Digitalist Networkin pääsihteeri Ville Tolvanen tituleerasi minua kuuluisaksi siitä, että olen melkein joka päivä kehittänyt medialle uuden määritelmän. Päätin nyt sitten listata kaikki tietämäni median määritelmät. Lisäsin myös mukaan yleisiä median määritelmiä.
1. 1900-luvun määritelmän mukaan
media on massaviestinnän välineet, joita silloin olivat televisio, radio ja lehdet (Oxford Dictionary)
2. Media viestinnän välineenä ja välittäjänä
Latinan kielessä medium on merkinnyt keskimmäistä ja välissä olevaa (vrt. vaatteiden koot small, medium ja large). Englannin kielessä medium on tarkoittanut 1600-luvulta alkaen "väliin tulevaa tai välittävää tahoa tai substanssia" ja 1700-luvulla puhuttiin jo sujuvasti sanomalehdistä mediumina, joka välittää tietoja vaikkapa kaukaisista maista tai parlamentista. Ihmiset eivät ole välittömästi paikalla seuraamassa puhetta tai tapahtumia, vaan seuraavat niitä välillisesti lehden kautta.
Viimeistään 1920-luvulla alettiin käyttää sanontaa "mass medium" sellaisista joukkoviestinnän välineistä kuin sanomalehdet, radio ja sittemmin myös televisiosta.
On syytä huomata, että medium on sanan yksikkömuoto ja media sen monikollinen muoto. Kun suomessa sanotaan "mediat", niin itse asiassa käytetään kaksinkertaista monikkoa. Kielitoimisto kuitenkin hyväksyy nykyään myös tällaisen kielenkäytön.
3. Viestin välityksen kanava
Jossa viesti voi olla uutisia, viihdettä, opettamista, dataa, epäkaupallisia viestejä, kaupallisia viestejä,
4. Media median sisällä
Esim median alamedia, juttusarja, ohjelmasarja. Brändi voi olla oma mediansa.
5. Julkaisualusta
Mikä tahansa julkaisualusta, jolla voidaan viestiä laajalti tai rajatummin esimerkiksi pehmeälle sanomalehtipaperille painettuna, kiiltävälle paperille painettuna, television, radion, ulkomainonnan, suorapostin, puhelimen, faksin ja internetin julkaisualustat.
6. Ihminen on media
Lehtimedioilla on päätoimittaja, joka vastaa siitä, mitä viestiä ulospäin annetaan. Vastaavasti jokainen ihminen on oman elämänsä päätoimittaja ja se minkälaista viestiä ulospäin annat, on oma asiasi.
7. Ihminen voi julkaista eri kanavissa eri kohderyhmille suunnattuja viestejä
Twitterissä mun henkilökohtainen @lavas media näyttää pitkälti erilaiselta kuin Facebookissa. Tämä blogi kylläkin on melkoinen sekasikiö, menen peilin eteen pitämään tämän blogin päätoimittajalle eli itselleni puhuttelun.
8. Blogimedia
Yksittäinen blogi voi olla media. Blogilla voi olla yksi tai useampia kirjoittajia.
9. Blogiyhteisö -media
Blogit voivat muodostaa blogien yhteisön, jossa blogaaja luovat yhdessä sisältöjä ja keskustelevat blogeissaan toistensa blogauksista.
10. Mainosmedia
Rahalla ostettua tai jollain vaihdannalla saatua tilaa toisista medioista.
11. Massamedia
Media tai medioiden kokonaisuus, jonka kautta viesti voidaan välittää usealle ihmiselle kerralla. Esimerkiksi blogosfäärissä sponsoroitujen blogausten ostaminen blogiyhteisön kautta tai display-mainonnan ostaminen brokerin tai adexchangen kautta. Myös perinteiset radiotaajuuksia ja tv-signaalia hyödyntävät mediat.
12. Digitaalinen media
Sähköinen media, digitaalinen media, elektroninen media joka toimii digitaalisen eli sähköisen viestin jakelualustana ja kanavana
13. Hypermedia
Digitaalisesti koodattua rikastettua mediasisältöä. Esimerkiksi xhtml ja mikrotägättyä sisältöä jossa siis linkkien lisäksi myös semanttisia merkintöjä.
14. Multimedia
Sisältöä, jossa on hyödynnetty tekstiä, kuvaa ja videota. Melkein kaikki netti on nykyään multimediaa eli monimediaa.
15. Uusmedia
Vanhan perinteisen median ajattelua rikkova uusi media. Sisältää usein interaktiivisia osuuksia, parempaa mitattavuutta ja dynaamisuutta.
16. Uutismedia
Media, jonka brändin sielu on erikoistunut uutisten levittämiseen.
17. Printtimedia
Paperille tai taululle tulostettu tai painettuja viestisisältöjä.
18. Julkaistu media
Mikä tahansa media, joka on saatavilla julkisesti tai puolijulkisesti.
19. Tallennettu/arkistoitu media
Skanneri, usb -muistitikku, pilvipalvelu tai muu median sisältöviestien tallennukseen kykenevä sähköinen tallennusväline
20. Sosiaalinen media
Sähköinen tai fyysinen ihmisten kohtaaminen. 1800-luvulla ompeluseura, 2000-luvulla facebook, twitter, tapahtumat, kohtaamiset jne.
21. Tapahtumamedia
Festarit tai bileet voi olla media jossa on jotain tiettyä kohderyhmää.
22. Rokkikonsertti -media
Bändi voi soittaa kellarissa tai stadionilla. Stadionille saa isomman yleisön. Samalla voi myydä lisämyyntiä esim paitoja, levyjä yms.
23. Radiomedia
24. Lineaarinen tv -media
25. Roskamedia
26. Höpöhöpömedia
27. Laatumedia
Mietippä mikä on laatumedian ja höpöhöpömedian ero. Liittyiskö jotenkin brändiin ja luottamukseen. Niinpä.
28. Digimediaperhe
Monesta digitaalisesta mediasta koostuva mediaperhe.
29. Monikanavainen media
Monen median yhdessä välittämää viestiä samasta aiheesta.
30. Webbisivu -media
Yksittäinen webbisivu on oma mediansa. Siinä voi olla kaupallista tai ei-kaupallista sisältöä tai molempia.
31. Integroitu media
Monen jakelualustan yhteensovitettua viestintää esim web, video, printti, audio, livetapahtuma yhteensovitus jne.
Sisältää perinteistä sisältöä, brändäämistä, brändiä, brändättyä sisältöä, advertoriaalia, mainostamista, tarinan kerrontaa, pakkaussuunnittelua, käyttökokemuksen suunnittelua, käyttöliittymäsuunnittelua jne.
32. Cheek -media
Ihmisillä on yleisö. Ihminen voi brändätä itsestään kiinnostavan median, jolla on oma yleisö. Cheek käyttää viestintää saadakseen oman epäkaupallisen ja kaupallisen viestinsä läpi muissa medioissa ilmaiseksi tai maksullisesti.
33. Ulkomainos -media
Pihalla olevia mainoksia. Voi olla toteutettu sähköisenä, printtinä tai maalattuna.
34. Promootio media
Fyysisiä ihmisen toimittamia kohtaamisia. Ihmismediat lainaavat omaa aikaansa brändin käyttöön ja kertovat brändin viestiä.
Käytetään paljon messuilla ja erilaisissa tempauksissa kaupoissa, toreilla ja kauppakeskuksissa.
35. Mashup -media
Kooste monista medioista. Koostaa eri medioiden tärkeitä tietoja yhteen paikkaan. Usein personoitu.
36. Aggregoitu media
Kooste monista medioista. Kuten Mashup mutta enemmän otsikkotasolla.
37. Kustomoitu media
Henkilökohtaiseksi muokattu media.
38. Relevantti media
Lukijaansa tietyllä ajankohdalla kiinnostava media. Jokin asia voi olla jollekin jonain ajankohtana kiinnostava ja toisena ei kiinnostava.
39. Epärelevantti media
En tiedä onko tällaista edes. Jokainen relevantti media voi olla joskus epärelevantti jos ajankohta viestille ei ole oikea eikä kohtaa oikeaa lukijaa.
40. Näkymätön media
Media, jolla on sisältöä, mutta jota kukaan ei tiedä olevan olemassa. Media tarvitsee viestilleen markkinointia ja jakelua, muuten sitä ei tavallaan ole julkaistu. Media sisältää ajatuksen, että sen lukee joku.
41. Sähköpostimedia
Sähköpostin kautta viety viesti. Voi olla personoitu media.
42. Suoramedia
Suorapostituksena toimitettu media, esimerkiksi City -lehden 1.1M painos, joka suorapostituksena jaellaan postiluukuista valituille kohderyhmille.
43. Karttamedia
Kartta oli yksi ensimmäisistä journalismin muodoista. Siinä kartoittajat kertoivat kartan avulla tietoa maailmasta.
44. Luolamaalaus -media
Luolamaalaukset olivat tapoja jäsentää maailmaa ja dokumentoida nähtyä ja koettua.
45. Postitettu media
Yksi vanhimmista viestin välittämisen muodoista oli jo Rooman valta-aikoina postikuriirien välittämät viestit.
46. Analoginen media
Ei-digitaalinen media. Painettu, printattu, maalattu jne.
47. Kanta-asiakas media
Credit - ja Debit kortit, automaattikortit, plussakortit, bonuskortit, Ostohyvitys.fi, ovat myös nykyään medioita. Hyvinkin kohdennettuja medioita.
48. Kuratoitu media
Muista medioista läpi kahlaamalla luotu uusi mediakooste. Uutinen uutisesta tai toiseen muotoon jalostettua viestiä.
49. Opettavainen media
Media vaikuttaa käyttäytymiseen. Media opettaa. Mainokset opettavat tuntemaan brändiä paremmin.
50. Vaikuttava media
Media voi olla opettavainen ja media voi vaikuttaa. Media käyttää valtaa siinä missä johtajat ja poliitikot. Median vaikuttavuus riippuu median uskottavuudesta, luotettavuudesta ja saavutettavissa olevan kohderyhmän koosta.
51. Sensuroitu media
Mediassa ei saa puhua kaikista asioista. Seksiä ei saa myydä eikä ostaa, mutta saa uutisoida siitä, jos Davosissa seksin osto kohahduttaa. Onko kyseessä seksin mainostaminen.
52. Media on englanniksi monikko
Media on englanniksi monikko, kokonaisuus, monesta mediasta koostuva medioiden kokonaisuus.
53. Media on viestin
Viestin on viestintään käytetty väline. - Osmo A. Wiio
54. Media on väline
Väline jolla sanomia siirretään lähettäjältä vastaanottajalle.
55. Kaikki viestintä on mediaa
Johan Förnäs (1998) on todennut, että media voidaan määritellä laajasti. Laajimman määritelmän mukaan mediaa on kaikki se, mikä toimii välittäjänä ihmisten kesken, mukaanlukien jopa raha ja liikennevälineet.
56. Mediaa ei ole juuri mikään ihmisten välinen viestintä esim some ei olisi media
Suppeammin määritellen mukaan luetaan vain kulttuurinen tai symbolinen viestintä ja media tarkoittaa silloin teknisiä järjestelmiä, jotka korvaavat ihmisten välisen suoran vuorovaikutuksen. - Johan Förnäs (1998)
Förnäs kuitenkin huomauttaa, että medioituneen ja suoran viestinnän raja on hämärä, koska kasvokkainenkin viestintä tapahtuu aina materiaalisen kanavan välityksellä ääni- tai valoaaltoina.
57. Merkityksellinen media
Media on siis aktiivinen merkityksen tuottaja eikä vain passiivinen välittäjä.
58. Brändi on media
Jokainen brändi on oma mediansa. Useimpien brändien kannattaa myös rakentaa rinnakkaismedioita ja vaikuttavia medioita. Brändien kannattaa myös toimia muiden medioiden kanssa ja ostaa sieltä maksettua mediatilaa eli mainoksia.
59. Media on brändi
Jokainen media on brändi. Mitä laadukkaampi ja luotettavampi on median brändin sielu, sitä luotettavampi media on.
60. Media on solmukohta
Media on foorumi / solmukohta, jonka tehtävä on palvella omistajan missiota.
61. Media on media.
Johtopäätös: Media on media oli se mikä tahansa ylläolevista tai jokin uusi määritelmä jonka keksit. Tärkeämpää on tiedostaa, että medioilla on erilaiset
- roolit
- brändit
- kohderyhmät
- viestit
- sisällöt
- tarkoitukset
- agendat
Mediamurros on sitä, että median ja medioiden kulutuskulttuuri muuttuu. Samalla muuttuu mainonnan budjetointi. Digitaaliseen budjetoidaan enemmän.
Menestystä median kanssa toimimiseen!
Ilkka O. Lavas
media-alan sarjayrittäjä
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:33
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin