Mainosmaailma ruokkii itseään erilaisilla palkintogaaloilla. Ne ovat luovan työn tekijöiden tapa taputella alan ihmisiä selkään. Perinteisissä palkintogaaloissa on usein tiukat kriteerit: selvillä pitää olla niin asiakkaan tyytyväisyys, kampanjan todistettu teho kuin tarkat ajat ja tiedot medioista, joissa mainos näkyi.
The Chip Shop Awardseissa pelisäännöt ovat erilaiset. Siinä kyse on ideoista. Tarkoitus on löytää ilman rajoituksia maailmanlaajuisesti luovimmat ratkaisut. Idea voi olla nerokas, vaikka sitä ei ole tehty asiakkaan tilauksesta, eikä esitelty koskaan missään mediassa.
Vuodesta 2002 asti Chip Shopiin on osallistunut nokkelimpia, hauskimpia ja huonoimmalla maulla toteutettuja mainoksia. Keväällä selviävät voittajat valitsee mainonnan raskassarjalaisista koostuva tuomaristo.
"Kilpailun tarkoituksena on naurunalaiseksi asettaminen. Asettaa naurunalaiseksi se, miten vakavasti mainonta itsensä ottaa. Asettaa naurunalaiseksi mainosmaailman pakkomielle palkintojen suhteen. Asettaa naurunalaiseksi pieni keltainen lyijykynä, joka on nostettu Nobel-palkinnon tasolle", kirjoittaa 2009 The Chip Shop Awardsin tuomariston puheenjohtaja Dave Trott.
Kilpailusta löytyy myös erikoisia kategorioita. Palkintonsa saavat muun muassa paras plagionti, paras sukulaiselle tai ystävälle tehty mainos, paras poliittisesti epäkorrekti mainos, paras huonon maun käyttö ja paras ympäristön hyväksikäyttäminen.
The Chip Shop -kisa on nyt avoinna kaikille. Kilpailutyöt pitää jättää maaliskuun 16. päivään mennessä. Joka viikko äänestetään yksi voittaja, joka julkaistaan kilpailusaitilla aina perjantaisin.
"Minulle Chip Shop merkitsee raakaa lahjakkuutta. Muut palkintohankkeet palkitsevat ammattitaitoa ja viimeisteltyä ajattelua, mutta Chip Shop on ainoa näyteikkuna alkuperäisille ajatuksille", luova johtaja Leo Burnett sanoo kilpailusta.