Tieto on ollut julkisuudessa niin monta kertaa, että he ajattelivat julkaista sivuillaan onnistuneet projektit. Vituiks meni sekin. Vanha urli lähti levitykseen. [edit: Vai menikö? Lue kommenteista onko kyseessä nettipila?]
Osmo A. Wiio olisi todennut jälleen: "Viestintä epäonnistuu aina paitsi sattumalta."
Tietojärjestelmähankkeissa mukana olevana tiedän, että kilpailutuslainsäädännöt, vaatimukset ja vaatimusten muutokset ovat usein syynä viivästyksiin. Vika ei ole vain Tiedossa. Vikaa on liian byrokraattisessa hankinnassa. Olen myös sitä mieltä, että tarpeettomia vendor lockeja ei pitäisi rakentaa ja Tiedolla on ainakin näin ulkopuolisen silmin liian vahva, jopa monopoliasema tiettyihin julkisiin hankintoihin, jolloin kilpailutus ei ole aitoa eikä reilua.
Olen nähnyt myös onnistuneita projekteja. Ketterillä menetelmillä voidaan nykyään saada paljon onnistuneita projekteja aikaan.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
7 kommenttia
Ilkka Lavas
9.1.2014 22:19
Klo 22.14. Tieto on korjannut saman päivän aikana linkin. www.tieto.fi/onnistuneet-projektit/index.html toimii nyt. Siellä on redirect urliin http://www.tieto.fi/top-stories
Vaikka osa ajatteli virheen olevan tekaistu, se oli todellinen.
Viestintää voi korjata kriisiviestinnällä ja korjaamalla virheensä.
Tieto korjasi virheensä, muttei ole tätä blogikirjoitusta vielä kommentoinut.
Vaikeneminen on yksi kriisiviestinnän keino. Ehkä ne tuhannet Lavaksen blogia lukeneet ymmärtävät inhimilliset virheet. Ehkä ne unohtavat. Ehkä brändin kiillottaminen likaisella rätillä parantaa brändimielikuvaa. Mikä mielikuva sinulle jäi? Hoitiko Tieto hyvin homman? Olisiko viestinnässä vielä parannettavaa? Onko jotain vielä kesken? Kannattaisiko blogiin antaa julkinen postaus yrityksen puolelta? Mitä itse kirjoittaisit tähän kommentiksi jos olisit Tiedolla viestintäpäällikkönä ja brändiä vartioimassa.
Kamppisideasta täysi kymppi. Viimeistelystä ja toteutuksesta hylätty. Vielä on mahdollisuuksia korjata tilanne. Peliä ei ole menetetty. Blogosfääriä kannattaa seurata ja olla aktiivinen oikaisuissa.
Tarkkuutta ja rehellisyyttä viestintään.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
Vastaa kommenttiin
Tieto CorpComms
10.1.2014 12:08
Tervehdys Tiedon viestinnästä!
Huomasimme eilen joutuneemme nettipilan uhriksi, ja reagoimme siihen ohjaamalla tekaistun linkin Menestystarinat-sivullemme. Jekkuhan piili siinä, että tuon nimistä sivua ei webbisivuillamme ole – samaa voi kokeilla minkä tahansa muun yrityksen internetsivustolla tekaistulla url-osoitteella saaden saman lopputuloksen.
Hyvänä uutisena kerrottakoon, että Menestystarinat-sivumme kävijämäärä kymmenenkertaistui jo eilisen päivän aikana! Hienoa, että saimme näin paljon lukijoita oikealle asialle – eli onnistuneille projekteillemme!
Ikävää on tietysti se, että tällainen nettipila leviää, kun samaan aikaan olemme kasvattaneet asiakastyytyväisyyttämme ja toimitusten laatu on ollut hyvällä tasolla.
Tervetuloa lukemaan lisää asiakasreferensseistämme osoitteessa www.tieto.fi/onnistuneet-projektit tai www.tieto.fi/top-stories!
Ystävällisesti
Päivi Huuhtanen
Tiedon viestintä
Vastaa kommenttiin
Ilkka Lavas
10.1.2014 13:28
Kiitos Päivi!
Hienosti reagoitu. Arvostan!
Jos kyseessä on nettipila, niin toimit mielestäni hienosti kun tulit tänne keskustelemaan asiasta avoimesti. Jekut ovat ikäviä ja pahoittelut jos/kun puolestani levitin jekun tekijän jekkua eteenpäin.
Nettipilat ovat ikäviä. Oikaisujen saaminen nettipiloihin on vaikeaa. Se mikä on netissä nyt, tulee olemaan netissä ikuisesti. Vaikka poistaisin tämän sivun, se ei häviäisi ikinä.
Nettipilat syntyvät usein jostain todellisesta havainnosta, joka saa ihmiset kiinnostumaan aiheesta. Jekkujen ja väärien totuuksien oikaisu on nykymaailmassa helppoa, kun kaikkea voi kommentoida ja jälkiä voi paikkailla.
Onko teillä oikeasti asiakastyytyväisyys kasvanut? Saanko kysyä täsmennystä: mihin verrattuna? Tämän blogin lukijoita varmasti kiinnostaa myös nähdä faktat. En siis kyseenalaista, muistutan vain siitä, että yksi kriisiviestinnän muoto on korjata faktoilla vääriä tietoja. Laita siitäkin faktalinkkiä, jos löytyy. Mieluusti lukisin ja väärä tieto korjaantuisi faktalla.
Teet tärkeää työtä viestinnässä. Teidän yrityksen työntekijöille ja asiakkaille tärkeää tietoa on myös mielikuva yrityksestänne. Kulttuuri muuttuu pikkuhiljaa ja vanhojen uskomusten korjaaminen vaatii pitkäjänteistä kulttuurin muutos- ja viestintätyötä.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
Tieto CorpComms
10.1.2014 17:15
Kiitos kommenteista Ilkka!
Totta - se mikä nettiin tulee, se nettiin jää. Toisaalta avoin keskustelu on mielestäni tärkeää, ja ainoa keino oikaista asioita tässä ympäristössä.
Mitä asiakastyytyväisyyteemme tulee, kannattaa vilkaista maajohtaja Ari Järvelän taannoinen blogi aiheesta. Pahoittelut pitkästä url:sta – kommentteihin ei voi linkkejä ujuttaa.
http://www.talouselama.fi/kumppaniblogit/tieto/kannattaako+suosia+suomalaista/a2214138
Emme ole tarkkoja tuloksia tältä vuodelta toistaiseksi julkaisseet, mutta todettakoon, että asiakastyytyväisyyttämme mitataan sekä vuosittaisella strategisen tason asiakaskokemustutkimuksella että jatkuvalla toimitustason pulssimittarilla, ja trendi on ollut nousujohteinen molemmissa vuonna 2013.
Yritysvastuuraportissamme käsitellään aihetta myös numerodatan voimin. Vuoden 2013 raportti ilmestyy myöhemmin keväällä, mutta edellisen vuoden tiedot löytyvät alla olevan linkin kautta.
http://annualreport.tieto.com/en/2012/corporate-responsibility/quality-and-customer-experience/
Parannusta asiakastyytyväisyydessä on siis tapahtunut myös faktapohjaisesti ja pyrimme edelleen jatkuvasti parantamaan toimituksiamme.
Mukavaa viikonloppua!
Vastaa kommenttiin
Ilkka Lavas
10.1.2014 19:03
Kiitos! Mukavaa viikonloppua!
Ilkka
Dobson
10.4.2019 10:18
Tarvitsetko henkilökohtaista ja liiketoiminta- tai sijoitusrahoitusta ilman stressiä ja nopeaa hyväksyntää? Jos kyllä, ota yhteyttä jo tänään, koska tarjoamme tällä hetkellä lainoja, joiden korko on 2%. Rahoituksemme on turvattu ja turvallinen. Asiakkaidemme onnellisuus on voimamme. lainoja 5 000 euron - 1 000 000,00 euron (EUR) ja punnan (USD) välillä, jotka ovat nyt saatavilla, ovat Business, Personal, House, Travel ja Student Loans jne. Lisätietoja saat sähköpostitse: dobsonquickloan@gmail.com
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2021 10:33
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin