5. Oma ansaittu tilaajajoukko Twitter ja Instagram -medioissa
"Timantit On Ikuisia" on vuoden katsotuin musavideo suomessa ja "Jossu" kolmanneksi tsiigatuin. #kiitos #timantitonikuisia #jossu #kukamuumuka http://instagram.com/p/hxtJpxCNHG/ https://twitter.com/CheekOfficial
Kaikki ylläolevat ovat medioita. Jokaisella on oma lukijajoukkonsa. Jokaisella on tuloja, jotka riippuvat suosiosta ja median kyvystä kohtauttaa lukija ja mainostaja tai kyvystä tarjota tilaajamaksulle lisäarvoa.
Nykyaikana median määritelmä on "olla välissä", kohtauttaa ja puhutella. Media on brändi, johon luotetaan ja brändi lainaa omaa luottamustaan mainostajille, kuitenkin niin, että samalla voi säilyttää luottamuksensa lukijaan eli tilaajaan.
Mitä sitten on journalismi, sillä ei välttämättä ole median kanssa mitään tekemistä. Medioissa on usein journalisteja töissä, muttei välttämättä tarvitse olla. Journalisti voi pitää itsekin omaa mediaansa ja moni journalisti on suositumpi kuin itse media. Siksi moni suosittu journalisti toimiikin yksityisyrittäjänä. Hyvä journalisti lisää median uskottavuutta. Hyvä journalisti on ammattitaitoinen ja luottamuksen arvoinen.
Maailma muuttuu. Median rooli muuttuu. Silti tarvitsemme journalisteja entistä enemmän ja journalistien tehtävä tässä infoähkyn maailmassa korostuu: kiteyttämistaidon arvostus kasvaa.
Pasi Kivioja osuvasti tutki mikä on Vivasin 8 miljoonan kävijän salaisuus. Hyvin tehty objektiivinen tutkimus. Salaisuushan on se, että jengi oikeasti diggaa Vivas.Fi:n kuvajournalismista ja kuratointityylistä ja haluaa levittää hyvää ilosanomaa eteenpäin. Kolme tärkeää asiaa: sisältö, sisältö ja sisältö. Ilman laadukasta sisältöä (määrittele laatu) ei ole laadukasta mediaa. Laadun käsitys muuttuu ja yksi laadun mittareista voi olla tykättyyden, jakamisen ja levinneisyyden määrä. Siinä mielessä 8 miljoonaa ihmistä on sitä mieltä, että Vivas.fi:n sisällöissä on jotain laadukasta kiinnostavaa sisältöä, josta kannattaa kertoa myös muille.
Todellinen salaisuus on se, että ei meillä olisi edes ollut varaa ostaa liikennettä, me olemme startuppi ja pääomasijoituskierros on vasta startattu. Mainosmyynnillä elävä firma ei voi ostaa mainoksia kalliimmalla kuin myy. Jos mainostamalla voi saada liikennettä halvemmalla ja myydä mainoksia sivuille kalliimmalla niin yhtälö toimii ja liikennettä kannattaa ostaa Kaikki tulot laitamme nyt isoon kansainvälistymiseen.
Suomessa perinteisesti on ajateltu, että kun joku menestyy, kaikki epäilevät onko se totta ja kun mikä tahansa viittaa siihen, ettei menestys jatku, siitä kirjoitetaan. En välitä tuollaisista analyyseistä, koska meidän tähtäin on korkeammalla, pidemmällä ja olemme todistaneet itsellemme, että osaamme luoda Suomen ja maailman nopeiten kasvavan median ja aiomme sellaisen myös rakentaa.
Yrityksen visio
Vivas.fi:n visiona on olla Suomen #1 viihdesivusto ja jatkuvasti maailman top 100 -listalla. Monena viikkona olemme jo suosituin. Suomi on kuitenkin pieni maa ja tähtäämme kovasti kansainvälistymiseen. Toivon, että mahdollisimman moni Suomalainen media kansainvälistyy nopeasti. Yes most of the finns can understand and speak english and it should be one of our official languages.Silti suomenkieliselle medialle on tilausta. Saitit eri dommuihin ja isosti levikkiä vaan digitaalisesti.
Haluan myös puhua medioiden kansainvälistymisestä, koska uskon, että siten myös muut Suomalaiset mediat näkevät mahdollisuuden, oppivat ja keksivät itse tai jäljittelevät meitä. Iltalehti loi nopeasti oman Feedi.fi:nsä, josta toki kansainvälisyys on valitettavasti vielä kovin kaukana. Hyvää työtä silti Kari Kivelä & Co, kiitos kun aikanaan loit City -lehden, ilman sinua ei olisi City Digitalia ja Vivasia nykymuodossaan. Arvostan teitä! Perustakaa Feedi.com tai joku vastaava ja tehkää sama kansainvälisesti. Te osaatte kyllä ja jos tarvitsette jeesiä, voimme auttaa.
Me Vivasissa ja City Digitalissa aiomme luoda Suomelle uudenlaista sisältövientiteollisuutta. Vientiähän Suomi tarvitsee. Vivas aikoo tehdä Suomalaisesta mediasta maailmankuulun. Olemme jo nyt ensimmäinen Suomalainen media, joka on Quantcastin pitämällämaailman top 100 -listalla sijalla 47 (tarvitset maksullisen Quantcast tunnuksen päästäksesi katsomaan listaa aikaisemmilta viikoilta).
Vivas aikoo työllistää jopa 100 henkeä parin vuoden sisään. Visio, näkemys, unelma. Ampukaa vaan alas jos ette usko, mutta lukekaa ennen sitä tämä benchmark BuzzFeed:istä.
City Digital:in visio on olla Suomen suosituin aikakausilehti. Ensi viikolla tulee jälleen jotain jännää postiluukuista, jotain paperista ja jonka painos on 900.000 kpl. Niin, me olemme menossa KMT -tutkimukseen mukaan.
Usko siihen mitä teet
Muiden kateellisten ihmettelijöiden kirjoituksilla ei ole mitään merkitystä. Ei ole myöskään väliä sillä, mitä dumaajat sinulle sanovat. Tärkeintä on, että tiedät mitä teet ja teet sen niin hyvin kuin osaat ja olet sinnikäs. Menestys tai kokemukset tulevat sitten perässä.
Think Big, eli ajattele perinteisen ajatusmaailman ulkopuolelle
Suomessa on vain 5 miljoonaa ihmistä, moni havaitsi, että Vivas ei voi olla vain Suomi-toimija kun kävijämäärä ylitti suomen väkiluvun. On faktaa, että maailmassa on 2 852 800 000 nettisurffailijaa. Siitä tuo 8 miljoonaa on vain hyttysen kusi valtameressä. Sitten kun Vivasin käyttäjiä on 100 miljoonaa viikossa, alamme olemaan kansainvälisesti kiinnostava tekijä. Kaikki muu on näpertelyä.
Kannustetaan toisiamme, ollaan epämustasukkaisia. Nostetaan Suomi yhdessä maailman johtavaksi mediamaaksi. Me osaamme jos vain haluamme. Ei haukuta toisia vaan kehutaan toistemme hyviä puolia.