Pari vuotta sitten siitä jo puhuttiin: H&M tekee kotimalliston. Esiteltiinpä yhden Home-suunnittelijan kotia ruotsalaisessa sisustuslehdessäkin. Ihan niin nopeasti se ei kuitenkaan käynyt kuin toivottiin.
"Ajattelimme ensin, että voisimme käyttää samoja tehtaita, mutta sisustustuotteet vaativat erityisosaamista. Meidän piti etsiä uusia tekijöitä", H&M:n Suomen markkinointipäällikkö Maisa Korhonen kertoo.
Nyt kodin uusi tyyli on valmis esiteltäväksi Berliinissä, jossa H&M:n lavastamassa kodissa, hylätyssä sähkölaitoksessa, kiertelee toimittajia malliston lanseerausmaista: Ruotsista, Alankomaista, Itävallasta, Norjasta, Saksasta ja Suomesta.
H&M Home on pelkkää kodin tekstiiliä, eikä huonekaluja tai astioita ole ainakaan toistaiseksi nähtävissä.
"Keskitymme tuotteisiin, jotka ovat ydinosaamistamme", H&M Homesta vastaava Maria Lindblom sanoo. Siis kylpypyyhkeisiin, petivaatteisiin, keittiöpyyhkeisiin, koristetyynynpäällisiin, suihkuverhoihin, lattiapyyhkeisiin (you know, ne joille hotelleissa astutaan, kun on suihkuteltu), aamutakkeihin, pesulapusseihin. Ja lista jatkuu: esiliinoihin, lautasliinoihin, kaitaliinoihin, tabletteihin, fleecehuopiin, pöytäliinoihin ja torkkupeittoihin. Kaiken kaikkiaan 200 erilaista tuotetta.
Jos hintaa katsotaan, Ikea on löytänyt vertaisensa: puuvillasatiinilakanoihin pääsee käpertymään 29,90 eurolla. Jos tyytyy tavanomaiseen puuvillaan, hinta on 14,90 euroa. Kokoelman halvin tuote on 4,90 euroa ja kallein 49,90 euroa. Mutta jotain uuttakin näissä on, esimerkiksi farkkutyyny, jonka käsittelyssä on käytetty H&M:n osaamista farkkujen valmistuksessa. Tai kivipestyä pellavaa. Koristetyynyissä on myös t-paidoista tuttuja tekstejä. Lisäksi kokoelmaan kuuluu luomupuuvillatuotteita, pyyhe- ja pussilakanasetti.
Lisäksi kaksi ruotsalaista kuvittajasankaria, Jesper Waldersten ja Liselott Watkins, ovat suunnitelleet mallistolle oman rajoitetun erän tuotteita.
Uutta mallistoa ihmetellään vuodenaikojen mukaan neljästi vuodessa: jouluksi ja kesäksi on luvassa erikoistuotteita. H&M Homea myydään vain netissä ja postimyynnissä, ja sitä varten tehdään oma lähes satasivuinen katalogi, joka jaetaan kaikille postimyyntiasiakkaille ennakkoon.
H&M Home lanseerataan 26.2.2009.
www.hm.com
Meilläkin on koti
Esprit Home
Gant Home
Diesel Home
Armani Casa
Ralph Lauren Home
Calvin Klein Home
Kenzo Home Collection
Jackpot Home
Benetton Home Collection
Sisley Casa
Paul Frank bedding ja furniture
Tommy Hilfiger Home
2 kommenttia
Tue hyvää asiaa!
15.1.2009 17:04
No niin, ja nyt kaikki henkkamaukkaan ostamaan bangladeshilaisten 8-vuotiaiden tyttöjen kutomia kankaita. Ole lasten ystävä, tue lapsityötä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Stadin Jape
16.1.2009 12:48
Lapsityövoimaa?
Nimim. Boycott ei ilmeisesti tiedä, mitä kirjoittaa Lukijoilta-palstalla lehdessä 2/2009.
Vastaa kommenttiinHalla-aho on tapansa mukaan tarkalleen oikeassa, sillä lapsi ei ole "niissä" kulttuureissa muuta kuin vanhempien elämisen turvaaja ja hyötyesine. Jos lapsi ei tuota mitään, se tapetaan, myydään bordelliin, lapsisotilaaksi, tai rikkaan eurooppalaisen pervon leikkikaluksi.
Mieluummin näen sen lapsen tehtaassa lenkkareita liimaamassa.
Vastaa kommenttiin