Palopäällikkö tiivistää Kehäradan pelastusharjoituksen: “Päin helvettiähän se nyt meni”

Silloin kun homma ei toimi, sitä on turha yrittää peitellä.

Vantaata yhdistävä Kehärata on valmistumassa. Sydämenmuotoinen rata, joka yhdistää Vantaankosken aseman, Tikkurilaan ja lentoasemaan  on tarkoitus avata heinäkuussa. Vantaan Aviapoliksella pidetty Kehäradan pelastusharjoitus olisi voinut mennä paremminkin.

Harjoituksen ideana oli evakuoida 450-500 vapaaehtoista tunnelista kuvitteellisen palon takia. Junasta tullut hälytys aiheutti sähläystä palolaitoksen päässä. Palolaitoksella kesti liikaa aikaa liikkeelle pääsyyn, liikkeelle päästyään tunnelin saavuttaminen oli vaikeaa, johtamistapa hukassa ja savunpoiston aloittaminen ei sujunut odotetulla tavalla. Palolaitoksen tavoittaessa junan, sen henkilökunta oli jo ehtinyt ohjaamaan ihmiset Aviapoliksen asemalle. Epäonnistumisten suma synnytti virkistävän suorasanaisen viranomaislausunnon:

“Päin helvettiähän se nyt meni, mutta siinä oli paljon sellaisia asioita, joita treenattiin ensimmäistä kertaa alueellamme. Veimme ensimmäistä kertaa toimintoja maan alle. Se oli erilaista verrattuna normaaliin pelastustoimintaan, ja soveltaminen jäi vähän puolitiehen”, vastaava palopäällikkö Juha Rajala sanoi Pelastustieto.fi:lle.

Pelastusjohtaja Pekka Vänskä komppasi Rajalaa.

“Se ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kuvittelimme, että porukka siirtyy nopeammin paikasta toiseen kuin siirtyikään.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi