Mistä Tunneälyssä on kysymys?

Tunneäly-käsitteen kerrotaan syntyneen Yalen psykologian professori Peter Saloveyn ja hänen kollegansa John Mayerin maalatessa olohuonetta vuonna 1987. Miehet päättivät tuolloin lähteä määrittelemään ja mittaamaan uutta tunteisiin liittyvää älykkyyden osa-aluetta, jota tavanomaiset älykkyystestit eivät mitanneet, mutta josta ajattelijat jo Aristoteleesta alkaen olivat kirjoittaneet. Vuonna 1990 julkaistiin ensimmäiset tutkimustulokset, joiden mukaan tunneäly tosiaan erotteli selvästi ihmisiä mm. tunteiden tunnistamisessa ja emotionaalisten kysymysten ratkaisemisessa.

Tunneälystä on olemassa erilaisia teorioita ja määritelmiä, mutta tieteelliseen tutkimuksen näkökulmasta tunneäly nähdään joukkona tunteisiin liittyviä kykyjä ja taitoja, joita tulee pystyä mittaamaan luotettavasti. Mayerin ja Saloveyn tunneälyteoria ja kykytesti MSCEIT jakaantuvat neljään osa-alueeseen:

  1. tunteiden havaitseminen
  2. ajattelun tunneperäinen tukeminen,
  3. tunteiden ja tunnetiedon ymmärtäminen
  4. tunteiden säätely ja hallinnoiminen.

Eli näenkö tunteita ympärilläni, saanko tunnereaktioista ajattelullani otetta, ymmärränkö tunteiden dynamiikkaa ja kykenenkö vaikuttamaan tunteisiin?

Tiivistettynä tunneäly on siis kykyä hyödyntää tunteita ja tunnetietoa omassa ajattelussa ja toiminnassa. Tunneäly ei siis liity persoonallisuuteen tai ihmisen sosiaalisuuteen tai mukavuuteen vaikka sen puute juuri näissä näkyykin. CITY:n tunneälykampanjassa tunneälyä mitataan laaja-alaisesti tunteisiin liittyvällä "palikkatestillä", lyhyellä itse-arvioinnilla sekä ns. 360-arvioinnilla, jossa 5–10 muuta ihmistä arvioi henkilön toimintaa. Eri mittareilla ja mittausnäkökulmilla saadaan luotettavampi kuva henkilön tunneälykkyyden ilmenemisestä.

Mikael Saarinen, tunneälytutkija PsL.

87 kommenttia

Janosemporio

8.1.2005 15:54

Olipa hupaa: 37/40! En ole vielä tarkistanut sijoitustani. Parempia tuloksia tiedossa?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

dascha

8.1.2005 19:42

[LAINAUS]Janosemporio kirjoitti 08.01.2005 klo 15:54:

Olipa hupaa: 37/40! En ole vielä tarkistanut sijoitustani. Parempia tuloksia tiedossa?[/LAINAUS]

Hii.. sain 39/40! Mikähän se yksi pieleenmennyt oli...? Vähän vaivaa;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Makkara

8.1.2005 19:55

Tunneäly on keksitty siksi että tyhmillä olisi parempi olla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

muuan

9.1.2005 16:31

olipa typerä juttu. Kuvat tuli niin nopeeta ettei ollut mitään tsäänssiä saada tolkkua.Sitäpaitsi ne kaikki noudatti samaa kaavaa loppujen lopux. Ja hinta ei ollut 1,30 vaan 2 kertaa 1,30.....
Huijausta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Minni76

9.1.2005 19:54

Miten niin huijausta? Pelin henki oli selvä. Leikki maksaa 1,30, tulostulkinta toisen mokoman. Ja jos yhdestä ilmeestä ei 15 sekunnissa ota selvää niin tuskin voi kovin tunneälykäs olla. Eihän ihminen livenäkään ilmeitään kasvoilla ylläpidä kuin katoavan hetken. Kivaa mulla ainakin oli, vaikken saanutkaan kuin 30/40.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Demos_69

10.1.2005 14:28

Ja tietenkaan ulkomailta ei kyseiseen leikkiin voi osallistua. Ei tosin ole ensimmainen kerta, kun city-piiri-pieni-pyorii oman maan navan ymparilla eika oivalla, etta muuallakin kuin Suomessa asuu suomalaisia...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

raakalainen

10.1.2005 21:48

turhan kallis testi. Vastaavia on ilmaiseksi saatavilla. Lähinnä pannuun ottaa, ettei tässdä testissä ongelma ole eri tunnetilojen tunnistaminen vaan se ettei moni kuvien "näyttelijöistä" osaa ilmaista tiettyä tunnetilaa oikein. Aika ankeita ilmeitä oli nimittäin mukana. Sitäpaitsi tunneäly on muutakin kuin tunnetilojen tunnistamista naamasta, minkä olisi voinut ottaa huomioon "testiä" laatiessa...

pettynyt

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

GOssiHelsinki

11.1.2005 03:56

35/40....ihan jees judanssi...ei tainnu tää poika jatkoon päästä... ;D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tunnealy

11.1.2005 16:30

Testistä puuttui eräs tärkeä asia. Ihmisen ääni.
Sillä on myös merkitystä tunneälyssä. Esim. pomo
voi näytellä ystävällistä (ja hymyillä), ja silti
hänen äänensä kertoo, että hän on epävarma ja esim.
juonittelee. Samoin ihmisen eri asennot. Esim. jos
joku rapsuttelee niskaansa, niin hän saattaa olla
epävarma. Kädet ristissä ("puuskassa") taas saattaa
kertoa uhmasta ja ylimielisyydestä (Kuule, m i n ä
olen oikeassa."). Esimerkkejä on paljon. Kuinka
seisomme, istumme, mihin laitamme kätemme. Onko
kädenpuristus heikko vai tuntuva? Eli...ilmeen
lisäksi vielä ääni ja asennot kertovat paljon, ja
tunneälykäs ihminen huomioi myös nämä. Sain testissä
hyvän tuloksen. Mietin ihmisiä joilla on heikko
tunneäly. Kuinka he pärjäävät toisten ihmisten ja
itsensä kanssa?! Huonosti...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ilpotiikeri

11.1.2005 18:02

tuntuu oudolta ellei suorastaan kusetukselta,että hinnaksi ilmoitetaan 1,3 vaikka tuloksen tarkastaminen maksaa myös 1,3.Ei sillä etteikö voi jättää tuloksensa tarkistamatta,mutta olisi kiva että tuo ilmoitettasiin heti että testi on 2,6neuroo.
jää aika nussittu olo.pieni summa, mutta periaate

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tuuba

11.1.2005 18:44

tulos 37/40, hitto kun huomasin vasta testin jälkeen että vastausaikakin vaikuttaa tulokseen, silti olin parempi kuin 87,3% testaajista, eli nyt on tunneälykäs olo :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ellinooracamil

12.1.2005 06:36

samperi. en taida sit olla tunneälykäs, tulos oli 25/40. plääh... :) hauska testi oli.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Harmittaa

12.1.2005 14:47

Harmittaa kun tiettyjen liittymien omistajat eivät voi osallistua...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Brainiac

12.1.2005 19:08

Testin mukaan en taida olla kovin tunneälykäs kun sain vain 20/40 eli olin vain 10,5% parempi kuin vastaajista, hih. Kaikkein huvittavinta on että olen aina kuvitellut olevani tunneälykäs :). Ehkä empatia on eri asia kuin tunneäly. Hieman kyllä ihmettelen näiden tunneälykkäiden kauheaa halua provosoida ihmisiä omalla paremmuudellaan. Hieman kyllä harmittaa se, että tuhlasin rahojani tähän. Tarviiko tässä maassa olla älykkyystestejä joka lähtöön. No saapahan yksi ammattikunta siitä tulonsa kun huijattavia riittää meistä taviksista suuriin firmoihin asti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Brainiac

12.1.2005 19:14

Et missannut mitään ja säästit rahasi. Ruudulla toistuu ilvehtiviä naamoja, naamojen ilme vaihtuu nanosekunnissa ja siitä sit pitäis päätellä millä tuulella tyyppi oli. Tosi realistista...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MTTT

12.1.2005 22:32

mitä ilmentää muka se pikku virne suupielessä? Ei mielestäni mitään noista annetuista vaihtoehdoista, ennemminkin jotain vaivautumista.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymiteetti

13.1.2005 10:23

[LAINAUS]MTTT kirjoitti 12.01.2005 klo 22:32:

mitä ilmentää muka se pikku virne suupielessä? Ei mielestäni mitään noista annetuista vaihtoehdoista, ennemminkin jotain vaivautumista.[/LAINAUS]

Nimenomaan. Reaktiot eivät olleet luonnollisia.
Eikä se pikku virne todellakaan kuulunut
annettuihin vastaus-vaihtoehtoihin. Ilmeisesti
testissä olisi pitänyt ajatella asia niin
että henkilöt näyttelevät tunteensa. Ja päätellä
omasta käytöksestään vastaukset.

Ja blaa blaa. Sain siis vain 20 oikein ja siksi
valitan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

in-validi

14.1.2005 03:01

http://www.personalityresearch.org/basicemotions.html

Tuolta näkee saa vähän ideaa siitä mikä on tunteiden skaala j

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

invalidi

14.1.2005 03:10

jatkoa... ja tutustumalla Darwinin teokseen Expression of the emotions in man and animals saa vähän kuvaa siitä miten monitahoinen asia on tunteet. Lisäksi kummassakaan viitteessä ei puhuta siitä mitkä kemialliset aineet ja välittäjäaineet vaikuttavat tunteiden syntyyn. Tämän lisäksi voi sitten miettiä sitä kuinka kulttuurisidonnaista tunteiden ilmaiseminen on. Japanissa surevallakin voi olla suupielet kääntyneinä ylöspäin, joka länsimaissa yleisesti tulkitaan ilon ilmaukseksi. Tunteiden tiedostaminen ja tunnistaminen on kuitenkin ihan hyödyllistä arkielämässä ja tietyssä määrin edellytys sille, että ylipäätään tulee toimeen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Jos tunteitaan pystyy vielä kontrolloimaan, mikä on yksi tunneälyn muoto, on jo aika vahvoilla. Voisi sanoa, että kyennyt irrottautumaan primitiivisestä viettien hallitsemasta ihmisestä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hauensuu

14.1.2005 09:15

34/40! Voitin tyttikseni kahdella pojolla. Se tarkoittaa, että hän tekee viikonloppuna safkat.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hehe

14.1.2005 09:41

Toivottavasti kukaan ei oikeasti kuvittele, että testi mittaa tunneälyä, silläkin olettamuksella, että jokin sellainen olisi jotenkin rajattavissa ja mitattavissa. Tunneälykästä olisi ehkä pikemminkin tulkita pieniä vahingossa luotuja vihjeitä ylläpidettävän näytelmän takana, taito estää toisen nolostuminen ja esim. empatia ja sympatia. Mutta hauska testi-idea anyway, hyvä kun toteutettiin! :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

americain0

15.1.2005 00:48

[LAINAUS]Demos_69 kirjoitti 10.01.2005 klo 14:28:

Ja tietenkaan ulkomailta ei kyseiseen leikkiin voi osallistua. Ei tosin ole ensimmainen kerta, kun city-piiri-pieni-pyorii oman maan navan ymparilla eika oivalla, etta muuallakin kuin Suomessa asuu suomalaisia...[/LAINAUS]

mul o sama ongelma. ei o finski kapalannumeroa ollu 19 vuotee..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

finopri

15.1.2005 01:52

Hei vain. Täällä yksi ihan kiva

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Fungees

15.1.2005 13:14

Mullakin 35/40, sijoitus 416...Oli kuitenkin paremmin kuin 79,8% osallistujista :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Bodomi

15.1.2005 16:51

No voi video, luulin että naamaa joka jää ruutuun pitää arvioida!!!
Säännöt ja homman nimi kirjoitettu hieman epäselvästi!!!
Muuten oisi ollutkin tsäänsejä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AarneAnkka_

15.1.2005 18:08

Hmmjaaha, 36/40, parempi kuin 85,6% osanottajista. Huomasin että siellä tuli pariin kertaan samat naamat, ja taisin pariin antaa eri kerralla eri vastauksen. Kai toinen niistä sitten oli oikein.

Joo, ei ollut parempaakaan tekemistä just nyt. :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

loksah

16.1.2005 11:31

Sain 38/40. Sijoitukseni oli 91. eli parempi kuin 95.65% testaajista.
Oon ihan tyytyväinen, vaikka tais jäädä palkinnot sivusuun :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sartre62

17.1.2005 08:18

[LAINAUS]Makkara kirjoitti 08.01.2005 klo 19:55:

Tunneäly on keksitty siksi että tyhmillä olisi parempi olla.[/LAINAUS]

Niin. Edellyttää tyhmiltä hyvää itsetuntoa, muuten tulee entistä pahempi olo. Paradoksi?: Hyvän itsetunnon omaava tyhmä ihminen...
Terv. Kateus on kiimaa voimakkaampi ilmiö!?!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jiihaa

17.1.2005 11:19

En todellakaan mene maksamaan senttiäkään mistään nettitestistä, ihan periaatteesta. Ärsyttää ihan sairaasti tommoset, et lähetä tekstiviesti 1,30 € ja sitten saadaksesi tietää tuloksen lähetä uusi tekstiviesti: 1,30 € taas, eli yhteensä 2,60 €= 15,60 mk. Mulla olis varmaan siihen varaa, ei siinä mitään, mut mua yliärsyttää tommonen "vaivihkainen" (eipä maksa juuri mitään) periaate noissa nettipalveluissa, millä ne kerää fyrkkaa moninkertaisesti niiden palkintojen verran. Tohonkin testiin osallistuu aivan varmasti tuhansia ihmisiä, eli esim. 5000 X 2,60 € = 13 000 € = 78 000 mk, eiköhän siitä summasta ole varaa maksaa kuuden kuukauden henkilöauton liisaus ja 75 kpl leffalippuja. Pelkkää rahastusta ja olen kateellinen etten ole kilpailun (rikas) vetäjä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tunnealydorka

17.1.2005 14:15

aloin siinä kolmanne kuvan paikkeilla tajuta että ne irvistykset on niitä ilmeitä...eli testi kertoi totuuden: en ole tunne-(saatika muutenkaan) älykäs.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tunnealydorka

17.1.2005 14:15

aloin siinä kolmanne kuvan paikkeilla tajuta että ne irvistykset on niitä ilmeitä...eli testi kertoi totuuden: en ole tunne-(saatika muutenkaan) älykäs.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Rahatveks

17.1.2005 15:17

[LAINAUS]raakalainen kirjoitti 10.01.2005 klo 21:48:

testissä ongelma ole eri tunnetilojen tunnistaminen vaan se ettei moni kuvien "näyttelijöistä" osaa ilmaista tiettyä tunnetilaa oikein.

[/LAINAUS]

Jep, samaa mieltä. Jäi sellainen kuva, että ilmeet eivät olleet aitoja, ja sitten oli pakko miettiä, että pitääkö tulkita näyteltyä ilmettä vai aitoa tunnetta ilmeen takana tyyliin "ylenkatseeksi naamioitu viha" tai "surkuhupaisa". Hauska testi kuitenkin, surkeat 35/40.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Taivaanlahja

18.1.2005 12:50

17222
Sijoituksesi Tunneälytestissä on 1. Sait oikein 40/40. Olit parempi kuin 100.0% testaajista. Seuraa sijoitustasi lähettämällä TUNNETULOS numeroon 17222

Heh, taidanpa olla ykkösenä.. :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tipititip

18.1.2005 21:21

Kirjoittamasi ei osoita, että sinulla olisi tunneälyä. Tunneälykäs ihminen ei heitä tuollaisia suoraviivaisia kommentteja, älykkyyttähän on monenlaista. Uskotko siis että tunneälykkäät ihmiset ovat tyhmiä? Väittämäsi perusteellahan tuo tunneälykkääksi itsensä kokeminen on lohduttavaa tyhmälle ihmiselle.
Minun kokemukseni sekä myös lukemieni artikkelien perusteella elämässä pärjää erityisen hyvin jos on tunneälykäs. Tästä esimerkkinä esimerkiksi ihmissuhteet - uskotko että vaikkapa matemaattisesti älykäs ihminen saavuttaa todennäköisemmin esim. onnellisen parisuhteen kuin tunneälykäs ihminen? Minusta on silti turhaa alkaa arvottamaan, kumpi älykkyyden laji olisi parempi sillä juuri se, että olemme niin erilaisia tekee tästä maailmasta ja elämästä rikkaan.

[LAINAUS]Makkara kirjoitti 08.01.2005 klo 19:55:

Tunneäly on keksitty siksi että tyhmillä olisi parempi olla.[/LAINAUS]

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tillintallin

19.1.2005 20:58

Ihan pelle testi. Luulin, että naama olis siinä ees sen 15 sekuntia, mutta sehän olikin vain hetken. Muutenkin puolet ilmeistä näytti lähinnä välinpitämättömältä, mutta sitä ei ollut vastausvaihtoehdoissa. 26/40 eli olen tosi tunnetyhmä...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tanzzu

19.1.2005 23:48

[LAINAUS]Bodomi kirjoitti 15.01.2005 klo 16:51:

No voi video, luulin että naamaa joka jää ruutuun pitää arvioida!!!
Säännöt ja homman nimi kirjoitettu hieman epäselvästi!!!
Muuten oisi ollutkin tsäänsejä.[/LAINAUS]

Jep, sama homma. Luettuani ohjeet ymmärsin, että pitää tulkita kuvan ilme (siis sen pysyvän kuvan), aluksi ajattelin että nuo ilmehtimiset on jotain hämäystä. Sitten tajusin, että ei h-vetti nuo idioottimaiset ilvehtimiset on näitä "tunnetiloja"...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Taivaanlahja

20.1.2005 10:20

[LAINAUS]Tipititip kirjoitti 18.01.2005 klo 21:21:

Kirjoittamasi ei osoita, että sinulla olisi tunneälyä. Tunneälykäs ihminen ei heitä tuollaisia suoraviivaisia kommentteja, älykkyyttähän on monenlaista. Uskotko siis että tunneälykkäät ihmiset ovat tyhmiä? Väittämäsi perusteellahan tuo tunneälykkääksi itsensä kokeminen on lohduttavaa tyhmälle ihmiselle.
Minun kokemukseni sekä myös lukemieni artikkelien perusteella elämässä pärjää erityisen hyvin jos on tunneälykäs. Tästä esimerkkinä esimerkiksi ihmissuhteet - uskotko että vaikkapa matemaattisesti älykäs ihminen saavuttaa todennäköisemmin esim. onnellisen parisuhteen kuin tunneälykäs ihminen? Minusta on silti turhaa alkaa arvottamaan, kumpi älykkyyden laji olisi parempi sillä juuri se, että olemme niin erilaisia tekee tästä maailmasta ja elämästä rikkaan.[/LAINAUS]

Aivan. Vaikka sainkin kaikki oikein (40/40) lyhyessä ajassa, kysy on vaan siitä että se on aivan typerästi tehty testi. "Näyttelijät" ovat surkeita, ja ne ilmeet jota he näyttävät, ovat aivan helposti "nähtävissä". Taitaa olla niin, että testin tekijät ovat halunneet helpon testin, jotta joku edes voisi voittaa siinä. Saa nähdä, jos pääsen välieriin (olen tällä hetkellä sijalla 1), että mitä ovat sinne keksineet.

Itse katsoisin olevani erittäin tunneälykäs, elän parisuhteessa onnellisesti, ja jos en tunnistaisi kumppanin ilmeestä hänen mielialaansa, tai tunnistaisi käytöksestä hänen ajatteluaan, voisi suhde olla hankala asia. Ja muutenkin, pystyy helposti näkemään ihmisen käytöksestä, ajatteleeko ihminen samaa, kuin sanoo.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

atari

20.1.2005 13:18

olisi saanut olla joku harjoituskuva ennen testiä, meni vähän ohi se eka. :I :/ :I (35/40). no onneks valopääkisassa pääsin finaaliin...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tetanus

22.1.2005 10:36

39/40. Olen tunneälykkäämpi kuin 98,5 % teistä =P.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

el-tuohikorva

22.1.2005 13:57

Onpa City-lehti keksinyt näppärän rahastuskeinon tunnelälytestauksesta! Ensin esitellään muutama julkkiksen tulokset, joihin tavikset voivat rahastuksen jälkeen verrata itseään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Missymis

22.1.2005 23:23

Sanopa muuta, ja osa ilmeistä tuli vastaan kahdesti! Mietin jo, oliko siinä ideana testata myös vastaajan lyhytmuistia..

[LAINAUS]el-tuohikorva kirjoitti 22.01.2005 klo 13:57:

Onpa City-lehti keksinyt näppärän rahastuskeinon tunnelälytestauksesta! Ensin esitellään muutama julkkiksen tulokset, joihin tavikset voivat rahastuksen jälkeen verrata itseään.[/LAINAUS]

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Nihilist

23.1.2005 18:26

Todella upea testi...kaikki ilmeet olivat teennäisiä

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

reSfaction

24.1.2005 11:05

yeah..
sain 33/40
vähän vaikea kun ne ihmiset muikistelivat.. joko ylenkatsominen tai ilo? not?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

veezu

24.1.2005 13:33

Noita testejä on muuallakin saatavilla, joten ei hemmetissä kannata maksaa tollaisesta vedätyksestä. Ja tunneälyn kannalta tuo on yksi ja hailea: tunneäly on osaltaa tilanneälyä, joten kuva ei anna tarpeeksi informaatiota tilanteen hahmottamiseen. Kuka tahansa psykologiaa vähänkin lukenut tietää, että kuvista esim. testihenkilön aidon hymyn tunnistaa silmistä, joiden lihakset kiristyvät eri tavalla tekohymyssä ja aidossa. Muut tunnetilat ovat hankalampia hahmottaa mutta niihinkin on omat kikkansa...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hiuslakka

24.1.2005 17:02

Hauska testi. Kyllä se on niin, että keskimäärin eniten täällä valittavat ne, jotka eivät testissä juuri pärjänneet.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tetanus

24.1.2005 18:26

[LAINAUS]veezu kirjoitti 24.01.2005 klo 13:33:

Noita testejä on muuallakin saatavilla, joten ei hemmetissä kannata maksaa tollaisesta vedätyksestä. Ja tunneälyn kannalta tuo on yksi ja hailea: tunneäly on osaltaa tilanneälyä, joten kuva ei anna tarpeeksi informaatiota tilanteen hahmottamiseen. Kuka tahansa psykologiaa vähänkin lukenut tietää, että kuvista esim. testihenkilön aidon hymyn tunnistaa silmistä, joiden lihakset kiristyvät eri tavalla tekohymyssä ja aidossa. Muut tunnetilat ovat hankalampia hahmottaa mutta niihinkin on omat kikkansa...[/LAINAUS]

Ei yksi kuva tietenkään kerro kaikkea mitä yksittäiseen kanssakäymistilanteeseen liittyy, mutta kyllä tuo testi ainakin _antaa suuntaa_. Joku 20/40 ääliö ei takuulla osaa hienovaraisista eleistä, äänenpainoista tai katseesta lukea enempää kuin vaikkapa 39/40 testissä saanut henkilö =).

Minusta perinteiset äo-testit ovat erittäin rajoittuneita ja mielenkiinnottomia, looginen palikoiden kääntely ei kauheasti kuulu päivittäiseen elämääni - mutta silti niitä testejä on hauska tehdä. Osaksi tietysti siksi että saan niistä aina keskivertoa paremman tuloksen. Eli kyllä se elukka älähtää mihin se kalikka kalahtaa, kuten vanha kansa tiesi kertoa...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Katkerako

24.1.2005 19:26

Ettei vaan olisi niin, että oikeasti tunneälykkäät ihmiset tunnistivat nuo kuvat kömpelöiden näyttelijöiden yrityksiksi jäljitellä tunnetiloihin perinteisesti liitettäviä ilmeitä? Tunneälykäs ihminen ei tuollaisen kuvan nähdessään ajattele, että "oi, hän tuntee pelkoa" vaan "oi, onpa huono harrastelijanäyttelijä, joka yrittää liioitellusti näytellä pelkäävää ihmistä -- ei hämää minua".

Todella huonosti näyteltyjä ilmeitä. Muakin ihmetyttää, mitä se suunpielen sivuun vetäminen ilmensi? Mulle tuli mieleen sellainen "duh.. kiinnostaapa ihan sikana" tai "voi p3rse, mitä kaikkea näyttelijä joutuukaan palkkansa eteen tekemään, pääsisinpä tämän ansiosta edes johonkin saippuasarjaan" -ilme. Ylenkatsomista, siis? Ja puolivälin jälkeen samat ilmeet pyörivät uudestaan ja uudestaan! Eikö Cityllä ollut varaa ostaa joltain jenkkiläiseltä kuvapankilta enempää kuvia?

Tuskin tuo testi antaa edes mitään suuntaa-antavia tuloksia. Korkeintaan erottelee pois joukosta ihmiset, jotka ovat jotakuinkin kykenemättömiä tulkitsemaan mitään ilmeitä. Yli 35 oikein on jo sattumankauppaa.

Tunneäly vain on sellainen käsite, ettei sitä voi noin helposti kvantifioida. Parempi olisi ajatella erilaisia skenaarioita, esimerkiksi sellaista, jossa ystävälle on sattunut jotain ikävää ja testattavalle kertoessaan ystävä käyttäytyy jollain tavoin, esimerkiksi sanoo ja näyttää olevansa ihan kunnossa. Kuinka testattava sitten käyttäytyisi siinä tilanteessa kertoisi paljon hänen tunneälystään. No, tietenkään tuollaista ei voi netissä eikä oikein käytännön elämässäkään järjestää.

Summa summarum: piti tuostakin roskasta mennä maksamaan 2,60 euroa, olinpas hölmö.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jyske

24.1.2005 20:57

38/40! Voitin vanhan äitin!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jepjepjep

25.1.2005 10:11

Ei kukaan oikeasti tunneälykäs ihmisinen osallistuisi tähän testiin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

huumoriapelii

25.1.2005 12:56

todellakin ihan huumorillahan toi pitää ottaa eikä noin kimpaantuneena!! mutta mietinpä vaan tässä että mitä se voittaja saa.. vai saako tästä todella jonkun palkinnon.. "hei, sain palkinnon koska OLEN TUNNEÄLYKÄS" ..? mutta ei sitä niin vakavasti kannata ottaa..!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

monnali

25.1.2005 21:45

http://www.iltalehti.fi/tunnealytesti/ ihan ilmaiseksi testi joka taitaa olla aika samanlainen kuin tämä Cityn testi. Cityn testiä en kyllä ole tehnyt.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

valo2005

27.1.2005 00:19

Tästä esimerkkinä esimerkiksi ihmissuhteet - uskotko että vaikkapa matemaattisesti älykäs ihminen saavuttaa todennäköisemmin esim. onnellisen parisuhteen kuin tunneälykäs ihminen? .[/LAINAUS]

Tunneäly ja muut älykkyyden lajit eivät riipu toisistaan. "Matemaattisesti älykäs" ihminen voi myös olla tunneälykäs, kokemusta on ko. tyyppisestä ihmisestä. Kasvatuksella on mahdollista vaikuttaa asiaan.

Jes, tulos 36/40, olin parempi kuin 88% testanneista. Omaksi ilokseni testailin, aihe kun on aika kiinnostava. Ja ootte muuten oikeessa, testi on melko kankea, eihän noi luonnollisia ilmeitä voi olla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

timo_tunne

28.1.2005 03:44

Ja sokeathan ei voi olla tunneälykkäitä? Hehän eivät näe toisten ilmeitä. Olen pahoillani Cityn lukijat: teitä viedään taas 10-0...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

aub

29.1.2005 20:35

[LAINAUS]timo_tunne kirjoitti 28.01.2005 klo 03:44:

Ja sokeathan ei voi olla tunneälykkäitä? Hehän eivät näe toisten ilmeitä. Olen pahoillani Cityn lukijat: teitä viedään taas 10-0...[/LAINAUS]

miten niin "teitä".. ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tinttinainen

31.1.2005 18:06

TSA!
sain 38/40...eli 95.1 % parempi kuin muilla testaajilla. toisaalta olen psykologi niin mulla on etulyöntiasema..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

petri__

1.2.2005 17:41

34/40 parempi kuin 66,7%. Kyllähän tuossa vähän huijatuksi tuli, kun joutui maksamaan kahdesti. Enkä tiedä onko tuo nyt kovinkaan pätevä testi. Vähän hämäsi kun alkoi tulla samoja kuvia uudelleen. Jos oli ekalla kerralla ollut vaikka epävarma, että onko tuo nyt hämmästynyt vai pelokas, niin olisiko toisella kerralla kannattanut vastata eri tavalla kuin eka kerralla? Eli saiko siis uuden yrityksen väärin menneisiin vastauksiin, vai oliko testin idea siinä että tunnistaa saman kuvan uudelleen samalla tavalla kuin ekalla kerralla?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

huijausta

1.2.2005 18:05

Samaa mieltä!!! Kusetusta, ku maksoikin 2 X 1,30 euroa. Olis pitäny mainita kokonaishinta. Mitähän kuluttajaviranomaiset sanois tästä?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

wursti

2.2.2005 22:19

Ne jotka luulee tulleeksi huijatuks ei näköjään jaksanut vain lukea sääntöjä? :D.. koska siellä lukee ihan selvästi, että tuloksen saa tietää lähettämällä viestin joka maksaa 1,30€... ja kyl useimmat meistä osaa laskea 1,30+1,30, vaikka laskurin avulla jollei muuten :)

Ja ottaapa ihmiset asian vakavasti, eihän tavallinen ÄÖ-testi kerro koko totuutta kenenkään älykkyydestä, ihminen on kuitenkin kokonaisuus. Itse olen tehnyt sekä älykkyys ja tunneälykkytestejä aikaisemmin netissä, ja aina saannut hyvän tuloksen, kuten myös tässäkin (39/40), vaikka kuvat oli myös minun mielesti aika huonosti näyteltyjä... Mutta aivan sama mulle, tein sen ihan omaksi huvikseni...

Mukavaa ja tunneälykästä vuoden jatkoa kaikille, mien oon väsynyt jotan öitä :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

no_voi_kiesus

5.2.2005 21:25

Todellista puppua ja rahastuksen makua koko testi, samoja ilmeitä tuli useaan kertaan peräkkäin ja ne olivat erittäin teennäisiä.

En suosittele tuhlaamaan 2,6 euroa testiin, sillä saa paljon enemmän tunnetta ja älyä kun tarjoaa kaverille kahvit :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Piipi

9.2.2005 13:11

No jopas oli outoja ilmeitä! Tunnetiloista puuttui sopivat vaihtoehdot. Olisin monta kertaa halunnut vastata "vaivaantunut" tai "epävarma", mutta sellaisia vaihtoehtoja ei ollut. Minusta se suupielen muikistaminen osoitti epävarmuutta, mutta jouduin valitsemaan ylenkatseen tai hämmästyminen välillä ja lopputulos olikin 32/40 vaikka mielestäni ole suhteellisen tunneälykäs normaaleissa arkipäivän tilanteissa ja pystyn tulkitsemaan ihmisten reaktioita hyvin. Surkeita ilmeitä, surkeita näyttelijöitä ja surkeat vaihtoehdot! Rahastuksen maksua sanon minä, halvalla tehty kallis testi!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

t_iin_a

20.2.2005 18:20

No eipä tuo hirmu turha juttu ollut kun pääsin helsinkiin 30 parhaan joukkoon :). Eli 40/40 oikein. Että taitaapa olla vaan kateellista panettelua. Kannattaa miettiä kuinka "tunneälykkäitä" oikeasti olette, muuten varmaan tietäisitte mistä tuossa on kyse teidän kohdallanne. Ei se tunneäly ole vaan sitä että tunnistaa toisten ilmeet, pitäisi osata myös tulkita omia tunteita ja tuntemuksia. Että hyvää loppukevättä vaan :)!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

t_iin_a

20.2.2005 18:24

[LAINAUS]Tunnealy kirjoitti 11.01.2005 klo 16:30:

Testistä puuttui eräs tärkeä asia. Ihmisen ääni.
Sillä on myös merkitystä tunneälyssä. Esim. pomo
voi näytellä ystävällistä (ja hymyillä), ja silti
hänen äänensä kertoo, että hän on epävarma ja esim.
juonittelee. Samoin ihmisen eri asennot. Esim. jos
joku rapsuttelee niskaansa, niin hän saattaa olla
epävarma. Kädet ristissä ("puuskassa") taas saattaa
kertoa uhmasta ja ylimielisyydestä (Kuule, m i n ä
olen oikeassa."). Esimerkkejä on paljon. Kuinka
seisomme, istumme, mihin laitamme kätemme. Onko
kädenpuristus heikko vai tuntuva? Eli...ilmeen
lisäksi vielä ääni ja asennot kertovat paljon, ja
tunneälykäs ihminen huomioi myös nämä. Sain testissä
hyvän tuloksen. Mietin ihmisiä joilla on heikko
tunneäly. Kuinka he pärjäävät toisten ihmisten ja
itsensä kanssa?! Huonosti...[/LAINAUS]

Juu no jos osaa tarpeeksi voi pelkästään ilmeistä tulkita. Vaikka tuo kyllä oli palikka testi. Loppukarsinnoissa olikin sitten ihan eri tasoa, niitä sai jo miettiä. Ja jokainen varmaan pärjää muiden kanssa omalla tavallaan, ei se aina ole hyvä asia että tietää kaiken mitä toinen ei sanokaan. Siis ei tunneälykkäät ole kuitenkaan niitä älykkäimpiä. meillä on vaan yksi taito muiden joukossa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

t_iin_a

20.2.2005 18:34

Täytyy kyllä sanoa kun lukee näitä viestejä että vaikutatte hirveen katkerilta siitä että ette saanu hyvää tulosta. Täytyy keksiä kaikki mahdolliset syyt miksi ette pärjänny, vaikka fakta olisi että ette yksinkertasesti tunnistanu ilmeitä. Ei se tunneäly todellakaan kerro ihmisestä kaikkea, se on vaan yksi taito muiden joukossa ja yksi osa älykkyyttä. Ei tunneälyltään älykäs ihminen ole välttämättä älykäs muilla aloilla. Että ihan vaan lohdutuksesi teille, ei se ole noin vakavaa :).

(Ja olis muuten kiva kuulla muilta ketkä oli loppukarsinnoissa että mitäs tykkäsitte? Tehtävät vaikeutu huomattavasti tosta ekasta osasta, mutta ei silti vaikeita ollu. Tuo eka osa oli vaan aika palikkatesti... Kiva kun tuli haastetta! Ja vaik ei Fiat Panda postilaatikosta kolahda niin mukava kokemus ja kyllähän se vähän itsetuntoa nosti kun 1500 osallistujan (?) joukosta pääsi 20 parhaan joukkoon ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hermanni Lindberg

21.2.2005 22:02

Tiina, olihan se aika kiva testi, ei tosiaan mitenkään ensimmäisen kuva-arvonan tasoinen.

Itse pidin siitä testistä, se oli mukavan haastava. Varsinkin kuvissa, missä oli esim. Se kivikasa, ja piti asteikolla laittaa tunteita, siinä alkoi jo tuntua että olenko oikeassa paikassa. :)

ja niinkuin se "tohtori" vai kuka olikaan sanoi, tuossa ei tosiaan mitään älykkyyttä tarvittu, vaan siinä mitattiin puhtaasti tunne, ja tilanne älyä.

Ja teille kaikille siellä, jotka valitatte. Siinä mainittiin selvästi, ettää maksu on 1.30 €, ja jos haluat tulokset tietää, toiset 1.30 €. Ja jos et sen vertaa jaksanut noin helppoja kuvia katsoa, että huomaisit "tunteen", tai että sama kuva voi toistua, ei sinua voi tunneälykkääksi sanoa. Taikka hirveän älykkääksikään..

(Anteeksi, jos olin vähän ilkeä, mutta näin se on.)

Niitä oli muutes 3473 niitä alkukarsintaan osallistujia´, että 20 parhaan joukkoon on aika saavutus.

(PS: Tiina Muuten, mikä sijoitus sulla oli alkukarsinnoissa? Minä olin 1, mutta mistä se johtui? Oliko siinä ajallakin merkitystä?)

(PPS: Oletko saanut tulokset jo? Minulle niitä ei ole kuulunut, vaikka viikon sisään niitä luvattiin.)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ville

25.2.2005 18:58

Aika ratkaisi ensimmäisessä osassa. Kaikilla 20:llä oli 40/40. Toisessa osassa oli sitten jo jotain ihan muuta. Kolmas osa oli mun mielestäni hieman kyseenalainen juttu.
Kieltämättä täytyy myöntää että pienoinen yllätys sijoittua toiseksi melkein 4000 osallistujan joukosta. Ja vielä miehenä. Kaikkea sitä näkee kun elää.

vnu

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hermanni Lindberg

25.2.2005 19:27

Heh.. onhan se aika hyvin, jos melkein 4000 ihmisestä parhaat sijat vievät miehet.. :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

HittoVie

5.3.2005 16:59

Tulos 40/40 ja sijoitus 11. Perhana, olis pitänyt osallistua ajoissa... Tunneälychampioni jo valittu.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jups

7.3.2005 00:19

Todellakin outo testi, ne puolittaiset virneet jossa ei silmät ole mukana ei olleet iloa, mutta ei kyllä musta vältsyy ylenkatsettakaan. yli puolet varutuneen vaivautuneita eikä sitä ollu vahtoehdoissa! SAin vaan 26/40 vaikka yleensä sanotaan että mulla on hyvä tilannetaju...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Zamra

9.3.2005 21:27

[LAINAUS]muuan kirjoitti 09.01.2005 klo 16:31:

olipa typerä juttu. Kuvat tuli niin nopeeta ettei ollut mitään tsäänssiä saada tolkkua.Sitäpaitsi ne kaikki noudatti samaa kaavaa loppujen lopux. Ja hinta ei ollut 1,30 vaan 2 kertaa 1,30.....
Huijausta.[/LAINAUS]

Tai sitten sulla ei vaan ollut tunneälyä.Mun mielestä juttu oli liiankin iisi,siispä oikein 40/40

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Zamra

9.3.2005 21:29

[LAINAUS]muuan kirjoitti 09.01.2005 klo 16:31:

olipa typerä juttu. Kuvat tuli niin nopeeta ettei ollut mitään tsäänssiä saada tolkkua.Sitäpaitsi ne kaikki noudatti samaa kaavaa loppujen lopux. Ja hinta ei ollut 1,30 vaan 2 kertaa 1,30.....
Huijausta.[/LAINAUS]

Tai sitten sulla ei vaan ollut tunneälyä.Mun mielestä juttu oli liiankin iisi,siispä oikein 40/40

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

rahat_pois

19.3.2005 15:08

Miksei se testi voisi olla jo ilmainen?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tyhma

4.4.2005 11:18

minä sain vain 6/40. en oikein ymmärtänyt. Oisko niistä jo pitäny päätellä kun kuva liikkui? se hämmensi

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Laura

5.4.2005 00:26

Mustakin olis kiva et se nyt jo olis ilmanen se testi, kun enää ei tuloksiakaan seurata.

Itse sain testistä jotain 32 pistettä, oikeat vastaukset olisi kyllä kiva nähdä sillä muutama ilme jäi mullakin vähän ihmetyttämään. Kun vaihtoehdot oli kielellisiä, niin on myös mahdollista että toinen ymmärtää esim. ylenkatsomisen tms vähän eri lailla kuin toinen. Itse olisin sanonut moneen ihan eri mielentilan kuin mitä oli vaihtoehdoissa. Olisi hauskaa jos city olisi voittajien haastattelujen lisäksi kertonut jotain testin toimintaperiaatteista.

Varmasti tuokin testi huolella tehtynä kertoo jotain ihmisen kyvystä erottaa kasvoilta toisen tunnetila. Toinen kysymys on, mitä on tunneäy ja miten sitä mitataan? Kuten joku jo sanoikin, pelkkä kasvojen ilme ei varmasti ole sellainen josta voisi yksiselitteisesti kukaan kertoa ihmisen mielentilaa - toisia tunteita on helpompi näytellä kuin toisia.

Elämässä on varmasti ihan hyvät saumat pärjätä vaikka jäisikin vähille pisteille. varmaankaan city ei tarkoittanut tätä kovin vakavasti otettavaksi.

ps. 1,3e+1,3e oli minusta ihan selkeästi ilmaistu, mutta olisi ollut vähintäänkin hyvien tapojen mukaista kertoa jossain selvästi, että testin ja tuloksen yhteishinta 2,6e! Ei olisi kenellekään tullut yllätyksiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

HuuHaata

11.3.2006 10:23

Olipa keinotekoisia ilmeitä! Todellisuudessahan ilme liittyy tiettyyn tilanteeseen, viitekehykseen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

yurkie

21.4.2006 01:54

Huono testi. Ilmeet toistivat itseään ja joitain ilmeitä joihin oli vastaukset, ei tullut ikinä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jalostunutko tunneäly?

28.5.2006 20:42

Muistelen lukeneeni, että yksi tunneälyn jalostuneimpia muotoja olisi se, että esim.
läheisen hädän edessä kykenee siirtämään omat tunnereaktionsa sivuun ( ei siis tukahduttamaan niitä) tilanteen ajaksi ja ottamaan sen jälkeen tunteensa takaisin käsittelyynsä sellaisenaan kuin ne olisivat olleet ilman ns. siirtoa.
Tämä oli vain esimerkki. Kyse on siitä, että tällaisen ’tunnesiirron’ tulisi kyetä tehdä niin halutessaan.
Pointtina on se, että pitäisi kyetä erottamaan mikä on tunteittensa tukahduttamista ja mikä on niiden siirtoa.

Nyt olen muistini varassa, joten minulla ei ole lähdetietoa tässä käsilläni.
Jos joku tietää tästä tarkemmat tiedot - olkoot hyvä ja tuokoon sen muidenkin nähtäville:)

*sofi*

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ilmestyksiä

14.6.2006 21:10

Ekan kuvan kohdalla en ymmärtänyt mistä on kyse, tyhmä kun olen. Ja yhden ilmeen missasin kun telkkari vei huomion. Tulos 38/40. Tuntukin kyllä helpolta, mut.. Minä kun olen omasta mielestäni myös tunnetyhmä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sonny____

17.3.2007 11:38

Mitä jengi täällä valittaa? Toihan oli ihan naurettavan helppo testi. Mä sain 40/40, paremmin kuin 99,7% vastaajista. Sääli ettei missään kerrottu ensin että nopeudesta saa paremmat bojot, olisin ollu ykkönen. Tosin olen aina tiennyt olevani "tunneälykäs".

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

antti_v

27.5.2007 13:26

ajattelet tunteella etkä järjellä ei oo mulle onneks tapahtunu:D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Garnierfani12

2.7.2007 13:31

Tunneelä on..ratkaiseva lisääminen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tuulia__

29.9.2007 00:44

Tunneäly on ilmaisu siitä miten ihmiset voivat lukea toisiansa paremmin ja myos ymmärtää toisiansa paremmin sekä ennen kaikkea saada toisista parempaa esille. Sitä voi jopa myös harjoitella mutta tosin tulee täsmentää että sitä ei voi oppia jos ei ole mitään edellytyksiä.
Tunneäly on taito siinä kuin on kyky taikoa taideteoksia joita me melkein kaikki ymmärrämme. Huono vertaus mutta sinne päin kuitenkin.
Tunneälyn omaavat toimistusjohtajat johtavat yhtiöitä huomattavasti paremmin kuin ne joilla ei ole tätä kykyä, ja nyt tarkoitan kauskantoista johtamista, koska tässä vaiheessa kaikki lineaariset numero-toimarit hyppäsivät tuoliltansa jotka hakeat vain sitä quartal tuleksentekoa jonka toimesta osakkaanomistajat hyötyvät, mutta hyötykö yhtiö tästä ei!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

akkuuu

16.11.2007 22:13

Pystyn kyllä omia tunteita hahmottamaan ja mielestäni toistenkin tunteita ymmärtämään, ainakin käytöksestä. ilmeistä en näemmä oikein pysty kun 18/40 ja aivan tuurilla. Hirveen luonnollisen olosia ne ilmeet ei ainakaa ollu mut oliko ne sit kuitenki helposti tulkittavissa, en tiiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

markkinakauppias

20.5.2008 01:31

Olipa hassua. Olen elänyt koko elämäni tunteiden ja vaistojen varassa. Varsinaisissa älykkyysteteissä en ole koskaan pärjännyt hyvin. Myyntimiehen ammatissa kuitenkin luen suurinta osaa asiakkaista, kuin avointa kirjaa, eikä myytävä artikkeli juuri vaikuta asiaan. Olen tällä kyvylläni ansainnut elantoni koko ikäni ja saavuttanut hyvin vauraan taloudellisen aseman. Testin tulos oli kuitenkin 6/40. Näköjään hölmötkin voi pärjätä elämässään. Ps. Testin hinta ei tuntunut missään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nettak

6.8.2008 22:13

kädet kevyesti ristissä, leveä hymy ja istuu letkeästi tuolilla selkä nojaten taaksepäin.. mitä tästä voi lukea vai yhtään mitään...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

-chloe

18.7.2009 17:14

Oon omasta mielestäni hyvä huomaamaan ihmisten tunteita, ilmeiden ja muun käytöksen perusteella. Kavereiden mielestä oon hyvin tunteikas ja muutenkin "tunneälykäs". Sain testistä vaan 19/40 oikein, aika hassua :D Jotenkin kyl tuntui, et testissä oleville ihmisille on vaan heitetty joku tunne, jota heidän pitää matkia --> tuloksena feikki tunne.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tinkatin

27.8.2009 21:14

40/40, parempi, kuin 99,6%... tunteet olivat kuvissa liian yksiselitteisiä ja selkeitä. Minä tunnistan yleensä ihmisen mielentilan tosi helposti ja sitä kautta onin joskus helppo arvioida henkilön ajatuksia sillä hetkellä. Tunnistin mm. tuttavani pahan mielen pelkästä olemuksesta nähdessäni hänet kävelemässä muutaman kymmenen metriä edelläni. Ei näihin oikeasti tarvita mitään tutkittuja erityisiä merkkejä, kuten käsien ristimistä tai kulmien kurtistuksia... monesti on kyse hyvin hienovaraisista liikkeistä ja eleistä (tai niiden tekemättä jätämisestä).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kauris-89

8.1.2010 00:09

32/40, kännissä tein...pitääkin kokeilla joku pv paljon tulee selvinpäin, en ehtiny kaikkia ilmeitä huomata.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi