City lähti BMW 225xe -lataushybridillä tutustumaan Suomen suurimpaan autotapahtumaan, jollainen järjestettiin edellisen kerran 10 vuotta sitten. Autoala on kitkuttanut pitkään syvässä alhossa, mutta nyt romutuspalkkioiden ja autoveron alennusten myötä uudet autot ovat jälleen alkaneet tehdä kauppansa. Tämä mahdollisti messujen järjestämisen pitkästä aikaa ja autonaiset sekä -miehet kiittävät.
Messuhalli oli täynnä toinen toistaan kiiltävämpiä menopelejä yli 30 eri automerkiltä. Vaikka todellisia uutuusmalleja, kuten Skoda Kodiaq, Kia Niro, Honda Civic, Nissan Micra tai Hyundai Ioniq, oli varsin vähä näytillä, erilaiset sähköä hyödyntävät hybridit, lataushybridit ja täyssähköautot olivat näyttävästi esillä. Toyotan ja Lexuksen henkilöautovalikoimasta oli esillä vain erilaisia hybridejä ja tuntuikin, että kaikki valmistajat, joilla oli jotain sähköistä tarjolla, olivat tuoneet mallit esille.
Vaikka iäkkäämmältä messuväeltä kuuli kommentteja, että sähköautot ovat typerää vouhotusta, akut eivät kestä mitään, eikä käytettyä sähköautoa osta kukaan, näyttää sähköisen liikkumisen valikoima kasvavan vauhdilla. Kohta jokaiselle autonostajalle löytyy sopiva hybridi- tai sähköautovaihtoehto ja moni joka rohkenee kokeilla, jää koukkuun - kukapa ei nauttisi hiljaisuudesta ja edullisesta "menovedestä", maailman pelastamista unohtamatta. Vanhat valmistajat ovat muuttaneet mallejaan hätäisesti sähköiseksi Teslan vanavedessä, mutta muutaman vuoden päästä heiltäkin alkaa tulla alunpitäen sähköiseksi suunniteltuja malleja myyntiin. Odotamme niitä suurella mielenkiinnolla.
Toki messuilla esiteltiin myös raakaa, bensiinistä ammentavaa voimaa. Annetaan kuvien puhua puolestaan.