Kaduille asennettujen sensoreiden mukaan Kööpenhaminan katukuvassa liikkuu enemmän polkupyöriä kuin autoja. Pyöräily on lisääntynyt viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana 68 prosentilla ja kaupungin satsaukset liikennemuotoon näkyvät tilastoissa. Ensin käsipelillä ja vuodesta 2009 saakka automaattisten mittareiden avulla tehdyt kaupunkiin saapuvan liikenteen mittaukset osoittavat, että 1970-luvun 100 000 pyörää on kasvanut yli 265 000 pyörään ja autojen määrä on tippunut 350 000 autosta alle pyörien määrän ensimmäistä kertaa.
It seems Copenhagen has reached the same tipping point as Amsterdam in 1995! Can they now shortcut by learning from following 2 decades? pic.twitter.com/hk26whyvsx
— Cycling Professor (@fietsprofessor) 7. marraskuuta 2016
The Guardianin artikkelin mukaan pyöräily ei ole välttämättä kööpenhaminalaisten verenperimässä, vaan kyse on kaupungin määrätietoisista päätöksistä asian edistämiseksi ja ympäristönäkökulmien nousemisesta agendalle. Satsaukset näkyvät Cykelslangenin eli “pyöräkäärmeen” kaltaisina pyöräilyä helpottavina reitteinä. Kaupunkilaiset pyöräilevät, koska pyörä on usein helpoin ja nopein tapa liikkua kaupungilla.
“Pyöräily muuttui normaalista osasta kaupunkielämää osaksi kaupungin identiteetin ydintä”, tekniikasta ja ympäristöstä vastaava varakaupunginjohtaja Klaus Bondam sanoi Guardianille.
Pyöräilyn luvut saattavat tippua tulevina vuosina sillä kaupunkiin avataan uusi metrolinja 2019. Lisää porukkaa tulee kuitenkin koko ajan, joten kestäville liikennemuodoille on kysyntää varmasti jatkossakin.
1 kommentti
Smörrebrod
8.3.2017 18:00
Köpiksessä on lisäksi erittäin laaja moottoritieverkosto keskustan ulkoreunalla. Kaupunki luo imagoa pyöräilyllä, mutta todellisuudessa autoilu siellä sujuu ihan mukavasti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin