Dubai on vielä 30 vuotta sitten pitkälti autiomaata ja hiekkaa. Alueella oli vain vähän rakennuksia. Liikenne oli sujuvaa eikä turismia ollut vielä nimeksikään.
Öljyvaltion haaste: kaikki munat yhdessä korissa
Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa asuu 4,5 miljoonaa ihmistä. Kansan ja valtion hyvinvointi ja toimeentulo on ollut pääasiassa öljytulojen varassa. Osan öljylähteistä arvioidaan kuihtuvan jo 10 vuoden päästä. Dubaissa öljyä ei ole, joten Dubain Sheikki on joutunut innovoimaan elantonsa pitkälti muilla bisneksillä.
Uusia bisneksiä turismin, internetin ja median kautta
Dubai on hakenut uusia tulovirtoja turismista. Dubain Sheikki tajusi jo varhain, että pelkkä hiekka-aavikko ei kiinnosta ihmisiä. Dubaissa on kuitenkin takuulämpö: hyvä aurinkoinen sää ja sateita vain harvoin. Turismi vaatii isoja massoja kiinnostavia houkuttimia.
Massiiviset investoinnit maailman upeimpiin, isoimpiin, korkeimpiin ja huikeimpiin turistielämyksiin
Dubain Sheikin yksi projekteista on 20 miljardin dollarin Dubai Downtown –hanke. Nostureita alueella näkyy yhä, mutta jo nyt alue on huikea: pelkästään maailman korkeimpaan rakennukseen – Burj Khalifaan – upposi 1,1 miljardia dollaria rahaa. Alueen suihkulähteellä pidetään upeita vesisuihkunäytöksiä joka ilta puolen tunnin välein. Dubai Mall:sta löydät kaiken tarvittavan ja tarpeettoman luksustuotteen. Turismi tuo rahaa Dubain hotelleille, ravintoloille, kaupoille ja liike-elämälle.
Jotta Arabiemiirikunnat voivat menestyä öljyn loppumisen jälkeenkin, valtion tulee saada tuloja muualtakin kuin öljystä. Turismi on hyvä mahdollisuus. Internet ja media ovat myös hyviä veikkauksia. Toivottavasti Sheikkien bisnekset onnistuvat. Dubai on kiinnostava paikka ja mukava kohde turismille.
Kehittäminen tarvitsee investointeja. Rohkeutta investointeihin! Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä