Huumorin tehtävä on viihdyttää. Saahan siitä olla mielipiteitä. Tosikoilla on tosikkojen mielipiteet. Nautiskelijoilla nautiskelijoiden mielipiteet. Viihteen tehtävä on viihdyttää.
Putous on viihdyttävä. Nauti siitä. Aivot nollille. Hymy korviin!
Putous -ohjelmaa katsoi 1237 taloutta, jolla on mediakulutusta mittaava laite. Siihen perään laitetaan kerroin 1100, niin saadaan jonkinlainen tilastollinen arvaus suomen kansasta.
Harvoin uskon tv-tilastoihin, mutta #putous on sen verran tässä hetkessä elävä ohjelmaformaatti, että uskon tämän olevan poikkeuksellisen hyvä arvaus.
Tässä Putous -formaatin menestyksen resepti:
1. Juontajat ovat ammattiviihdyttäjiä
Viihdyttäminen on ammatti. Huippukoomikko ei tee koomikon työtä, vaan elää koomikon elämää. Ammattiviihdyttäjä katsoo maailmaa koko ajan intohimoisesti ja selvittää
Markkinointiviisaus: Laula shalalalaa niin kaikki kumartaa. There is no business like show business. Ihmiset kaipaavat sirkushuveja ja viihdettä.
2. Aiheet ovat viihdyttäviä
Vaikka ohjelmassa puhuttaisiin vakavista aiheista, siinä vitsaillaan kaksimielisesti ja vitsaillaan pelkäämättä kaikilla asioilla.
Markkinointiviisaus: Aihevalinta ja tapa puhua niistä pitää olla omaperäinen ja omanlaisesi.
3. Rohkea
Putouksen aiheet pureutuvat aiheisiin, jotka herättävät mielipiteitä.
Markkinointiviisaus: Vedä täysillä ja intohimoisesti sitä mitä teet. Älä pelkää kommentteja ja vastaääniä.
4. Riittävän iso kohderyhmä
Cheekin menestyksen salaisuuksista yksi on riittävän iso kohderyhmä.
Markkinointiviisaus: Älä juutu omaan viitekehykseesi, vaan katso, millaisia menestymisen mahdollisuuksia avoin yhteistyö voi tuoda.
5. Suora lähetys
Suora lähetys aiheuttaa sen, että moni jännittää miten näyttelijät onnistuvat. Näytteleminen on aidompaa eikä niin hiottua. Virheet näkyvät, mutta sepä tekeekin showta vain aidompaa.
Vaikka lähetys on suora, on siinä paljon inserttejä, jotka on ennalta tehtyjä. Myös käsikirjoitus on kirjoitettu etukäteen ja treenattu. Suora -lähetys on kuin linnan juhlat. Hyvin valmisteltua viihdyttävää improvisaatioteatteria.
6. Monikanavaisuus ja #SocialTV
Some mukana. Kuluttajat mukana. Puhelinäänestykset mukana. Lineaarinen tv mukana. Radiohaastatteluissa mukana oleminen mukana. Paperilla levitettävissä medioissa mukana oleminen. Netissä mukana.
Olet aika taitava jos voit välttyä #putous -sanalta tänä keväänä.