Olen tässä testailemassa erilaisia autoja. Tällä kertaa testissä on Sähkötalon yrittäjä Tuomas Raejärven Tesla.
Omavaraista autoilua
Sähköalan yrittäjä Tuomas Raejärvi on rakentanut mielenkiintoisen järjestelmän. Hänellä on Sähkötalon myymälän katolla aurinkopaneeleita niin paljon, että voi tuottaa 4-5 kertaa oman autoilunsa verran sähköä. Autoilulta ylijäämän sähkön hän käyttää myymälän lämmittämiseen, valaisuun ja tuotantopiikkeinä hän myy sähkön sähköyhtiölle. Viime vuonna Sähkötalon voimala tuotti 18322 kWh. Tuotannon tilanteen voi katsoa suoraan Sähkötalon aurinkovoimalan nettitilastosta.
Tesla on ajossa varsin mainio
Tesla on todellakin maineensa veroinen urheiluauto. Kiihtyy nopeasti ja on talvellakin mukava ajaa.
Teslassa on neliveto, joka pureutuu tarkasti maahan kiinni. Kiihtyvyys ei ole aivan sitä, mitä kesällä, mutta ihan riittävästi, varsinkin kun koeajopäivänä oli -21 astetta pakkasta. Teslan automaattitoiminnot auttavat pysymään tiellä ja sen kyllä huomaa: mutkissa ja kiihdytyksissä Teslaa on lähes mahdoton saada sivuluisuun. Jarrutuskin on todella tasapainoinen vaikeissa ja liukkaissakin paikoissa.
Kestääkö Teslan akku pakkasella?
Kännyköitä käyttäneitä ovat tottuneet, että pakkasella kännykän akku loppuu nopeammin. Sama on autojen kanssa. Täysien tehojen saamiseksi akku pitää esilämmittää. Esilämmityksessä menee noin -21 asteen pakkasella noin tunti. Perustehot kyllä riittävät minulle. Pakkasella lisäksi sähköä vie auton sähkölämmitys ja penkinlämmittimet.
Normaalisti kesällä Tesla p85d:llä ajaa noin 400 kilometriä. Nyt pakkasella matka lyhenee jopa puoleen jos päästelee menemään ja joutuu paljon lämmittämään autoa. 1 tunti 10 minuutin aikana 400 km kantomatka tipahti puoleen. Tosin ajotyyli on aikamoista "koeajoa", joten näin rajusti nätisti ajelemalla ajomatka ei varmastikaan lyhene.
Teslan automatiikka on huikeaa
Teslassa on adaptiivinen vakionopeudensäädin, eli auto mittaa välimatkan seuraavaan autoon ja pitää välimatkan samana. Jos edellinen auto kiihdyttää, sinunkin Teslasi kiihdyttää perässä. Vastaavasti jos edellinen auto jarruttaa, niin Teslasi hidastaa.
Teslan erikoinen piirre on jättimäinen "ipad", josta voi ohjata auton musiikkia, penkinlämmitystä, kattoikkunaa sekä melkein kaikkea auton iskunvaimennuksesta lähtien.
Sähköautokaan ei ole päästötön
Sähköautoilu on realistinen vaihtoehto autoilulle. Tuomaksen omavaraista sähköautoilua lukuunotttamatta sähköautoilu ei ole täysin päästötöntä, koska sähköä ei voi tehdä aina päästöttömillä energiamuodoilla. Moottori lehti laski Nissan Leaf Tekna 30kWh:n päästöiksi 38g /km. Tesla p85d:llä saman laskentakaavaan mukaan tehtaan ilmoittaman kulutuksen mukainen päästö olisi 51,8g/km ja minun koeajotyylini pakkaskulutuksella kaksinkertainen, eli 103,6 g/km. Onneksi Tuomaksen aurinkoenergiavoimala kompensoi tämän sähköauton päästöt nolliin ja maailma pelastuu.
Tesla on mainio auto ja on vienyt esimerkillään sähköautoilua paljon eteenpäin. Papukaijamerkin saa Sähkötalon Tuomas Raejärven oma aurinkovoimala -innovaatio: omavarainen autoilu on ekologisinta autoilua.
Katso tästä koko koeajoraportti:
Menestystä ja innovaatioita elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Kirjoitettaessa soi Sia - Elastic Heart
3 kommenttia
Anonyymi
5.12.2021 10:29
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin
Shawanarodriguez
3.10.2022 12:13
Thank you for that.. YourTexasBenefits Login
Vastaa kommenttiin
Beverlylambert
7.10.2022 09:45
Thanks for that.. DinarRecaps.com
Vastaa kommenttiin