykseltä ja kuolemalta, pelkästään tekemällä joka päivä OIKEITA valintoja. Samalla hän säästää luontoa 10x enemmän lihansyöjään verrattuna. Plus, terveys kiittää!
Mikä on tekosyysi??
Punaniska
9.12.2014 14:09
"Turkistarhauksen vastustajat eivät vastusta nahkavaatteita, mitä se sellainen eläinaktivistien aate on?"
Kyllä eläinaktivistit vastustavat turkiksia ja nahkavaatteita molempia, eiväthän he muuten eläinaktivisteja olisikaan. Ehkä olet törmännyt vain naapuriisi?
arto karjalainen
9.12.2014 14:51
Raha ei tee murhasta moraalista. Tuo likainen elinkeino on laitonta useissa Euroopan maissa. Myös Ruotsi kielsi esim. kettujen häkkitarhauksen.
ituhippien kauhu
8.12.2014 15:39
Mussuti mussuti, vali vali. Käyttääköhän Emma itse esimerkiksi aitoa nahkaa sisältäviä tuotteita? Villaa? Turkiksia on aina ollut, ja tulee aina olemaan. Elinkeino siinä missä moni muukin, kunhan ehkä vähän voitaisiin viilata niitä eläinten olosuhteita tms. Mutta, mielestäni on tärkeämpiäkin asioita kuin joku turkis, jos nyt ensin hoidettaisiin meidän ihmisten pahoinvointi pois. Karu faktahan on se, että se nyt vaan sattuu kiinnostamaan ihmisiä pikkaisen enemmän. Asioissa on näkemyseroja, ja tästäkin turkisasiasta paasaaminen on vähän sama kuin vegehippien paasaaminen lihansyöjille. Turhaa, ärsyttävää ja puuduttavaa. Kuitenkaan ne turkiseläimet eivät ole kuolemassa sukupuuttoon. Sori nyt vaan, mutta eipä se luonnon diversiteetti tästä kärsi, joten ei ainakaan henkilökohtaisella tasolla kiinnosta meikäläistä tipan tippaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
gotohell
8.12.2014 16:43
Tässä ei ole kyse siitä, että kuoleeko jokin laji sukupuuttoon vaan siitä, kuinka paljon eläimet kärsivät kun turkki revitään pois, ihan välillä elävältä. Ja jos luet tekstin uudestaan kirjoitettu myös hylkeennahasta tehtyä vaatetta, mikä on myös sairasta pukea päälle. Ihmisten pahoinvointi pois? Hae ammattiapua pahaan oloosi. Me ihmiset pystymme itse vaikuttamaan omaan oloomme. Eläin ei voi tehdä mitään jos se on vangittuna lavuaarin kokoiseen häkkin. Ainoa ilo on se, että ihmiset ovat enemmän kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista, ja ehkä tulevaisuudessa eläimillä on parempi paikka maan päällä. PS. toivottavasti sinulla ei ole lemmikkiä/eläimiä ympärilläsi.
Lylsa
9.12.2014 01:56
Käsittääkseni esim. nahkakengät tehdään nimenomaan lihantuotannon sivutuotteena jäävästä nahasta. Korjatkaa jos olen väärässä. Jos asia on näin, on nahkavaatteiden valmistaminen ainoastaan hyötykäyttöä: kun eläin tapetaan, niin käytetään siitä sitten kaikki. Tietääkseni esim. minkkejä ei kuitenkaan syödä - vai syödäänkö?
Turkis on yksinkertaisesti turha ihmiselle nykyään, kun monia synteettisiä vaihtoehtojakin on olemassa. Olen samaa mieltä siitä, että ensisijaisesti täytyy pyrkiä turkiseläinten olojen parantamiseen. Se kuitenkin vaatii lisää rahaa ja sitähän ihmiset eivät halua käyttää muuhun kuin itseensä. Aika moni tarhaaja lopettaisi koko homman sääntöjen tiukentuessa ja lopulta koko tarhaus loppuisi - ja se olisikin hyvä.
Se, että sanot ettei kärsimys kiinnosta sinua "tipan tippaa", kertoo vain ja ainoastaan sitä, ettei sinulla joko ole empatiakykyä tai sitten et tiedä mitä kärsimys on. Itse ainakin arvostan omaa elämääni niin paljon, että toivon jokaisen muunkin elämän olevan yhtä hyvä kuin omani on. Jos vastaisit tähän jotain sellaista, etteivät eläimet voi kärsiä yhtä paljon kuin ihmiset, olet surkein olento jonka olen viruaalimaalimassa kohdannut ja pyydän että päivittäisit tietosi esim. biologiasta.
abckettu
8.12.2014 16:05
Ilkka Kanervan böönan kettuhärpäkkeestä puhumattakaan!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
pihiturkki
8.12.2014 16:17
Oma turkkini on perinnöksi saatu. Käytän koska olisi mielestäni hullua heittää se pois, koska on hyväkuntoinen. Uutta en osta. Mitä se kertoo minusta?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
melkein mummeli
8.12.2014 17:09
Entäs sitten esimerkiksi se, että käytän isoisotädin vanhaa krimiturkkia, joka on valmistettu 50-luvulla? Onko se sitten "rumaa" ja kertoo käyttäjästään ihmisenä? Pitäisiko heittää se tekstiilijätteeseen että turkiksista kiihkoilevat viherpiiperöt voivat olla tuomitsematta muita ihmisiä siitä, mitä pukevat päälleen?
Nähtävissä on myös kaksinaismoralismia kun kirjoittajan kaltaiset vihreät naiskiihkoilijat tukevat 'slutwalk'-tyylisiä tapahtumia ja aatteita joissa naiset kulkevat tissit esillä/korsetissa/verkkosukkahousuissa ja viestinä on;
"Saan pukeutua miten haluan -> minua ei saa määritellä pukeutumiseni kautta"
Ja kun taas jos joku _kehtaakin_ pukeutua esimerkiksi vintageturkkiin, on kyseessä moraaliton, henkisesti "ruma" ihminen?
Samalla siis voitaisiin kieltää tekoturkisten käyttö jos nekin "edistävät turkiskulttuuria"?
Harva tavallinen tallaaja pystyy edes erottamaan tekonahkatakin tai -turkiksen aidosta.
T: vintageturkisten keräilijä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lylsa
9.12.2014 02:06
Eiköhän kirjoittaja puhunut nimenomaan uusista turkiksista ja turkisteollisuuden tukemisesta. Se mitä on tehty, ei saa tekemättömäksi. Vintage-turkikset ovat omasta mielestäni ok, vaikken itse käyttäisikään. Ne on myyty niin moneen kertaan, ettei turkisteollisuus saa siitä enää pennin hyrrää. Lisäksi mielestäni olisi kamalaa heittää hyväkuntoinen turkis pois, koska se olisi puhdasta idiotismia. Eläin on jo kärsinyt ja sen henki uhrattu, eikö sillä hinnalla kannatakin käyttää vaate loppuun saakka?
Muistathan silti olla ostamatta uutta turkista. Muuten saat ainakin minun täyden tukeni harrastuksellesi.
p.s. Kannattaa tarkistaa tietosi slut-walkin tarkoituksesta ja viestistä. Se ei liity mitenkään turkiksiin. Älä tee ongelmia tyhjästä, se nostaa vain meidän kaikkien verenpainetta ja ihan turhaan.
melkein pappa
9.12.2014 09:21
Olen samaa mieltä. Minulla on käytössäni talvisin mummoni entinen turkki. Se on tehty mustasta vasikasta. Turkki on myös 1950-luvulta, mutta se muodistettiin kuutisen vuotta sitten. Olen saanut haukkumisia ja jopa uhattu pahoinpidellä. Turkkia on luultu mustaksi jaguaariksi jne. Vasikat syötiin 1950-luvulla, mutta ikäni takia en tiedä ketkä olivat syömässä. Minusta oli järkevää kierrättää turkki. Ihmiset eivät tunnu tietävän, että miltä esim. lehmä tai vasikka näyttää. Kylminä talvina turkki suojaa ja lämmittää hyvin. Ei ole siis mitään järkeä vastustaa kaikkia turkiksia, jos samaan aikaan itse käyttää itse nahkakenkiä tai villapuseroa. Käytän myös nahkakäsineitä, koska en voi pitää villaisia käsineitä allegiani takia. Voin käyttää kyllä villaa, mutta en siten, että se koskettaisi suoraan ihoani.
NorthMan91
8.12.2014 18:28
en ymmärrä miksi nykyajan ihmiset vauhkoo niin paljon siitä jos joku pitää turkista päällään? turkisvaatteet on ollu tuhansia vuosia käytössä joka lämmitti/lämmittää käyttäjäänsä!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ei olenimimerkk
8.12.2014 21:57
Tehotuotanto on pahan alku. Ennen vain joillakin oli turkki ja myös talvet kovempia. Nykyisin hienostelua turkiksen kera. Nyt on monia lämpimiä materiaaleja käytössä. Ennen vanhaan oli vähemmän eli nykyisin ei tarvita turkiksia. Elintaso nousee ihmiset tulevat turhanpäiväisiksi. Ihminen on peto ja jo nyt maapallo on ylikansoitettu. Jos olisi turkiseläimen puolella ja ajattelisi eläimen oloja ja elämää ei pistä perintöturkkia yllensä. Ps. Donner on tullut höperöksi ja rouvansa on jo!
Blaablaablaa
8.12.2014 23:40
Tuhansia vuosia sitten.... Nyt eletään vuoden 2014 loppua... jälkeenjäänyttä menoa sanon minä.
Richard A.
9.12.2014 13:54
Siksi, että ihmisen moraalin odotetaan kehittyvän tuhansissa vuosissa, ja nykyään voimme tehdä VALINNAN, olemmeko raakalaisia vai emme. Se, että julmuutta on harrastettu vuosituhansia, ei tee siitä mitenkään oikeutettua, on sitten kysessä raiskaus, eläimen tarpeeton tappaminen, tai sota.
Antero D.
9.12.2014 14:57
Monista ihmisistä on moraalitonta vangita ja tappaa tuntevia ja tiedostavia olentoja jos ei ole pakko. Nykyään ei ole pakko. On helppoa ja vapauttavaa elää ilman tappamista. Väkivallalle perustuva nautinto on sairasta.
Maalaisjärki hoi
8.12.2014 18:41
Iso haukotus. Edelleen turkistuotannon lopettaminen Suomessa on "poissa silmistä, poissa mielestä"-tyypin ilmiö. Kysynnän ollessa valtava, Euroopan suurimman turkistuottajamaan poistuminen luo tyhjiön tuotantoon joka täytetään muissa maissa. Näissä maissa ne vähätkin eläinsuojelu-standardit rapisevat (Kiina, Itä-Eurooppa yms.). Kai se on parempi että niitä rääkätään siellä entistä pahemmin?
Kukaan ei voi olla niin naiivi että ikiaikainen kysynnän ja tarjonnan laki muuttuu ensimmäisen kertaa maailmanhistoriassa vain sen vuoksi kun Suomessa kielletään tarhaus. Hohhoijaa. Käsittääkseni suomalaiset tarhaajat jo tehneet järjestelyitä Puolaan jne mikäli tarhaus kielletään, hups heijaa tarhaus jatkuu siellä. Mutta sitten vihreiden tavoitteet täyttyisivät: Toisten menestymisen ja työllisyyden estäminen Suomessa & luonnon/eläinten näennäinen suojelu
Kysyntäähän Suomessa on varsin minimaalisesti, vaikka joku nyt sattumoisin piti hyljennahkakorsettia linnanjuhlissa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Julmuuselinkeino
8.12.2014 18:49
Hyvä elinkeino, tuo valuuttaa. Just joo. Samalla logiikalla voisi alkaa lapsityövoiman välitysbisnekseen tai vaikkapa valtiolliseen huumetehtailuun. Kyllä niistäkin hilloa irtoaisi. Ja älkää nyt alkako lässyttää jostakin "laillisesta elinkeinosta". Huonoja lakeja voidaan mua pitää muuttaa. Ei eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen ole ihmisiltä pois. Päinvastoin, yhteiskunnan sivistys mitataan juuri sillä, miten hyvin se suojelee heikoimpia ja puolustuskyvyttömiä. Niin ihmisiä kuin eläimiäkin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
TenhoLindholmer
8.12.2014 19:11
Ihan vaan Emmalle pikku vinkki, Pitkä turkki on naisella tänä talvena se thö juttu ;) Ja tämä on ihan Pariisin, Milanon ja Lontoon muotiviikoilta bongattu ;) Itse en nää mitää väärää "toisen eläimen" turkissa kulkemista. Palataanpas ajassa monia satoja vuosia taaksepäin, silloinki sitä kuljeettin ties minkä sian nahan alla minkä oli ite tappanu. Että loppuun vielä kettutytöillle pieni huomautus ennekun alkavat mäkättää, että se nyt sattuu olee ihan normaalia ihmisluonetta pukea turkista päälleen turhaan te niitä minkkejä päästelette tarhoista pois. Kuolevat vain ja hyvä kaulahuivi menee hukkaa :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sairautta!!
8.12.2014 19:25
"Mutta, mielestäni on tärkeämpiäkin asioita kuin joku turkis, jos nyt ensin hoidettaisiin meidän ihmisten pahoinvointi pois."
Sinun kaltaisesi ihmiset sietävätkin voida pahoin!!!
Minä tulen tekemään elämäntyöni eläinten suojelemiseksi, ja autan ihmisiä vasta sitten, kun he lopettavat eläinten rääkkäyksen ja julman hyväksikäytön.
Kaikille kaltaisillesi, joiden mielestä eläinten auttaminen on "turhaa ja tylsää": toivon teille yhtä surkeaa elämää kuin niillä lukemattomilla viattomilla olennoilla, jotka takianne kärsivät!
Vastaa kommenttiinVai kuvitteletteko ansaitsevanne jotakin parempaa..?
Vastaa kommenttiin
TenhoLindholmer
9.12.2014 08:37
Toi sitaatti oli totta, mutta tämä sinun ruikutus on taas jotai täysin ala-arvoista. Kyllä kaikki me nisäkkäät olemme suuniteltu siillain että "Vain vahvimmat täällä selviää". Eihän sen Afrikan leijonakaan ajattelen tummanmiehen hyvin vointia kun hänet saalistaa ja popsii suuhunsa, nyt valot päälle!
mee sinne metsään
2.3.2015 10:25
hohhoijakkaa... on se ihme ja kumma, ku täällä vaa haukutaa toisia ja nau'utaa joidenkin ihme eläinten takia. Turkistarhaus on yhtä väärin kuin kennelit, ja nousevassa muodissa ovat kuitenkin tekoturkikset, joten "aidot turkit" jäävät vähitellen taka-alalle.
Vapaa kettu
8.12.2014 20:07
Toisaalta ei voi tietää, mistä tuntemattoman ihmisen turkis on peräisin. Monilla on isovanhemmilta periyttyjä turkiksia, joita on käytetty jo monta vuosikymmentä ja voittavat mennen tullen kiinalaiset öljyvaatteet, jotka yhden talven jälkeen joutavat UFF:lle. On eri asia vastustaa turkistarhausta kuin turkiksia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
SirkkuLii
8.12.2014 20:57
Kiitos Emma kirjoituksesta. Ihmiskunta on tekemässä turkiseläinten kohdalla yhtä julminta rikosta, mitä jälkipolvet joutuvat vielä häpeämään. Kukaan ihminen ei sellaista oloa montaa tuntia kestäisi, mitä eläin joutuu tunnista toiseen, päivästä toiseen kestämään. Joka puolustaa turkiksia, niin pystyy katsomaan myös tämän videon:
Vastaa kommenttiinhttp://www.oikeuttaelaimille.net/uutisia-ja-ajankohtaista/videoita-julki-liettuan-turkistarhoilta
Vastaa kommenttiin
puutarhakaupunginosa
8.12.2014 21:13
Ei kai kukaan täällä ole perintöpalttoiden päälle sylkenyt. Itse kolumni oli kirjoitettu asiallisesti, toisin kuin rähjäämiseen taipuvaiset kommentit. Tuolla oli haipakka.com -linkkikin, jossa asiaa käsiteltiin analyyttisesti, ei räksyttämällä. Siellä oli myös hyvä siteeraus Gandhilta, joka kuuluu vapaasti suomennettuna, että "kansakunnan sivistyksen aste on tulkittavissa siitä, miten he kohtelevat eläimiään".
Vastaa kommenttiinEikö totta, minun mielestäni. Eikä se ole millään tavalla kenenkään ihmisen huonon olon hoidosta pois, päin vastoin.
Menkää silittämään kissanpentuja (niinkuin maalla oli aikoinaa tapana, ennenkuin peräkammarin pojat sai commodore 64:set ja muuttui psykoottisiksi, yksinäisiksi räyhähengiksi)!!
Vastaa kommenttiin
Kettu1234
8.12.2014 22:14
Todella coolia vastustaa turkiksia. Mitä vaatteita itse pidätte päällä? Suurin osa vaatteista on ketjun jossain vaiheessa tukenut jonkinlaista vääryyttä, joka on revitty ihmisen nahasta. Ennen vanhaan kun tuli kylymä, niin piti saada lämmin turkki päälle. Tuskin kettutytötkään itse virkatuissa oljenkorsissa talvipakkasilla kulkevat? Tämä on juuri samaa porukkaa, jolle sähkö tulee töpselistä ja ipadin materiaalit tippuvat taivaalta, kun eihän niitä maasta saisi kaivaa, ainakaan Suomessa. Tekisitte jotain järkevämpää ja oikeasti hyödyllistä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kettu2014
9.12.2014 14:48
Toppatakki on tieteellisesti todistettu turkista lämpimämmäksi, eikä esim. napajäätiköillä seikkailijat käytä enää raskaita turkiksia vaan paljon modernimpia vaatteita. Alkuperäiskansat saattavat käyttää turkiksia ja nahkaa ilman eettistä ongelmaa, siinä ole mitään pahaa, koska heillä ei ole muuta mahdollisuutta.
Ai lav krismäs häm
9.12.2014 00:35
Se ettei pukeudu turkikseen pressan vaimon mielipiteiden tai elämäntavan takia, olisi jo outoa. Välttäköön pukeutumista siksi että itse ei tahdo, mutta mielipiteet olkoon itse kullakin ja sillä sipuli. Ei kai kukaan mene bileisiin vegaaniateria mahassaan vain siksi että bileiden isäntä on vegaani? Ja ei kai kukaan muuta vaikkapa puoluettaan kokoomukseksi vain siksi että isäntä on kokkari? Pitääkö seuraavaksi apinoida isännän ja emännän hiustyylejä ja asuja? Jotain rajaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Antti Koo
9.12.2014 00:47
Sen verran korjattakoon, ettei hylkeen nahasta tehty vaate ole laiton. Suomessa saadaan saaliksi muutamia satoja hylkeitä. Näiden nahkojen käyttö on aivan laillista, ulkomaille niitä ei saa myydä. Mielestäni olisi parempi, että kun kuitenkin nämä hylkeet tapetaan, niin niistä saatava nahka myös käytetään.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+IM-PRESS+20090504IPR54952+0+DOC+XML+V0//FI
Mielestäni hylkeennahasta tehtyjen tuotteiden käyttö on eettisempää kuin tehotuotannon kautta tuotettujen nahkojen.
Turkistarhauksen kautta saatujen nahkojen käyttö on luonnollisesti eettisesti epäilyttää. Metsästämällä saatujen minkinnahkojen käyttö olisi sitten taas hyvinkin suotavaa. Minkki voi aiheuttaa pesiville linnuille (etenkin herkässä ulkosaaristossa) suurta poikashävikkiä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Maalaisjärki hoi
9.12.2014 01:58
Nimenomaan liettuan tarhoilta...mitä minä sanoin siitä kärsimyksen siirtämisestä. Tuota saatte lisää jos Suomessa lopetetaan. Täällä sentään valvonta "huippuluokkaa" verrattuna kehitysmaihin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Rickhard A.
9.12.2014 14:04
Tuo "huippuluokkaa" tarkoittaa eläinsuojelurikkomuksia yli 50% suomalaisista tarhoista viidettä vuotta peräkkäin. Sen kun saisikin siirrettyä jonnekin pois.
SirkkuLii
9.12.2014 20:01
Hei, Video oli liettualaiselta turkistarhalta, mutta tässä video Baltian suurimmalta turkistarhalta, jonka omistaa suomalainen yritys: http://www.oikeuttaelaimille.net/uutisia-ja-ajankohtaista/kuvia-viron-suomalaistarhalta
Pystytkö katsomaan?
Turkis
9.12.2014 02:46
Tuhannet syyttömät ihmiset viruvat maailman vankiloissa ala-arvoisissa oloissa. Siihen nähden on aivan sama, miten jollekin ketulle käy. Emmaa taitaa vain harmittaa, ettei kutsua Linnaan tullut.
Pidän nahkavaatteita, turkiksia ym. Tämä artikkeli teki sen: päätin sittenkin ostaa himoitsemani turkiksen- uutena kaupasta. Tuen samalla suomalaisten työllisyyttä ja hyvinvointia!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Andreas65
9.12.2014 16:13
...ja silmitöntä julmuutta.
Turkkuri
9.12.2014 03:01
Monesti turisteille turkistuotteita kaupatessani sanon, että sanokaa kaikille vihreille tän olevan tekoturkista jos joku märisee. Kuten aiemmin joku sanoi, ihmiset eivät edes tunnista tekoturkiksia oikeista saati nahkaa.
Olen sanonut tämän aiemminkin mutta noiden eläimien söpöys, varsinkin kettujen kohdalla yhdennäköisyys koiraan, tekee tästä asiasta näin kipeän. Jos nämä tarhat olisivat täynnä limaisia nilviäisiä, kellään ei kiinnostaisi niiden kärsimys tippaa. Vai kiinnostaako jollain tehotuotettujen kalojen olot?
Tuolla näytettiin liettulaista tarhaa. Aina niitä huonoja tarhoja on valitettavasti ja varsinkin ulkomailla. Toki emme tiedä olivatko nämä muutamat eläimet sairasosastolta. Juujuu, te sanotte että me sanomme aina niin. Mutta kuvatkaapa joskus yhden suomalaisen tarhan 15 000-20 000 kettua pysäyttämättä kuvaa niin katsotaan moniko niistä on tuollainen mitä tuossa videossa.
Todellisille vegaaneille ja luonnonystäville nostan hattua. Harmi vain kun suurin osa vihreistä ovat samasta syystä puolueessa miksi kokoomuslaiset omassaan. Imagon takia. Vihreissä tehdään jotain muka radikaalia, hengataan cooleissa porukoissa ja hörpitään vähän pakurikääpää. Todelliset teot omassa arkielämässä jäävät vähintäänkin kyseenalaisiksi. On tietysti poikkeuksiakin.
Kaikenkaikkiaan meidän tekemisemme ovat pääasiassa näpertelyä ja lähinnä oman hyvän mielen ostamista. Kun me täällä pienennämme hiilijalanjälkeä 10% joka olisi huima saavutus, riittää kiinalaisten aivan mikroskooppisen pikkuriikkinen päästöjen lisäys kumoamaan koko vaikutuksen. Ja siellä ne kasvaa koska pelkästään autokannan kasvu on hirvittävä. Ai niin ja länsihän ulkoisti jo saasteet sinne aiemmin tehtaiden muodossa...maapallon kantokyky ei tule kuitenkaan kestämään eli seinään mennään ja lujaa. Jos haluatte alentaa omaa viimeisten aikojen elintasoa kiinalaisten, intialaisten yms hyväksi niin tehkää niin hyvä herrasväki, älkää kuitenkaan pakottako meitä siihen.
Tätä lukiessanne se kalliolainen kupla varmasti kestää eikä maailmankatsomuksenne tule muuttumaan. Mutta jos sain edes pienen särön sen pintaan, niin ehkä jonakin pääsette ulos sieltä *hymyilee vihreiden vinoa säälihymyä™*
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hetero turkisfani
9.12.2014 08:42
Mutsi osti pitkään haaveilemansa minkkiturkin muutama vuosi sitten ja on todella ylpeä luonnonmukaisesta ja kauniista asusteesta. Hän asuu turkistarhausalueella pohjanmaalla, jossa nämä asusteet ovat arkipäivää.
Vastaa kommenttiinBlogistin olisi hyvä kertoa mistä pohjanmaalla saadaan korvaavat työpaikat? Alueen teollisuuttakin on siirtynyt kalliiden kustannusten vuoksi pois (teollisuuden maksama energia on kallista - kiitos viherpelleilyn ja alaa vääristävien tukien).
Turkistalous tuottaa elintärkeitä vientituloja ilman tukiaisia. Näillä tuloilla subventoidaan vihreää pelleilyä ja vääristetään energiamarkkinoita.
Harmittaa kun tuommoiset reaalimaailmasta vieraantuneet ihmiset ovat päättämässä toisten asioista.
Ai niin. En ole "trendikkäästi" homo, vaan puhdas hetero. Haluan puolustaa maaseudun ihmisiä ja heidän oikeuttaan harjoittaa laillista liiketoimintaa (metsätalous, turkistarhaus) vihreältä terrorilta.
Puolustihan Sauli Niinistökin aikoinaan metsätaloutta vihreiden ylimitoitettuja suolejutarpeita vastaan.
Vastaa kommenttiin
Geckman
5.7.2016 15:49
Sun kaltasia ihmisiä lisää! hyvä kommentti.
Lakto-ovofisuvege
9.12.2014 08:52
Milloin hylkeennahasta tehty asu on muuttunut laittomaksi? Hylkeenmetsästys on nykyisin Suomessa sallittu - vaadin oikaisua kirjoitukseen ja tosiasioiden tarkistamista toimituksen puolesta, jos kirjoittajalta ei löydy tasovaatimusta kirjoituksilleen.
Hyljekanta on kasvanut liian isoksi suhteessa tilaan (ja yhä vähenevään kalastajamäärään - kalastajat ovat pian uhanalaisempia kuin itämerenhylje!). Hylkeet repivät verkkoja, syövät kaloja pyydyksistä jne. Hylkeiden tiedetään muum muassa purevan pyöriäisiä kuoliaaksi (lue Hesarin tiedesivuja) ja Hollannissa varoitetaan uimareita hylkeiden puremasta.
Tiedustelen ystävällisesti kirjoittajalta,
Vastaa kommenttiina. missä vaiheessa hänen mielestään hylkeiden kannan kasvua saisi rajoittaa
b. pitäisikö metsätettyjen hylkeiden nauhat haudata tai polttaa eli onko tällainen kirjoittajan mielestä järkevää luonnonvarojen käyttöä ja resurssiviisautta?
c. löytyykö munaa tarkistaa tosiasiat ennekuin latelee mututietoa faktoina
Vastaa kommenttiin
Rickhard A.
9.12.2014 13:50
Vaikea keksiä mitään barbaarisempaa elinkeinoa kuin turkistarhaus.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Logiikka
9.12.2014 16:00
KIELLETÄÄN SITTE KAIKKI SAATANA JOS TUO ON NIIN KAMALAA! Maailmassa olis muutaki tekemistä mitä voivotella jotain turkisten kans.. Kuolee nuo elukat kummiski!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vihreä mielivalta
9.12.2014 16:07
Kaksinaismoralistista moraalisaarnaa. Vaikka Jenni Haukio olisi kuinka palkittu eläinaktivismi, niin Itsenäisyyspäivän Linnan juhlissa ei juhlita häntä ja Saulia vaan itsenäistä Suomea. Turkistarhaus ja turkkien käyttäminen ovat edelleen Suomen lainsäädännössä hyväksyttyjä asioita eli turha niistä on haloota ottaa. Miksi Emma Kari haluaa mustamaalata suomalaisille niin tärkeän pukujuhlan? Eikö kutsua ole tullut? Toisen kadehtiminen on Vihreitäkin koskevaa syntiä Ison Kirjan mukaan!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Waka Wanha
9.12.2014 16:15
Ostin vaimolle minkkiturkin ja ostaisin uudenkin jos tarve olisi. Maailmassa ihmiset käyttävät mm. turkiksia, syövät lihaa ja kalaa.
Jos ei siitä pidä, saa olla pitämättä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
trolley problem
9.12.2014 17:06
Missä muualla vaadimme tuottajilta samaa kuin turkistarhauksessa eli tehkää pienempää vääryyttä jotta mahdollisesti suurempaa vääryyttä ei tapahdu? Keneltä voit odottaa että hän pitäisi eläimiä häkissä kohtuullisen surkeissa oloissa jotta jossain ei tapahtuisi samaa paljon suuremmin ja raaemmin? Kotimaan asiat vaikka ensin ja sitten esimerkin kautta ulkomaita vaikuttamaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Joku raja
9.12.2014 20:34
Suomen luontoon on levinnyt erittäin haitallinen vieraseläinlaji, minkki. Iso kiitos siitä ns. "kettutytöille", jotka häkkien avaamisella suuresti auttoivat tässä asiassa. Onko siis myös tämän villiintyneen, Suomen luontoon kuulumattoman villiminkin turkista tehdyn turkiksasusteen käyttö moitittavaa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Metsästäjä
9.12.2014 21:42
Mitä mieltä kolumnisti on villiturkkien käytöstä? Saako esimerkiksi supista tehtyä turkkia käyttää?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JEEJEETURKIKSET
9.12.2014 22:04
EI TURKIKSISSA MITÄÄN VIKAA OO....ESI-ISÄTKIN AIKOINAAN METSÄSTI NIITÄ JA ONNEKSI...MUUTOIN METSISSÄ OLISI AIVAN LIIKAA TURKISELÄIMIÄ
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Apinaorkan Basisti
10.12.2014 11:12
Suomessa turkiseläinten on hyvä olla verrattuna muihin maihin. Jos tuotanto Suomessa lopetetaan, siirtyy se maihin, joissa eläimiä kohdellaan vielä huonommin. Kokonaisuutta ajatellen kärsivien eläinten lukumäärä maailmassa lisääntyisi. "Think out of the box, again!"
Kysymys: Miten varmistut etteivät ostamasi vaatteet ole tehty lapsityövoimalla tai kohtuuttomissa työolosuhteissa? Taitaa minkin nappisilmät koskettaa enemmän, kuin ihmislapsien?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
masapena
10.12.2014 15:59
Nykyään ihmisillä on vaihtoehtoja joista valita se eettisempi ratkaisu. Esi-isistä puhuminen on aivan absurdia ellei sitten itse asu laavussa ja elä metsästäjä-keräilijän elämää.
Nimenomaan eettisyys on se joka ihmiskuntaa vie eteenpäin, sen takia orjuudestakin luovuttiin vaikka sitä jossain päin maailmaa vielä harjoitetaan riistämällä viattomien lapsien/naisten/miesten elämää pakkotyöleireissä. Onko orjuus hyvä juttu, "on se kun esi-isätkin sitä..", miettikää nyt vähän itsekkin. Jos haluat turkkisi hankkia niin menisit edes sinne turkistarhalle katsomaan silmästä silmään sitä viatonta eläintä ja väännät niskat poikki omin käsin. OK, jos pystyt siihen niin pidä turkkisi, mutta aika sairas mieli on. Uskon, että se ensimmäinen vääntö saa mahan pyörähtämään ja kylmät väreet juoksee niskassa. Tarpeeksi sitä toistamalla, ihminen turtuu ja sen jälkeen ei enää tunnu pahalta, ihminen tottuu kaikenlaiseen. Se ei silti tarkoita, että se olisi hyväksyttävää toimintaa. Tämä on minun mielipiteeni. Toisen mielestä se on ihan "luonnollista".
Ennen sitä harrastettiin ihan selviytymisen takia, nyt osataan viljellä ja jalostaa esim. puuvillaa ym. jolla saadaan pakkanen pidettyä pakkanen.
Valtio voisi tukea turkistuottajien siirtymistä vaikka viljelemään herkkusieniä tai erikoisempia lajikkeita.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Muahahaa
10.12.2014 22:44
"Hei, Video oli liettualaiselta turkistarhalta, mutta tässä video Baltian suurimmalta turkistarhalta, jonka omistaa suomalainen yritys: http://www.oikeuttaelaimille.net/uutisia-ja-ajankohtaista/kuvia-viron-suomalaistarhalta
Pystytkö katsomaan?"
Ahahaha. Tottakai. Itseasiassa tämä vain vahvistaa mitä kerron. Jos tarhaus Suomessa kielletään, on edes jotain rajaa eläinten kohtelussa. Mutta jos kiellämme täällä -> tarhaus siirtyy todellakin "kehitysmaihin", ainakin eläinsuojelun kannalta. Kiitos että toit tämän esiin, voin käyttää tätä myöhemmin argumenttina näissä väittelyissä. Suomalaiset siis todella siirtävät tarhaamista jo baltiaan. Edelleen, kuvatkaa ne suomalaisten tarhan 20 000 kettua katkaisematta nauhaa niin lasketaan moni on sairas. Toki nämä Baltialaiset nauhat ovat tervetulleita, vahvistavat vain suomalaisen tarhauksen asemaa
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Geckman
11.12.2014 03:45
Itsekin kausityöläisenä saan leivän pöytään turkiksista. Oman alan töitä ei kirveelläkään saa ja saga furs auliisti palkkasi leiviinsä. Ja sittenkun on viimeinkin edes jonkuasteinen työ ni kyllä se eittämättä vituttaa kuunnella näitä turhis on murhaa juttuja, se kun nyt saattaa jopa olla jonkun elanto? Takaan ja alleviivaan että jos jollain ilveellä onnistutaan suomesta kaatamaan mä alotan jonku oman pikku vastatoimenpide kampanjan kyseisille tyhjäkuupille jotka vei mun duunit.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kajava
11.12.2014 17:02
Tässä Sari Sarkomaan vastaus, kun kysyin asiasta sähköpostitse :D: "Hei, kiitos viestistä. Ymmärtän näkemyksesi. Minulle takki ei ollut kannanotto vaan Arjen ratkaisu. Lainaan äitini perintötakkia useun linnanjuhliin. Juhlin harvoin enkä Ole viitsinyt juhlatakkia hankkuia. Isoäidiltä tyttärelle vaate on kestävää kehitystä. Eduskuntatyö on niin tiivistä, että en ole ehtinyt asuja miettimään. Sen aikaa, uuden eläinsuojelulain kanssa puurramme. Ollaan sen tiimoilta yhteydessä ja yhteistyössä.
Ystävällisin terveisin
Sari Sarkomaa
Vastaa kommenttiinKansanedustaja"
Vastaa kommenttiin
Kajava
11.12.2014 17:04
Tällaisen vastauksen sain Sarkomaalta sähköpostitse tänään: "Hei, kiitos viestistä. Ymmärtän näkemyksesi. Minulle takki ei ollut kannanotto vaan Arjen ratkaisu. Lainaan äitini perintötakkia useun linnanjuhliin. Juhlin harvoin enkä Ole viitsinyt juhlatakkia hankkuia. Isoäidiltä tyttärelle vaate on kestävää kehitystä. Eduskuntatyö on niin tiivistä, että en ole ehtinyt asuja miettimään. Sen aikaa, uuden eläinsuojelulain kanssa puurramme. Ollaan sen tiimoilta yhteydessä ja yhteistyössä.
Ystävällisin terveisin
Sari Sarkomaa
Vastaa kommenttiinKansanedustaja"
Vastaa kommenttiin
Turkisonlämmin
24.12.2014 12:34
Turkikset tulevat aina olemaan suomalainen elinkeino, ei sitä kielletä. Ja onko kukaan edes käynyt turkistarhassa? Ei siellä nyljetä elävältä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ja se on totuus
28.12.2014 15:13
Haistan tekopyhyyden käryä. Jos käyttää nahkaisia vaatteita, Bangladeshilaisessa hikipajassa lapsityövoimalla valmistettuja rytkyjä joiden käyttöikä on yleensä suhteellisen lyhyt tai syö tehotuotettua lihaa, niin on aivan turha tulla moralisoimaan turkisten käytöstä, varsinkin jos se on vintagea.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
cip
8.3.2015 20:24
Sori nyt, mutta mielestäni se on aivan toissijaista, jos jollakin menee elinkeino tai työpaikka, kun on kerta kaikkiaan niin fundamentalistisesti kysymys oikeasta ja väärästä, ja turkistarhaus on puhtaasi VÄÄRIN. Suomessa saatte vielä työttömyystukia ja toimeentulotukia, joten tuskanne on pieni häkkiin teljettyihin eläimiin verrattuna. Hävetkää ja tarkistakaa moraalinne.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Geckman
5.7.2016 15:50
ja sua itseäs ei vituttas ku joku käy sun duunin päälle jolla verukkeilla? ohhoh :D :D :D
Sepuli
17.8.2015 12:08
Turkistarhaus ei ole sen enempää väärin kuin lihantuotantokaan. On se kuitenkin täällä eettisempää kuin Kiinassa tai Venäjällä. Mikään ei tietenkään estä parantamasta eläinten oloja täälläkin, mutta kun te ituhipit ette osta niitä turkiksia kuitenkaan:)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Geckman
5.7.2016 15:48
:D tekis vaa mieli sanoo ku jengil o aikaa mutista tälläsest et pitäskö joskus kokeilla ihan oikeitakin ongelmia :D sua vaivaa sama ammattitauti ku kyttiä eli tekemisen puute ohhoh.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin