24-vuotiaana Kalle Keskinen myi patjoja. Nyt hän tuo maahan Stevie Wonderia. Siihen väliin mahtuu monta vuotta, monta artistia ja monta isän takausta.
Promoottori Kalle Keskisellä on krapula. Keskinen on palannut tänä aamuna Viking Linen risteilyltä. Risteilyllä vietettiin Keskisen Lahdessa järjestämien F1-venekisojen ja rock-festivaalien karonkkaa.
Keskinen asettuu kokouspöydän taakse Helsingin Bulevardilla sijaitsevan toimistonsa alakerrassa. Hän laskee puhelimen pöydälle ja avaa 7 Up -pullon.
28-vuotias promoottorijulkkis näyttää luonnossa samalta kuin lehtikuvissa: koripalloilijan kokoinen kaveri, jolla on vaalennettu tukka, pulisongit ja parrantupsu alahuulen alla.
Lehtien viihdepalstoilta Keskinen pumppasi kesällä julkisuutta RMJ-festivaalille ja Suomeen tuomilleen Bon Joville, Stray Catsille, Snoop Doggille ja Sex Pistolsille.
Viime aikojen uutiset tuskin ainakaan vähentävät promoottorin päänsärkyä.
Elokuun puolivälissä lööpit huusivat nimittäin paljon konserttipuffeja kiusallisempaa tietoa: Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Keskisen 200 000 euron sopimussakkoihin kotimaiselle yhteistyökumppanille. Keskinen kommentoi vievänsä jutun hovioikeuteen.
Muutamaa päivää myöhemmin Kauppalehti jatkoi vielä synkemmällä tiedolla. Lehden mukaan Keskisen Speed Promotion & Agency oli pahasti velkaantunut ja teki viime vuonna puolen miljoonan tappiot. Se on huima summa aloittelevalle pienyritykselle.
Kauppalehti kertoi firman myös saaneen uudet sopimussakot. Nuori promoottori oli unohtanut mainita Mr. Jon Bon Joville, että käyttää hänen bändiään maidonjalostajan markkinointiin: Valio Kevytmehu goes Bon Jovi!
Bon Jovin arveltiin vaativan jopa 200 000 euron korvausta.
Keskinen kiirehti selittämään, että Kauppalehti oli julkaissut vanhentuneita tietoja. Firman talous ei ollut enää kriittisessä tilassa. Velkaa ei ollut 1,6 miljoonaa, vaan
470 000 euroa. Myös Bon Jovin konsertin “tahaton markkinointitekninen erhe” sovittaisiin molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla.
Aina roiskuu, kun rapataan?
“Pitää epäonnistua monta kertaa, että voi onnistua”, hän sanoo ja virnistää.
Kehystetty 50 Cent -juliste eteisaulan seinällä muistuttaa Keskisen promoottorinuran alusta.
Keskinen ponnahti pääkaupungin promoottoribisnekseen kertaloikalla kaksi vuotta sitten marraskuussa, kun hän toi 20 miljoonaa levyä myyneen 50 Centin Hartwall Areenaan.
Kokeneet keikkajärjestäjät arvelivat 26-vuotiaan pohjalaispojan tekevän raskaan miinustilin. Eihän kukaan täysjärkinen yritä kylmiltään täyttää jäähallia.
Aiemmin Keskinen oli järjestänyt Seinäjoen Vauhtiajot -nimistä tapahtumaa Pohjanmaalla.
50 Cent -keikan jälkeen Keskinen ilmoitti, että nollatulokseen päästiin. Jättiriski siis kannatti: uusi promoottorikomeetta oli syntynyt.
“Tällä alalla kaikki perustuu maineeseen. Jos olisimme aloittaneet Bo Kaspers Orkesterin tuomisella Savoy-teatteriin, emme olisi jäähallitasolla vieläkään”, Keskinen sanoo nyt.
Keskisen kännykkä parahtaa. Promoottori vilkaisee kännykän näyttöä ja painaa äänen pois. Kohta puhelin piipahtaa tekstiviestin merkiksi.
Puhelimen ohella Keskisen tärkeä työkalu on levy-yhtiöiden myyntitilastot. Tilastoja hän tarvitsee myös siksi, ettei ole musiikinharrastaja. Hän tuntee artistit radiosta ja musiikkivideoista.
Poikasena Kalle piti autoista bändejä enemmän. Hän kertoo saaneensa ensimmäisen “apina-Datsuninsa” viisivuotiaana. Sillä pikku-Kalle ajeli pellolla kotitalon vieressä Ylihärmässä. Ensimmäisen moponsa hän tienasi yhdeksänvuotiaana, pakkaamalla sohvia isän tehtaalla Kauhavalla.
Keskinen jätti kauppakoulun kesken, kävi puolen vuoden yrittäjäkurssin ja perusti toiminimen. Hän lähti myymään perheyrityksen patjoja ja muiden pohjalaisyritysten huonekaluja pitkin Pohjanmaata.
Keskinen kiittää huonekalujen kaupustelua oivaksi kouluksi promoottorille. Asiakkaiden kuuntelemiseen kouli myös isoisä, joka pyöritti autokorjaamojen varaosatukkua.
“Paappa sanoi, että kun petät asiakkaasi kerran, petät itsesi iäksi.”
Erityisen ylpeä kauppamies on siitä, että sai kaupattua Maskun Kalustetalon Topi Sukarille kerralla 720 melamiinihyllypakettia.
“300 000 mummoa! Kaksi täyttä rekkakuormaa!”
Toimiston ulko-ovi käy. Sisään marssii pitkä, keski-ikäinen mies mustissa farkuissaan ja pikkutakissaan.
Mies on Jaakko Keskinen,
Kallen isä.
Isä kysyy pojalta, miksi tämä ei ole vastannut puhelimeen. Muuan asiakas ei ole maksanut laskuaan.
“Tässä on ollut muuta”, poika sanoo.
Isä tivaa, missä vika: “Emme mekään tilaa esiintyjää ja jätä esiintymispalkkiota maksamatta.”
Poika lupaa hoitaa asian.
Isä nyökkää ja kääntyy yläkertaan vieviin portaisiin.
“The man himself”, promoottori sanoo kiusaantunut ilme naamallaan.
Isäukko on taannut pojan lainoja jo 50 Centin suolaisista ennakkomaksuista alkaen. Isää tarvittiin myös Bon Jovin konserttia varten.
Isän lompakkoon turvautuminen kuulostaa oudolta bisnesmallilta, mutta Pohjanmaalla yrittäjävanhemmat tukevat usein lapsiaan yrittämisen alkuun.
Pankissa isä-Keskisen sana painaa paljon pojan puheita enemmän. Isän perustama Uness Oy valmistaa joustin- ja joustinrunkopatjoja ja omistaa pari pirttikalustetehdasta. Isä on myös kiinteistösijoittaja ja mukana kotimaan reittilentoihin keskittyneessä Finncomm Airlinesissa. Parhaillaan isä on rakennuttamassa Seinäjoelle kahdeksankerroksista kauppakeskusta, josta tulee kaupungin korkein talo.
Kallen kolme vuotta vanhempi isoveli Ville vetää yhtä perheen firmoista, kiinteistöyhtiö Uness Capitalia. Parikymppiset pikkusiskot Emmi ja Jenni ovat valinneet toisen tien: Emmi lukee lääketiedettä, Jenni lakia.
Kun pelissä on niin omat kuin muiden rahat, promoottori viettää unettomia öitä aina ennen lipunmyynnin alkua. Helsingissä hän yöpyy isän kaksikerroksisessa kerrostalokodissa Lönnrotinkadulla. Promoottorin oma koti on Seinäjoella. Siellä hän tapaa yhdeksänvuotiasta tytärtään Veeraa joka toinen viikonloppu.
Keskinen kertoo ylpeänä, miten Veera tahtoi oman karkkikauppansa Vauhtiajoihin. Tyttö oli laskenut, että jos hän ostaa viidellä eurolla karkkilaatikon ja tekee siitä kymmenen kahden euron pussia, käteen jää viisitoista euroa jokaisesta laatikosta. Isä teetti tytölle teltan ja mainostaulun, jossa luki Pikku-Veeran karkkikauppa.
Keskinen myöntää, että isä-Jaakon on ollut vaikea niellä promoottoritoiminnan riskejä. Isä ei tahdo käsittää, miten uuden toimiston kannattaa tuoda artisteja vaikka tappiolla, jotta maine ja kontaktiverkko kasvaisivat.
”Isä on vanhan ajan johtaja ja liikemies. Kunnioitan häntä vahvasti, mutta ollaan hiljaa, saadaan kalaa -ajattelumaailma ei viihdebisneksessä toimi.”
Perjantai-iltapäivänä Keskinen istuu hartiat kyyryssä kannettavan tietokoneensa ääressä.
Hän pyytää odottamaan. Hänen täytyy ensin lähettää yksi päivän kuudestakymmenestä sähköpostistaan.
Keskisen työpiste on Speed Promotionin yläkerrassa, L:n muotoisen huoneen perällä. Keskisen lisäksi paikalla on Ida Lehtman, jonka käyntikortissa lukee Sales/Project Coordinator.
Toimisto on sisustettu ruskealla sohvalla, Ikean työpöydillä ja neljällä hontelolla palmupuulla. Bisnes näkyy vain seinälle kehystetystä Kanye West -julisteesta.
Promoottorin työpöydällä on tyhjiä limsa- ja urheilujuomapulloja, papereita ja muutama mappi. Pullojen vieressä on tuore Ylioppilaslehti, jossa on juttu kotimaisen promoottoribisneksen kiristyneestä kilpailusta.
Suomen suurin konserttijärjestäjä on kansainvälinen pörssiyhtiö Live Nation. Kakkosena on yli kaksikymmentä vuotta toiminut kotimainen Eastway. Keskisen Speed Promotion on kasvanut kahdessa vuodessa kolmanneksi suurimmaksi massatapahtumien järjestäjäksi.
Ylioppilaslehti haastatteli juttuunsa myös jo 50-luvulla keikkamyynnin aloittanutta Antti Einiötä.
Einiö valittelee lehdessä, että Keskinen haluaa vain palstatilaa naamataululleen.
“Hän maksaa 100 000 dollarin bändistä 200 000 dollaria, 200 000 dollarin bändistä 350 000 dollaria. Ylihinnan maksaminen pilaa markkinat.”
Keskinen pitää Einiön puheita kilpailijan loanheittona. Hän tietää, että muut toimistot maksavat tarpeen tullen tasan yhtä kovia hintoja.
Keskinen naksauttaa kahvinkeittimen päälle alakerran keittiöpisteessä. Sitten viime tapaamisen Keskinen on istunut palavereissa ja väsännyt yritysesitteitä. Ja tietenkin laatinut tarjouksia ulkomaiden agenteille.
“Viisitoista tarjousta, skaalalla Nosturista stadioniin.”
Näin alkuiltapäivästä Keskistä jo haukotuttaa. Ei ihme. Hän aloittaa työt viimeistään aamuyhdeksältä ja venyttää työpäivää monesti iltayhteentoista.
“Kyllä nämä seinät tutuksi tuloo”, hän sanoo.
Työkiireiden takia Keskinen on myös vähentänyt ralliharrastustaan. Viimeksi hän kaahasi kesäkuussa Saksan rallissa ja sijoittui seitsemänneksi.
Työtä riittää, koska firma on kasvanut nopeasti. Keskinen on esimerkiksi perustanut äänentoisto- ja valotekniikan vuokraukseen keskittyneen tytäryhtiön Speed Rentalin. Ulkoilmatapahtumissa hän yhdisti voimansa Sedu Koskisen
kanssa. Miesten SK-Festivals vastaa esimerkiksi RMJ-festivaalin, Seinäjoen Vauhtiajojen sekä Lahden Formula 1 -venekilpailun järjestämisestä.
Osa Speed Promotionin toiminnoista hoidetaan yhä Seinäjoelta, jossa firmalla on toinen toimisto. Kokoushuoneen nurkassa on jättiruutu videokokouksia varten.
Kun paletti kasvaa, Keskinen tarvitsee yhä nokkelampia tapoja nostaa artistejaan lehtien sivuille.
Toistaiseksi ideoita on löytynyt.
Hän on esimerkiksi raportoinut toimittajille tähtiensä hassuista vaatimuksista. Juhannuksen RMJ-festivaaleille tullut Jay-Z toivoi neljääkymmentä hotellihuonetta ja kymmenen poliisiauton saattuetta Kirjurinluodolle. Iltapäivälehdet saivat hassun uutisen ja Keskinen mainosta.
Promoottorin nokialainen parkuu taas. Jälleen Keskinen tarkastaa soittajan ja painaa puhelimen hiljaiseksi.
Viime aikoina promoottoria ovat tavoitelleet myös kykypuolueen kykyjenetsijät. Kuntavaalit ovat lähellä. Kokoomuslainen Keskinen on istunut viimeiset neljä vuotta Seinäjoen kaupunginvaltuustossa – siis silloin, kun on siellä ehtinyt istua.
Hän päätti jo kerran jättää syksyn vaalit väliin, mutta seinäjokelainen peruspalveluministeri
Paula Risikko on jaksanut suostutella. Myös Ben Zyskowicz jätti viestin. Promoottori antoi lopulta taivuttelijoille periksi.
“Elinkeinoelämän asioihin minulla voisi olla annettavaa. Ei niinkään siihen, kiertääkö se kirjastoauto puolentoista tunnin välein vai ei.”
Yrittäjäfilosofiaansa Keskinen jakoi viime kevään Oma Yritys -messujen luennollaan Wanhassa Satamassa:
Tällä alalla hyvän olon tunne on ei-toivottu tunne. Sanotaan, että silloin liiketoiminta makaa paikallaan, jos tuntuu pelkästään hyvältä. Tavoitteena on synnyttää koko ajan uutta, kasvaa ja kehittyä.
Keskisen bisnesihanne onkin kuumailmapallolennoistaan tunnettu brittimiljardööri Richard Branson. Branson kasvatti Virgin-levy-yhtiönsä kokonaiseksi tuoteperheeksi, johon kuuluu niin Virgin-lentoyhtiö, Virgin-matkapuhelinoperaattori, Virgin-rautatieyhtiö kuin Virgin Colaa valmistava virvoitusjuomatehdas Virgin Drinks.
“Päättäväinen mies, joka tekee hulluja asioita ja ottaa riskejä. Bransonin toiminta-alueena on koko maailma. Meidän toiminta-alueemme on pienempi, mutta jostain on aina lähdettävä.”
Mitä Keskisen varttuneet työkumppanit sitten ajattelevat jättiriskejä ottavasta promoottorinalusta?
Sedu Koskinen näkee Keskisen edesottamuksissa kokemuksen puutetta, mutta uskoo miehen oppivan.
“Promootio on paljon vaikeampaa bisnestä kuin festivaalien järjestäminen. Kulissien takana se on rajua ja inhottavaakin bisnestä. Kaikki tappelevat samoista bändeistä ja yrittävät tarkoituksella vahingoittaa toisiaan. Kallen kannattaa varmasti jossain vaiheessa ottaa aikalisä ja miettiä strategiaa, eikä pelkästään hakea kasvua.”
Jaakko Keskinen sanoo, että hänen poikansa on käynyt kovan ja kalliin koulun.
“Koetamme nyt muuttaa toimintamallia perinteisemmäksi bisnekseksi, että riskit olisivat paremmin ennakoitavissa. Uskoisin että oppirahat on kohta maksettu, ja oikeat asiat alkavat löytyä.”
Keskisen firman peeärrää hoitava Lasse Norres myöntää, että hänen täytyy välillä toppuutella energistä asiakastaan. Nuori mies puhuu turhan avoimesti raha-asioista julkisuudessa, eikä muista kysyä neuvoa.
“Mutta ei noin kylmäpäistä pohjalaista yrittäjää pysäytä mikään. Kallelle takaiskut ovat vain rengasrikkoja kisassa. Kyllä Kalle maaliin tulee.”
Valokuvaaja on pystyttänyt Sörnäisten Kalasataman studioon pahvisen maalitaulun Keskistä varten.
“Viime yönä Stevie Wonderin väeltä tuli viesti, että Suomen keikka saattaa onnistua”, Keskinen sanoo tyytyväisenä. Jos kaikki menee hyvin, Wonder esiintyy marraskuussa Hartwall Areenalla.
Keskinen astuu kameran eteen valokuvaajalta saamissaan mustissa liiveissä, huivi kaulassa. Valokuvaajan mielestä promoottori näyttää nyt siltä kuin pitääkin, mieheltä Sirkus Finlandiasta.
Kuvaaja upottaa kolme heittoveistä tauluun ja asettelee Keskisen kädet parempaan asentoon heittoveitsien väliin.
Kun valokuvaaja kehottaa Keskistä kyykistymään, tämä letkauttaa: “En ole ennen miehen edessä polvistunutkaan.”
Kuvauksen jälkeen promoottori tunnustaa, että unettomia öitä on taas tiedossa. Toistaiseksi hän on rauhoittanut itseään lipunmyyntitiedoilla Stevie Wonderin muista Pohjoismaiden keikoista.
“Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa liput loppuivat päivässä.”
Kun soultähti esiintyi neljä vuotta sitten Pori Jazzeilla, hän oli festivaalin kaikkien aikojen kallein esiintyjä. Tarvitseeko promoottori taas isän apua?
“Kyllä rahat nyt yhteen Stevieen löytyy”, Keskinen sanoo.
Kaksi vuotta sitten Keskinen sanoi lehtihaastattelussa, että jos homma ei lähde lentoon, hän palaa patjakauppiaaksi Pohjanmaalle. Nyt Keskinen on varma, ettei B-suunnitelmaa tarvita.
Tänä vuonna hänen bisnestensä yhteenlaskettu liikevaihto kasvaa viime vuoden 2,5 miljoonasta eurosta 14 miljoonaan euroon. Speed Promotionin lainat Keskinen aikoo maksaa kolmessa vuodessa. Plussatulos on tiedossa jo ensi vuonna.
Promoottori sanoo, että jättiriskit panevat yrittämään.
“Varmasti tulee tehtyä töitä. Joku tekee sitä pienellä riskillä, toinen isommalla. Minä en ilman painetta enää pysty olemaan.”
Backstagen toivomuslista
Kalle Keskinen arvioi muutamien Suomeen tuomiensa artistien raiderit vaativimmasta helpoimpaan asteikolla -5–+5.
- +3 50 Cent: “Alkuvaateena poliisisaattue, jota ei onneksi tarvinnut toteuttaa. Ehkä työläin. ”
- +2 Jay-Z: “Hip hop tyylin raideri: 20 % tuotteista kulutetaan. Kuuluu 50 Centin ja Snoop Doggin kategoriaan: toiveet vaihtelevat poliisisaattueesta xl-koon kondomeihin. ”
- +1 Snoop Dogg: “Playstation, riisiä, kanaa, paljon juomia. Liioitellusti tietysti.”
- 0 Iggy Pop & the Stooges: “Toivoivat Lumikin sijasta seitsemän kääpiötä. Heille vietiin takahuoneeseen seitsemän pientä puutarhatonttua.”
- -2 Bon Jovi: “Ammattilaisuus näkyy artistien helposta raiderista. ”
- -3 Dio: “Perussetti: olutta, ruokaa, viskiä.”
- -4 Motörhead: “Halusivat 13 sohvaa.”
4 kommenttia
saku tuo
16.10.2008 08:15
Tälläisiä "menestyjiä" ihannoidaan. Eikö voitaisi(naiivia ajattelua) tehdä juttua oikeasti jotain ns hyvää tekevistä, ei vain rahaa tekevistä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nio..
16.10.2008 23:11
Eikö se ole hyvää, että tuodaan Ihmisille ( Sinullekkin ) tarjolle
Vastaa kommenttiinvapaa-ajan viihdykettä?!
Vastaa kommenttiin
-jeessus
6.11.2008 00:11
Jep jep, eiköhän se enemmänkin ole pitkän aikaa hyväntekeväisyyttä toi ton alan liiketoiminta ennen kuin mitään rahaa sieltä voi odottaa.. Mut kannatan tollaisia nuoria tyyppejä jotka tohtii yrittää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
KKK6666
18.11.2009 18:58
Täys mulkku koko jätkä niinkuin isänsäkki
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin