Arman Alizad

Mies, joka tekisi pandasta hatun

Dresscode- ja Unisex-ohjelmia juontanut Arman Alizad tunnetaan viiltävästä kielestään sekä nöyristelemättömästä asenteestaan. Tuomas Vimma tapasi persialaisen provokaattorin ja otti selvää, millainen mies Ben Zyskowicz -naamarin takana piilee.

Arman Alizadin ollessa kahdeksan pakeni hän perheineen verisen vallankumouksen runtelemasta Iranista. Sen jälkeen mies on onnistunut nousemaan yhdeksi Suomen nuorimmista vaatturimestareista, hankkimaan porttikiellon Marimekkoon sekä suututtamaan maan jokaisen kettutytön. On selvää, että tuollaisella asenteella hän olisi vanhassa kotimaassaan saanut oman televisio-ohjelman sijasta napin otsaansa.

Media on brändännyt sut Suomen muodin diktaattoriksi.

“Kyllähän se on sikäli kiva, että julkisuus tukee meidän duunia ja toimii markkinointikeinona. Ei se tosin niin paljoa duunia tuo, että tarttis palkata Pukustudioon lauma ihmisiä hommiin. Me tehdään mun liikekumppanin Sonja Raassinnan kanssa käsityötä, ja se on pirun hidasta, eikä sitä voi tehdä kukaan muu. Vaikka kysyntää olisi kuinka paljon, me ei pystyttäisi vastaamaan siihen. Musta olisi mahtavaa voida jatkaa vaatturiperinnettä, sillä tässä kaupungissa on vain kaksi vaatturimestaria, jotka tekevät perinteistä käsityötä: minä ja mun oppi-isä Matti Hampaala. Oikeanlaisia tyyppejä on vaan niin vaikea löytää. Mä tein monta vuotta töitä ilman palkkaa, ja mä sanoinkin edelliselle kaverille, joka tuli ovea raapimaan, että jos mä opetan sua, niin sä maksat mulle. Mulla menisi opettamiseen niin paljon aikaa, etten mä saisi sitä oppilaalta muuten ikinä takaisin.”

Dresscode sekä Oscar-gaalan pukujen kommentointi liittyvät suoranaisesti duuniisi, mutta mikä sut ajoi Over Dose -peliohjelmaan tai Mr. Finland -skabojen juontajaksi?

“Over Dose oli sellainen homma, että mä olen aina ollut konsolifriikki, ja musta on kiva tehdä hauskoja juttuja. Sen takia mä kirjoittelen lehtiinkin. Ei kaikkien juttujen tarvitse liittyä vaatteisiin. Mr. Finlandiin mä en keksi mitään muuta järkevää syytä kuin puolialastomat nuoret öljytyt jätkät; niitä ei iranilainen vaatturi pysty vastustamaan.”

Sun nimi löytyy Max Paynen krediteistä.

“Mä tunsin Remedyn kundeja, ja ne pyysi mua siihen. Mut on mallinnettu siihen pahikseksi. Mä olen muistaakseni kakkoskentän bossin henkivartija. Se homma sopii mulle hyvin, sillä olen pienestä pitäen leikkinyt räjähteillä. 7-vuotiaana purin it-tykin panoksen ja rakentelin siitä omia pommeja. Suosittelen kaikille niille, jotka eivät musta tykkää, että menkää ostamaan Max Payne, ampukaa Arman ja ottakaa selville, mistä kaikkialta se vuotaa verta.”

Lärvistä telkkarissa seuraa väkisinkin kiusallista julkisuutta.

“Kun mun tytär syntyi, niin hyvä kun olin päässyt Kättäriltä kotiin, niin puhelimessa oli toimittaja, joka uteli lapseni strategisia mittoja. Vastasin, että ellei toimittaja halua, että mä teen seuraavat kaksi juttua sen strategisista mitoista, niin lopetetaan tää keskustelu tähän. Mä en tajua, minkälainen ihminen esittelee vastasyntynyttä lastaan naistenlehdessä. Totta kai multa tullaan kyselemään ravintolassa, että kerro Arman onko mun hihat nyt oikean pituiset. Mä veikkaan, ettei Jyrki Sukulalta kukaan kysele paahtopaistiohjeita kun se yrittää dokata. Tosin mä oon niin pieni julkkis, että mulla ei ole siitä oikeata ongelmaa. Sitä paitsi useat mun sekoilut menevät Ben Zyskowiczin piikkiin, sen verran on samaa näköä. Mä olenkin alkanut vippata rahaa Benin nimissä.”

Sun läpät herättävät usein paljon närää. Saatko kiksejä porvarien sokeeraamisesta tai kettutyttöjen kiusaamisesta?

“Aina kun mä avaan suuni, niin joku vetää herneen nenään. Mä pyrin kuitenkin olemaan loukkaamatta henkilökohtaisesti ihmisiä. Kun mä heitin City-lehdessä, että kauneimmillaan leopardi on ihmisen päällä tai taljana takan edessä, ja että itselläni on vielä turkkurilla työn alla syntymättömien lumileopardien taljoista tehty rotsi, niin musta oli vaan hauskaa, että joku einstein blokkasi ton Nytiin, ja että ihmiset kelaa, että se on totta. Mä en tiedä, kuinka monta kisua tarvittaisiin mun kokoisen jätkän rotsin tekemiseen tai mitä se maksaisi, mutta jengi voisi pysähtyä vähän kelaamaan sitä ennen kuin älähtää. Tää on samanlainen juttu, kun me pidettiin Moon TV:n aikana kilpailu siitä, että mitä viimeiselle pandakarhulle pitäisi tehdä. Meidän oma vastaus oli se, että siitä tehtäisiin hattu. Mulle tulee vielä kolme vuotta myöhemmin ravintolassa tyyppejä heittämään tosissaan, että sä olet se kusipää, joka tekisi viimeisestä pandakarhusta lätsän. Onhan mulla tietenkin myös hopeaselkägorillan kädestä tehty tuhkakuppi ja afrikannorsun jaloista tehdyt baarijakkarat.”

Onhan se merkki siitä, että yhteiskunnalla menee hyvin, kun jengillä on aikaa pohtia, onko jokaisella elukalla mukavaa ja siellä kolossa lämmintä.

“Musta on hienoa että tällaisia asioita pohditaan, mutta super-aktivismi hyvinvointivaltiossa on vaan vähän köyhää. Pointti on se, että näiden samojen ihmisten isovanhemmat on jossain vanhainkodissa yksin päivästä toiseen, vetää nappeja ja suunnittelee itsemurhaa. Maailmassa on niin paljon pahaa ja mätää, niin kyllä mä koen, että meidän asiat ensin kuntoon, pohditaan pupujussia sitten. Mun on tosi vaikeaa ymmärtää, kun mä olen lapsena ollut keskellä vallankumousta, jossa ihmisiä tapetaan kaduille, että joku keksii täällä kasvattaa rastat ja huutaa eduskunnan edessä, että turkis on murhaa. Jengi ei tajuu, kuinka onnekkaita ne on, kun ne asuu Suomessa, jossa sosiaalihuolto pelaa eikä ketään ammuta, paitsi humalassa jossain Kehä III:sen ulkopuolella. Jos mä olisin jäänyt Iraniin, mä olisin ollut haravoimassa miinoja. Se tuo vähän suhteellisuudentajua.”

Suhteellisuuden- ja huumorintaju eivät tunnu olevan suomalaisten vahvimpia puolia.

“Kun mä totesin Dresscodessa yhden tuotteen olevan kamala, siitä seurasi keskustelu toimarin kanssa, sillä se tuote yksi ohjelman sponsoreista. Ei huumorintajuttomuus tosin ole pelkästään suomalaisten ongelma. Kun esitin Moon TV:ssä iranilaiset kauniina ja tanssivana kansana ja irakilaiset verenhimoisina kurdien kaasuttajina ja ihmisoikeuksien polkijoina, niin sain todella vihaista soittoa Irakin suurlähetystöstä. Kyllä sitä sai jonkin aikaa pelätä joka kerta kun käynnisti auton. Vaikka mä olen Suomen kansalainen, niin kyllä mä pidän itseäni vähän vieraana täällä. Musta ei ole kivaa mennä kritisoimaan tämän maan ihmisiä, vaikka kyllä mä voin sanoa mielipiteeni yhteiskunnallisista asioista. Toki mä olen hemmetin ylpeä arjalaisesta taustastani, mutten mä sitä suitsuttele tuolla turuilla. Suomi on hieno maa ja suomalaiset maailman siistein kansa niin hyvässä kuin huonossa.”

Sait porttarin Marimekkoon arvosteltuasi julkisesti Jokapoika-paitaa.

“Joo, siitä Jokapoika-kritiikistä nousi ihan älytön häly, joka oli tietenkin ihan hyvä Unisex-ohjelman katsojalukujen kannalta. Kiitos vaan Marimekolle. Mun mielestä kaikista makeinta oli se porttari. Mun teki ihan hirveesti mieli lähettää Paakkaselle meiliä, että koskeeko tämä ainoastaan konseptiliikkeitä vai myös shop-within-shoppeja, että saanko mä mennä Stockalle? Mä olen tosi pahoillani, jos olen loukannut Kirstin tunteita, mutta ei se sitä paitaa muuta yhtään hienommaksi tai mun mielipidettä siitä.”

Marimekon arvostelu on epäisänmaallista.

“Mutta mä olen tosi isänmaallinen ihminen. Mulle tulee aina paha mieli siitä, kun joku sanoo, ettei aio mennä armeijaan. Silloin kun mä sain Suomen kansalaisuuden, mun tilanne oli se, ettei mun oma kotimaa hyväksynyt mua, koska mä en ollut islamilainen. Meidän perhe on bahá’í-uskoisia, ja meidän olisi käynyt köpelösti, jos me oltaisi jääty sinne. Mä koen että on itsestäänselvyys, että vastapalvelukseksi siitä että mä sain Koivistolta Suomen kansalaisuuden, mä hoidan ne hommat mitä multa pyydetään, vaikka se sotisi mun omaa uskontoani vastaan. Musta kyse on vähän samasta jutusta kuin että jos viikolla vetää kännit, niin seuraavana aamuna ei sitten jäädä sänkyyn darrassa makoilemaan. Tosin jos Suomi liittyy Natoon, niin mä palautan sotilaspassini ja koen velvollisuuteni täytetyksi. Että jos tosta naapurista tulee kaveri rajan yli, niin kyllä mä otan rynkyn ja lasken jäisellä ryssällä mäkeä, mutten mä maailmalle lähde fiksailemaan muiden ongelmia.”

Sun etiikkasi kuulostaa aika luterilaiselta.

“Mä olen aika tollaisia perinteisiä arvoja korostava ja tietyllä tavalla vanhanaikainen kaveri. Kyllä mun mielestä Raamattu on parhaita kirjoja mitä olen lukenut. Vetäsin brasilianmatkalla Vanhan testamentin hotellihuoneessa sillä aikaa, kun muut kundit tanssivat yläosattomien kissojen kanssa ja joivat mojitoja. Musta olisi ihanaa, jos maailma olisi täynnä Jeesuksia, mutta valitettavasti se oli ainoa kunnon kristitty. Se oli myöskin ainoa kunnon kommunisti, ja ainoa oikea yllätysvauva.”

Olit Niinistön tukijoukossa presidentinvaaleissa.

“Mulle soitettiin ja kysyttiin, kannatanko Niinistöä ja että lähtisinkö mukaan. Mä vastasin, että te soititte ekana, niin mikäs siinä. Tosin mun mielestä Väyrysestä pitäisi tehdä presidentti. Kyllähän se on paras takinkääntäjä, mitä tämä maa on koskaan nähnyt. Jos diplomaattia etsittään, niin onhan se omaa luokkaansa. Mä voisin myös olla hyvä presidentti. Se voisi olla sopiva välietappi matkallani kohti maailman herruutta ja koko ihmiskunnan orjuutusta.”

File

  • IKÄ 35
  • PITUUS 174 cm
  • JUOMA Molotovin cocktail
  • PAINO 68 kg
  • KELLO Sector
  • KÄNNYKKÄ SONY ERICSSON K800I

Jaa/ei/poissa

  • Ravintoloiden ovet auki aamukuuteen JAA
  • Isyysloma pakolliseksi JAA
  • Äänestysikä 16 ikävuoteen EI
  • Kannabis laillistettava EI
  • Lapsen tukistus sallittava EI
  • Suomalaismisseille sallittava silikonit POISSA
  • Valtio ja kirkko erotettava JAA
  • Kuolemantuomio palautettava EI
  • Yleinen asevelvollisuus poistettava EI
  • Turkistarhaus kiellettävä EI
  • Ravintolatupakointi vapaaksi EI
  • Kuukautissuojat verovähennyskelpoisiksi EI

40 kommenttia

Juunappa

26.4.2007 15:40

Kuka vielä sanoo, että Suomi ei kaipaisi maahanmuuttajia. Arman on kuin sammio kylmää vettä laiskistuneen ja tylsistyneen kansakunnan feissille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Alisah

26.4.2007 16:52

Mainio mies

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Josephine

26.4.2007 17:08

Hot. Ihana mies. Parhaat läpät ikinä. Nauroin kippurassa. Ihana!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Atro

26.4.2007 23:19

Ei maahanmuuttajissa ole koskaan mitään vikaa. Minullakin oli kerran yksi marokkolainen ystävänä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

SimoFrangen

27.4.2007 10:17

Armani pressaksi! Alizad on Suomen Arnold Schwarzenegger!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tiina

27.4.2007 10:32

Aika veikeä kaveri... :)
Hyvä että joku on oma ittensä vaikka mikä tulis.. :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

The One

27.4.2007 14:38

Kuka v*tun Arman Alizad? Joku sisäpiiri juttu varmaan...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

pikkuterroristi

27.4.2007 15:36

go arman go arman!! :D

joo, arman pressaks! minä ja akhmet the kurdi äänestetään :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MikkoAN1

27.4.2007 17:09

"meidän asiat ensin kuntoon"

Niin, mutta kun 'meidan asiat' eivat ikina tule olemaan kunnossa - ja jos joskus paatamme mitka ne absoluuttiset Tarkeat Asiat ovat ja saamme ne 'korjattua', niin tuskin mitaan muuta on enaa tehtavissa minkaan muun suhteen.

Pandat tosin joutavatkin vaatteiksi - jos elain on niin degeneroitunut ettei se enaa halua nussia, niin se laji on tullut tiensa paahan. (Ma varaan viimesen pandapennun korvat avaimenperiksi!)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

FFFaaa

30.4.2007 07:55

Tuo mies on aidosti hauska! Hyvä Arman!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jusupow

30.4.2007 23:09

Armanissa on paljon Rokan Anttia. Ironia on vaikea laji ja sitä ei yksinkertaiset tahdo ymmärtää vaikka rautalangasta vääntäisi. Pitäkööt kipeenään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

1.5.2007 14:36

Arman on asia äijä, oltiin viime kesänä Mighty 44 musavideon kuvauksissa ja hauskaa oli :-)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Newman

1.5.2007 16:04

Tee palvelus ja painu takaisin sinne Iraniin tekemään turkishattuja terroristeille! Kiitos!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Testicletuner

2.5.2007 09:20

Aah, meik lav tu mii, Arman, Sinä alistajista armahin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

2.5.2007 13:08

Arman tuntuu olevan todella asiallinen ukkeli.
Olin suurimmasta osasta asioista melkoisen samaa mieltä.
En ymmärrä niitä jotka ei tajunnut miehen sarkasmia. Kyllä mullakin ehti alkuun ousta niskakarvat pystyyn niistä lumileopardin poikasista, kunne luin tekstin loppuun ja tajusin, jutun jujun.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Josephine

2.5.2007 17:41

Mä teen sun päänahasta hatun Newman. Saatanan kurahippi! :DDD

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tanja00000

2.5.2007 18:11

Loistava jätkä! Hae loputki sun suvusta tänne :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lume75

2.5.2007 18:56

Hohhoijaa! Arman Alizadin argumentit ontuvat pahemmin kuin kolmijalkainen ravihevonen.

Otetaan esimerkiksi vaikka seuraava kommentti. ”mutta super-aktivismi hyvinvointivaltiossa on vaan vähän köyhää. Pointti on se, että näiden samojen ihmisten isovanhemmat ovat jossain vanhainkodissa yksin päivästä toiseen, vetää nappeja ja suunnittelee itsemurhaa.”

Kyseinen kommenttihan pohjautuu pelkästään mutupohjalta vedettyyn oletukseen. Kuinkahan monen aktivistin isovanhempien kohtalosta Armanilla on oikeasti sen tarkempaa tietoa? Jotenkin hänen logiikka tuntuu menevän yksioikoisesti siten, että koska Suomessa on yksinäisiä vanhuksia vanhainkodissa, niin tottahan toki ekohipitkin laiminlyövät omat isovanhempansa. Todettakoon nyt että esim. omat isovanhemmat ovat jo ajat sitten kuolleet ja eikä he viettäneet päivääkään vanhainkodissa.

Lisäksi hänen ”Jengi ei tajuu, kuinka onnekkaita ne on, kun ne asuu Suomessa, jossa sosiaalihuolto pelaa eikä ketään ammuta, paitsi humalassa jossain Kehä III:sen ulkopuolella.” –kommentti on harvinaisen apaattisen väsynyt.

Siis koska meillä menee hyvin, ei silloin kannata puuttua kokemiin epäkohtiin, vai? Kekä epäkohtiin sitten puuttuvat ellei me varakkaat länsimaalaiset, joilla on siihen varaa? Armanista on kai ilmeisesti parempi, että ihmiset tyytyisivät vaan syömään kotona mikrolihapullia, käymään ostoskeskuksissa shoppailemassa, töllöttävän tosi-tv:tä, lähettävän silloin tekstareita MTV:n chattiin ja pitävän ennen kaikkea hiljaa hatun kourassa? Minusta on positiivista, että jotkut ihmiset eivät tyydy vain tämänkaltaiseen tyhjään elämään ja tarkoituksettomaan elämään.

Arman Alizadin saattaa olla ihan pätevä vaatturi ja hänellä saattaa olla oikeaa silmää pukeutumisen suhteen, mutta miksikään yhteiskunnalliseksi ajattelijaksi ei hänestä ole noiden argumenttien perusteella.

Mitä tulee turkiksiin, niin nehän ovat vaatekappaleina saatanan rumia, kaikenlisäksi naiset näyttävät vieläpä turkit päällä läskeiltä ja tätimäisiltä. Turkikseen pukeutunut on seksikkyydessä kuin Burkhaan pukeutunut.

PS. Jos kerran City haluaa lähteä provosoivaan linjaan, niin opettelisi edes provosoimaan kunnolla. Eli jos Armania kutsutaan tyylinatsiksi ja kanteen pistetään ”natsiunivormu” päällä, niin olisi puettu edes oikeaan natsin kolttuun.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ykä

3.5.2007 11:25

Miten todellakin joillekin tarvii asiat aina vääntää rautalangasta? Lume75, tässä se siis tulee; Armanin pointti oli siinä että ihmiset voisivat hoitaa tärkeämmät asian ensin kuntoo, esimimerkkinä vaikka voisit suunnata voimavarojasi kehitysapuun, Irak kansanahdingon auttamiseen, kiinan ihmisoikeuksien korjaamiseen. Lista on loputon. Se että laittaa ensin energiansa häkissä kärsivään minkkiin kertoo tekopyhyydestä sekä käsittämättömästä asioiden priorisoimisesta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lume75

3.5.2007 12:34

Ykä, turha yrittää vääntää rautalangasta, jos lankaa ei ole edes tarjolla. Eli teet nolla-argumenttiesi pohjalta pelkkiä oletuksia. Katsos kun monet aktivistit kokevat sekä ihmisoikeudet että luonnossuojelun tärkeäksi. Esimerkiksi monet tuntemistani aktivisteista toimivat sekä Amnestyn että WWF:n riveissä. Toisin sanoen ihmisoikeuksien puolustaminen ja luonnonsuojelu eivät ne mitenkään "sulje" toisiaan pois. Onko tämän asian ymmärtäminen näin ylitsepääsemättömän vaikeaa? Katsos kun, pahat asiat eivät tältä pallolta koskaan häviä, mutta on äärimmäisen vammaista olla puuttumatta johonkin epäkohtaan vain sen takia koska on olemassa muitakin epäkohtia. Viitsitkö Ykä selittää, että miten eläintensuojelu on sinulta pois? Teetkö itse mitään epäkohtien parantamiseksi?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Arman Alizad

3.5.2007 13:59

Yo Dudes!

Niinku meijän piireis sanotaan. ;)

Oon niin iloinen että haastis on aiheuttanu näin paljon keskustelua. Mut ite oon sitä mieltä että väkivalta lopettaa vittuilun joten eiköhä panna Ykä ja Lume koulun jälkee pihalle kattoon kuka on kuka... :D

Hyvä pojat! Jatkakaa samaa rataa. Puolesta ja vastaan, se on oikein!

Arman Alizad

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Emini

3.5.2007 17:10

Jos kyseinen henkilö on todella Bahai-uskovainen, hänen ei pitäisi käyttää alkoholia lainkaan...

"Totta kai multa tullaan kyselemään ravintolassa, että kerro Arman onko mun hihat nyt oikean pituiset. Mä veikkaan, ettei Jyrki Sukulalta kukaan kysele paahtopaistiohjeita kun se yrittää dokata. Tosin mä oon niin pieni julkkis, että mulla ei ole siitä oikeata ongelmaa. Sitä paitsi useat mun sekoilut menevät Ben Zyskowiczin piikkiin, sen verran on samaa näköä. Mä olenkin alkanut vippata rahaa Benin nimissä."

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Alizad-jugend

4.5.2007 02:04

Hei nyt vastauksia. Miksi Armanilla on kannessa brittiunivormu eikä oikeaa natsiunivormua? Eikö ollu pokkaa laittaa? Älkää nyt väittäkö ettei muka löytynyt sopivaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ajatelkaa!

4.5.2007 08:38

Emini, Kristinuskossa on 7 kuolman syntiä. Ne ovat ylpeys, kateus, ahneus, vihamielisyys, irstailu, mässäily ja hengen velttous eli laiskuus.

Koska olet itse rikkonut yhtä yllä olevista? Kysynpä vaan. Raamatussa sanotaan että "synnitön heittäköön ensimmäisen kiven."

Uskalsit heittää... soo soo ja hyi hyi sua.

Ja mitä Natsi univormuun tulee, kaupunginteatteri ei enää niitä vuokraa sen Jälkeen kun Arman esiintyi Overdose-ohjelmassa joka käsitteli II Maaimansodan aikaista peliä natsiunivormu päällä ja swastika käsivarressa. Siitä syntyi sellainen häly, että asujen vuokraaminen loppui. Arman swastika käsivarressa oli nimittäin yksi hulluimpia asioita mitä olen tv:ssä nähnyt. Prinssi Harryhän teki saman pari vuotta myöhemmin mutta tuskin oli meidän ählyltä otettu malli...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Laftaut

4.5.2007 19:42

Kyllä on miehellä sana hallussa, voi herranjumala. Hienoa että osaa esittää mielipiteensä ja samalla heittää armotonta läppää. Tilaisin 10 kpl tällaisia lisää Suomeen !

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Black.Night

7.5.2007 11:49

Aikamoinen äijä!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

bobiboy

7.5.2007 21:50

Paikallislehden tärkeilevän ravintolatoimittajan tekemä haastattelu hassusta tv-kasvosta olisi ihan viihdyttävä, ellei seuraus olisi tämä. (Iso?) osa lukijoista ottaa kaiken tosissaan ja alkaa pitää hassua pikkumiestä suurena mielipidevaikuttajana.

Oikeasti koko juttu oli niin lapsellinen ja ontuva, ettei pitäisi edes kommentoida, mutta silti. Ykä: Se, että joku tuo esille tiettyjä itseään kiinnostavia epäkohtia, ei mitenkään ole pois joistain toisista epäkohdista. Mene itse murhehtimaan niitä vanhuksia sen sijaan että tuuletat täällä jotain köyhän miehen Armania.

Tuomas Vimma ja Arman: Tekisitte itse jotain niiden vanhusten hyväksi turkiksien kuolaamisen, kulmakarvojen nyppimisen tai hanhenmaksan maistelun sijaan. Miten oma touhunne parantaa maailmaa niin paljon, että voitte väittää jonkun toisen kantaaottavaa toimintaa turhaksi?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mariaah

8.5.2007 09:34

Tietääkseni City ilmestyy maan kaikissa suurimmissa kaupungeissa, rakas bobiboi, valtakunnallinen siis, ei paikallinen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sanna_KA

8.5.2007 09:51

Multakin meni hieman Bobiboin kirjoitus ohi. Jos haluaa olla Cityä kohtaan pilkallinen, ilmaisjakelulehti olisi parempi pilkkasana, eikä suinkaan paikallislehti.

En myöskään ymmärtänyt Vimman dissausta ravintola-arvostelijaksi, sillä kirjoittaahan se muutakin tähän lehteen (kuten tämän jutun). Myös jos lukee haastattelun kysymykset, niin eihän Vimma ota kantaa juurikaan Armanin vastauksiin.

Armanhan on hauska ja harmiton kaveri. Piristävä poikkeus täällä ugrien murjotuksen keskellä. Ja mitä itse haastatteluun tulee, niin pidän enemmän Vimma tyylistä kuin esim. Perhon, joka kertoo itsestään enemmän kuin haastateltavasta. Tässä sentään oli annettu valokeila haastateltavalle.

My 2 cents of worth

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sanna_KA

8.5.2007 09:53

Tarkoitin Jaana Rinnettä, en Perhoa. Menee noi Cityn toimittajat aina vähän sekaisin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hardu

8.5.2007 15:50

Olipa muikea juttu, päivän piriste. Ne on nämä aktiiviset vain vetäneet tästäkin herneet nokkaan, hauskaa..heheh

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

WolfgangSchlussel

9.5.2007 22:57

kuvitteleeko hän olevansa arjalainen? heh-heh..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Parhain Wolfgang

10.5.2007 09:15

Arman Alizad on määritelmän mukaan arjalainen. Jos olisit istunut pikkaisen enemmän koulun penkillä, etkä opiskellut pelkästään Korkeajännityksiä lukemalla, tietäisit sen itsekin.

Hauskaa kevättä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Loorat

28.5.2007 14:14

'Jos kyseinen henkilö on todella Bahai-uskovainen, hänen ei pitäisi käyttää alkoholia lainkaan...'

Eipä siinä henkilön konkreettisesta uskonnollisuudesta puhuttu. Ei luterilaisuus/raamattukaan humaltumista puolla vaan ei suomalaiset kristityt silti usein lasiin sylje. Tapauskovaisia on maailma täynnä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.7.2007 03:55

Olet ihan höpö ukko, laita pinkit shortsit jalkaan sekä sandaalit ilman sukkia ! sekä hihaton paiita päälle. meinaatko kävellä puku ja kuristus panta päällä koko helle kauden ? tekisit varmasti 37 + c lämpöisessä thaimaan pattaylla niin ? ja katselisit muita kun kaikki menee shortsit ja ilman paitaa / t - paidalla illalla / yöllä discoon ? ihme että naamari ja pukusi on täälläkin ? kyllä minäkin olen käyttänyt teettämiäni silkkipukuja täällä työasioissa sekä yökerhoissa, eipä muuten vapaaaikana, niin kuin te teette, siksi tuo on noussu nuppiisi nyt ja olet jäljessä kehityksessä jo vuonna 1980 - 1990 käytimme korkealaatuisia pukuja, kenkiä, sukkia, paitoja, mirriä, karavattia. sekä yritys ystävällani oli pakkokin työn puolesta käuttää pitkiä mustia sullia jotka kiinnitettiin ylhäältä niin ettei paljasta ihoa saanut näkyä, ei mitään pellen vaate kerrastoa niin kuin sinullä on usein kuvissa päällä, olet 70 % mauton tyylitajusi on enemmän jostain pe4lle leffasta kuin tosi hyvän maun omaava ja oikein vaatetta kantava ihminen . Koita kehittyä ammattilaiseksi vielä tällä vuosikymmenellä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Go Vegan! (osa 1)

3.11.2007 15:48

Arman Alizadin kolumni "Aate vai sairaus?" on todella typerä ja kertoo siitä, ettei kirjoittaja ole perehtynyt asioihin.

Vegaani ei tarvitse synteettisiä vitamiinilisiä. Esimerkiksi B12-vitamiinia tuotetaan teollisesti fermentoimalla (käyttämällä) eri bakteerilajeja, joten bakteerien tuottamana se ei ole synteettinen eikä itsessään eläinperäinen (bakteeri ei ole eläin). B12-vitamiinia on maaperässä, joten kevyesti pestyistä kasviksista tätä vitamiinia saattaa saada merkittäviä määriä. Bakteerit tuottavat B12-vitamiinia myös mm. lehmän mahalaukussa. Kaikki ihmiset ruokavaliosta riippumatta saavat B12-vitamiinin bakteerien tuottamana. B12-vitamiinia sisältävien vegaanisten tuotteiden tuotanto on vähemmän kummallisempaa kuin B12-vitamiinia sisältävien eläinperäisten tuotteiden tuotanto. Bakteerien fermentoiminen vastaa lehmän elimistön tekemää työtä. Lehmää siis pidetään tuotantokoneena, jotta saataisiin B12-vitamiinia. Jos B12-vitamiinin saa eläinperäisestä lähteestä tuotantoeläimen kautta, vitamiinin tuottamiseen on silloin tarvittu useita merkittäviä vaiheita, jotka sisältävät suurta ”luonnottomuutta” aina viljelykemikaalien valmistuksesta rehukasvien viljelyyn ja eläinten luonnottomista tuotanto-olosuhteista eläinperäisten tuotteiden lopputuotantoon. Lihan ostaminen kaupan hyllyltä on nykypäivänä paljon luonnottomampaa kuin bakteerien tuottaman B12-vitamiinin saaminen nauttimalla B12-vitaminoitua vegaanista ravintoa tai ottamalla vitamiinin tabletteina. On paljon parempi nauttia B12-vitaminoitua vegaanista ravintoa tai ottaa B12-vitamiini tabletteina kuin riistää maailman miljardeja tuotantoeläimiä päivittäin B12-vitamiinin takia. B12-vitamiini myös imeytyy elimistöön paremmin täydennetyistä vegaanisista tuotteista ja tableteista kuin eläinperäisen proteiinin yhteydessä saatuna. The Institute of Medicine of the National Academy of Sciences (US) suosittelee, että yli 50-vuotiaat ottavat B12-vitamiinin vitamiinilisävalmisteista tai täydennetyistä ruoista, koska tällä ikäryhmällä B12-vitamiinin imeytyminen elimistöön on heikentynyt, ja koska B12-vitamiini imeytyy elimistöön huonommin eläinperäisestä ravinnosta. Vegaanin on siis helppoa saada riittävästi B12-vitamiinia. Muutenkin vegaanisesta ruokavaliosta saa kaikki ihmisen tarvitsemat ravintoaineet mainiosti. Eläinkunnasta peräisin olevien tuotteiden käyttö lisää sairauksia kuten sydän- ja verisuonitaudit, korkea kolesteroli, tyypin 2 diabetes, liikalihavuus ja joitakin syöpiä.

Sekasyöjätkin käyttävät tuotteita, jotka ovat ravintoainelisillä täydennettyjä. Jos esim. B12-vitamiinin saa täydennetystä soijamaidosta, se ei ole ravintoainelisä sen kummemmin kuin esim. lehmänmaitoon lisätty D-vitamiini, tuoremehuun lisätty C-vitamiini tai suolaan lisätty jodi. Myös tuotantoeläinten rehuihin lisätään vitamiineja, esim. B12- ja D-vitamiinia. Vegaani ei tarvitse ravintoainelisiä sen erikoisemmin kuin sekasyöjä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Go Vegan! (osa 2)

3.11.2007 15:49

Ihmisoikeudet perustuvat lajiin, eli jokaisella ihmisellä on ihmisoikeudet siksi, koska jokainen ihminen kuuluu ihmislajiin. Johonkin tiettyyn lajiin kuuluminen ei ole kuitenkaan todellinen ja johdonmukainen peruste moraaliselle yksilöarvolle. Ihmisen ja muun eläimen moraalisen yksilöarvon todellinen ja johdonmukainen peruste on kokemuksellisuus (tietoisuus), eli todellisuuden jonakin kokeminen. Kokemuksellisuus moraalisen yksilöarvon universaalina kriteerinä antaa moraalisen yksilöarvon myös mahdollisille ihmistä älykkäämmille olennoille, jotka eivät kuulu ihmislajiin. Jokaisella kokemuksellisella olennolla on moraalinen yksilöarvo (itseisarvo). Eläimet ovat siis arvokkaita itsessään, eivät ainoastaan välineellisesti (välinearvo) ihmisiä hyödyttääkseen. Yksilöarvosta johdetut oikeudet ovat perusoikeuksia, joilla pyritään turvaamaan yksilön perushyvinvointi. Eläinten perusoikeuksia ovat esim. oikeus lajiominaiseen käyttäytymiseen, oikeus olla kokematta tarpeetonta kipua ja kärsimystä, sekä oikeus elää. Ihmisillä on velvollisuus kunnioittaa eläinten perusoikeuksia. Käytännön johdonmukainen seuraus eläinten perusoikeuksien kunnioittamisesta on mm. tuotantoeläinten pidon lopettaminen. Ihmisellä ei ole moraalista oikeutta rikkoa eläinten ensisijaisia intressejä esim. omien makutottumustensa vuoksi. Muiden eläinlajien yksilöitä ei voi automaattisesti määritellä ihmislajin yksilöitä vähempiarvoisiksi esim. ”älykkyyden” perusteella, koska monien eläinlajien aikuiset yksilöt ovat ”älykkäämpiä” ja tietoisempia kuin tietyt ihmislajin yksilöt (esim. pienet vauvat, vaikeasti kehitysvammaiset ja dementoituneet vanhukset). Jos ihminen pitää esim. uskontoa tai lakia auktoriteettinaan, hänellä ei ole itsenäistä ajattelua ja moraalia.

Minkit elävät turkistarhoilla pienissä häkeissä käyttäytymishäiriöisinä, ja yhteen minkkiturkkiin tarvitaan n. 60-70 tapettua minkkiä. Turkiseläinten rehun valmistus, säilytys ja kuljetus kuluttavat moninkertaisesti enemmän polttoainetta kuin sen öljymäärän, joka kuluu vastaavan kokoisen tekoturkiksen valmistukseen. Turkistarhaus on siis myös erittäin epäekologista ja se on tiedetty jo monta vuosikymmentä. Suomen luonnonvarainen minkkikanta on muodostunut jo ennen turkistarhaiskuja, kun turkistarhoilta on paennut minkkejä. Minkkien luonnolle aiheuttamat vahingot (ihmisen näkökulmasta) olivat suurimpia luonnonvaraisen minkkikannan muodostuessa, ja nuo vahingot olivat kokonaan turkistarhaajien syytä. Suomessa elää luonnonvaraisena nykyään n. 0,5 - 1 miljoonaa minkkiä, ja minkkien nykyäänkin luonnolle aiheuttamat vahingot ovat siis lähes kokonaan turkistarhaajien syytä. Minkkejä on turkistarhoilla, koska ihminen lisäännyttää niitä. Lisäännyttäminen pitäisi lopettaa jotta turkistarhaus häviäisi, eikä laittoman suoran toiminnan eläinoikeusaktivistien tarvitsisi päästää minkkejä vapauteen moraalisesti oikeutetuista mielenosoituksellisista syistä. Eläinasialle saa usein eniten julkisuutta laittomilla iskuilla, valtavirtamedioiden suhtautumisen takia. Laittoman suoran toiminnan eläinoikeusaktivistit eivät ole esim. ”ekoterroristeja” vaan niitä ovat sellaiset ihmiset, jotka eivät toteuta ihmisten ja muiden eläinten perusoikeuksia ja tee ympäristöystävällisiä valintoja. Eläintuotantotahot, valtavirtamediat ja poliisi antavat tahallisestikin väärää kuvaa julkisuuteen laittoman suoran toiminnan eläinoikeusaktivistien motiiveista ja toiminnasta.

Ei ole vegaanien vika että lääkefirmat tekevät eläinkokeita, vegaanithan juuri vastustavat eläinkokeita järkevin perustein.

Kukaan ei voi toteuttaa eläinten oikeuksia täydellisesti, mutta ei myöskään esim. ihmisten oikeuksia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei eläinten ja ihmisten oikeuksien toteuttamiseen pitäisi pyrkiä.

Kehittyäkseen eteenpäin ihmisen on tarvittaessa pystyttävä myöntämään olevansa väärässä. Ihmisen on pyrittävä eroon myyteistä, ennakkoluuloista ja stereotypioista. Alizadilla pitäisi olla rohkeutta, oikeudenmukaisuutta ja todellista miehekkyyttä siihen, että ottaa vastuun kirjoituksestaan ja korjaa tekemänsä virheet seuraavaan City-lehteen.

Lisätietoa mm. www.vegaaniliitto.fi www.vegansociety.com www.oikeuttaelaimille.net www.animalia.fi www.veganhealth.org www.buav.org www.veganbodybuilding.com

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kiskiskiskiskis

3.11.2007 20:09

armanin valinta lähes aina joku tyttö jolla naama täynnä pakela ja horohtavat vaatteet.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kari Honkanen

18.2.2009 01:30

Luin sinun kolumnin tänään ti 17.02.2009 maakuntalehti Etelä-Saimaasta otsikolla "Tarra rintaan!". Se oli oikein pureva kaikkea turistien rahastusta vastaan!. Hyvä juttu!

Muuten sinä olet syntyisin Iranista. Muistan kun meidän kylän Kirjavalan meijeristä 70-luvulla vietiin ulkomaille Iraniin voita juuri kun se oli sodassa Irakin kanssa. Nyt 2009 tuo meidän kylän meijeri on lopettanut toimintansa, koska sotakin siellä Iranissa on kait päättynyt. Hyvä niin.

Terveisin Kari Honkanen, 59410 Kirjavalan kylä, Parikkala

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

DeltaForce26

6.3.2009 14:28

Toi on kyllä niin turha jätkä että hohhoija, katson mielummin muumeja kun armanin ohjelmia, ihan saatana turha julkkis. Painukoot helvettiin täältä. ÄHLÄMI

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi