Kansainvälisellä naistenpäivällä on hyvä tarkoitus. Sen tulisi kääntää huomio naisten asemaan. Suomessa naistenpäivä on karnevalisoitu ja kaupallistettu aikaa sitten. Tänä vuonna johtava naistenlehti osti maan suurimman päivälehden etusivun kertoakseen sponsoroimistaan naistenpäivän tapahtumista: Katja Kallio Saimi Nousiaisen haastateltavana! Hiukset-näyttely! Silmähaudepakkauksen ostajalle ilmainen lehti kaupan päälle!
On selvää, että olemme viettämässä naisten hemmottelupäivää, vastaavia on jo lemmikeille. Lyhyt kyselykierros miesten keskuudessa paljastaa, että nykymuotoinen naistenpäivä vahvistaa sovinistista käsitystä naisesta heikompana sukupuolena: ”Ruusuja naiselle” on selkäydinreaktio. Naistenpäivä on kauniiseen määreeseen pakattu kaksiteräinen miekka. Suomessa se ei edistä tasa-arvoa vaan on vahvistamassa vallitsevia sukupuolirooleja. Se on lepopäivä todellisuudesta. Jos ette usko, kysykää poikaystäviltänne, mitä mielikuvia naisesta naistenpäivä heissä herättää.
Minä vietän naistenpäivää sitten, kun se on Suomessa tasa-arvon päivä. Sellaisena päivänä suuri naistenlehti ostaa etusivun kääntääkseen huomion somalinaisten kärsimyksiin tai suomalaisnaisten pätkätyöhelvettiin.
40 kommenttia
-Tatu-
11.3.2004 19:13
Loistava, ytimekäs ja hyvin asiapitoinen teksi. Hienoa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
juupasjoo
11.3.2004 20:39
Ihan oikein sanottu. Kaupallista hörhöilyä oli tämäkin naistenpäivä, tuntui että naisilla oli oma jouluaatto näin keskellä kevättä. Toivottavasti kukaan ei kehitä mitään miesten päivää....
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
StoneWall
12.3.2004 01:02
Muutenkin pitää naisia aina lelliä lahjoilla ja muilla ja auta armias jos unohdat tämän tärkeän päivän niin...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jopomppas
12.3.2004 13:14
Noh, kyllä naista voi kunnioittaa ja silti lahjoa. Naistenlehdet keskimäärin ovat kyllä hömppää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
niinko
12.3.2004 15:29
Ai Suomessa naistenpäivä kaupallistettu ja karnevalisoitu? Eihän sen päivän oloa edes kukaan näytä muistavan...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
peruspate
12.3.2004 16:33
Miksei miehille ole miestenpäivää? (vai onko hujahtanut ohi etten ole huomannut)Jos kerran naistenpäivä on (alunperin)olemassa tasa-arvoa ilmaisemaan niin eikö ole epätasa-arvoista ettei ole miesten päivää? Vaan toisaalta jos sellainen yhtä turha (kuin nykyinen naistenpäivä)olisi olemassa niin eikö feministinen ja miesvihainen naistenlehdistö luultavasti juhlistaisi päivää otsikolla:"Hyvää miestenpäivää- miksi mies lyö?". Tv:n keskusteluohjelmassa taasen haastateltaisiin julkkismiehiä joiden isät hylkäsivät heidät jo pieninä. Taidanpa siis olla onnellinen ettei meillä miehillä ole yhtä turhaa päivää ja jatkan kulkua niska kyyryssä ostamatta sitä ruusua naiselle ;)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
soili
13.3.2004 11:44
Terävä havainto ja kommentti oikeasta asiasta. Kiitos!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
YouSo
13.3.2004 11:46
Samaa mieltä
[LAINAUS]soili kirjoitti 13.03.2004 klo 11:44:
Terävä havainto ja kommentti oikeasta asiasta. Kiitos![/LAINAUS]
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
curare
15.3.2004 05:50
vaikka minkälaisen muistopäivän järjestäisi, niin kyllä markkinavoimat tulee ja kaupallistaa sen! joulu=muista lahja, äitienpäivä=lahja, ystävänpäivä=lahja.. mutta yksi poikkeus löytyy - sotaveteraanien muistopäivänä kukaan ei kyllä edes vieraile veteraanin luona! ihme että tähän ei mainostaja ole tarttunut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
zabava
15.3.2004 10:39
Ei tuo viela mitaan hei...
Vastaa kommenttiinitse olen asunut useita vuosia entisen Neuvostoliiton alueella, missa naistenpaiva on Kova Juttu.
Toisin sanoen: kerran vuodessa kaikkia naisia kehutaan kauniiksi ja ihaniksi ja ostetaan kukkia, jotta seuraavat 364 heita voidaan huoritella ja latkia turpaan.
Naistenpaiva on inhottava ja tarpeeton juhla. Ainoa jarkeva asia, mita silloin voisi tehda, olisivat mielenosoitukset ja mellakat kaupallisuutta ja tekopyhyytta vastaan, niin ainakin taallapain.
Vastaa kommenttiin
Liva
18.3.2004 08:18
City-lehtihän nyt myöskin sattuu olemaan lehti, luulen...joten kun toimittaja on ottanut jo loistavan asenteen naistenpäivän kaupallistumista vastaan, eikös ensi vuonna olisi syytä omistaa vaikka pitkä artikkeli ja etukansi ja vaikka teemanumero sukupuolten epätasa-arvolle ja naisten oikeuksille sekä länsimaissa että kehitysmaissa.Pohjoismaiden epätasa-arvoinen palkkajärjestelmä, naisten edelleen huono asema ja burhkan käyttö Afghanistanissa jota sota ei lopettanut, naisten ympärileikkaus,Suomen naissotaveteraanit ja niin edelleen.Jos tuntuu että hieman kaupallisuutta olisi saatava voisi vaikka ottaa informoivan kannan rintoihin rintaruokinnasta ja silikonien vaaroista tai vaikka esitellä kaava-kuvan naisen sukupuolielimistä ja kertoa munasarjojen toiminnasta,synnytyksestä jne. Harvoin nykyään varsinkaan mies, ja myös moni nainenkaan saa asiallista tietoa aiheesta vain lehteä selailemalla.
Vastaa kommenttiinJos naistenpäivä ei ole tasa-arvo-päivä siitä tulee tehdä sellainen. Naistenpäivä on suuri asia, jos se ottaa naisten oikeuksien päivänä, mieleenosoituksia järjestetään ja oikeista asioista puhutaan, sen pitäisi vain ulottua myös Suomeen. Neuvostoliitto kyllä on tainnut Suomen vahvaan naistenpäivään vaikuttaa, se on suuri asia naisille myös maissa entisen Neuvostoliiton toisella puolella, kuten Pakistanissa, ehkä toimittaja voisi tehdä retken katsomaan naistenpäivän viettoa Pakistanissa. Jyväskylän kirjastossakin taisi myös tapahtua jotain ei-kaupallista...
Nyt olisi kuitenkin kiirellä naisten kaupallista asiaa myös ajettava, kohta ne metroseksuaalit tulloovat ja senkin vievät, solariumikorttia ja partavettä omana päivanä vaativat.
Vastaa kommenttiin
HannaS72
18.3.2004 10:16
Tekstin logiikkaa perustuu tähän: koska naiset harrastavat kaikkea tyhjänpäiväistä hemmottelua ja kevyttä kulttuuria, heitä on pidettävä typerinä, heikompana sukupolvena. Tavallinen ajatuskulku, mutta epätasa-arvon kannalta merkittävä.
Naiskulttuuri (asiat joista naiset ovat tottuneet nauttimaan) ja yhteiskunnalliset asiat (naisten ja miesten asiat) eivät sulje toisiaan pois. Sillä perusteella, että nainen käy vartalohoidossa ja lukee naistenlehtiä ei voi väittää, ettei nainen voisi samalla olla tasa-arvoinen yhteiskunnallinen toimija.
Tyypillistä piilosyrjintää on suhtautua nimenomaan naiskulttuuriin alentuvasti, muttei pitää koko mieskuntaa tyhminä ja todellisuuspakoisina täysin yhtä kepeän ja tyhjänpäiväisen mieskulttuurin takia. Jos mies käy lätkämatsissa tai on kiinnostunut teknisistä vempaimista ihan huvikseen, voiko tämän perusteella sanoa, että hän edustaa heikompaa sukupuolta eikä ole vakavastiotettava? Ei tietenkään.
Naisten päivänä voi aivan hyvin juhlistaa naiskulttuuria kuten vaikka Afrikka-päivänä voisi juhlistaa afrikkalaista kulttuuria. Jos jotkut sen perusteella katsovat oikeudekseen pitää naisia huonompina, se on se todellinen tasa-arvo-ongelma.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Dungerooo
18.3.2004 23:40
Naiset: laihduttakaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Luuta
19.3.2004 00:43
Koska ihmiset harrastavat kaikkea tyhjänpäiväistä hemmottelua ja kevyttä kulttuuria, heitä on pidettävä typerinä ja heikkoina. Ja niinpä he hukkuvat paskaansa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hannas72
19.3.2004 10:37
[LAINAUS]Luuta kirjoitti 19.03.2004 klo 00:43:
Koska ihmiset harrastavat kaikkea tyhjänpäiväistä hemmottelua ja kevyttä kulttuuria, heitä on pidettävä typerinä ja heikkoina. Ja niinpä he hukkuvat paskaansa.[/LAINAUS]
Jos näin, niin ihmisiä yleensä, ei naisia erityisesti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
brick_wall
19.3.2004 14:38
Nyt en ymmärtänyt sanaakaan !!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nikke73
21.3.2004 15:43
Naiset on vaatineet tasa-arvoa ja Suomessa sen kohtuullisen hyvin saavuttaneet (ei täydellisesti, kohtuullisesti). Niin mihin se on johtanut? Lähes joka neljäs suomalainen nainen syö jotain pirun psyykelääkkeitä, kun muuten on niin huono olla. Eli vois kysyä Teiltä tulipalo feministit, onko suuntaus OIKEA? Jos pää ei kestä työelämän paineita ilman pillereitä, pitäiskö tehdä jotain hiukan vähemmän stressaavaa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
MirkaLasse
22.3.2004 19:22
[LAINAUS]Nikke73 kirjoitti 21.03.2004 klo 15:43:
Naiset on vaatineet tasa-arvoa ja Suomessa sen kohtuullisen hyvin saavuttaneet (ei täydellisesti, kohtuullisesti). Niin mihin se on johtanut? Lähes joka neljäs suomalainen nainen syö jotain pirun psyykelääkkeitä, kun muuten on niin huono olla. Eli vois kysyä Teiltä tulipalo feministit, onko suuntaus OIKEA? Jos pää ei kestä työelämän paineita ilman pillereitä, pitäiskö tehdä jotain hiukan vähemmän stressaavaa?[/LAINAUS]
Ai että naisten psyykeongelmat johtuvat siitä, etteivät he kestä työelämää? Mistä näin päättelet? Kysymyksessä on enemmänkin se, että he haluavat pärjätä työelämässä siinä missä miehetkin, mutta heitä syrjitään ja lisäksi odotetaan vielä vastuuta lapsista ja kodista ja siinä sivussa esineellistetään ja huomautellaan ulkonäöstä. Jos naiset menisivät takaisin kotiin, se olisi syrjintään alistumista. Sen sijaan syrjinnän pitää loppua, vastuu perheestä pitää jakaa ja naisille ei pidä asettaa enempää ulkonäkövaatimuksia kuin miehillekään. Kun todella ollaan tasa-arvoisessa asemassa yksilöitä, ei pelkästään naisen ja miehen rooleissa, sitten vasta nähdään kuka kestää ja kuka ei.
Miehillä muuten psyykeongelmia vasta onkin, ainakin jos ottaa huomioon itsemurhien ja alkoholismin suuren määrän: logiikkasi mukaan miehet ei ole koskaan tainneetkaan kestää työelämää vaikka pitävät asemastaan kynsin hampain kiinni?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
limpa
24.3.2004 21:34
Kaikennäköstä ihmiset jaksaa jauhaa..siinähän se vaan on että ihmiset ottaa asiat hirmu vakavasti.
Vastaa kommenttiinlopettakaa moinen.
Vastaa kommenttiin
Konna77
23.4.2005 13:47
Oon täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Peppiina
27.2.2006 16:24
MirkaLasse: ihan oikein kommentoitu! Otteita miesten pärjäämisestä: itsemurhista ja tapoista taitaa olla 9/10 miesten tekemiä, alkoholismissa johtavat naisia vieläkin, kuolevat 5-7 vuotta nuorempina, saavat stressiä, sydäntauteja, sydänkohtauksia, sepelvaltimotautia, verenpainetta nelikymppisestä lähtien... Kun taas naiset tosiaan kouluttautuvat, työskentelevät ja hoitavat kotia ja perhettä, kaikkea samaan aikaan. Entä erojen jälkeen? Miehet ovat niitä, jotka kapakoissa itkevät tuoppiin perheen ja vaimon menetystä (siis ne jotka eivät jo ole hommanneet jotain toista) kun taas yksin jääneet naiset vähän itkettyään aloittavat uuden harrastuksen, opiskelun, vaihtavat kampausta tai työpaikkaa ja elävät terveempinä ja vanhemmiksi. Tilastot vahvistavat, että vanhimmiksi kaikista elävät yksin asuvat naiset, jotka eivät joudu passaamaan miestä ja lapsia. Pitäisikö kenties mies määritellä heikommaksi sukupuoleksi ja pelastaa stressaavasta työelämästä kotiin? Vai ollaanko niin edistyksellisiä, ettei määritetä heikommaksi ketään sukupuolen perusteella vaan yksilön persoonallisten ominaisuuksien?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
HMPPEli
8.3.2010 09:20
HASITAAAAAAKAAAAAAAAAAAA PASKAAA!!!!!!
Vastaa kommenttiinEI TÄLLAISTA PASKAA.. MIEHILLÄ ON MUUTESKI HELPOMPAA. JA NÄIN : /
Vastaa kommenttiin
AkiK
8.3.2010 11:39
Ai tarkoittaa tämä sitä ettei minun tarvitse ostaa mitään lahjaa? Jes, hienoa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hannas72
16.6.2010 11:38
AkiK: LOL
Paras läppä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Teme12345
8.3.2011 08:48
"Pitäisikö kenties mies määritellä heikommaksi sukupuoleksi ja pelastaa stressaavasta työelämästä kotiin?"
Eli koska naiset ottavat miehiä kovaa kiinni noissa negatiivisissä asoissa, tarkoittaa se sitä, että naiset eivät kestäkkään samaa mitä miehet ovat joutuneet kestämään tuhansia vuosia. Ehkä niissä vanhoissa stereotypioissa onkin perää. Eihän tuollaiset tyhjästä synny.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
annatipulipusu
8.3.2011 15:49
negatiivinen marttyyri, spoiler! Mikset anna muiden iloita naiseudestaan ilman tunnontuskia? Leikkaa tukkasi ja osta kalsarit.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
PerusnegativistiIskeeTaas
8.3.2011 17:52
Aina joku löytää mistä tahansa jotain negatiivista. Omaa pahaa oloa ei pitäisi jokapaikkaan puskea. Antakaa meidän muiden nauttia tästäkin positiivisesta hetkestä ilman että vedetään perussuomalainen "tämäKIN on ihan hanurista, parempi, että oltaisiin sisällä yksin mököttämässä eikä juhlita mitään"
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Femmari
8.3.2011 22:38
Ihan kuin tämä naistenpäivä olisi jotain pois miehiltä? Jos et halua ostaa ruusua naiselle niin ÄLÄ OSTA. Jos haluat ostaa ruusuja tai juhlia naisten kanssa niin juhli täydestä sydämestä ilman huonoa omaatuntoa kaupallistumisesta, omalla tyylilläsi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vary
9.3.2011 03:05
lopetetaan kaikki turhat päivät. tai, lopetetaan niiden noteeraaminen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vonnie
9.3.2011 13:08
No olipas taas pakina, tällä perusteella Joulua ei pitäisi viettää, koska palestiinalaisia alistettiin tai pääsiäistä kun roomalaisia kohdeltiin kaltoin tai wappua koska punaiset hävisivät kansalaissodan.. Ei näin.. Toki kaikki juhlat ovat kaupallistuneet, mutta onko pakko viettää kaupallista pääsiäistä, vappua, juhannusta, isänpäivää, äitienpäivää, naistenpäivää etc. Ihan hyvin voit viettää ystävänpäivää siinä perinteisessä ajatuksessa ja vaikka soittaa kaverille. Voit myös viettää ystävänpäivää muuna kuin 14.2., koska miksei ystävälle voisi kilauttaa vaikka tänään.. Tai huomenna.. tai vaikka ensi perjantaina..
Vien mielelläni neidolleni ruusun myös naistenpäivänä. Maailmani ei kaadu siihen, että naisen ympärille on kyhätty päivä, jolloin häntä kannattaisi muistaa.. Mielestäni hänet pitää huomioida myös kaikkina muina vuoden päivinä..
Olen myös asunut Venäjällä ja siellä sanontana on, kuten Zabavakin sanoi, että 364 päivää vuodessa nainen on hellan ja nyrkin välissä ja yhtenä päivänä vuodesta tilanne on eri.. Sama tapahtuu myös Suomessa 365 päivänä vuodessa.. Ja sama tapahtuu myös joillekin miehille, vaikka asiasta ei niin paljon puhutakaan - tämä on kuitenkin enemmän henkilö tai perhesidonnainen asia..
Kyllä Suomessa kuitenkin on asiat aika hyvin verrattuna moneen paikkaan.. Nauttikaa siitä ja viekä naisellenne ja miehellenne ruusu tasa-arvon vuoksi..
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Thinkcat
12.3.2011 12:59
"Sellaisena päivänä suuri naistenlehti ostaa etusivun kääntääkseen huomion somalinaisten kärsimyksiin..."
Eikö somalimiehiä kiinnosta somalinaisten kärsimykset? On mielenkiintoista, että suomalaisten miesten ajatellaan kiinnostuvan niistä heitä enemmän.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
AN79
8.3.2012 12:40
En lopettaisi, koska työpaikallakin on naiskavereita. Ajattelen naistenpäivänä myös ulkomaalaisia naisia, koska tunnen esimerkiksi Naisten Pankin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ViiksetOnMiestenKruunu
8.3.2012 16:16
Loput 364 on miestenpäiviä, että kyllä vuoteen yksi naistenpäiväkin mahtuu. :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
VahanRomantiikkaa
8.3.2012 18:38
Mieheni ei edes toivottanut minulle hyvää naistenpäivää, koska "ärsyttää kun ei ole miestenpäivää". Huoh. Ihan kuin noiden parin sanan sanominen olisi häneltä pois. Onko ilahduttaminen niin vaivalloista? Minun puolestani voitaisi ihan hyvin viettää myös miestenpäivää. Erityisesti, jos joku kertoisi, mikä on niin helppo ja varma tapa ilahduttaa miestä kuin ruusu naiselle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Minna_Canth
9.3.2012 09:47
Tasa-arvon päivä on maanantaina 19.3. ja samalla on myös Minna Canthin päivä. Toivottavasti vietät tasa-arvon päivää näkyvästi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Rievssat
9.3.2012 12:42
Miestenpäiväähän on vietetty jo vuodesta -99... http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_miestenp%C3%A4iv%C3%A4
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Merrinen
9.3.2012 13:08
Peppiina: jottei aivan yksioikoiseksi syyt yksinäisten naisten elämiseen pidempään ole sanomissasi syissä, niin mahdollinen yksi syy parisuhteessa eläneiden naisten aikaisempaan kuolemaan ovat sydänsurut kumppanin kuoleman jälkeen. Esimerkiksi mummoni suri aina siihen asti, kunnes dementia iski.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Miestenpaiva
15.3.2012 02:04
"Erityisesti, jos joku kertoisi, mikä on niin helppo ja varma tapa ilahduttaa miestä kuin ruusu naiselle."
Oikea miestenpäivä oli juuri, eli 14.3. Tunnetaan nimellä "Steak & Blowjob Day". Jos kerran vuodessa saisi ilman mitään säätöä pihvin ja poskeen, olisi maailma parempi meille miehille.
Haastan kaikki etsimään miehen, jonka mielestä tämä ei ole hyvä idea. Pihvi voi olla tofua.
http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Steak_%26_Blow_Job_Day
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Muhamed_
8.3.2013 15:54
Ihan ensimmäiseksi naisilta pitäisi poistaa ääni ja ajo- oikeus.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Zippadui
9.3.2014 11:38
Steak and Blowjob -day? Joo, ei mitään miestenpäivää selkeästi tarvita. Kun tehän voitte ihan itte ottaa toisiltanne suihin ja sitten siinä mukavasti miesten päivää miesten kesken viettää. Kyllähän mies varmasti tietää miten mies hoidellaan? Eihän me naiset osata mitään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin