Dubai on hämmentävä paikka. Se pursuilee luksusta ja ainutlaatuisuutta. Tällä viikolla Dubaihin saatiin taas lisää ihmeteltävää, kun maailman ainoan seitsemän tähden hotellin Burj Al Arabin edustalle avattiin Burj Al Arab Terrace - metallinen terassisaari. Täällä pohjoisessa erityisen kiinnostavan projektista tekee se, että saari rakennettiin kokonaan Suomessa.
Turussa toimiva suomalaisomisteinen yritys Admares tunnetaan kelluvista rakenteistaan. Se sai tehtäväkseen suunnitella saaresta äärimmäistä luksusta tarjoavan merellisen rantakeitaan, jossa on sekä suolaisen että makean veden uima-altaita, ravintoloita, myymälöitä, yksityisiä ja julkisia huvila- ja katosrakenteita sekä vip-alueita vaativille hotellivieraille. Mukana työssä on ollut myös arkkitehtitoimisto Sigge Arkkitehdit ja sisustus-suunnittelutoimisto Kudos Dsign, molemmat Turusta.
“Olemme äärimmäisen ylpeitä tästä projektista. Saimme mahdollisuuden laajentaa ikonista Burj Al Arabia luomalla ainutlaatuisen rakenteen, joka voitiin asentaa paikoilleen vähin häiriöin ja hyvin lyhyessä ajassa. Se on vaikuttava insinöörityön taidonnäyte ja suurin kaltaisensa hanke maailmassa”, kertoo Admares Oy:n toimitusjohtaja Mikael Hedberg.
Viisituhatta tonnia painava saari rakennettiin 11 kuukaudessa. Se valmistettiin alusta loppuun Rauman telakalla ja kuljetettiin meriteitse osissa paikan päälle. Muualla rakentamisen ansiosta hotellin edusta on säästynyt pitkältä rakennustyömaahaitalta. Myös ympäristövaikutukset jäävät laiturimaisissa rakenteissa vähäisiksi. Lisäksi saari muodostaa varjoisan ”riutan”, jonka alla kalat ja muut merenelävät viihtyvät. Projekti on varsin erityinen, ja lopputulos tietenkin dubailaisittain vaikuttava - kuinkas muuten.
”Sisustuksessa on ammennettu keitaan neljästä elementistä – maasta, auringosta, vedestä ja elämästä – luonnollisen levollisuuden sekä elegantin ja harmonisen tunnelman luomiseksi. Olemme tyytyväisiä lopputulokseen ja koemme olevamme etuoikeutettuja saatuamme työskennellä näin arvokkaan projektin parissa”, Kudos Dsignin toimitusjohtaja, arkkitehti Pia Litokorpi kertoo.
Pilareiden päälle kiinnitetyn kansirakenteen koko on 10 000 neliömetriä. Kannella on 1 120 neliön ranta-alue, 612 neliön makean veden uima-allas ja 828 neliön merivesiallas, joka näyttää yhdistyvän Arabianmeren horisonttiin. Allasalueen laatoitukseen on käytetty kymmenen miljoonaa mosaiikkilaattaa sinisen ja kullan sävyissä. Kansirakenteet kannattelevat myös miljoonaa kiloa valkoista hiekkaa.
“Olemme työskennelleet aiemminkin uraauurtavien arkkitehtuuriprojektien parissa ympäri maailmaa, mutta tämä on ollut meille erityinen yhteistyö. Mahdollisuus työskennellä ikonisen Burj Al Arabin kanssa on itsessään kiinnostavaa, mutta erityistä on projektin innovatiivisuuden ja teknisen kunnianhimon korkea taso. Se sai tiimimme pistämään parastaan ja olemme erittäin ylpeitä lopputuloksesta”, kertoo arkkitehtitoimisto Siggen toimitusjohtaja Pekka Mäki.
EDIT 30.5. klo 14.25: Saari painaa viisituhatta tonnia, ei viisi tonnia.
1 kommentti
Terdemies
27.5.2016 11:22
Rakennelma painaa 5000 tonnia, ei 5 tonnia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin