Autiot pihat

Kolumni

Vanhasen hallituksen aluepolitiikan tavoitteena on muuttoliikkeen ja väestörakenteen tasapainottaminen. Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen maalailee kauniita visioita, joissa esimerkiksi Kainuussa on vuonna 2012 enemmän nuoria, yrityksiä ja työpaikkoja kuin tänään.

Vieraillessani viime sunnuntaina Kajaanissa, päätin lounastaa Kartanohotelli Karolineburgissa, jota eräs ystäväni oli minulle suositellut. Paikka osoittautui suljetuksi, ja kun tiedustelin kohteliaasti paikkakunnan seuraavaksi parasta ravintolaa, minua tuijotettiin kuin vähä-älyistä. Lopulta minulle selitettiin, ettei Kajaanista saa sunnuntaisin ruokaa, ja että paras mahdollisuuteni oli ABC-huoltoasema Iisalmen suunnalla. Kiitin kohteliaasti, hyppäsin autooni ja tykitin sataaviittäkymppiä Stadiin syömään.

Jos 35 000 asukkaan kaupungissa on tällaista, voi jokainen kuvitella millaista on pienemmillä paikkakunnilla, jossa asukkaiden keski-ikä lähentelee kuuttakymmentä. Houkuttele siinä nyt sitten nuoria jäämään kotiseuduilleen.

Syrjäseutujen autioituminen ja väestön valuminen Helsingin, Oulun ja Jyväskylän tapaisiin kasvukeskuksiin on tosiasia, jota hallitus ei suostu hyväksymään, vaan jatkaa tuhoontuomittua taisteluaan tuulimyllyjä vastaan aseinaan hajasijoittaminen ja yltiöoptimistiset tulevaisuudenkuvat. Kuinka moni on oikeasti valmis muuttamaan jonnekin Savukoskelle alueellistetun viraston perässä?

Kuntapäivillä ruusunpunaisten tulevaisuudennäkymien maalailu ei ole pelkästään yhtä hyödyllistä kuin aspiriinin antaminen ebolapotilaalle, vaan myös rikollisen edesvastuutonta toimintaa. Pettymys on aina odotusten ja todellisuuden erotus, ja todellisuus tulee potkaisemaan koon neljäkymmentäkuusi maihinnousukengällä päähän valtiovallan lupauksiin tuudittautuneita kunnanisiä.

Kirjoittaja on 25-vuotias ravintolafriikki ja kirjailija.

25 kommenttia

hapyix

14.7.2005 19:13

Joo, ei ole helpoa asua landella :) Maaseutu tyhjenee, se on fakta. Parin kymmenen vuoden päästä on maassa sellainen tilanne, että 80% Suomesta voidaan muuttaa luonnonpuistoksi.

Eivätkä ne osaa edes tehdä kunnon mojitoa siellä Kajaanissa!

-H-

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

onnetonta

15.7.2005 10:49

Samaa mieltä...

Ihan turha yrittää sitä maaseutua väkisin pitää pystyssä, menee hukkaan koko vaivannäkö. Ei kaikkien kaupungeissakaan tarvitse asua, mutta asutuksen keskittäminen esim. Kuopion, Oulun ja Rovaniemen suuntaan olisi järkevämpää kuin hajanaiset 500 ihmisen kylät pitkin poikin maata.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Heidi_-_82

15.7.2005 14:09

joo ei oo tääl kajaakis mitenkään järin villii. rosso on auki sunnuntaisin mut se ei varmaan kelpaa tollaselle maailman miehelle kun vimma.

onko vimma oikeasti vain yksi henkilö kun tuntuu siltä että jokatoinen sen kolumni on ihan erilainen kun jokatoinen??
siis välillä irrotellaan kunnolla ja välillä tollasia asiksemmin kirjoitettuja juttuja.

mut on se ihq.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

rovion

16.7.2005 13:53

Vimma, kuten Cityn propagoiman elämäntavan omaksuneet lattea litkivät kermaperseet yleensäkin, näkevät maailman vain kovin kapeasti. Ja lyhytnäköisesti. Arvoja ei ole, tai jos onkin, ne ovat sesonkitavaraa. Hellanlettas, kuinka sitten suu pannaan, kun rysäytetään pientä öljykriisiä yhdistettynä maailmanlaajuiseen lamaan, monikulttuurisen yhteiskuntakokeilun romahtamiseen Euroopassa ja luonnon saastumiseen? Kvartaalielämäntapa alkaa vedellä viimeisiään.

Kun paska alkaa toden teolla lentää tuulettimeen, olisi hyvä että Suomi säilyttäisi edelleen jonkinnäköinen omavaraisuuden(tai ainakin valmiuden siihen) ruokatuotannon suhteen. Ja sehän tarkoittaa, että maaseudullakin on oltava elämää. Kaupungissa sitä kun ei ole, ainakaan älyllisessä muodossa. Jos kolumnistin suurin huolen aihe on perkeleen 'kurmee'-sapuska, niin mitä se kertoo helsinkiläisistä ns. trendiperseistä? Neitejä kaikkki tyynni. Tulen tulevaisuudessa mielelläni syöttämään Vimman kaltaisille paskiasille läskisoosia lapion kanssa. Talkkunaa ja mansikkamaitoa kaadan ämpäristä kyytipojaksi.

Ja kirjoitan tätä nyt, maallemuuton kynnyksellä, Kätilöopistolla syntyneenä, stadissa 33 vuotta asuneena ja sen surullisen rappion todistajana.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Generalissimus

16.7.2005 20:29

Syy miksi 35000 ihmistä ei saa edes yhtä ravintelia pysymään pystyssä maakunnissa on se, ettei heitä voisi vähempää kiinnostaa vetää viiriäistä shampanja-vaahdolla. Sydänsuomi toimii vähän eri aaltopituudella kuin Vimma sun muut rystypuolelta lämäävät kaupunkihinttarit. Totuus löytyy kaurapuurosta, bitch!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

NonUrban

17.7.2005 12:32

Juu, ite syntyny Hkissä, sittemmin maata ja maailmaa kiertäny, maailmankuvaa avartanut. Kyllä tuo Suomen oma kulttuuri, tavat, perimä ja miehiset miehet on Kehä III ulkopuolella. Nuo urbanisoituneet ylipainoiset liikuntaa harrastamattomat poikaset kelpaavat hädin tuskin huoltokomppanian soppakanuunan keittäjiksi. Kun jossain tosimiehiä tarvitaan kuten on tarvittu vähintään kerran joka vuosisadalla ei noista yh-feministin kasvattamista kivääriä oudoksuvista metsää pelkäävistä ja niihin eksyvistä ole mihinkään. Maaseutu pidetään asuttuna -näin on maanpuolustuksellisista syistä viisaasti päädytty ensi näkemältä "tappiollistakin" maanviljelyä tukea ja toivottavasti näin tehdään jatkossakin. Historia toistaa itseään, mikään ei ole pysyvää, turha kuvitella että ikuinen rauha vallitsee seuraavat 100, 200 tai 1000 vuotta...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

NonUrban

17.7.2005 12:50

Maaseudulla miehet on metällä, kalassa, piha- ja puutarhatöissä, kuntosalilla, lenkillä, ampumassa tai riiulla. Siinä tuo meidän kulttuurin syvin olemus on yhessä lauseessa. Ei tuo meidän elämä pyöri yökerhojen, baarien, kuppiloiden, gourmee-ravintoloiden ja yökerhojen ympärillä. Tervetuloa Kainuuseen tai Kuhmoon metästysaikaan niin näet tosimiehiä eikä mitään Capuccinon ryystäjiä. Vedäpä muutama kymmenen 500 kilosta uroshirveä metästä sen ensin suolistettuasi käsivoimin muutama kilometria lähimmästä tiestä ruokapöytään ni katotaan onko siusta mihinkään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Abc123

17.7.2005 18:14

Vimman kolumneista tulee mieleen sorsa, jolle on laitettu luistimet jalkaan - ei oikein tiedä miten päin olla. Vimma on erityinen aluepolitiikan viiltävä analyytikko. Vimma voisi keskittyä siihen minkä osaa, eli lässyttää ravintoloista joista on saanut kelvotonta palvelua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Uriah_H

19.7.2005 12:22

Kylläpäs poromiehillä on pipo tiukalla. Eihän Vimma suinkaan vittuillut tässä maalaisille, vaan hallitukselle ja "kunnanisille". Maaseudun tyhjeneminen on ikävä tosiasia, jota vastaan pitäisi taistella jollakin muilla aseilla kuin pelkästään katteettomilla lupauksilla. Näin mä kolumnin ainakin lukiopohjalta ymmärsin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

JaquesH

20.7.2005 20:56

No hoh hoijaa... kylläpäs maakunnan miehet taasen pitävät meteliä yhdestä kolumnista! Niikuin joku tuossa edellä jo taisikin mainita, eihän tuo juttu ollut maaseutua vastaan, vaan lähinnä siinä arvosteltiin hallituksen hajasijoituspäätöksiä. Toisaalta kertoohan se jotain näiden maalaisten itsetunnosta ja omista elämänarvoista, kun vastaukset liikkuvat (taas kerran) linjalla Helsingissä KAIKKI istuvat trendiravintoloissa ja katukahviloissa lattea litkimässä, eivät KUKAAN ole koskaan käyneet maaseudulla, ovat ylipainoisia elämäntapanautiskelijoita etc.

Joskus pistää mietityttämään mistä nämä ennakkoluulot meitä helsinkiläisiä kohtaan oikein polveutuvat... vastaus lienee pitkälti se, että "sieltä jostain" tänne muuttaneet kertoilevat kesälomareissuillansa tarinoita joista nuo edellämainitut sterotypiat sitten sikiävät. Uskokaa minua, Helsingissä syntynyttä viidennen polven paljasjalkalaista (ja ylpeä siitä), kaikki stadilaiset eivät suinkaan katsele nenänvarttansa pitkin maaseutua ja siellä asuvia - jotenkin sitä toivoisi ettei sielläpäinkään kaikkia helsinkiläisiä leimattaisi!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Abc123

21.7.2005 11:20

"pitävät meteliä yhdestä kolumnista" Hei, tässähän on juuri tarkoitus kommentoida sitä kolumnia.

Maalaisten ennakkoluulot Helsinkiläisiä kohtaan johtuvat lähinnä heidän huonosta itsetunnostaan. Helsinki on heille ihmeellinen paikka, jossa pitää olla jotenkin ihmeellisesti. Maalaiset ovat täällä juuri huonon itsetuntonsa takia jatkuvan itsetutkiskelun ja -vertailun kourissa. Landella Helsinkiläiset tunnistetaan puheesta ja tullaan kyselemään, että mitä te luulette olevanne. Alemmuuden tunne pamahtaa kehiin heti kun kuulee, että joku on sieltä pääkaupungista.

Tästä kertoo vanha vitsi, jossa pyörästä puhkeaa kumi ja matkalla viereiseen taloon lainaamaan pumppua tyyppi alkaa kelaamaan, että sille vaan vittuillaan jos se pyytää apua. Sitten se menee talon pihaan ja huutaa: pitäkää se saatanan pumppunne!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kuparinen

21.7.2005 14:33

Tosin olihan tuo aika erikoinen välikappale tuosta Karolineburgista kantaa ottavassa kolumnissa. Ja jos kysyy yhdeltä, niin eihän se välttämättä Kajaanin ravintoloita tunne. Onhan siellä lauma s-ketjun ravinteleita, joissa voi syödä sunnuntaisinkin. Ei silti ehkä oleellisin asia kuitenkaan hajasijoitussuunnitelmankaan kannalta.

Onhan se hajasijoitussuunnitelma hieno paperilla mutta käytännössä se alkaa tökkimään käytännön toteutuksessa ainakin jossain vaiheessa. Mutta kuntienpakko yrittää pitää imagoaan yllä.. Siksi Kainuunkin tulevaisuutta pohditaan kyselyillä ja mietitään erilaisia selviytymisstrategioita. Onhan niitä mielenkiintoista seurata mutta Kainuuseen en kyllä haluaisi palailla itse. Pohjois-Karjalassa on hauskempaa vaikka yhtä metässä ollaankin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tuuli_nen

21.7.2005 16:02

Palasin vuoden Hollannissa asustelun jälkeen kotiini, pieneen maalaiskylään, Kuopion pohjoispuolelle. Ja mitä näinkään:

Kylänraittimme varrelle oli noussut kymmenkunta uutta omakotitaloa. Lisäksi kuulin, että kyläkoulussa jossa minun aikaani oli n.50 oppilasta on tällä hetkellä 90 oppilasta!

Mikäs tyhjenevä maaseutu se semmoinen on? Eihän tämmöinen käy laatuun! Pk-seudulle sitä kuuluu pakkautua!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Asidohopo

21.7.2005 17:58

Paikan kuin paikan sivistystason voi mitata usealla eri mittarilla. Tuo Vimman käyttämä sunnuntaisin tarjoiltavan ruuan laatu on yksi. Toinen tapa (jota itse käytän), on mitata kuinka montaa erilaista kahvia kylästä saa. Siis peruskahvin lisäksi latet, espressot, capuccinot sun muut. Jos jää alle kymmenen, tukkimetsässä ollaan :)

Täytyy yhtyä edelliseen kirjoittajaan, että kyllä nyt taitaa olla kyse maalaisten huonosta itsetunnosta. Onhan se tietenkin hienoa, jos jaksaa käydä amumassa omat hirvensä. Itse hankin omani kauppahallista. Sen huomaa noissa kommenteissa siitä, että kaikki stadilaiset leimataan pikkurilli pystyssä kultapiiskuteetä pillillä litkiviksi hinttareiksi. Tosimiehet haisevat hielle, juovat piimää ja kossua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kultapii

21.7.2005 23:47

Höh.. eipä sitten yleistetä niinkään päin, että kaikilla maalaisilla on huono itsetunto ja eivät pidä helsingissä asuvista.

Minusta siellä on mukavia heppuja, vaikka itse en haluaisikaan asua siellä.. viihdyn siellä vain turistina ja pienemmät kaupungit on minua varten.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ohvoih

25.7.2005 14:49

HALLELUUJAAAAAAAAA

Kuopiosta kotoisin olen, Kuopiossa taas asun. Välillä pyörähtelin maailmalla pois koto-Suomesta ja siellä-suuressa-ihanassa-autuaaksitekevässä-Helsingissä myös asuin, kolomisen vuotta. Mitä ite siellä näin ja koin selittää kyllä sen, miksen minä pääkaupunkiamme kovin korkeelle arvosta. Ihmiset sen teki, ei minun mielikuvitus. En yleistä, tutustuin moniin mukaviinkin ihmisiin. Lepposiin, ystävällisiin. Mutta sitten olikin suuri lauma trenditietoisia, itseään täynnäolevia kusipäitä, massa-ajattelijoita, jotka ei nähneet elämää kehä ykkösen ulkopuolella. Kaikki siitä eteenpäin oli landea, sivistymätöntä, kaukana jumalan selän takana. Surullista kyllä, suurin osa noin ajattelevista oli ite juuri siltä alueelta lähtöisin, kehä ykkösen "muun" Suomen puolelta.

Mutta eihän sitä nyt kuitenkaan voi mitata seudun kehitysmahdollisuuksia sen mukaan, saako siellä gourmetta nassuun sunnuntaisin ja montaako erilaista kahvia on tarjolla!! Väkisin tuollasta lukiessa stadin raavaita city-miehiä alkaa pitää pikkurillipystyssäpoikina... Elämää on muuallakin kuin kahviloissa, ravintoloissa, pintaliitopaikoissa. Oikeaa elämää on siellä missä ihmiset on oikeita ja aitoja, itsenäisiä, omaa tietään pää pystyssä kulkevia. Maalaisilla ei ole heikko itsetunto, stadilaiset ääliöt vain kuvittelee niin. Omaa egoa pitää kohottaa mollaamalla muita ja muiden elämäntapoja. Heikko itsetunto on siellä kehä ykkösen sisällä, kauniissa Suomessa, maamme pääkaupungissa, sivistyksen kehdossa - KO??????

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Abc123

27.7.2005 13:35

Asidohopo: "Paikan kuin paikan sivistystason voi mitata usealla eri mittarilla".."tapa (jota itse käytän), on mitata kuinka montaa erilaista kahvia kylästä saa"

Sinulla on varmasti sellainen pieni vihko, johon merkitset sitten mittauksesi tuloksen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Abc123

27.7.2005 13:41

Kun kirjoitin tuolla: "Maalaisten ennakkoluulot Helsinkiläisiä kohtaan johtuvat lähinnä heidän huonosta itsetunnostaan.." Tarkoitukseni oli kiinnittää huomiota nimenomaan ennakkoluulojen syihin. En tarkoittanut, että kaikilla maalaisilla olisi huono itsetunto.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sboy

27.7.2005 16:19

Juuh, lienee syytä pitää mielessä ketä / mitä kolumni todellisuudessa kritisoi. Kaikki järkevät ihmiset varmaankin ymmärtävät, että maaseudulta ja pienistä kaupungeista ulospäin suuntautuva merkittävä muuttoliike aiheuttaa ongelmia pitkällä aikavälillä.

Kuitenkin kolumnissa, osittain varsin osuvastikin, kritisoidaan pienten kaupunkien sijaan hallituksen menetelmiä ilmiön hillitsemiseksi ja estämiseksi.

Kun medioissa jatkuvasti puhutaan suurten ikäluokkien vanhenemisesta ja sitä seuraavasta mahdollisesta työvoimapulasta tuntuu valtionvirastojen hajasijoittaminen samaan aikaan vähintäänkin erikoiselta. Yksilön (tai perheen) miettiessä valmiuttaan muuttaa pois pk-seudulta ties mihin Kajaaniin esim. opiskeluiden päättyessä voi myös ulkomaille muutto alkaa tuntumaan entistä houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Varmasti huomattavasti heikommat paremmat ja raskaampi verotus eivät edistä Suomen asemaa parhaista työntekijöistä kilpailtaessa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kaiseri

1.8.2005 13:59

Joopa joo, tässä maita ja mantuja kierrelleenä ja muihinkin tutustuneena väkisinkin on palanut aivokuoreen mental note yleistys pk-seudun ulkopuolisista ihmisistä egoltaan heikkoina. AINA he jaksavat ensimmäisenä huomauttaa kuinka stadilaiset ovat pintaliitäjiä ja itsekeskeisiä kusipäitä, jos heillä ei syvällisempää keskustelunaihetta ole niin olkoot hiljaa. Yleensä tämä kommentti vielä todetaan ennenkuin on oikeasti edes vaihdettu kunnon lausetta yhdenkään pk-seutulaisen kanssa.
On se per**** kumma, että aina pitää haukkua pääkaupunkiseutulaisia ja muualla asuvat saavat olla "ylpeitä" asuinseudustaan.

Ja mitä itse kolumniin tulee, niin kyllähän se nyt niin on että jos ei sieltä saa gourmet ateriaa sunnuntaina niin kyllähän se sivistystaso väkisinkin on heikompi. En minä joka ikistä ateriaa varten jaksa sitä hirveä ampua, varsinkaan sunnuntaina ja paikkakunnalla vain käväistessä.

Tulee myöskin mieleen tämä virastojen sijoittelu tuonne "tosimiesten" Suomeen. Ovatko nämä tosimiehet kuitenkin sitten semmoisia tosimiehiä, että vaivautuvat tuommoisiin stadin hinttien duuneihin kuten toimistoduunit, eikös se tosimiesten työ ollut sitä metsänkaatamista, peltojen viljelyä etc?

ps. gourmet ateriat ovat hyviä ja olisi se nyt yksi elämän helvetti, jos ei semmoista pääse syömään kun haluaa. Ei sitä joka päivä tarvitse syödä, mutta valinnanvapaus se on mikä määrää! Ja luonnollisesti sota-aikana mukaudutaan tilanteeseen. Ei Ranskassakaan taidettu paljoa viiriäisen munia syödä toisen maailmansodan aikana.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vaikeetaon

3.8.2005 15:25

Tyhjeneekö maaseutu siksi, että siellä ei ole tarpeeksi tasokkaita ravintoloita hyvästä ruuasta pitäville ihmisille? Vai eikö maaseudulla (esim. Kajaanissa) ole gourmet ravintoloita siksi, että siellä ei ole riittävän suurta määrää ihmisiä jotka tarvitsisivat tällaisia palveluja? Voisiko myös olla niin, että maaseudulla kaikkien ihmisten elämäntyyliin (Punavuoressa sitä kutsutaan sanalla "lifestyle") ei kuulu säännöllinen ravintoloissa syöminen?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

83_dreadchick

3.8.2005 18:26

jengi lukee textii tietty miten ite haluu, mut eiks tos vimman kolumnis ollu pointtina se, et on aika vaikeet saada nuoret ihmiset jäämään asumaan pieniin stadeihin, jos sielt ei saa ees sunnuntaisin kunnon ruokaa.

Kerran kävin porvoossa. Siihen jäi kotimaan matkailu. Taidampa pysyä Stadissa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Expatriat

5.8.2005 12:07

On totta, etta Suomi on kerta kaikkiaan niin tavattoman pieni maa ettei n. 30-50000 asukkaan kaupungeissa ole taloudellisesti kannattavaa pitaa ylla ns. luksuspalveluita (joihin tassa lasken nuo Vimman ja aikaisempien kirjoittajien mainitsemat ns. gourmet-ravintolat), joita suomalaiset eivat ole juuri tottuneet kayttamaan. Suomalaisten palkat jopa paakaupunkiseudullakin ovat myos senverran onnettomat, ettei kalliissa ravintoloissa ole mahdollista kayda syomassa kuin pienella liike-elaman osajoukolla. Helsingissakin naita gourmet-ravintoloiksi itseaan tituleeraavia on hyppysellinen, joiden skitsofreninen palveluilmapiiri koostuu hysterianomaisesta trendikkyyden tavoittelusta yhdistettyna perussuomalaiseen Leningrad 1978 -palveluasenteeseen. Silla erotuksella etta Leningrad oli ihan oikea metropoli neuvostoaikoina, jonne technokin tuli kauan ennen Suomea.
Se etta rapian puolen miljoonan asukkaan ns. paakaupungissa saa muutamasta kahvilasta ylimitallisen ja -hinnallisen listallisen sivettikissan paskomista kahvipavuista suodatettuja kahveja ei tee siita maailmanluokan metropolia. Elamanlaatua siita tietysti loytyy niille harvoille, joilla rahaa on. Joten te maalaiset, ei syyta syrjityksi tulemisen tunteisiin, se etta kiistellaan onko 100.000 vai 500.000 asukkaan kaupungeissa enemman tuota, mita tietyt kirjoittajat talla listalla jostain syysta mieltavat kulttuuriksi, on talla skaalalla lahinna saivartelua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

OsamaBinKainuu

7.8.2005 11:13

Sijoitetaan pakolaiset syrjäseuduille viljelemään viljaa ym. Velvoitetaan asumaan siellä ainakin ensimmäiset viisi vuottaan Suomessa, niin tottuvat ja jäävät.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuulitakki

9.8.2005 12:34

Vimmaa ei ennakkotiedoista poiketen nähty Pentinkulman päivillä.
Johtuiko se siitä, ettei mukaan saanut ottaa kustannustoimittajaa joka muuttaa puheen ymmärrettävään muotoon?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi