Vanhoina hyvinä aikoina Stockmannilla soopeliturkkiin ja fasaaninsulkahattuun sonnustautuneita tohtorinnoja palveltiin aina ennen rahvasta, ja ravintoloiden solmiopakolla pyrittiin pitämään roskasakki ulkona häiritsemästä paremman väen illanviettoa. Myntti sekä sen ulkoiset tunnusmerkit kulkivat käsi kädessä, vähän samalla tavalla kuin Aku Ankassa hillopäälliköt erottaa aina silinterihatusta ja nilkkaimista.
Maailma on kuitenkin muuttunut nopeasti, ja on välillä vaikeaa ymmärtää niitä, jotka tarkertuvat kynsin hampain menneisyyteen. Kuvittelisi parikymppisten IT-miljonäärien, formulasankarien, lumilautailijoiden sekä maailmanlistoilla menestyneiden muusikoiden viimeistään tehneen selväksi sen, ettei ikä, sukunimi, koulutus tai titteli suinkaan aina kulje käsi kädessä pankkitilin saldon kanssa. Nordean Private Bankingissa asioi sen näköistä takkutukkaa, että he eivät olisi viisitoista vuotta sitten saaneet edes käytettyä Corollaa koeajoon.
Fredan ja Annankadun kulmilla sijaitsee Helsingin sisustus- ja desingkauppojen tiivein keskittymä. Siellä sijaitsee myös niitä viimeisiä ancien régimen linnakkeita, jossa tiskin takana stondailevat koppavat ja hyvinmanikyroidut jakkupukuleidit osoittavat avointa halveksuntaansa jokaista kauppaan eksyvää kohtaan, joka ei näytä Antiikkimessuille matkalla olevalta Katriina Wuoristolta. Yrittäkääpä saada vaikkapa Zazassa palvelua farkkuihin ja lenkkareihin sonnustautuneina, niin ymmärrätte mitä tarkoitan. Tiedustellessani Interiorsissa jo ostopäätöksen tehneenä Louis Poulsenin valaisimen hintaa, minulle vastattiin klassikolla: “Kuules kultaseni, se taitaa olla sinulle aivan liian kallis.” Juu, kiitos vain huolenpidosta. Kyllä minulta löytyy vähille fyrkilleni muutakin käyttöä kuin tukea yli-ikäisten puotipuksujen egotrippailua.
Kirjoittaja on etelähelsinkiläinen vapaa kirjailija.
6 kommenttia
Spanish J
11.12.2006 14:43
Aarrh! V***u miten voikin ärsyttää tollaset mammat joskus! Mitä helvetin pätemisen tarvetta ne tuntee? Onko ne vaan vittuuntuneita siitä, että NIIDEN OMAT myyjänliksat ei näihin tuotteisiin riitä. Jos asiakas kysyy hintaa, niin asiakkaalle kerrotaan hinta. Sitä kutsutaan joissain paikoissa asiakaspaleluksi ja jotenkin sitä olettaisi, että mitä kalliimpaan liikkeeseen päättää mennä ostoksensa tekemään, sitä parempaa palvelua saisi... vaan ketut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
tchae
11.12.2006 20:28
Eikä muuten ole noi sisustuspaikat ainoita. Pienet kangaskaupat ovat vähintään yhtä hirveitä. Minä jos lampsin sisään villapipossani ostamaan silkkikangasta niin kyllä on tädeillä taas naamat väärinpäin. En kai huvikseni sinne mene pällistelemään, samalla asialla olen kuin ne hienommatkin leidit.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Myyjä myös
12.12.2006 13:39
Mukavaa tietää, että Helsingistä löytyy näin hyvin menestyviä designliikkeitä, joilla on varaa antaa myyjän kapean ihmiskäsityksen määrätä, kenelle sitä tavaraa myydään ja kenelle ei. Luulisi että, siihen asiakaspalveluun kannattaisi näinä aikoina panostaa, kun netistäkin on helppo tuota designtavaraa tilata, vaikka pelkisssä kalsareissa. Itse designliikkeessä työskennelleenä voin todeta, että hyviä kauppoja on tehty kaikennäköisten ja ikäisten kanssa.. Eirasta turkki päällä saapuneet ovat vain pienenä vähemmistönä!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Me2Miss
19.12.2006 12:55
Sopii kokeilla vaikka Tampereen Halosta samaan syssyyn, tosin siellä taitaa kyllä olla pelkkää ikärasismia kun siististi pukeutunut nuori nainen iltapukuostoksilla saa odottaa vuoroaan tuulipukurouvan kysellessä tarjous t-paitojen väreistä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vimmattua
4.1.2007 18:15
Tuo nyt oli Vimman kolumni, mitä ei kannata pitää minään tutkimuksena, joka pohjautuisi yhtään laajempaan otokseen, kuin mahdollisesti yhteen tapaukseen, joka sekin voi kirjailijan vilkkaan mielikuvituksen huomioon ottaen olla kuviteltu.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
***
5.1.2007 14:46
Mielestani vastaava kaytos on hyvin yleista Suomessa. Hyvin yleinen piirre vahan maailmaa nahneille itsensa tarkeaksi kokeville helsinkilaisille. Harvoin tormaa vastaavaan kaytokseen missaan - hienommissakaan -liikkeissa ulkomailla. Mutta onhan se hienoa pitaa sisustuskauppaa... etenkin jos on varaa kaannyttaa asiakkaita pois!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin