Kaupunkilaisen keskiverto

Cityn suuri kaupunkivertailu tarkastaa 18–35-vuotiaan elämän Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

18–35-vuotiaat

Osuus kaupungin väestöstä. 18-35-vuotiaita Helsingissä 171 004, Tampereella 64 276 ja Turussa 52 055.

  • Hki 29,7 %
  • Tre 30,7 %
  • Tku 29,6 %

Miehiä

18-35-vuotiaista

  • Hki 48,4 %
  • Tre 51,3 %
  • Tku 48,8 %

Rekisteröidyssä parisuhteessa

18–35-vuotiaita

  • Hki 301
  • Tre 56
  • Tku 50

Malleja

  • Helsinki: Suhteessa eniten malleja, koska mallitoimistot sijaitsevat Helsingissä ja uran alettua mallit muuttavat Helsinkiin.
  • Tampere: Paljon hakemuksia, viime aikoina sopimuksen solmineet enimmäkseen tamperelaisia. Lupaavia uusia kasvoja kuten Pirita Litmanen ja Venla Anttila.
  • Turku: Nykyään suhteessa vähiten uusia malleja. Muutama vuosi sitten lupaavia kasvoja kuten Siv Sjöholm.

Paparazzi

Ruotsinkielisiä

18–35-vuotiaita

  • Hki: 5,5 %
  • Tre: 0,4 %
  • Tku: 5,8 %

Ensimmäinen avioliitto

Miehet:

  • Hki: 32,7-vuotiaana
  • Tre: 31,0-vuotiaana
  • Tku: 31,6-vuotiaana

Naiset:

  • Hki: 31,2-vuotiaana
  • Tre: 28,9-vuotiaana
  • Tku: 29,8-vuotiaana

Hiusmuoti

  • Helsinki: Vaikutteet yhdysvaltalaisista elokuvista ja tv-sarjoista. Paljon Lontoon hiustalojen (esim. Vidal Sassoon, Tigi) tyylejä, suhteessa väestöön enemmän kuin Lontoossa.
  • Tampere: Rock-tyyli, kirkkaat värit, erityisesti punainen. Suomen kiistaton rastapääkaupunki.
  • Turku: Suomalaisen hiusmuodin pääkaupunki. Tukholman läheisyys vaikuttaa, trendit suoraan Östermalmilta. Naiset pitävät hiuksia auki. Pehmeät värit.

Tigin kouluttajat

Vuositulot

18–35-vuotiaiden veronalaiset tulot

  • Hki: 22 822 e
  • Tre: 19 987 e
  • Tku: 18 394 e

Ilman opiskelu- tai työpaikkaa

16–24-vuotiaita

  • Hki: 4,5 %
  • Tre: 9 %
  • Tku: 6,7 %

Ulkomaalaisia opiskelijoita

18–35-vuotiaita

  • Hki: 4821
  • Tre: 1177
  • Tku: 1031

Ravintolassa

  • Helsinki: Ravintolaan saavutaan lauantaisin klo 23. Suosikkidrinkki vodkakarpalo, siiderien suosio laskussa.
  • Tampere: Ravintolaan tullaan lauantaisin klo 01. Suosiossa fisu-shotit.
  • Turku: Ravintolaan tullaan klo 00. Suosikkijuomat Virtanen ja lonkero.

Onnela-ravintolat

Fudis vs. lätkä

Yksi 18–34-vuotias futari vs. yksi 18–34-vuotias jääkiekkoilija 18–34-vuotiasta kohti

  • Hki: 1/43 vs. 1/126
  • Tre: 1/46 vs. 1/52
  • Tku: 1/51 vs. 1/73

Ensimmäinen lapsi

  • Hki: 30-vuotiaana
  • Tre: 28,3-vuotiaana
  • Tku: 28,4-vuotiaana

Musiikki

  • Helsinki: Lattia täyttyy simppelillä ja helposti omaksuttavalla bilemusiikilla. ”DJ:t valittavat kun aina pitää soittaa jotain Pendulumia että ihmiset tulisivat tanssimaan.”
  • Tampere: Indie-dance, breakbeat, drum’n’base. Aktiivinen alakulttuuriporukka, joka arvostaa monimutkaisempaa musiikkia ja ymmärtää nyanssien päälle.
  • Turku: Tekno ja trance uppoavat, mutta elektronisen musiikin kuulijakunta on suhteessa pienempi kuin Helsingissä ja Tampereella.

Dj Genki (Tuomas Leppilampi) ja DJ Orkidea (Tapio Hakanen)

A-luvallisia ravintoloita

per tuhat 18–35-vuotiasta

  • Hki: 6,3
  • Tre: 4,51
  • Tku: 5,38

Jatkoaikalupa 04:ään

per tuhat 18–35-vuotiasta

  • Hki: 0,55
  • Tre: 0,47
  • Tku: 0,019

Vaatteet

  • Helsinki: Maku siisti ja kliininen. Bilevaatteita myydään suhteessa vähemmän kuin Turussa ja Tampereella. Vaikutteita Keski-Euroopasta. Trendeissä noin neljä kuukautta edellä Tamperetta.
  • Tampere: Ostetaan suhteessa eniten bilevaatteita, miesten vaatteissa on näyttävyyttä ja särmää. Tampereella myydään suurimmat koot. Rokkarityyliä enemmän kuin Helsingissä ja Turussa, mutta vähemmän kuin Oulussa.
  • Turku: Trendit Tukholmasta, yhdenmukaista pukeutumista. Valkoista, ruskeaa ja beigeä myydään enemmän kuin muualla. Asusteita myydään runsaasti molemmille sukupuolille.

Stockmann One Wayn ja Sokoksen sisäänostajat

Cityn lukija

18–34-vuotiaita

  • Hki: 37 %
  • Tre: 23 %
  • Tku: 22 %

Seksishoppailua

  • Helsinki: Ostetaan kalliimpaa tavaraa, kuten 50–100 euron vibroja ja 20–40 euron hierontaöljyjä. Vibroissa suosittuja figuurit kuten delfiini ja pupu. Pumpattavia lehmiä ja intiimikarvavärejä myydään lähes ainoastaan Helsingissä. Extrasuuria ja extrapieniä kondomeja myydään suhteessa eniten.
  • Tampere: Ostetaan edullisempaa tavaraa, kuten 15–25 euron vibroja. One size -asusteet, kuten sukkahousut myyvät hyvin. Vibroja ostetaan eniten mustana ja ihonvärisenä. Pumpattavia barbaroita ostetaan eniten Tampereella. Seksikaupassa maksetaan käteisellä.
  • Turku: Asiakkaat ovat ujoja ja kynnys astua seksikauppaan on korkea. Turkulaiset ostavat eniten netistä. Vibrojen suosikkivärit pinkki ja vihreä sekä karamellivärit. Turussa ei myydä juuri suuria kondomeja.

Sin Cityn ketjuvastaava Anne Keränen

Ajokortillisia

18–35-vuotiaita

  • Hki: 72,9 %
  • Tre: 87%
  • Tku: 86,7 %

Lähteet: Etelä- Ja Länsi-Suomen lääninhallitukset, Ajoneuvorekisterikeskus, Tilastokeskus, Paparazzi, Sin City, Työ- ja Elinkeinoministeriö, Palloliitto, Jääkiekkoliitto, Stockmann, Sokos, Poliisi, Tigi, KMT, Misc Management, Opetusministeriö, Seta, SK-ravintolat

6 kommenttia

jugular

18.9.2009 00:48

Joo-o. Kaupunkilaisnuorison elämäntapa: seksikaupat, kännääminen ja oikeaoppinen aika mennä baariin. Hyvä, City-lehti, sinä suomalaisen journalismin kulmakivi :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ikdksa

18.9.2009 10:41

Jos sinua kiinnostaa enemmän jumalanpalvelusten osallistumisprosentti, eläkkeen määrä ja keskimääräiset bingovoitot, taidat lukea väärää julkaisua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sinian smart

18.9.2009 12:27

Ensimmäinen kaveri on yksi niitä harvoja, joilla on ollut täällä yhtään mitään järkevää sanottavaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Helsinkiläinen Turussa

18.9.2009 14:59

Samaa mieltä, jugularin anti oli artikkelin paras osuus. Jos toimittajat vaivautuvat ottamaan selkoa erilaisista tilastotiedoista vertaillen eri kaupunkeja, niin onko tosiaan seksikauppojen myyntitilastot tärkein mahdollinen tieto nuorista? Samalla kaavalla voisi tehdä niin paljon paremmankin artikkelin.

Yleisenä kommenttina aiheeseen sanoisin, että vertailtaessa Helsinkiä ja Turkua, Helsingissä paljon suurempi osa ihmisistä on mukana jossain "alakulttuuri coolissa" hommassa. Joku harrastaa kalastusta, joku skedeilyä, joku kannabiksen kotikasvatusta, joku dj:n hommia, joku neulomista, joku hämyisiä Kallion baareja. Turussa ollaan enemmän pintatrendikkäitä, istutaan hyppyritukka ojossa sedulassa ja jutellaan uusimmasta muotitrendistä, oli se sitten ruoanlaitto tai lenkkeily.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Turkulainen Helsingissä

18.9.2009 23:26

Ei seksikauppojen vertailu ole ehkä TÄRKEIN tieto, mutta on se KIINNOSTAVIN.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mitä te valitatte?

18.9.2009 23:35

Häh? Onhan tossa vaikka mitä kiinnostavaa "oikeaa" tietoa, kuten vaikka nuorten määrä suhteessa väkilukuun, avioitumis- ja lapsensaanti-ikä, suomenruotsalaisten osuus, ajokorttien määrä, rekisteröidyt parisuhteet, vuositulot, työttömät, ulkomaalaiset... Mitä vielä kaipaatte? Hyvä juttu minusta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi