Vegemessujen ideana on kasvisruokailun normalisointi. Kasvisruokailu on tullut voimalla keskusteluun ja osa puhuu vegebuumista. Toimitusjohtaja ja aktivismi Suvi Auvinen ei usko kasvisruokailun olevan ohimenevä trendi. Hän kirjoittaa parhaillaan kirjaa Lihan loppu, jossa kartoitetaan henkilöhaastatteluiden kautta, miksi vegebuumi on lyönyt niin kovaa läpi Suomessa.
Alla hän kertoo viisi syytä, miksi kasvisruokailu ei ole ainoastaan trendi vaan tuo pysyvän muutoksen.
Ilmasto
“Kun ihmisillä kasvaa ilmastohuoli, tulee tarve tehdä jotakin. Ruokavalio on suurin yksittäinen muutos. Sillä on paljon suurempi vaikutus kuin esimerkiksi lentämisellä, josta puhutaan paljon. Kasvava ilmastotietoisuus tulee muuttamaan ihmisten ruokavaliota pysyvämmin kasvipohjaiseen suuntaan.
Eurooppalaisten tulisi tutkimusten mukaan vähentää lihankulutusta 77 prosenttia. Jotakin siihen tilalle sitten tarvitaan, ja me mielellämme näytämme, mitä se voisi olla.”
Terveys
“Meidän terveytemme ei kestä sitä, että syömme lihaa niin paljon, kuin tällä hetkellä syömme. Tutkimusten mukaan etenkin miehet syövät aivan liikaa punaista lihaa. Suomen ollessa sydän- ja verisuonitautien luvattu maa, alkavat terveyssyyt nousta monilla tärkeiksi aiheiksi.”
Eläimet
“Ihmisten kasvava tietoisuus lihatuotannon olosuhteista johtaa siihen, että eläintuotteita ei enää haluta kuluttaa. Ihmiset eivät lähtökohtaisesti halua pahaa muille eläimille. Kun jatkuvasti näemme, että eläinten sietämätön ja huono kohtelu eivät ole yksittäistapauksia, niin monet ihmiset jättävät eläimet pois lautaselta.
Eläintuotanto ei ole muuttumassa mihinkään. Alasta ei tule eettisempää, koska se on itsessään jo niin epäeettinen, että sitä ei millään isommalla häkkikoolla muuteta reilummaksi. Eläinperäiset tuotteet tulevat siten jäämään pois.”
Yritysten investoinnit
“Yritykset ovat lähteneet tähän valtavalla panostuksella mukaan. Esimerkiksi härkikselle rakennetaan uusia tuotantolaitoksia Suomeen. Suuret toimijat eivät tee valtavia investointeja hetken trendien vuoksi, vaan silloin rakennetaan tulevaa.
Kun viime vuosina esimerkiksi Valio on tuonut vegaaniset tuotteensa markkinoille, niin se on mielestäni iso signaali liiketoiminnan puolelta siitä, että iso muutos on käynnissä. Kun meijeriosuuskuntien omistama yritys lähtee tekemään vegeä, niin se ei ole mikään pieni trendihyppy.”
Valtavirta
"Kasvisruokailu valtavirtaistuu koko ajan. Vege on tullut pois alakulttuurista ja marginaaleista. Nykyään etenkin pääkaupunkiseudulla et ole enää mikään friikki, kun otat kasvimaitoa kahviin. Trendeihin yleensä yhdistetään erikoisuuden tavoittelu. Tämä häviää, kun vegestä tulee normi. Kun päästään sen pisteen yli, että tämä on jokin erikoisjuttu niin silloin ollaan isojen muutosten äärellä.”