Luultavasti olet, olet, olet. Minä ainakin olen, olen ja olen. Ja jo aika kauan aikaa sitten. Niin kuin kaikki muutkin. Johan niitä on yli vuoden jolkutellut Helsingin kaduilla ristiin rastiin.
HKL on päättänyt silti muistuttaa meitä massiivisella mainoskampanjalla. Televisiossa pyörii kökkeröisiä spotteja, joissa pikkuinen toukka muuttuu alkeellisella kuvankäsittelyllä vihreäksi matalalattiaraitovaunuksi. Lopuksi kehotetaan bongaamaan se Stadissa.
Voi hyvät hyssyrät! Eikö HKL:llä todellakaan ole parampaa käyttöä rahoilleen kuin polttaa niitä mediassa? Eikö HKL:llä todellakaan ole parempaa käyttöä rahoilleen, kun tilata pöhköjä mainoskampanjoita tarjouskilpailun halvimmalta tarjoajalta?
Ei tietenkään. HKL:kin haluaa rakentaa brandia. HKL:kin haluaa olla jotain muuta kuin liikennelaitos. HKL haluaa olla elämys niin kuin kaikki muutkin haluavat olla suklaapatukoista t-paitoihin.
Ja millainen elämys HKL onkaan. Sopivasti ekologinen kiitos toukan ja vihreän oksan. Letkeän stadilainen kiitos sanan bongaa. Oikeesti hei. Älkää nyt viitsikö.
HKL olisi voinut aloittaa brandinsa rakentamisen jollain ihan muulla kuin kolmen pennin brandin rakentajien suunnittelemalla mainoskampanjalla.
Miten olisi nihilististen "ryntäilesinävaanminäensinuahuomaa" -koulukunnan kuljettajien uudelleen koulutus?
Miten olisi ollut muutamia lisävuoroja sinne, tänne ja tuonne?
Miten olisi ollut vanhojen raitiovaunujen siivoaminen töhryistä?
Miten olisi ollut asiakaspalauteautomaatin korvaaminen ihan oikealla ihmisellä?
Miten olisi ollut joulubonukset hyvin työnsä tehneille työntekijöille?
Miten olisi ollut vapaalippubingo pummilla matkustaville 50/50 -mahdollisuudella käryn käydessä?
Miten olisi ollut lipuntarkastajien kireiden permanenttien suoristaminen?
Kirjoittaja on helsinkiläinen creative planner.