Markkinointi on prosessi, jonka avulla kommunikoidaan viesti yrityksen palvelun tai tuotteen tai palveluotteen arvosta ja merkityksestä asiakkaille.
Mitä kaikkea markkinointi on?
Markkinointi onMitä on digitaalinen markkinointi?
Elämää
Hengittämistä
Mysteerien selvittämistä
Tässä hetkessä
Voimakasta
Soljuvaa
Raakaa
Vallankumouksellista
Maailmaa muuttavaa20% maailman Google hausta on sellaisia, joita ei ole ikinä ennen haettu.
Maailma demokratisoituu.
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen.
Maailma on keskustelevampi.
Tiedon välitys ei ole enää kallista.
Digitaalisuus muuttaa maailmaa
Suhteita solmitaan verkossa.
Palavereita sovitaan digitaalisesti.
Eroamiset tapahtuvat digitaalisesti.Mitä tiellä tapahtuu, tielle jää laulaa laulaja. Mutta niin ei ole enää.
Mitä tiellä tapahtuu, on jo Facebookissa, Twitterissä, Youtubessa.Y ja Z -sukupolvi eivät kaipaa sähköpostilaatikoita
Jotkut yliopistot ovat jo lakanneet meiliosoitteiden jakamisen
Koulussa opetetaan älytaululla, ei liitutaululla69% aikuisista on "kavereita" lastensa kanssa sosiaalisessa mediassa.
92%:lla alle 2 vuotiaista on jo digitaalinen jalanjälki
Joka sekuntti 2 ihmistä liittyy LinkedIniin.
Nettipelaajat ostavat virtuaalisia tuotteita 4,5 miljardilla eurolla kun samaan aikaan leffoissa ihmiset ostavat fyysisiä tuotteita (popcornia, limua yms) 1,9 miljardilla.
YouTube on maailman toiseksi isoin hakukone.
Joka minuutti YouTubeen ladataan 72 tuntia Videota.Jos Wikipedia painettaisiin kirjaksi. Se olisi 2.25 miljoonaa sivua pitkä.
Digitaalisuus on tullut jäädäkseen.
- Ilkka Lavas, Erik Qualmanin Social Media Revolution 4 kirjoitukseen pohjautuen.
Markkinoinnin yhteydessä kuulee usein termin digitaalinen markkinointi. Digitaalisuus on viestin välitykseen käytetty menetelmä, markkinointi sopeutetaan kulloinkin käytettyyn tiedonsiirtokanavaan. Mitä kaikkia tiedonsiirtokanavia on ja miten markkinoijan viestit näissä kanavissa eroavat?
Kaikki yrityksen viestintä ja tekeminen on markkinointia
Puhelinmarkkinoinnissa markkinointiviesti siirretään puhumalla mikrofoniin ja toisessa päässä se tulee ääniaaltoina kaiuttimesta. Puhelinmyyjät ovat tyypillisiä toimintaan kehoittavia markkinoijia. Puhelimet ovat nykyään digitaalisia ja tiedonsiirtokanava on digitaalisia ykkösiä ja nollia. Siis puhelinmarkkinointi hyödyntää digitaalista.
Face 2 Face työnantajamielikuvamarkkinointia on kun kaveri saunaillassa alkaa kehumaan miten hienot työolot heillä on: toimistolla on ilmaista kahvia ja sohvat joissa voi hengailla. Kanava ei ole digitaalinen, vaan analoginen. Siihenkin liittyy digitaalinen puoli: luot mielikuvan pomostasi ja työyhteisöstä useimmiten digitaalisten välineiden kautta. Moni yrityksen työntekijä käy oman firmansa nettisivuilla katsomassa, että mitäs me oikein tehtiinkään ja missä firmassa mä oikein olinkaan töissä. Digitaalinen viestintä siis muuttaa myös jokaisen työntekijän mielikuvaa työpaikastaan.
Feissareita ovat rautatieasemalla päivystävät suoramyyjät, jotka pyrkivät saamaan ihmisiä yrityksen tai yhteisön säännölliseksi kuukausilahjoittajaksi. Ensikontakti analoginen, jälkimarkkinointi tietokoneellistettua kanta-asiakas markkinointia, jälkimarkkinointia ja digitaalista laskujen lähettämistä sähköisenä tai printattuna.
Myyjä on yrityksen tyypillisin markkinointityöntekijä. Hän kertoo suusanallisesti, elein, ilmein, esityksin ja tarjouksen muodossa mitä yritys tekee. Tarjoukset lähetetään useimmiten digitaalisesti sähköpostilla. Esitykset vedetään digitaalisesti videotykille, josta fotonit heijastetaan valkokankaalle tai suoraan seinälle.
Markkinointia on myös massamarkkinointi, jossa viesti välitetään kohderyhmälle kertarysäyksellä. Usein viesti on typistetty johonkin lauseeseen: esim Tiikeriä tankkiin, Se on nyt vaan tyhmää maksaa liikaa jne. Massamarkkinoinnissa hyödynnetään kuvia, videota, ääntä ja (digitaalisia ja ei digitaalisia) verkostoja. Useimmiten näissä markkinointiviesti itsessään tehdään digitaalisesti ja Youtuben ja television kautta markkinointiviestit siirtyvät kuluttajan vastaanottimeen digitaalisesti, jossa ne muutetaan silmien ja korvien ymmärtämään fotonien ja ääniaaltojen muotoon.
Netissä nähtävät display -mainokset eli bannerit ovat viestejä yrityksen palveluista tai tuotteista. Toteutettu digitaalisesti. Suunniteltu luovasti. Mietitty miten voidaan tiivistää viesti, joka kertoo parhaiten yrityksen brändistä ja tuotteen, palvelun tai palvelutuotteen arvosta.
Netin display mainonta ei eroa ulkomainonnasta juuri ollenkaan (paitsi mitattavuus, nopeus ja kohdennettavuus tietty). Molemmissa ihminen näkee mainoksen hetken ajan ja muodostaa mielikuvan yrityksen tuotteista tai palveluista. Molemmissa voidaan kehoittaa toimintaan tai voidaan tyytyä vahvistamaan aivojen synapseja ja tietoisuutta yrityksen viestin kohteen (brändin/tuotteen/palvelun/palvelutuotteen tms) olemassaolosta. Ulkomainonnassa kanava on digitaalinen siihen asti, kunnes mainos printataan ja liimataan näyttöpintaan josta viesti siirtyy silmiemme verkkokalvoille fotoneina.
Sisältömarkkinointi on sitä, että luodaan sisältöjä siitä mitä yritys haluaa viestiä. Tällä blogauksella haluan viestiä, että itseasiassa ei ole mitään muuta markkinointia kuin sellaista, johon liiittyy jotenkin digitaalisuus. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. Tämä blogaus on minun viestintääni, mutta koska olen töissä ja omistajana yrityksissä, tämä liittyy automaattisesti myös City Digitalin ja W3 Groupin markkinointiviestintään.
Kaikkeen markkinointin liittyy siis tavalla tai toisella digitaalinen tiedonsiirtokanava ja digitaalinen tuotantoprosessi. Varmasti luet tätä myös kännykällä tai padilla tai isomman ruudun omaavalla digitaalisella laitteella. Sormeni ovat fyysisesti näppäilleet näppäimistöä jonka jälkeen kaikki tiedon tallennus ja siirto on ollut digitaalista kunnes näyttölaitteesi muuttaa sen ledien tai vastaavien valonlähteiden muodossa fotoneiksi silmiäsi varten.
Markkinointi ja digitalisoituminen muuttaa maailmaa, Lähes kaikki markkinointi hyödyntää digitaalisia välineitä. Menestystä digitaaliseen markkinointiin.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
http://www.citydigital.fi
http://www.w3.fi
http://www.vivas.fi